XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel
Novinka XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy Windows PC

Intel bude konkurovat podobným technologiím od Nvidie a AMD.

Reklama

Spolu s představením grafických karet Battlemage si Intel přichystal také oznámení velkého updatu pro technologii XeSS v podobě XeSS 2. Stejně jako v případě konkurenčního FSR či DLSS bude nová verze spíš než jednou technologií balíkem několika funkcí.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Zůstává samozřejmě upscaling, který nově Intel označuje jako XeSS-SR (Super resolution). A pokud Intel nějaké informace neskryl, tato část zůstane bez většího updatu, byť už jich samozřejmě od vydání několik obdržela a bezpochyby dostane další. Stále platí, že lepší XMX verze funguje jen na kartách Arc, fallback verzi přes DP4a ale rozjedete i na grafikách od AMD či Nvidie.

XeSS Frame Generation

Největší novinkou v balíku XeSS 2 je generování snímků, které Intel nasazuje vůbec poprvé, a bude tak konkurovat DLSS 3 FG od Nvidie a FSR 3 od AMD. Ale zatímco FSR 3 funguje na všech grafických kartách, XeSS-FG bude, alespoň prozatím, exkluzivní pro Arc, dostane se nicméně i na majitele první generace.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Technologii v samostatném videu podrobně rozebral Tom Petersen, v zásadě se ale XeSS FG příliš neliší od fungování konkurence. XMX jednotky vezmou nový snímek a jeden jemu předcházející a pomocí dat jako optical flow či motion vectorů se snaží vypočíst, jak by mohl obraz vypadat přesně mezi nimi, čímž vzniká nový snímek, který je mezi ně následně vložen, přičemž by to mělo být ve správném intervalu. Frame pacing Petersen výslovně zmiňuje, tak doufejme, že bude skutečně správný, protože to u podobných technologií může být problém.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Intel slibuje, že jde díky této XeSS kombinaci (upscaling + generování snímků) výkon až ztrojnásobit, ale správně dodává, že zatímco XeSS-SR skutečně zvyšuje výkon, v nejlepších případech za minimální či nulové ztráty kvality obrazu, XeSS-FG jen zvyšuje plynulost obrazu, kterou pociťujeme. Druhý důležitý údaj v podobě latence se totiž kvůli principu generování snímků naopak zvyšuje a hra není tak responzivní jako při nativním frame ratu. Na to ale myslí druhá nová technologie.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

XeLL

Tou je XeLL, tedy Xe Low Latency, a v zásadě jde o obdobu technologie Reflex od Nvidie či Anti-Lag od AMD. XeLL zajišťuje, že se fronta snímků, která čeká na zpracování grafickou kartou, příliš nezaplňuje, a naopak je pravidelně odbavována. Detailně fungování opět popsal Petersen ve videu.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Výsledkem je každopádně masivní snížení latence, prakticky na polovinu původní hodnoty. XeLL je tak prakticky nutností pro používání generovaných snímků, protože pomocí něj se dostanete na podobný počet milisekund latence, jako bez použití FG, ale samozřejmě s vyšší celkovou plynulostí díky generovaným snímkům.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

XeLL je také dostupné pouze pro majitele karet Arc a vyžaduje, stejně jako generování snímků, integraci do samotných her. K dispozici ale bude také obdobná technologie na úrovni driverů, která zajistí podporu především ve starších titulech, používajících API DirectX 11 či DirectX 9.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Podporované hry

Podpora XeSS 2 je zatím potvrzena pro 10 titulů:

  • Assassin's Creed Shadows
  • Harry Potter: Quidditch Champions
  • RoboCop: Rogue City
  • Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
  • Dying Light 2 Stay Human
  • F1 24
  • Ascendant
  • Marvel Rivals
  • Killing Floor 3
  • Citadels

XeSS upscaling je nicméně k dispozici už ve více než 150 titulech a dá se očekávat, že i podpora XeSS 2 se bude rychle rozšiřovat.

XeSS 2 přináší generování snímků a snížení latence
i Zdroj: Intel

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama