Zpět na článek

Diskuze: Hry na Steamu nevlastníte, upozorňuje Valve

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

niky_14586
niky_14586
Level 40 Level 40
16. 10. 2024 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak i tak to moze byt :)

smoula
smoula
Level 30 Level 30
15. 10. 2024 01:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nebudeme nic vlastnit a budeme štastni, přesně tam to míří. Podobně jako křestanství že? Odevzdejte svůj majetek, žijte v bídě a chudobě, ani ježíš neměl kde hlavu sklopit. ach, až na to že ježíš sám se mohl pozvat kamkoliv chtěl, třebas i na hostinu.

niky_14586
niky_14586
Level 40 Level 40
14. 10. 2024 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A proto je lepsi co ?

Phil Spencer
Phil Spencer
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: Xbox
14. 10. 2024 23:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@niky_14586 @niky_14586 xbox adorably all digital

Kazzlik
Kazzlik
Level 22 Level 22
15. 10. 2024 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Czryo @Czryo no jestli tohle projde, tak už žádná live service hra nevznikne. To bych nazval ničením her, víc než to že vypnou servery u hry kterou hraje 300 lidí.

Norbi001
Norbi001
Level 25 Level 25
15. 10. 2024 19:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kazzlik @Kazzlik Konec Live service her? Další důvod proč by to mělo vzniknout. Líný kreténi co nejsou schopni vydat hru v pořádným stavu tak budou o žebrácký holi. Tím líp. Tím spíš tu petici podpořím.

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
14. 10. 2024 19:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak se to říká? Když koupit neznamená vlastnit, tak pirátit neznamená krást? 😀Samozřejmě jen vtip, ví se o tom dlouho, je to tam napsaný, tudíž je na hráčích jestli souhlasí nebo ne. Pokud hry zůstanou v knihovně, nemám problém. Neříkám, že je to ideální stav, ale svým způsobem jeden jediný. Takže buď chceš hrát nebo nechceš.

Strec
Strec
Level 26 Level 26
14. 10. 2024 21:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @Geralt z Rivie Náhodou jako přirovnání celkem trefny :D

Strec
Strec
Level 26 Level 26
14. 10. 2024 19:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možná to někde v podmínkách je, tak píšu jen svoji myšlenku/pohled na věc jako kupující.

I když si kupuji jen licenci, povolení hru používat, tak trochu očekávám, že ji budu moci používat tak nějak dlouhodobě či ideálně pořád.

U onlinovek je pochopitelny, že když hra nebude mít hráče, tak držet servery pro 100 lidí nemá smysl. U SP her je to už na hraně jen proto, že ochrana potřebuje být online nebo MP část se nehraje, tak to vypneme vše. Naštěstí se to nějak neděje, ale mám obavy, aby se to časem nerozmohlo s tím, že "my jsme Vám to říkali a dokonce jsme na to upozornili a vytáhnou pomyslnou zástrčku od hry". Nebo marketingový tah - je tu nový díl a chceme aby se kupoval, takže staré hry vypneme, protože nějakým způsobem lidi baví víc :D, záhada.

Vždycky se vědělo, že je to jen o nehmotném vlastnictví a o možnosti "vyvlastnění". Ale jak se o tom víc mluví a u Crew se to i stalo (i když onlinovka), tak to zavání, že to nemusí být ojedinělý případ. Na druhou stranu lidi by si pak třeba rozmysleli kupovat každou ptákovinu. Třeba zrovna u UBI to byla jen další maličkost v tom jejich plánu skočit do hajzlu po hlavě.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 20 Level 20
15. 10. 2024 00:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Strec @Strec Zkuste si nekdy precist License Agreement, ta vec kterou vsichni odkliknou co se objevi po prvnim spustenim hry.

Strec
Strec
Level 26 Level 26
15. 10. 2024 04:15 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Dakie Salamander Proto to píšu jen jako můj pohled navěc jako zákazníka. Jak je to formulovany v podmínkách doslovně nevím. A popravdě je mi to celkem jedno. Do chvíle než zakoupenou licenci zruší 😉. Pokud nesouhlasíš, tak nehraješ.

Ale kdyby si ty podmínky všichni nárokovali, tak bych si hodně rozmysle, co a jestli vůbec koupit. Asi bych si nekoupit hru u které jasně vím, že třeba za 2 roky ji ani nestáhnu. Naštěstí je tohle jen hypoteticky. Už jen z toho důvodu, že v moment, kdy by se rozmohlo i drobné mazání her z knihoven, tak by to budoucím prodejům vůbec nepomohlo.

Že se otevřelo tohle téma prostě trochu zavání tím, že je ta možnost víc než jen možnost. A obava z toho, že digitální produkt je nehmotné "vlastnictví", kde slovo vlastnictví je jen slovo a jde o pomíjivou záležitost, nabrala víc na skutečnosti.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 20 Level 20
16. 10. 2024 09:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Strec Jako zakaznik mate pravo si stahnout instalator a dokonce si ho i vypalit na medium ci ulozit na disk. Mame tu dokonce i cele "autorske" poplatky, ctete dan, od OSA (Ochranný svaz autorský) na kazde medium, presne kvuli tomuhle problemu.

A pokud hrajete hry ktere jsou zavisle na pripojeni k internetu ci bezi jenom na serveru (jako MMORPG), tak je to vzdy o zivotnosti. Televize ma taky zivotnost a musite koupit novou casem, lednicka, pocitac, mobil... vsechno to ma zivotnost.

A zakony na ochranu spotrebitelu jsou pomerne jasne dane. Pokud Vam z nicheho nic seberou, ci jinak znemozni pouzivat, bez duvodu, uz zaplacenou licenci (ktera je ve vasem vlastnictvi), tak mate pravo na aspon castecne vraceni penez. Jenze maloktery clovek to chce resit, tak pokrci rameny, zanadava si a proste si koupi dalsi. Pokud nesouhlasite jinak v Nakupni smlouve.

Strec
Strec
Level 26 Level 26
16. 10. 2024 16:12 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Dakie Salamander Onlinovky ani neřeším, tam je jasny, že pokud nejsou hráči = není hra, ani když poběží server. Tady je možnost si udělat svoje servery, když už to nechtějí život a nějaká základna hráčů pořád je. Ale je to onlinovka závyslá na hráčích a serverech. Není jedno, není druhý. To beru.

Spíš ty online ochrany a třeba stažení hry z klienta (nejen z obchodu, ale i knihovny). Z toho mám docela obavu, že pokud mám stroj na kterym licenci (hru) spustit, tak by měla být pořád funkční. Ale když se rozhodnou, dle podmínek na to mají právo, tak ji znefunkční a hotovo. Naštěstí se to neděje nebo jsem si toho nějak výrazně nevšiml. Ale zase to upozornění, že zákazník vlastně "nic" nekupuje a to "nic" mají právo vám vzít, protože vlastně "nic" nevlastníte. Jak tady někdo napsal, "když nic nekupuji, tak vlastně nic nehradu". Od toho jsou taky ty poplatky OSA a podobným, protože s každou licencí a nosičem se prý počítá, že se bude kopírovat... proto poplateček předem. Příjde mi to, že v tomto směru má víc práv vlastník licence než kupující, který za ni zaplatil stanovenou cenu. A na jednu stranu je to v pořádku. Ale asi bych změnil trochu formulaci že to "nic" přeci jen něco "je" a pokud je to koupené, tak nemá právo Vám to kdokoliv vzít pokud to využíváte v rámci pravidel (nekopírujete, nevyužíváte k vlastnímu zisku...).

Škoda, že to takto nefunguje i v nájemním stavu, kdy pronajimatel (majitel nemovitosti) má po podepsání smlouvy s nájemcem velice omezená práva si chránit svůj majetek. I po skončení smluvního vztahu je v nevýhodě, když je podnájemník vychcanej. Vlastník se může omezeně bránit, ale i když je v právu, tak psané právo mu svazuje ruce. Jen příklad, kde někdo prodávající "nic" (licence) má víc práva, než někdo "prodávající taky právo něco využívat", ale protože to je hmotné a může se to poničit, tak pak musí řešit i případné reálné škody na majetku.

K příkladu ohledně TV, mobilu, ledničky, ktery jsou spotřební zboží a po zakoupení je vlastním. Mají svou životnost po kterou fungují a nepřijde mi domů Samsung nebo Apple s tím, že mají právo ukončit životnost produktu. Duševní vlastnictví nemá spotřební dobu, tak nevím proč by zaplacenou funkční licenci, pokud nemá online funkce nezbytně nutné k chodu, mi měla být sebrána. Online ochranu, separátní online u SP hratelné hry neberu jako nezbytně nutnou věc pro funkci. Ale jak říkám beru to jen z pohledu člověka, co za nemálo licencí zaplatil nemálo peněz. A když vidím, že se ohání právem, že vlastně nic nevlastníme, kdykoliv o to můžeme přijít. Já mám pouze právo využívat licenci, dle pravidel, a dokud mi to umožní.

Když s podmínkami někdo s radostí a úsměvem souhlasí, a taky nikomu nic jiného nezbývá, tak v pohodě. Jeho věc a jen ať pak nebrečí, že si prodejce může a třeba i bude nárokovat svoje práva. Mě se prostě nelíbí, že jako zákazník musím souhlasit, že se zakoupeným produktem se vzdávám práva vlastnit zakoupený produkt (obrazně řečeno). Ale taky mi nic jiného nezbývá, než jen nesouhlasit a stejně kliknout na tlačítkou "souhlasím". Příjde mi, že spoustu lidí v komentářích si myslí, že to je pro mnohé naprostá novinka. A úplně ignorují, že se jim tato věc nelíbí třeba už léta, jen teď se to aktuálně řeší, tak se ozvali. Stejně jako se ozvali ochránci práv ze souhlasů. Když všichni budeme slepě, mlčky a ještě s úsměvem na tváři se vším souhlasit, i když to zvýhodňuje jen jednu stranu, tak bych se ani nedivil, že bude hůř. Pochopím, že informace v souhlasu někdo přijmul jako fakt a neřeší to... budu se opakovat, ve výsledku mu nic jiného stejně nezbývá. Ale v uvozovkách kopat do lidí (nemluvím teď konkrétně o Zingu), co se jim to nelíbí a ještě se zastávat znevýhodňujících pravidel, ktery by možná mohli být upraveny. Přinejmenším zvláštní. Možná Stokholmskej syndrom, když o pravidlech dle všeho desítky let ví, jsou s tím naprosto v pohodě a ještě je brání, když si někdo dovolí říct, že se mu to nelíbí.

KEEN
KEEN
Level 36 Level 36
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak tu bylo psáno, vždy se kupovala pouze licence a je tomu už tak od začátku Steamu. Nicméně pokud vydavatel hru nějakým způsobem zruší a vy ji máte koupenou na Steamu, tak vám tam ta hra zůstane navždy. Samozřejmě pokud se jedná o multiplayer hru a vydavatel vypne servery, tak vám to je k ničemu. Nicméně singleplayer hry se dají ze Steamu stáhnout vždycky, pokud jí vlastníte. Např Spec Ops: The Line je toho jasným důkazem. To by musel zaniknout Steam jako takový, abyste přišly o všechny hry.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 24 Level 24
14. 10. 2024 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KEEN @OnDrAAA to taky nemusi byt uplne pravda pokud ta hra porusi nejaky podminky tak ji steam muze natvrdo smazat z databaze, ale ten pripad si pamatuju snad jednou dvakrat a to jeste tak 15 let zpatky kdy se zacaly rojit ty early acess smejdi co rozdelali hru vybrali penez co slo a zavreli kram, paks e tam o tyden pozdeji obevily zas s jinou nebo se prejmenovali na jinou firmu jeste projistotu

carhrozny
carhrozny
Level 42 Level 42
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 18:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Problém licencií tu je síce odjakživa ale v minulosti vám ju nemohli zobrať.Hru,film atď ste mali na disketách,CD,DVD a preto aj keď ste ten produkt nevlastnili ale mohli ste ho využívať až do smrti.

Teraz ale je tu problém.Vám predajú licenciu a potom vám ju zoberú lebo sa im neoplatí tú hru prevádzkovať lebo servery sú drahé.V tom prípade ale ceny za licencie za čisto online hry by mali byť tak maximálne 10 eur.

Mne nevadí keď mám hru,ktorú vypnú ale cena musí byť adekvátna.U mňa je to max do 20 eur.Beriem to ako zábavu za 20 e a hotovo.Ale nové online hry kde chcú 70 euro to by mali hráči veľmi rýchlo prestať kupovať.

Dokonca si rád kupujem hry,kde hru vypnú..ako teraz napríklad Hood: Outlaws & Legends.Ale tak za 5 eur :D

Odohram achie a hotovo..zábava bola adekvátna

lara
lara
Level 2 Level 2
14. 10. 2024 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@carhrozny @carhrozny je jednisuchá věc proč to dělají chtějí donutit lidi aby přešli na předplatné neustálý pasivní příjem a dohled nad lidmi tečka

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 22 Level 22
14. 10. 2024 18:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bylo by asi dobré zmínit, že tato problematika tu je už desítky let a nevyrojila se tu nijak náhle. Pokud se nemýlím, tak si kupujete licenci na používání jak ke hrám, tak i třeba filmům a hudbě. Což znamená, že vy tu hru nevlastníte, ale její výrobce vám dovoluje si ji zahrát. Případně u hudby vám dovoluje si ji poslechnout a u filmů sledovat. Samozřejmě může kdykoliv zrušit licenci, což se čas od času stane (viz The Crew, které je zmiňované i v článku, což byl vážně odporný krok), ale třeba na Steamu k tomu dochází skutečně jen málokdy. Třeba když nějaká hra je asset flip nebo nelegální, tak vám ji sebere Valve z knihovny a zmizí i z obchodu na Steamu (nejsem si jistý, zda vrátí i peníze).

Problém je v tom, že většina zákazníků se mylně domnívá, že se dříve všechny tyhle druhy zábavy vlastnily. Jenže i tehdy jste si kupovali jen licenci. Rozdíl byl v tom, že daná hra byla třeba na DVD, tudíž jste měli pocit skutečného fyzického vlastnictví, ale opět platilo to, že jste si prakticky koupili jen disk, na kterém byl titul, na nějž jste měli licenci. Tehdy vám tu hru nikdo sebrat nemohl, protože jste ji fyzicky vlastnili. To se v dnešní digitální době změnilo a tudíž více a více vyvstává otázka, zda hry vlastníte nebo ne a více lidí je překvapeno, že tomu tak není a myslí si, že je to výmysl dnešní doby. Ona podobná situace byla i u filmů, kdy jste si nekupovali DVD s filmem, ale licenci na jeho pouštění. Vy jste nevlastnili ten film. Nepatřil vám. Patřil vám ten disk. A ta licence na něm.

Je to rozhodně zajímavá problematika, u které dle mě vyvstává řada otázek. Obzvlášť, když se přechází do čistě digitálního věku ohledně hraní her, streamování filmů atp. Teoreticky vám tak kdekdo může vzít to, co jste si koupili a nemusí vám za to dávat peněžní náhradu, pokud to nějak kulantně okecá. A vy už nemáte DVD v šuplíku, abyste si daný titul znovu nainstalovali. On třeba i takový GOG vám prodává jen licenci, ale pro neznalé se může zdát, že si kupujete přímo ty hry, protože máte instalačku, se kterou si lze dělat, co chcete. Ale není tomu tak.

P.S.: Myslím, že Valve s tímhle oznámením přišlo kvůli nějakému problému, který mělo v Americe. V jednom ze států USA bylo zažalováno, že hry nepatří lidem, že to je jen licence a mělo by to někde být jasně napsané. A Valve zareagovalo změnou SSA (Steam Subscriber Agreement), kde je to explicitně řečeno.

Michal
Michal
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 19:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @FireWolf V Kalifornii, ale Steam to rovno dal pre celý svet

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 20 Level 20
15. 10. 2024 00:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @FireWolf Pokud vim, tak si muzete stahnout instalatory a ty pak mit na HDD (SSD, etc), ci jinym nosici. Vlastnite hardware, k software mate licenci k pouziti.

AdamsCzech
AdamsCzech
Level 48 Level 48
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak dneska už je to na PC jedno jestli si koupíš krabičku nebo online. Obě mají jen "licenční" kód. Časy kdy byli v krabičkách zajímavý věci jsou dávno pryč takže proč to kupovat. Akorát GOG je vyjímka ale stejně si kupuju kvůli pohodlnosti radši na Steamu.

dedly
dedly
Level 42 Level 42
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

za chvíli tu bude nablito jak je valve nejhorší jak u nich už nikdy nikdo nic nekoupí atd. ale pozor takhle to bylo vždy a je to tak i u všech ostatních obchodů včetně GOGu, PSstoru atd.jen GoG má výhodu že pokdu máte instalační soubory zálohované tak to můžete hrát kdykoli v budoucnu i když to gog už v obchodě mít nebude

Valve to to akorát dalo na lépe viditelné místé jako první z těchto digi obchodů

lara
lara
Level 2 Level 2
14. 10. 2024 19:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dedly @dedly mne v tomto digi obchody vadí od počátku mám je jen z donucení kdyby se hry vydávali na nosiče nebyli by žádné digi účty hnusné

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 35 Level 35
14. 10. 2024 18:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už u nich v životě nic nekoupím.

dedly
dedly
Level 42 Level 42
Hlavní platforma: PC
14. 10. 2024 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Ying a předtím ti to nevadilo? protože tu licenci sis kupoval od počátku co steam existuje nikdy si tam hru nevlastnil jen to měli doteď v EULE s kterou si souhlasil a potvrdil že ses s ní seznámil ted to dali na viditelné akorát na viditelné místo.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 24 Level 24
14. 10. 2024 19:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dedly @dedly tohle se resi prakticky od dob world of warcraft kde jsou stejny podminky pro ucet a jeho obsah, akorat clovek pomalu spocita na prstech jedny ruky kdo z okoli ty licencni podminky apson jednou cetl

Reklama
Reklama