Ken Follett’s The Pillars of Earth – stavění katedrály podle knižní předlohy
Recenze Ken Follett’s The Pillars of Earth – stavění katedrály podle knižní předlohy

Ken Follett’s The Pillars of Earth – stavění katedrály podle knižní předlohy

Ylbirda

Ylbirda

2

První část hry „Z popela“ nabízí prolog k rozsáhlému příběhu o stavbě katedrály a o osudech lidí s ní spojenými.

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Ken Follett je známý autor, který po mnoha kriminálních thrillerech napsal příběh o stavbě středověké katedrály a obsáhnul přitom životy tří generací. Německý Daedalic si ve své nové hře vzal za předlohu toto dílo a vytvořil z něj point and click adventuru. V současné době vyšla první ze tří částí, jež nás seznamuje s hlavními hrdiny a provede nás jejich životy až k počátku stavby katedrály.

1000 stran

Pilíře země jsou obsáhlým dílem, který se roztahuje na 1000 stranách. Je tedy jasné, že zde by filmové zpracování nemělo úspěch. Na motivy knihy ale vznikl seriál a nyní je dostupný i první díl hry od Daedalic – sedm kapitol knihy „Z popela“. Ačkoli bude hra poměrně rozsáhlá (celkem 21 kapitol rozdělených do tří dílů), je jasné, že ne vše z originálu může být zpracováno a že ne všechno bude stejné. V tomto ohledu proto nevím, zda vám četbu knihy před hraním doporučit či ne (knihu jako takovou si rozhodně přečtěte, ale možná vám zkazí dojem z hraní).

Prvních sedm kapitol nám postupně představuje hlavní postavy a ukazuje úskalí život ve středověku. Je začátek roku 1136 a Tom Stavitel, jedna z hlavních (ale nehratelných) postav, během zimy nemůže narazit na žádnou práci. Putuje se svou rodinou po Anglii a v každém větším městě hledá rozbité zdi, které by mohl opravit. Putování chladnými lesy a málo jídla má dopad jak na jeho děti Alfreda a Martu, tak na jeho těhotnou ženu Agnes. Po mnoha neúspěších je tedy vidíme utábořené v lese, bez jídla a bez přístřeší. Právě v této nevhodné chvíli začne Agnes rodit. Tom neví, co si počít, snaží se být ženě nápomocen a zároveň rozptýlit děti.

První postavu, za niž můžete hrát, je převor Filip. Na Nový rok 1136 se nachází daleko od domova – kláštera Jana v lese, který vede. Navštěvuje převorství Kingsbridge, aby se setkal se svým přímým nadřízeným, převorem Jamesem. Kromě toho, že je převorství stále ve velmi špatném stavu, se Filip dozví, že místní převor James zemřel. Zároveň se zde Filip shledává se svým bratrem Francisem, jenž ho vyhledal, aby mu pomohl s politickým problémem. Filip se snaží být svému bratrovi nápomocen, i když to není zrovna snadné.

Také se seznamujeme s Jackem, zrzavým chlapcem, který za svůj dosavadní život nepoznal nic jiného než život v lese se svou matkou. Potkává se ale s Tomem a jeho rodinou a společně s matkou Ellen se k nim přidává a poprvé tak důvěrně známý les opouští, aby mohl vidět města, hrady a katedrály.

Poslední hratelnou postavou je Aliena, dcera hraběte Bartoloměje ze Shiringu. Jde o poněkud nafoukanou a panovačnou holku, jež právě odmítla Wiliama Hamleigha. Na tu dobu nezvyklý slib, který jí dal její otec, totiž, že se nebude muset vdát za někoho, koho nebude chtít, způsobí více problémů, než si dovede představit. Z ukázek je však patrné, že její dějová linie se bude odkrývat především ve druhém dílu „Kdo seje vítr“.

3 dílný point and click

Autoři se rozhodli Pilíře rozdělit do tří částí a zároveň se rozhodli pro tři vypravěče (víceméně odvozené z knihy). Jack, Aliena i Filip hrají velmi důležité role a jejich příběhy jsou plné vzletů a pádů. Kromě toho jsou jejich osudy propleteny a jeden bez druhého se neobejdou, na což si však ještě budeme muset počkat. Současné dělení však působí tak, že místo lineárního příběhu se dočkáme spíše poskakování časem a návratům k událostem, které jsme (v rámci zachování lineárního vyprávění) očekávali mnohem dříve.

V tomto ohledu mám dojem, že motivace postav přijde značně zkrátka, již v první díle se mi zdálo, že postavy se sice chovají tak, jak by podle knihy měly, pro hráče neznalé předlohy ale jejich chování možná nebude moc dávat smysl. Teprve v druhém díle se tedy ukáže, jak moc se autoři drželi předloze a nakolik jsou ochotni zobrazit i brutální aspekty středověku a mocenského boje.

Co se ovládání týče, jde víceméně o klasickou point and click adventuru. Levé tlačítko pro interakci, pravé pro myšlenky. Během dialogů jsou nám nabízeny až 4 možnosti a omezený čas na odpověď. Místy se také potkáte s obdobou quick time eventu, po liště se bude pohybovat zobrazení myši a vaším úkolem je kliknout v konkrétním prostoru. K tomu ale dojde pouze několikrát, například při lovení jelena.

Hra je také kompletně nadabovaná v angličtině a němčině. Dabing je to kvalitní ale samozřejmě trošku zdržuje. Můžete ho sice trochu zrychlit, ale opravdu jenom trochu. Kromě toho se zde potkáváme s dalším klasickým nešvarem – rychlostí chůze. Dvojklik na přesun do další lokace funguje, ale pohyb z místa na místo prostě trvá.

Tohle jsem nečetla

Nevím, co jsem přesně od této hry očekávala, ale jsem trochu zklamaná. Při jakékoli adaptaci knih jsem dost puntičkářská a změny těžce nesu. Zde je na jednu stranu mnoho materiálu vynecháno (a v mnoha případech to není na škodu, některé příběhové aspekty nejsou tak důležité), na druhé straně se ve hře nachází mnoho zkratek a změn. Jak jsem již zmínila, v tomto aspektu mi vyprávění nepřijde zrovna povedené, hráč je vhozen mezi mnoho postav, o nichž vůbec nic neví, a musí se mezi nimi nějak zorientovat.

To, že vím, co se v díle odehrává, je ovšem v některých případech velmi praktické. Úkol, na který si někteří recenzenti stěžují (svolání mnichů), pro mě nepředstavoval žádný problém, protože jsem přesně věděla, čeho musím dosáhnout a jak. Na druhou stranu pak o to víc vnímám, že něco není úplně tak, jak by mělo. Už jenom shledání Ellen s Tomem Stavitelem je pojato oproti originálu velmi mírně. A tak se zdá, že násilí a sexu, jehož se třeba ve Hře o trůny vůbec nebojí, se zde nedočkáme v ani zdaleka tak hojném množství, jak se s ním shledáváme v originálním materiálu.

Pilíře země od Kena Folletta je dlouhá a popisná kniha věnující se několika desetiletím stavby katedrály. „Z popela“ nabízí úvod do středověké Anglie a představuje hlavní protagonisty tohoto díla. Pro někoho ale mohou být intriky a ekonomické problémy poněkud nudným materiálem.

Ken Follett’s The Pillars of Earth – stavění katedrály podle knižní předlohy

Verdikt

Pokud vás láká adventura ze středověku s příběhem zaměřeným na politické i náboženské intriky doplněná o radosti i starosti při stavbě katedrály, jste na správné adrese. Znalost předlohy může být místy pomocná, ale co se výsledného dojmu ze hry týče, bude spíše na obtíž.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vizuál
ovládání
zjednodušení a úprava výchozího materiálu
nezachování chronologického pořadí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama