Endless Space 2 – konkurence schopný kousek
Endless Space 2 Recenze Endless Space 2 – konkurence schopný kousek

Endless Space 2 – konkurence schopný kousek

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

4

Finální verze očekávané 4X strategie Endless Space 2 k nám konečně dorazila, líbí se nám hra nyní více než před sedmi měsíci?

Reklama

Fáze předběžného přístupu je pro řadu tvůrců nezávislých her stádiem, ze kterého se nejsou schopní vymanit v rozumném časovém úseku. Čím déle v něm setrvají, tím hůře se jim z něj po měsících vývoje dostává. Krásně lze tento fakt vidět na kultovním DayZ, na kterém vývojáři z Bohemia Interactive pracují usilovně již několik let, cíl jejich cesty je však stále v nedohlednu. Autorům Endless Space 2 se naštěstí povedlo jejich dílo vybrousit do finální podoby v relativně krátké době. Ve spolupráci s komunitou ho vyladili za pouhých osm měsíců. Díky jejich usilovné práci máme nyní příležitost otestovat konečný produkt jejich snažení. Co na něj říkáme, vám napoví následující řádky.

Vzestup a pád impéria

Malá sophonská říše expandovala po řadu dekád bez větších obtíží na přilehlé světy. Její neagresivní přístup jí pomohl velmi rychle získat důvěru stejně smýšlejících druhů, s jejichž přispěním byla schopná výrazně zefektivnit svůj růst. Úvodní období vlády Sophonů se vyznačovalo klidem a mírem, postupem času se ale do srdcí pacifistických mimozemšťanů začal vkládat neklid, který nakonec vyústil v občanskou válku, která skončila vítězstvím militantní strany. Nové vedení začalo ihned po převzetí moci masivně zbrojit a verbovat říšské obyvatelstvo. Pokus o invazi do okolních soustav na sebe nenechal dlouho čekat. Ke smůle agresorů měli obránci dlouhodobé zkušenosti s bojem, takže útočníky i přes jejich početní převahu po několika hodinách tvrdých bojů odrazili. Odvetná akce vojensky zdatnějších Vodyanů srazila válkou nezocelené Sophony na kolena, a tak započal pád jejich malého impéria, které se rozhodlo jít cestou, jež mu nepříslušela.

Vzestup a pád malého sophonského impéria prezentuje jen jeden z mnoha alternativních scénářů, které máte možnost v rámci velké kampaně prožít. Díky široké paletě náhodných kolonizačních a civilizačních událostí je škála cest, po kterých se můžete vydat, vskutku pestrá. Nikdy však předem nevíte, kam vás jednotlivé volby a rozhodnutí nakonec zavedou.

Osm jasných kandidátů

Na začátku předběžného přístupu jsme si měli možnost vybrat ze čtyř specificky laděných ras. Nyní před sebou máme osm jasně definovaných kandidátů, kteří disponují osobitou flotilou, dějinami, rasovými benefity a unikátními technologickými směry, které si ostatní musí otevřít skrze výzkum. Ve frakčním výčtu opět nalezneme pacifizmus vyznávající Sophony, na expanzi závislé Craversy, obchodně založené Lumerisy a futuristické Vodyany. V nově přidaném čtyřlístku nalezneme Spojené Impérium lidí, civilizaci klonů vytvořenou z DNA egoistického boháče Horatia, přírodě blízké Unfallen a čas ovládající Riftborny, kteří bezstarostně ignorují zákony, jež tvrdě postihují ostatní primární druhy.

„Vedle nepřístupného klimatu můžete na nově objevených planetách nalézt také druhořadé civilizace, které se nachází v různých stádiích vývoje. Celkem je možné při průzkumu světů objevit šestnáct ras, které máte možnost ke spolupráci s vaší frakcí přivést buď rozhovory, úplatky a dary nebo vojenskou silou.“

Osobně jsem byl nejvíce zaujat posledním zmíněným druhem. Rasa Riftborn se totiž v mnoha ohledech liší od ostatních frakcí, které obývají toto i jiná 4X univerza. Své řady zástupci tohoto uskupení expandují za pomoci výrobního procesu, nikoliv skrze obvyklou produkci jídla. Mimoto jsou schopni vytvářet singularity, které systém, v němž jsou aktivovány, vždy určitým způsobem ovlivní. Nejvýraznějším technologickým zázrakem této party je stázová singularita, která zamrazí vše, co se v soustavě právě nachází.

V případě, že by vám žádná z nadefinovaných stran nevyhovovala, máte možnost vytvořit si svůj vlastní druh, který bude plně splňovat vaše představy o tom, jak má vesmírná rasa vypadat, fungovat a jednat. Vámi tvořenému rodu můžete přiřadit lodě, kterými bude cestovat, startovní politický směr, technologie, které bude využívat, a neduhy, jež ho budou táhnout ke dnu. Spektrum atributů, které máte možnost svému národu nastavit, je překvapivě pestré. Ideální kombinaci si tu dle mého názoru dokáže najít prakticky každý.

Střet civilizací

V úvodní části kampaně disponuje každá frakce vždy jen jednou planetou, ze které má možnost za pomoci kolonizačních lodí expandovat na světy s pro ni přístupným klimatem. Pokud má ve svém okolí jen hroudy, které nevyhovují jejím potřebám, musí v rámci výzkumu vynalézt speciální teraformační proces, který jí umožní nepřístupné území upravit a osídlit.

Vedle nepřístupného klimatu můžete na nově objevených planetách nalézt také druhořadé civilizace, které se nachází v různých stádiích vývoje. Některé národy jsou na velmi slušné technické úrovni, jiné naopak žijí v podmínkách, které odpovídají středověké či pravěké fázi našich dějin. Celkem je možné při průzkumu světů objevit šestnáct ras, které máte možnost ke spolupráci s vaší frakcí přivést buď rozhovory, úplatky a dary nebo vojenskou silou. Na konci neagresivní cesty naleznete většinou permanentní bonusy a stálou podporu okouzleného druhu. Pokud se rozhodnete vykopat válečnou sekeru, získáte žádaný svět i s jeho obyvateli během výrazně kratší doby než v případě zdlouhavých diplomatických rozhovorů, které nemusí vždy skončit dle vašich představ.

Agresivní vpád na území druhořadé civilizace je ostatními velkými frakcemi považován za krok, který si zaslouží pohrdání. V některých případech se dokonce za obyvatele malé planety postaví a rozpoutají kvůli nim konflikt dalekosáhlých rozměrů, na jehož konci je poražený nucen vítězům vynahradit ztracený čas a zisky. Mimoto přichází také o reputační body, které slouží převážně k politickým a diplomatickým účelům.

Ve jménu ideologie

Alternativních využití reputačních bodů je překvapivě mnoho. Zlepšit si za ně můžete vztahy s menšími civilizacemi i vesmírnými giganty, kteří jsou s vámi po dosažení určité reputace ochotni spolupracovat na vojenské, průzkumné i obchodní bázi. Použijete je taktéž při zavádění nových zákonů a definování politického směru vaší civilizace, která bude mít na začátku vždy předem nastavené vládní zřízení, jež bude minimálně do prvního převratu či voleb zastávat.

„Bitvy můžete v Endless Space 2 ovlivnit jen tak, že svým jednotkám nastavíte jeden z mnoha bitevních plánů, který jim umožní postupovat v boji určitým způsobem. Přímo své vojáky bohužel ovládat nemůžete, což osobně považuji za nejvýraznější problém tohoto díla.“

Minimálně v demokratických volebních místnostech si mohou voliči zvolit jednu z šesti politických stran, která bude následně zastupovat jejich zájmy. Podpora jednotlivých partají roste hlavně v závislosti na tom, jaké budovy či jednotky produkujete. Když se zaměříte na výrobu vojenských lodí, hodně rychle u vás převezmou moc příznivci militantního směru, který vybízí k válce a agresivním vyjednávacím taktikám. Přílišná moc agresivnějších politických frakcí může v některých koloniích po čase vyvolat vzpurné myšlenky, které mohou kolonisty vést až k otevřenému odporu proti centrálnímu systému.

Definování politického směru je tu zpracováno méně výrazně než v konkurenčním projektu z dílen Paradox Interactive. Stellaris byl prostě v tomto bodu ve všech ohledech lépe odladěn. Zde jsem si fázi voleb nebyl schopen užít natolik, abych jí považoval za vyloženě kladný prvek. Přítomnost větší hloubky mi v Endless Space 2 prostě hodně schází.

Záběry z bitev

Vedle zvlčených kolonistů budete muset krotit také stále se objevující piráty. Když se vám vesmírné korzáry nepodaří zdolat dostatečně rychle, začnou útočit na přilehlé systémy, které máte pod kontrolou. Zatnout tipec jim v tomto ohledu můžete dobrým rozestavením vašich lodí po okolních soustavách. Po pár tazích jste jim schopni při aplikování této defenzivní taktiky zasadit za pomoci vaší vesmírné flotily a výsadkových vojsk konečný úder skrze velkolepou automatickou bitvu.

Ano, slyšíte správně. Bitvy můžete v Endless Space 2 ovlivnit jen tak, že svým jednotkám nastavíte jeden z mnoha bitevních plánů, který jim umožní postupovat v boji určitým způsobem. Přímo své vojáky bohužel ovládat nemůžete, což osobně považuji za nejvýraznější problém tohoto díla. Kdyby tu byly souboje zpracovány podobně jako v Master of Orion, vůbec bych se na tvůrce nezlobil.

Spektrum jednotek je naštěstí hodně rozmanitý. Každá frakce má po ruce slušnou škálu specifických plavidel, která se od ostatních liší jak vzhledem, tak i statistikami a základní výbavou, kterou je možné upravit skrze propracovaný editor lodí. Nové aplikovatelné zbraně a štíty získáte výzkumem dosud neobjevených technologií a průzkumem neznámých anomálií.

Válečná mašinérie

Technologiemi obohacené lodě budete vyrábět na vámi osídlených planetách, které vám vždy zajistí dobré podmínky pro určitý typ produkce. Na některých světech si postavíte výrobní linky, jiné vám naopak nabídnou přístupnější klima nebo větší prostor pro expanzi vašeho druhu. Systém budování a produkce surovin je vystavěn na stejných základech jako v jiných žánrových titulech, hlídat si tím pádem musíte příjem a výdej potravin a financí.

„Druhé pokračování oblíbené 4X strategie je možné označit za nadprůměrné dílo, které fanoušky žánru upoutá především kvalitním příběhovým pozadím, jasně odlišenými frakcemi, poutavým soundtrackem, zajímavými náhodnými událostmi a propracovanými herními mechanizmy.“

Do čela jednotlivých světů máte možnost dosadit hrdinu, který ve vedení získá zkušenosti, jež následně aplikuje v řízení státu nebo při bojových akcích. Vývoj postav je tu spolu s technickým stromem zpracován velmi slušně, svou civilizaci můžete vždy orientovat směrem, který vám bude vyhovovat nejvíce. Někteří se zaměří na brutální expanzi, jiní naopak na vědecký pokrok nebo sociální růst.

Umělá inteligence se při výběru cesty, po které se bude ubírat k vítězství, většinou řídí základní orientací rasy, za kterou právě hraje. Na rozdíl od hráče se snaží z frakčních benefitů za všech okolností vytěžit maximum. Úroveň AI je překvapivě vysoká, výrazných chyb se dopouští jen v minimálním měřítku.

Obstojný konkurent

Druhé pokračování oblíbené 4X strategie je možné označit za nadprůměrné dílo, které fanoušky žánru upoutá především kvalitním příběhovým pozadím, jasně odlišenými frakcemi, poutavým soundtrackem, zajímavými náhodnými událostmi a propracovanými herními mechanizmy. Vysokou úroveň Endless Space 2 narušuje hlavně absence citelnějšího ovlivnění bitevní vřavy. Celek mi vedle několikrát zmíněného Stellarisu přijde díky vyšší přístupnosti méně atraktivní. I přes tento fakt jej však lze považovat za osmičkový titul, který si pozornost milovníků tohoto typu her rozhodně zaslouží.

Nový titul z produkce AMPLITUDE Studios má čím zaujmout. Osobně bych jej doporučil primárně skalním ctitelům 4X strategií, kteří touží po středně komplexním díle, u kterého se moc nezapotí. Jestli se hrdě hlásíte k nepříliš přístupnému Stellarisu, zainvestujte své finance raději do jeho posledního rozšíření, které celek posouvá na vyšší úroveň. Zde vámi vyhledávanou výzvu nenajdete.

Endless Space 2 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Endless Space 2

Verdikt

Endless Space 2 je vcelku přístupná 4X strategie, která cílí především na milovníky žánru. Pokud máte tento typ her ve svém hledáčku, určitě dejte novému zástupci značky Endless Space šanci. Stojí totiž za to.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kvalitní příběhové pozadí
jasně definované frakce
poutavý soundtrack
zajímavé náhodné události
propracované herní mechanizmy
absence možnosti citelného ovlivnění bitevní vřavy
menší komplexnost celku (oproti Stellaris)
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama