DLSS od Intelu se jmenuje XeSS
Novinka DLSS od Intelu se jmenuje XeSS

DLSS od Intelu se jmenuje XeSS

Jan Urbančík

Jan Urbančík

3
Platformy Windows PC

Nová technologie funguje na bázi umělé inteligence a bude dostupná i na grafických kartách od konkurence.

Reklama

Intel včera pořádal akci Architecture Day, na které ukázal nové informace o procesorech Alder Lake a první generaci grafických karet Arc s označením Alchemist, jež byla poprvé představena před pár dny. Asi tím nejzajímavějším z celé konference však bylo oznámení technologie XeSS (Xe Super Sampling).

Jak už název napovídá, jde o technologii, která umožní renderovat hru v nižším rozlišením s tím, že se zbylý obraz dopočítá. Podobně jako DLSS od Nvidie, i XeSS k tomu používá umělou inteligenci a strojové učení (na rozdíl od FSR). K dopočítání obrazu se tak nepoužívá jenom aktuální snímek, ale také ty předchozí.

DLSS od Intelu se jmenuje XeSS

Oproti DLSS má ale XeSS jednu obrovskou výhodu, bude totiž fungovat napříč všemi GPU, zatímco DLSS můžete použít pouze na RTX grafikách od Nvidie. Výkon se však bude trochu lišit, zatímco na kartách od AMD a Nvidie poběží XeSS pouze přes DP4a, na GPU od Intelu bude využívat hardwarovou akceleraci pojmenovanou XMX, která používá speciální Matrix enginy. Ty bychom mohli přirovnat například k Tensor jádrům, které využívá Nvidia pro DLSS. Výkon bude díky nim vyšší, kvalita obrazu se ale nijak lišit nebude.

DLSS od Intelu se jmenuje XeSS

Dočkali jsme se také prvního tech dema, které vypadá rozhodně velmi nadějně. Mezi nativním 4K a 4K za použití XeSS není na první pohled žádný zásadní rozdíl, co se týče kvality obrazu. Intel však uvádí, že při použití XeSS je výkon až dvojnásobný. Bohužel, přesná číslá zatím neukázal. Dočkali jsme se ještě porovnání mezi nativním Full HD (ze kterého v tomto případě XeSS vycházelo) a 4K při použití XeSS. Obraz byl nesrovnatelně lepší.

Stále ale šlo jen o tech demo. Jak bude technologie použita ve hrách a kolik vývojářů ji vůbec využije, to zatím nevíme. Intel každopádně slíbil, že ji vydá ještě letos. Nejprve se tedy dočkají majitelé karet od konkurence, protože první GPU Arc vyjdou až na začátku příštího roku. Jakmile se začne XeSS pořádně využívat, Intel z ní plánuje udělat open source, podobně jako AMD u svého FSR.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama