Jak se hraje očekávané samurajské ARPG s otevřeným světem?
Tyto dojmy jsou založeny pouze na prvních hodinách v plné verzi hry, bez využití online multiplayeru.
Mým nejsilnějším dojmem z prvních hodin hraní plné verze Rise of the Ronin je pocit, že prakticky všechny elementy této hry už odněkud znám. Struktura otevřeného světa včetně dílčích mechanik silně připomíná novější díly série Assassin´s Creed, téma a tón příběhu citelně připomíná Ghost of Tsushima a bojový systém nebo loot neomylně připomíná Nioh sérii od stejných tvůrců (jako Ronin). Skoro jako kdyby si vývojáři z japonského studia Team Ninja dali za úkol co nejvíce napodobit "západní historické hry s otevřeným světem". Přestože je to ale všechno velmi povědomé, trojice zmíněných inspirací patří mezi kvalitní hry a tak i výsledná kombinace je rozhodně zábavná, pokud jste jejich fanouškem.
Na začátku hry budete nuceni si vytvořit vzhled svojí postavy, ale dejte pozor, máte možnost se v tomto menu přepnout a vytvořit vzhled dvou postav - jste totiž jedním z páru "Veiled Edge", což jsou speciálně trénované dvojice samurajů bojující vždy bok po boku. Jelikož vaše "dvojče" bude důležité pro příběh, určitě se zamyslete nad jeho vzhledem. Zároveň platí, že obě postavy mohou být mužské nebo ženské, volba je zkrátka na vás. Následující příběhový prolog poměrně rychle vystřídá sekvence vašeho tréninku, několik zákeřných přepadení ze strany nepřátel a také vaši první velkou misi na palubu "černé lodi" Američanů.
Přestože je to všechno povědomé, výsledná kombinace je zábavná.
Příběh zasazený do Japonska v druhé polovině 19. století má hned od začátku divoký spád a plno zvratů, podpořených "filmovými" animacemi v enginu hry. Nicméně oproti zmíněným západním hrám působí poněkud méně realisticky a lidsky, spíše vyvolává dojem jakési zkratkovité a nadlidsky přehnané anime karikatury, plné udatných hrdinů a zloduchů s poněkud přehnanými hláškami a dialogy - pokud jste hráli sérii Nioh, pak máte velmi dobrou představu o tom, jak příběh, jeho postavy a dialogy působí. Snad jen s tím rozdílem, že jsem zatím nenarazil na žádné nadpřirozené bytosti nebo magii. Uvidíme, jak si příběh bude stát ve zbytku hry, protože má být údajně nelineární a roli v něm mají hrát i vaše aktivně rozvíjené vztahy s různými postavami, závislé na vašich volbách a plnění nepovinných misí pro tyto postavy.
Jakmile odehrajete příběhový prolog, vypustí vás hra do svého rozlehlého otevřeného světa. Jeho mapa se vám vykresluje vaším aktivním cestováním a objevováním, případně na ní naskočí ikony aktivit poté, co osvobodíte jednu z lokálních vesnic od banditů. Poměrně rychle dostanete také koně a možnost teleportace mezi odemknutými "vlajkami", které zároveň fungují jako ohně ze Souls her (doplní vám lékárničky a munici, nicméně oživí všechny zabité řadové nepřátele).
Pokud jste hráli Nioh, máte dobrou představu o tom, jak příběh působí.
Při toulání mezi vesnicemi a městy můžete v přírodě sbírat různé byliny a suroviny, ze kterých si pak můžete vyrábět lékárničky nebo vylepšovat zbraně. Zabíjením nepřátel pro změnu získáváte zbraně a brnění v podobě lootu, který se zatím tváří podobně (vlastnostmi i bohatostí), jako v sérii Nioh. Bojový systém nejspíš také nepřekvapí, klasicky klade důraz na staminu (vaši i nepřátel) a dobře načasované protiúdery či úskoky. Stealth je nicméně také velmi validním způsobem, jak vyčistit celé nepřátelské tábory zákeřnými smrtícími údery po připlížení se nepřátelům do zad.
Po stránce výpravy máte možnost si tuto PS5 exkluzivní hru nastavit do tří grafických režimů - výkon (s nižším rozlišením a méně efekty, ale cílící na 60 fps), kvalitu (vyšší rozlišení s cílem 30 fps) či raytracing. Jako vždy jsem dal přednost plynulosti před vším ostatním a během úvodních hodin v misích i otevřeném světě hra běží příjemně plynule, snad s jediným škobrtnutím při vstupu do prvního rozlehlého exteriéru. Po stránce grafiky nečekejte nic tak esteticky velkolepého, jako byl Ghost of Tsushima s jeho fantaskně barevnými pláněmi, nicméně chladnější barevná paleta této hry jí zase dodává na realističnosti a některé detaily postav nebo výhledy do krajiny jsou rozhodně působivé. Filmografie příběhových sekvencí je proti Ghostovi také poněkud jednodušší, ale svůj účel plní.
Hru si můžete nastavit do tří grafických režimů.
Ačkoliv některé aspekty lze posoudit již z prvních hodin hraní, celkový dojem z rozlehlého nelineárního RPG se samozřejmě dostaví až mnohem později. Jsem velmi zvědavý na to, jak bude fungovat implementace online kooperace se spoluhráči (kterou samozřejmě plánujeme pro účely recenze otestovat), hodně se těším na plynulé přeskakování z létajícího "rogala" na koně za jízdy, stejně jako na zákeřné "útoky z výšky" a další pokročilé mechaniky, představené v upoutávkách na hru. Kdoví, třeba se i ten příběh zajímavě rozběhne a bude pak stát i za probrání mezi jednotlivými hráči, jaké udělali volby a jakého se dočkali závěru hry. Prozatím se zdá, že fanoušky předchozích her tohoto studia Ronin potěší a fanoušky těch ostatních zmíněných her nejspíš také.
Rise of the Ronin vychází pro PlayStation 5 v pátek 22. března, objednat si hru můžete v Alze.