Dvojí dojmy ze Source Filmmaker aneb co vlastně nabízí nový program od Valve
Speciály Team Fortress 2 Článek Dvojí dojmy ze Source Filmmaker aneb co vlastně nabízí nový program od Valve

Dvojí dojmy ze Source Filmmaker aneb co vlastně nabízí nový program od Valve

Martin Cvrček

Martin Cvrček

11

Sen se stal skutečností, Valve konečně vydalo jejich nový program na tvorbu videí v Source enginu, Source Filmmaker. Zákonitě nám to nedalo a v redakci jsme ho museli pořádně proklepnout.

Reklama

Už od bleskového oznámení spojeného s vydáním napjatě očekávaného videa Meet the Pyro na sebe bezplatný program Source Filmmaker strhává spoustu pozornosti. Možnost vytvořit v kulisách Team Fortress 2 prakticky jakýkoliv film je rozhodně lákavá vidina. Naštěstí to není jen vidina, ale i realita, protože se SFM rozhodně povedl, a i když je stále v betaverzi, byť otevřené, nabízí netušené možnosti tvorby filmů a videí, a dokonce i plakátů. Chcete vědět jaké a přitom se ještě nechcete do ničeho pouštět? V tom případě je tento článek právě pro vás.

První krůčky v obřím světě Source filmařiny

Jakmile Source Filmmaker poprvé spustíte, asi vás čekají menší rozpaky. Jak můžete vidět na okolních screenshotech, rozhraní programu není nijak výjimečné. V dolní části máte časovou osu, pod níž se rovněž skrývá i nastavení a rozmístění zvukových stop, nad ní základní nástroje schované pod tlačítky, ještě výš okno se samotným videem, a po levé straně všechny potřebné nabídky a volby. I přes nijak složitě působící rozhraní ale není vůbec snadné se v programu zorientovat, rozhodně nečekejte, že vás automaticky něco nebo někdo povede za ruku. Jestli chcete začít rychle pracovat a nechcete všechno zkoušet sami a naslepo, nezbývá vám než zhlédnout sérii tutoriálů od Valve. Bez toho se prostě nehnete, ale za kompletní zkouknutí budete řádně odměněni, protože pochopíte většinu základních principů.

Mezi ně rozhodně patří kamera. Jakmile si načtete mapu jako kulisu pro vaše video, můžete se po celé ploše libovolně přemisťovat kamerou, nastavovat různé polohy a následně se mezi nimi přepínat, zkrátka vše, co si pod pojmem „kamera“ vůbec lze představit. Chce to trochu cviku, navíc pro správnou práci s kamerou musíte vědět, že se snímek na časové ose rozděluje klávesou B, ale i tak lze se všemi druhy pohledů pracovat relativně snadno a zcela podle vašich potřeb. Stejně jako s „herci“. Pokud nechcete točit jenom panorama nad mapou, musí také ve vašem videu někdo hrát. První a zaručeně jednodušší možností je použít sebe, resp. vybrat jakoukoliv z hratelných tříd a následně natočit nějakou akci, nejlépe to, co běžně děláte ve hře. Nic jiného vám SFM ani v tuto chvíli neumožní. Dobrá zpráva ale je, že vás program nijak nelimituje v tom, kolik postav má být na scéně nebo co dělají, prostě co natočíte a nahrajete, to na videu bude. Navíc ani není problém nasadit jakékoliv postavě klobouk nebo jiný kosmetický předmět. V tomto případě musíte znát celý, nutno říct trochu zdlouhavý postup, nikde na vás nesvítí tlačítko „umísti hatku“, ale jde to, a rozhodně se to hodí využívat.

Detailnější prácička

Druhou možností jak dosadit herce je použít výchozí modely. V tomto případě už jde opravdu o mnohem složitější postup, je třeba nastavit, naanimovat a natočit třeba jen sebemenší pohyb, včetně výraz v obličeji, ale v mnoha případech vám nic jiného nezbude. Demomana jako postavu ovládanou hráčem koneckonců nedonutíte, aby hrál na klavír, i kdybyste se stavěli na hlavu. Kromě modelů všech tříd každopádně SFM nabízí rozsáhlou databázi ostatních objektů, jako jsou krabice, vozíky, sloupy, zbraně, k dispozici je dokonce množství postav a objektů z Half-Life 2. Alyx Vance, G-Man, Combine Advisor, páčidlo, dokonce i celé budovy, prostě vše, co si vůbec lze představit. Správné umístění na scénu je často mravenčí práce, ale výsledek za to většinou stojí. Kromě toho základní přesun není nic složitého, probíhá víceméně stejně jako pohyb s objekty v různých programech pro modelování, jako je Cinema 4D nebo 3D Max.

Množství srandy a zničených nervů si lze užít i s osvětlením. I to lze libovolně přesouvat, vybírat jeho typy, měnit intenzitu nebo nastavovat stíny. Neméně klíčovou úlohu má i zvuk. Podobně jako v případě modelů můžete vybírat z široké databáze zvuků, hlášek i hudebních skladeb, není ani problém dosadit vlastní song. Tohle všechno můžete umístit na libovolné místo ve videu, nejste ničím vázaní, a rozhodně se občas hodí změna hlasitosti. V databázi zvuků lze navíc nalézt ozvučení pro Ice Axe (cepín), Flare Gun (světlice) a Tripwire (vystřelovací lano), což jsou nejspíš jen nevyužité zbraně z bety/rané verze Half-Life 2, stejně tak to ale mohou být plánované kvéry pro Half-Life 3.

Problémy, denní chleba každého začínajícího režiséra

Zatím jsem Source Filmmaker víceméně chválil, rozhodně to ale neznamená, že ho nedoprovázejí žádné problémy. Základní problém je opravdu fakt, že trvá dost dlouho, než se s ním naučíte. Než zplodíte něco pořádného, čekají vás dlouhé hodiny pokusování, a ani poté není dobrý výsledek úplně zaručen. Situace může být zkrátka stejná jako v případě jiných video editorů typu Sony Vegas. Naučit se základní principy je lehké. Ale skutečně ty prvky ovládnout? To je něco jiného. Dalším problémem, jenž by vám mohl znepříjemnit tvorbu vysněného filmu, je velká HW náročnost. Samotný program sice není nějak zvlášť náročný, rozjedete ho i na tři roky staré sestavě, ale spousta věcí je pomalejší, leckteré prvky se nemusí zobrazovat úplně korektně, render také trvá déle a je mnohem náročnější, prostě a jednoduše, vše je občas tak neohrabané, až člověka přejde chuť. S tím souvisí i potřeba velkého rozlišení.

Source Filmmaker opravdu nebyl tvořen pro menší monitory, v menším rozlišení je řada věcí schována, a tak vás každou chvíli čeká přepínání věcí, jež by správně měly být vedle sebe, ne přes sebe. Tvorbu videa můžou znepříjemnit i menší, ale stejně vážné potíže. Pokud třeba chcete natočit nějaký taunt, dejme tomu Soldierovo zasalutování nebo Engineerův taneček, jejich zbraň zůstane viset ve vzduchu. Nezmizí jako ve hře, pořád je ve stejné polohy a tak není problém natočit salutujícího Soldiera, jemuž z hrudi trčí raketomet.

No, a to by bylo asi všechno. Alespoň z mé strany. Abych to tedy shrnul, Source Filmmaker se s vámi nijak nemaže, ze začátku nebudete chápat nic, ale chce to vydržet, dát pár hodin řádné a pečlivé výuce, včetně pokusování na vlastní pěst, a ono to časem půjde. Rozhodně jde ale o šikovný program, jenž nabízí v podstatě vše, na co si v případě tvorby videí lze vzpomenout. Škoda jen že řada věcí ještě není úplně dotažena a že si majitelé starších sestav nebo menších monitorů škrtnou jenom částečně. Já každopádně nejsem jediný z redakce, kdo v SFM tráví čas. Své s ním zažila i naše nová posila, Honzas4400. Jaké jsou jeho dojmy?

Není dojem jako dojem – Honzas4400

Mé dojmy jsou velmi, velmi rozpačité. Osobně jsem od Source Filmmaker čekal daleko větší uživatelský přístup a možná i lehčí zacházení. Pro ty, kteří touží se v SFM naučit nějaké skvělé filmečky a jsou si vědomi toho, že se výuka v tomto programu může protáhnout i na několik let, je to ideální. Ti z vás, jež si to chtějí jen vyzkoušet, by měli vědět jen to, že ze začátku nebudou vědět absolutně nic. Ani jak se program vypíná. Já poprvé program zapnul s tím, že jsem se předtím koukl na oficiální tutoriály. Po spuštění jsem opravdu netušil co dělat. Tutoriály jsem zkoukával znova jako divý, a pak, když jsem to do hlavy jakž takž dostal, jsem nedokázal nic vytvořit. Vždy se našla nějaká chybička, jíž jsem udělal na začátku, a tak byl celý projekt v háji. Ale zjistil jsem jednu hodně důležitou věc. Musíte prostě zkoušet a zkoušet, dokud na to sami nepřijdete.

Mé dojmy jsou ale určitě pozitivní v tom smyslu, že když v tom umíte, je to super, a když v tom neumíte, zvládnete takové věci, které bohatě stačí. Po rocích mého osobního čekání (protože jsem věděl, že SFM opravdu bude), jsem se konečně dočkal a určitě se hodlám v programu učit. Líbí se mi, že vytvořená videa nejsou jen "blbá" videa, jde o 3D svět, do kterého můžete kdykoliv a jakkoliv zasahovat.

Můj první pokus spočíval v úpravě "Meet the Heavy", jenž je spolu s Meet the Engineer v této době uvolněný jako "zdroják". Výtvor můžete vidět níže, každopádně věřte, že šlo o první pokus bez cíle. Prostě jsem zkoušel a... však uvidíte sami. Jak jste si mohli všimnout, změn nebylo hodně, zato jste si určitě všimli, že jsem upravoval obličej, Heavymu přidal několik hatek a podobné věci. To jsou začátečnické věci, které byste hravě mohli zvládnout i vy. Takže v kostce, mé dojmy jsou takové, že program je náročný na naučení, ale jakmile se v něm naučíte i ty nejzákladnější věci, stojí to za to. Jediné mínus vidím asi v náročnosti programu na váš počítač.

Filmařina teprve začíná

To by tedy bylo už opravdu všechno. Jak můžete vidět, naše názory se v mnoha ohledech liší, oba každopádně doufáme, že vám naše dojmy přišly v hod a případně vám pomohly se rozhodnout, jestli stojí za to do Filmmakeru investovat hodiny času a nervů, nebo to předem vzdát. Jestli ale namísto řečí potřebujte nějakou inspiraci, i v tomto případě máme řešení, a to buď databázi všech dosavadních videí které kdy kdo v SFM vytvořil, nebo galerii snímků nejen od nás, ale i od několika čtenářů. Tu najdete pod textem. Bavte se, a pokud se vrhnete na tvorbu něčeho vlastního, tak hodně štěstí. Minimálně ze začátku ho budete rozhodně potřebovat. Třeba i vy vytvoříte video, jež mnoha lidem po celém světě vyrazí dech.

Naše a vaše výtvory

Taunt Parade – Cvrnda

Můj první a zatím poslední pokus, v němž lze vidět základní nasvětlení, stejně jako pár bugů. V tomto případě jde opravdu jen o test. Takto jednoduché video lze každopádně vytvořit během dvaceti minut, za předpokladu, že znáte alespoň nějaké základy.

Meet the Hammy – Honzas4400

Honzasova úprava klasického videa Meet the Heavy, která překypuje hatkami a dalšími drobnějšími úpravami.

Demoman plays on piano – Ropucha

Čtenář a zároveň můj kolega Ropucha vzal Demomana, klavír, ústřední melodii seriálu Dexter, a vytvořil jednoduché, ale velice působivé video a hru na klavír. Na první pokus dobrá práce, nemyslíte?

My first attempt to make something – strnadik01

Další verze Meet the Heavy videa. I takhle může vypadat zdánlivě jednoduchá úprava.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama