F1 2013 – dokonalejší, zato recyklovanější závody
F1 2013 Recenze F1 2013 – dokonalejší, zato recyklovanější závody

F1 2013 – dokonalejší, zato recyklovanější závody

Michal Burian

Michal Burian

9

Podívali jsme se na kobylku nejnovějším licencovaným závodům s monoposty Formule 1.

Reklama

Recenze z hraní PC a X360 verze

Začátkem října jsme na konzolích a PC přivítali nový díl licencovaných závodů monopostů Formule 1 od společnosti Codemasters. V pořadí jde o čtvrtý díl od tohoto britského studia, které má za sebou úspěšnou sérii DiRT a GRID (nepočítám moc druhý díl, který se tolik nepovedl), stejně tak odbočky typu F1 Race Stars, Operation Flashpoint: Dragon Rising nebo Bodycount.

Uspokojit náruživé hráče každý rok je neskutečná dřina, přesvědčil se o tom nejeden talentovaný tvůrčí celek. Není divu, sporty se moc nemění a nabídnout každý rok něco nového je mnohem těžší a těžší. V Codemasters se rozhodli letos vsadit vše na jednu kartu, vynechali příchod next-gen konzolí a zaměřili se na vylepšení předešlého dílu. Už loňské závody F1 2012 (recenze) představovaly uspokojivé vyvrcholení několikaletého snažení vývojářů. Jediným větším problémem byla stále pokulhávající umělá inteligence ostatních jezdců a občas kolísající obtížnost.

Před Codemasters tak ležel pro letošní rok nelehký úkol. Nakonec se s tím chlapci a děvčata vcelku zdařile poprali a kromě již zmíněných vylepšení a různých oprav připravili poupravenou kariéru, kde začínáte jako nezkušený mladík při testování. Během dvou dnů se proškolíte a vyzkoušíte si chování monopostů Formule 1 v různých situacích. Když zvládnete základní úkoly, můžete směle testovat opotřebení pneumatik a chování vozu na mokrém asfaltu. Instruktor vás následně naučí používat systémy KERS (dočasně přidá přibližně 80 koní) a DRS (otevře zadní spoiler, tím se zvýší rychlost a sníží přilnavost).

Po zaškolení vás čeká už klasická kariéra, kdy se zúčastníte postupně všech devatenácti Velkých cen, včetně úvodní GP Austrálie, úzkých uliček v Monaku a spanilé jízdy na okruhu Spa v Belgii. Stejně jako v předešlém díle, i v tomto se nebudete moci v prvním roce stát jezdcem největších týmů jako je Red Bull Racing, Ferrari, Mercedes a McLaren. Spokojit se budete muset se stájemi Marussia, Caterham, Toro Rosso, Williams, Force India, Sauber a Lotus. Ty se vám budou odemykat podle počínání v samotném dvoudenním testu. Takže se snažte, ať nemusíte jezdit za dva nejhorší týmy šampionátu; Marussia a Caterham.

Nastavit si můžete délku jednotlivých závodů, odjet můžete třeba jen 25 procent z celkové Velké ceny, což ve většině případů představuje 15 kol. Pokud vám nevyhovuje kariéra, můžete se směle pustit do závodění v jednotlivých Grand Prix. Vyberete si svůj oblíbený tým a jezdce a už stojíte na startu.

V kariéře se posouváte stejně jako v předešlém díle. Za odjetý závod získáváte zkušeností body, které vám po šampionátů otevřenou dveře do lepších týmů. Po dobře odjetém závodu, kdy skončíte do třetího místa, zamrzí fakt, že neuvidíte samotné oslavy. Na ty Codemasters jaksi zapomněl, místo oslav na stupních vítězů a šampaňského na vás čeká ukázka z garáže, kde se radujete se svým inženýrem. Jsem zvědav, kdy budou oslavy zahrnuty do F1, takhle si totiž naplno neužijete samotnou atmosféru. Možná za rok na PlayStation 4 a Xbox One…

Výzvy a historický obsah

Velkým plusem je Challenge mód. Ten představuje řadu úkolů, které se často liší v samotné obtížnosti a situaci na trati. Například se musíte vypořádat s pneumatikami, safety car apod. Tři nebo čtyři kola před koncem závodu musíte například zajet do boxu. To má za následek, že vás ostatní předjedou a vy ztratíte svou pozici, třeba první místo. V krátkém čase tak musíte dohnat ztrátu a vybojovat si svou pozici zpět. Jde o vzrušující závody, které často nezažijete ani v samotné kariéře. Jen škoda, že takovýchto situací/výzev nepřipravil Codemasters více.

Dalším osvěžením je F1 Classics, kde naleznete historický obsah z let osmdesátých a devadesátých v podobě ikonických jezdců, legendárních vozů a nezapomenutelných okruhů jako je Brands Hatch a Circuito De Jerez. Vžít se tak můžete do legendárních závodníků v čele s Michaelem Schumacherem, Eddie Irvinem či Alainem Prostem. Jde o speciální mód, který nabízí přepracovaný vzhled celé hry – obraz je pokryt zažloutlou clonou.

Celkově má F1 Classics velkou chybu. Pokud jste si koupili klasickou verzi hry a neinvestovali do speciální edice, tak si budete muset vystačit se šesti monoposty od Ferrari, Lotusu a Williamsu a dvěma tratěmi v podobě Jerezu a Band Hatch. Speciální edice pak navíc přináší další historické vozy, jezdce a dvě tratě (Imola a Estoril). Ty můžete zakoupit i samostatně.

Vylepšený jízdí model, stejná umělá inteligence

Jízdní model byl od loňského ročníku o ždibíček vylepšen. Potěší zejména různé maličkosti při samotné jízdě, kdyste v závěsu za jiným monopostem rychlejší. Během závodů se musíte vypořádat s opotřebením pneumatik. Když už na tom budou špatně, tak budete muset dávat pozor na smyky, a dokonce vám může pneumatika i prasknout.

Potěšeni zřejmě nebudete z umělé inteligence, která by potřebovala o značný kus vylepšit. Současný hardware to ale pravděpodobně vývojářům neumožňuje. Jak jinak si vysvětlit, že AI se chová nepřirozeně a vůbec nebere v úvahu, že skutečný hráč např. více brzdí do zatáček, vybírá si stopu apod. Chyby umělé inteligence mi připadají jako by byl jezdec slepý. Jak jinak si vysvětlit, že monopost za vámi do vás před zatáčkou nabourá.

Nastavení jednotlivých featurek a obtížnosti nemá skoro žádný vliv na umělou inteligenci. Ta akorát zajíždí lepší nebo naopak horší časy v kvalifikaci a jen tak vás před sebe v závodě nepustí. Zvolit si můžete i různé pomocníky pro řízení monopostů (od ABS až po automatické brzdění do zatáček, stejně tak samotná pravidla). Zde ale musíte mít na paměti, že nastavení ovlivní samotné časy na kolo. S ABS a automatickým bržděním nebudete tak rychlí, takže podle toho musíte přizpůsobit také obtížnost umělé inteligence.

Pokud ovšem chcete být skutečným pilotem F1, pak na gamepadu tolik neuspěje a tu pravou atmosféru si užijete jen s volantem a s vypnutými pomocníky.

Plus musím rozhodně dát grafické stránce hry. Ta se od minula posunula kupředu. Při hraní si tak můžete všimnout různých malých detailů, jako jsou paprsky slunce, voda na asfaltu apod. Na diváky se ale opět tak nějak zapomnělo jako v jiných sportovních a závodních hrách. Škoda.

Inovaci by zasloužil také model poškození, která se snad od F1 2010 nezměnil, stejně tak by to chtělo se inspirovat u Need for Speed: Shift a přenést do hry fyziku, která by měla vliv na naklánění helmy jezdce. Takhle jde sice o výborný mix mezi arkádou a simulátorem, který ještě bude potřebovat nějaký čas, abychom s klidným svědomím mohli říci, že jde o nejlepší závodní hru, která si zaslouží licenci Formule 1.

Dokonalejší, zato recyklovanější závody

Jako fanoušek F1 nemám proti letošnímu ročníku tolik výhrad a investovaných peněz bych rozhodně nelitoval. Když se na celou hru, potažmo sérii, podívám z druhého pohledu, tak by to od Codemasters chtělo příval větších novinek a inovací. Dokážu si představit o něco propracovanější kariéru, stejně tak maličkosti v podobě pořádných oslav po dobře odjetém závodu apod. Jde přece jen o sport, ve kterém se točí neuvěřitelné balíky zelených papírků. I přes různé nedostatky jde o skvělé závody, které si zaslouží nálepku dobré hry. Scházelo málo a možná bych dal i tu osmičku.

F1 2013

Verdikt

Sečteno podtrženo, F1 2013 představuje skvělý mix mezi arkádou a simulátorem. Pokud patříte mezi fanoušky a baví vás závodní hry, pak vám F1 2013 doporučuji. Ostatní udělají lépe, když počkají na next-gen verzi F1 2014.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

historické vozy
grafické zpracování a různé malé efekty
mix arkády a simulátoru
recyklovaný obsah
málo novinek a celkové inovace
umělá inteligence
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama