ENGINES OF DREAMS: Source
Blogy čtenářů Článek ENGINES OF DREAMS: Source

ENGINES OF DREAMS: Source

Práce se kupí na stole a na příjemné věci není čas. Však to znáte! Proto jsem se také věnoval poslední dobou hlavně komentování a na samotné blogování…

Reklama

Práce se kupí na stole a na příjemné věci není čas. Však to znáte! Proto jsem se také věnoval poslední dobou hlavně komentování a na samotné blogování nezbývalo času. Tento klid břed bouří však právě dnes končí a naopak se začíná rodit projekt, který si klade za cíl vám přinést ucelené a zajímavé info na téma, které tu ještě nebylo! Všichni blogují, jak diví, ale nad samotnými tvůrci her a jejich nástroji se ještě nikdo nepozastavil. Přitom se jedná o to vůbec nejdůležitější. Zapojte se tedy do projektu Engine of Dreams a objevte skutečná bijící srdce dnešních her.

Co je to vlastně herní engine? Jednoduše řečeno: úplný základ hry - jádro. Jedná se o software určený pro vývoj (tvorbu) a následný rozvoj her (ovšem nemusí se jednat jen o ně). V poslední době je velice časté, že jedna firma vyvine silný engine a ten poté poskytuje ostatním vývojovým týmům, za účelem zefektnit a zrychlit celkový vývoj her. De facto jim poskytne nástroj, na kterém mohou postavit celou hru bez jakékoliv potřeby vyvíjet technologii vlastní. Vývoj herního enginu je totiž velice náročný a mnohdy zdlouhavý proces. Právě díky této náročnosti se také mnohdy nejnovější enginy nevyvíjejí od píky, ale pouze upgradují starší techologie (zářným příkladem je Unreal Engine 3, který díky skvělým aktualizacím kontinuálně přešel v Unreal Engine 4). Takový promakaný a úspěšný herní engine musí obsahovat neskutečné množství věcí, včetně renderovacích enginů (vykreslovacích) pro 2D nebo 3D grafiku, fyziku, zvuk, skriptování, animace, umělou inteligenci, streaming a podobně. 

 

Zdroj, ventilek, pára

Že vám tyto tři slova nic neříkají? Přeložte je do angličtiny > Source, Valve, Steam > a jsme doma, že? Valve Corporation snad nemusím žádnému hráči představovat. Vše začali dva pánové z Microsoftu, Gabe Newell a Nike Harrington, kteří k hrám chovali takové sympatie, že jejich následně založené studio Valve je dnes bezpochyby jedno z nejuznávanějších v herní branži. Co hra, to klenot. Vše začalo průlomovou sci-fi FPS jménem Half-Life. Více než 50 ocenění Hra roku asi mluví za vše. Hra si též sáhla na ocenění Best PC Game Ever! Ano, Half-Life vážně způsobilo boom do herní scény asi jako Apple do branže dotykovch mobilů. Lavinový efekt způsobil miliony prodaných kopií, a ačkoliv se větší pozornost upírala na Quake II či Sin, které vyšly chvíli před HL, o Half-Life mluvil snad každý. Fanoušci vyzvedali Valve Software do nebes.Ještě více se do podvědomí fanoušků, ale dostal druhý díl. Ten si prostě nezaslouží nic jiného, než samé oslavné ódy. Jen se opovažte na tu hru napsat špatnou recenzi, pak si vás najdu se sekerou a žádnou další již nenapíšete. Každopádně, my si zde tuto famózní záležitost (mimochodem jsem to hrál na Wolfově steamu :D). Přestože se v souvislosti s Half-Life 2 mluví především o skvělém příběhu a přelomové hratelnosti, pozornost si zaslouží i na svou dobu fenomenální engine. Ten nese, jak všichni dobře víme název Source Engine a vyniká především neustálými updaty a vstřícností k uživatelské komunitě.

Updaty a zase ty updaty

Ano je to tak, tenhle engine si vývojáři jak se patří, hýčkají. Jen si vezměte, že na stejném základu jako běží HL 2 beží i L4D2 či nejnovější Portal 2. A že to není vidět? To víte, že to není vidět. Zásluhu na tom má nekonečný zástup updatů, kterými hoši z Valve zdrojový kód neustále obohacují. V nejnovější generaci se tak navíc dočkáme radiozity, vylepšeného stínování či perličky jako je HDR. Třeba právě tahle technologie hravě vykouzlí famózní noční levely i na šest let starém enginu. Husté, co říkáte?Naprostou kruťárničkou je pak fakt, že veškeré updaty se projevují i na hrách již vydaných. Za příklad budiž rozdíl mezi původním HL 2 a tou nejnovější verzí. Líbí?

 

Fanoušci vedou

Druhým elementem, který nikdy nepošle Source do starého železa, je komunita. Tvoření v Sourcu je tak směšně jednoduché, že to zvládne téměř každý a s trochou nadsázky vám k tomu stačí i vědecká kalkulačka šprta co stojí vedle.Již nespočet her vzniklo z modifikací tohoto enginu. Nejznámější je bezesporu Counter strike. Ten již sice trochu skomírá, ale i tak se jedná o neuvěřitelný úspěch. Mému srdci nejblíže je pak bezesporu Portal. Projekt vzniklý jako studentský výtvor do vědecké soutěže. Dnes nejočekávanější hra Valve corporation.A co nejprve Garrys Mod? Filozofie „hoďte lidi do vody ať si plavou jak chtějí“ se zde osvědčuj na výbornou. Navíc hra skvěle demonstruje fyzikální možnosti enginu. Ty sice PhysX od Nvidie neohrozí, ale koukat se na ně rozhodně dá.

 

<object width="600" height="480"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kxB03t6ZfRw?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kxB03t6ZfRw?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="600" height="480"></embed></object>

 

 

Source engine je prostě něco skvělého. Něco co se rodí jen jednou za století. Doufám, že si ho budou programátoři hýčkat i nadále a stále bude posouvat grafické limity i u zastaralých her. Přeci jen je to naprosto ojedinělé a rozhodně si to zaslouží smeknout!A co vy? Jaký postoj zaujímáte k tomuto klenotu? Jste příznivcem sice trochu slabší technologie, která ale zase nabízí nezměrné výhody, jako dostupnost a ekonomičnost? Nebo dáváte přednost sice nabušeným, ale o to komplikovanějším enginům, na které se podíváme příště?

 

Koněčně bych chtěl poděkovat Wolfovi, jenž se se mnou do něčeho takového pustil a doufám, že vám články tohoto typu poskytnou jak cenné informace, tak že vás hlavně budou bavit. Díky.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama