Gamescom 2025: dojmy z prezentace 007 First Light
i Zdroj: Daniel Jarocký/Zing.cz
Preview 007 First Light Článek Gamescom 2025: dojmy z prezentace 007 First Light

Gamescom 2025: dojmy z prezentace 007 First Light

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

2
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S Nintendo Switch Switch 2

James Bond se po letech čekání vrací na herní scénu.

Reklama

Od vydání dosud poslední hry s Jamesem Bondem letos uběhne dlouhých 13 let, kdy byl na trh uveden projekt s názvem 007 Legends. Ten se však zařadil k vůbec nejhorším hrám s licencí agenta 007. Za poslední relativně slušně přijatou hru tak můžeme považovat akci James Bond 007: Blood Stone, která vyšla pod hlavičkou Activisionu v roce 2010. Fanoušci slavné předlohy, mezi které se osobně řadím, ale budou bezesporu souhlasit, když řeknu, že by si James Bond po letech čekání bezesporu zasloužil o poznání důstojnější herní adaptaci.

Tohoto úkolu se rozhodlo zhostit dánské studio IO Interactive, které proslavila zejména série HITMAN. Značka s holohlavým zabijákem v hlavní roli se v některých oblastech otevřeně inspirovala právě bondovkami. Klíčovým aspektem každého dílu byl přitom stealth a důmyslná eliminace nepřátel, což jsou aspekty, které rozhodně nejsou cizí ani agentovi 007. Jednoduše byste na pomyslné mapě vývojářských týmů jen těžko našli studio, které by se k vývoji nové hry s Jamesem Bondem hodilo více.

James Bond na Slovensku

Když jsem proto dostal možnost zúčastnit se v průběhu letošního Gamescomu uzavřené prezentace hry 007 First Light, nebylo o čem přemýšlet. Hned před vstupem do stánku IO Interactive mě přivítal originál Astonu Martin DB5, který se objevil hned v několika bondovkách v čele s filmy Goldfinger a Thunderball se Seanem Connerym v hlavní roli. 

V tradičně formálnější byznys části veletrhu, kde obvykle striktně uniformní stánky jednotlivých vydavatelů poznáte pouze podle jejich loga, působil prostor IO Interactive až nepatřičně. Kromě již zmíněného kultovního Bondova vozu byl navíc celý stánek stylizovaný do podoby kina. Prostě nová bondovka se vším všudy.

Už před samotnou prezentací jsem věděl, že půjde o hands-off ukázku. V praxi to znamená, že vám vývojáři na větším plátně ukážou dosud neviděný gameplay ze hry, kterou si však osobně vyzkoušet nemůžete. V případě Bonda naštěstí nešlo o předem připravené video, ale o v reálné čase hratelnou pasáž. Ta se přitom skládala z celkem tří částí.

Bond od IO interactive se odehrává v současnosti.

Jako první nás vývojáři vzali na Slovensko. Ne, to není začátek nějakého nevhodného vtipu směrem k našim východním sousedům. Ukázka opravdu začala vjezdem do zámeckého hotelu, který zdobily slovenské vlajky a výhled na Tatry. Po krátké animaci, dialogu v autě a pohledu na mladého Jamese Bonda, kterému svou tvář propůjčí herec Patrick Gibson, začala snaha o to dostat se nepozorovaně do útrob zmíněného zámku, kde zrovna probíhala velká slavnost. Tato pasáž v téměř každém momentu dávala vzpomenout na již zmíněnou sérii HITMAN, ze které bude nový Bond dle očekávání vycházet.

Prim hraje všudypřítomný důraz na stealth a snaha nápaditým způsobem odlákat či eliminovat nepřátele. Stejně jako u Hitmana navíc můžete očekávat bohatou variabilitu při postupu jednotlivými úrovněmi. Využívat přitom budete muset různé cesty a objekty, jejichž správné použití umožní nepozorovaně proklouznout do požadovaných lokací. Zkrátka a dobře jako by najednou Hitmanovi narostly vlasy a stal se součástí britské tajné služby.

Aston Martin v akci

Druhá část mise ukázala další charakteristický prvek bondovek ve formě automobilové honičky. Stále ještě na území Slovenska, kde se celá mise odehrávala, usedl agent 007 za volant Astonu Martin V8. Kombinaci tohoto auta a prostředí přitom autoři očividně nevybrali náhodou. Jedná se o zjevný odkaz na film Dech života (The Living Daylights) z roku 1987, ve kterém James Bond hraný Timothy Daltonem ujíždí přes hranice tehdejší železné opony z Československa do Rakouska.

Gamescom 2025: dojmy z prezentace 007 First Light
i Zdroj: IO Interactive

Videoherní Bond od IO interactive se však odehrává v současnosti, takže si musíte odmyslet reálie Studené války. Jinak šlo ale o příjemné pomrknutí směrem k filmovým fanouškům. Samotná honička působila v zásadě tradičním dojmem. Prim hrál arkádový jízdní model a z pohledu samotného ovládání bylo důležité především využívání zkratek a vyhýbání se různým překážkám. 

Závěrečná část mise se zaměřila na prezentaci akčních pasáží.

Co mi v těchto momentech trochu a všeobecně v celé prezentaci chybělo, byla ukázka vybavení dobře známého vynálezce Q. V současnosti proto nejsem schopen odpovědět na to, jak moc budou ve hře různé unikátní technologie a vymoženosti, které jsou se značkou rovněž pevně spjaty, využity. Nepochybuji o tom, že se v určité podobě objeví, je však otázkou, jak moc zásadní roli budou hrát. Zrovna prezentovanou automobilovou honičku by však určitě dokázaly osvěžit.

Nechybí ani vypjaté akční momenty

Po konci pronásledování byla spuštěna závěrečná část mise, která se zaměřila na prezentaci akčních pasáží. Ta se nesla ve znamení tradičně laděných přestřelek z pohledu třetí osoby proti skupině nepřátel. Zatímco stealth mají vývojáři díky Hitmanovi v malíku, u akčnějších momentů, které mají ve hře s Jamesem Bondem nepochybně také své místo, důležité zkušenosti teprve sbírají. 

A v některých pasážích to bylo poznat. Samotné přestřelky nepůsobily samy o sobě vyloženě špatně. Autoři se však nevyhnuli sérii těch největších klišé v čele s vybuchujícími auty a červenými barely, stíháním letadla při jeho vzletu a následným seskokem bez padáku. Tedy momenty, které jsme ve hrách i filmech viděli tolikrát, že jimi bude asi málokdo ohromen. 

Je však nutné zdůraznit, že šlo pouze o část jedné mise, ze které je předčasné dělat nějaké hlubší závěry. Když totiž všechny tři základní elementy v podobě propracovaného stealthu, automobilových honiček a akčních přestřelek dáte dohromady, dostane zábavný mix obsahu, který byste od správné herní bondovky očekávali. Na čem však vývojáři budou muset ještě nepochybně zapracovat, je optimalizace. Prezentovaná pasáž se totiž potýkala s poměrně výraznými propady frameratu, které byly nejvíce znatelné při zmíněné automobilové honičce.

Hra 007 First Light vyjde 27. března roku 2026 na PC (Steam) i konzole PlayStation 5, Xbox Series X/S a Nintendo Switch 2.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama