ENGINES OF DREAMS: CryEngine
Blogy čtenářů Článek ENGINES OF DREAMS: CryEngine

ENGINES OF DREAMS: CryEngine

Týden se s týdnem sešel. No dobře, možná to bylo déle. Ale co na tom sejde, hlavně že jsme se doškali. A dnes se nepodíváme na nic méně…

Reklama

Týden se s týdnem sešel. No dobře, možná to bylo déle. Ale co na tom sejde, hlavně že jsme se doškali. A dnes se nepodíváme na nic méně diskutovatelného, než na technologickou revoluci z Německa. Kdo by dnes neznal CryEngine (dále jen CE), který se dočkal dnes již své třetí generace. Ale jak to vypadalo v jeho úplných začátcích? Jaké kvality může nabídnout? CO stojí za jeho úspěchem? Tak nejen na tyhle otázky si dnes odpovíme.

Ale na začátek si dáme krátké shrnutí pro neznalce:

Co je to vlastně herní engine? Jednoduše řečeno: úplný základ hry - jádro. Jedná se o software určený pro vývoj (tvorbu) a následný rozvoj her (ovšem nemusí se jednat jen o ně). V poslední době je velice časté, že jedna firma vyvine silný engine a ten poté poskytuje ostatním vývojovým týmům, za účelem zefektnit a zrychlit celkový vývoj her. De facto jim poskytne nástroj, na kterém mohou postavit celou hru bez jakékoliv potřeby vyvíjet technologii vlastní. Vývoj herního enginu je totiž velice náročný a mnohdy zdlouhavý proces. Právě díky této náročnosti se také mnohdy nejnovější enginy nevyvíjejí od píky, ale pouze upgradují starší techologie (zářným příkladem je Unreal Engine 3, který díky skvělým aktualizacím kontinuálně přešel v Unreal Engine 4). Takový promakaný a úspěšný herní engine musí obsahovat neskutečné množství věcí, včetně renderovacích enginů (vykreslovacích) pro 2D nebo 3D grafiku, fyziku, zvuk, skriptování, animace, umělou inteligenci, streaming a podobně.

 

Famózní začátek

Poprvé se CE objevil již po roce 1999 na veletrhu technologií. Tehdy v technologickém demu s názvem X-Isle. A jelikož naprosto dechberoucí ostrov osazený dinosaury okouzlil naprosto každého, nebyl to problém.

 

Džungle hraje prim

Investor se našel hned záhy po ukončení výstavy a nejednalo se o nikoho menšího, než francouzský vydavatelský gigant Ubisoft. Pod jeho hlavičkou se nakonec v roce 2003 objevila první hra s názvem FarCry. Tento kousek bodoval především dosud neviděným grafickým zpracován a animacemi. Dinosauři byli vystřídáni zombiemi a džungle dostala ještě fotorealističtější kabátek. Zapomenout nesmíme ani na ve své době bezkonkurenční AI.Nutno říci, že hned první hra studio poznamenala ještě na dlouhou dobu a prostředí džungle se stalo vlastním i jejich další hře. A kupodivu to nebylo FarCry 2.  Crytek měl tak trochu jiné plány.

Cesta prorokova

Místo FarCry 2 (které si vydal Ubisoft sám. Upozorňuji, že s tím Crytek nemá nic společného!) jsme se dočkali čehosi s názvem Crysis. Rozhodně dosti ambiciózní projekt se vyznačoval především hlavním hrdinou, respektive jeho oblekem. Takzvaný Nanooblek je dnes již ve videoherním světě pojmem. Jinak jsme se ale po herní stánce zas až tak moc od FarCry neodklonili.O to zajímavější, je však hra pod povrchem. Jako první díl z původně plánované trilologie, jež má redefinovat technologický standart videoher musela i tato hra přijít s něčím novým. A tím nebylo nic jiného než CryEngine s pořadovým číslem 2.Ten stavěl jak na technologii grafických shaderů z první generace, tak přidal i něco svého. Za zmínku určitě stojí technologie HDR, dynamický cyklus dne/noci, hloubka (hloubka pole rozostří objekty, které jsou od kamery/oka blízko a dramaticky se tak změní celkový dojem ze scény), hmotná oblaka (umožňuje objemovou deformaci oblak v reálném čase), zničitelné objekty nebo pokročilá simulace ohně. Grafické ocenění se ve své době jen hrnula. Můžeme zmínit třeba Hra E3 a GC, a o nějakých Best graphics ani nemusíme hovořit. (mimochodem hra si odnesla ocenění Best graphics i v tamní anketě DecadeAwards)Zato se můžeme zmínit o pověsti, kterou si hra vybudovala. Ještě i dnes ji lze používat pro poměřování grafického výkonu a ve své době byla na nejvyšší detaily prakticky nespustitelná.

Nekončící jízda

Záměrně teď vynecháme ještě jednu odbočku studia (datadisk Warhead) a vrhneme se rovnou na jejich prozatím poslední hru. Tou není nic menšího, než nedávná novinka Crysis 2. Že je to hra s famózním příběhem nyní pomineme a budeme se soustředit hlavně na technickou stránku.Druhý Crysis sebou přináší, aby v  tom nebyl zmatek, třetí CryEngine. Ten sebou nese hned několik přelomových změn. Pro vydavatele je ale tou nejdůležitější bezesporu možnost, vyvíjet bez větších problému na všechny tři hlavní platformy zároveň a v reálném čase. S tím se nese ještě další věc. Crysis 2 je vůbec první multiplatformní 3D hrou. Engine tak nemá problém se stereoskopickým 3D na všech třech hlavních platformách.Grafika nyní musí být daleko více optimalizována a není to takový hardwarový problém jako jednička. Avšak vzhledově jsme rozhodně neudělali krok nazpět, spíše naopak. Leč byla druhá generace mnohem fotorealističtější, CryEngine 3 nachází ten správný poměr mezi realitou a fikcí a přináší tak daleko kvalitnější atmosféru a prostředí s využitím slabšího hardwaru.Kromě těchto převratných věciček samozřejmě třetí generace zase přítáhla s tunou nových technologií nasvěcovaní. Konečně jsme se dočkali dynamické radiozity nebo teselace. Některé algoritmy vztahující se především k počasí a přírodním živlům, však byly částečně přebrány ještě z jiného projektu Cryteku. Zato se ale může chlubit nálepkou nejrychlejšího high-end vykreslování na světě!

Realita hraje prim

Přestože není CryEngine stále nejvyužívanější, oproti konkurenci má v rukávu hned několik trumfů. Třeba takový Unreal Engine se nehodí na hry koketující s realitou a musíme si přiznat, že i technologicky již na otm není nejlépe (pokud tedy nemluvíme o UnrealEnginu "4"). Oproti tomu CryEngine oba tyto neduhy hravě stírá. Samozřejmě se oba enginy zaměřují na jiná spektra her. O to více se můžeme těšit na ta množství her s intrem obsahující dnes již známý slogan: "Achieved with CryEngine 3."Prostě je jen otázkou času, než se famózní CryEngine chopí vlády nad trhem a my se tak budeme moci těšit za špičkové podívané, vytvořené s minimální námahou.

 

Co vidíte, je to, co budete hrát

S tím se váže i připravovaný editor Sandbox 3, který nám je slibovám již od ohlášení hry. Nebude se totiž tentokrát jednat pouze o nějaký doplňkový editor skrytý uvnitř složek hry. Crytek nám totiž slibuje doslova: "Sandbox 3 editor umožňuje nejrychlejší vývoj herního prostředí a game-play v multiplatformní branži."Live Create" funkce umožňuje real-time úpravy prostředí hry současně jak v oblasti 2D tak stereoskopickém 3D . Cross-platformový vývoj nebyl nikdy tak snadný!"

Ale jak jste asi postřehli, Engine zatím není k mání. Celý SDK vyjde o Letních prázdninách a bude zcela ZDARMA! Ano, čtete správně. Modovat, filmovat či dokonce dělat vlastní hru bude moci naprosto každý a zcela zdarma. Na editor si brousím zuby nejen já, tak se můžete již teď těšit, bude mu vjenován celý článek.

 

Všem děkuji za přečtení a doufám, že pro některé to třeba bylo i trochu poučné. Velký dík patří i Wolfovi, který i tentokráte do toho šel semnou. Nezapomeňte v komentářích vyjádřit i Vy Váš názor na CryEngine.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama