LEGO Worlds - trochu jiné stavění
Recenze LEGO Worlds - trochu jiné stavění

LEGO Worlds - trochu jiné stavění

Martin Cvrček

Martin Cvrček

6

Tvůrci z TT Games si odskočili od parodování známých filmů k tradičnějšímu titulu a nabízí průzkum galaxie a mnoha pestrých světů. Stojí cesta kostičkovaným vesmírem za váš čas?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

V posledních letech adaptovaly hry využívající stavebnici LEGO celou řadu známých sérií. Star Wars, Indianu Jonese, Harryho Pottera, Pána prstenů, Batmana, a to nepočítám celou řadu dalších značek, které využívá LEGO Dimensions. Díky tomu jsme si natolik zvykli vnímat legendární stavebnici jako prostředek pro parodii a adaptaci populárních filmových počinů, že se skoro zapomíná na to, o čem je LEGO v první řadě - o kreativitě a možnosti snadno vytvořit prakticky cokoliv, co malé či velké stavitele napadne. Proto tvůrci z TT Games, zodpovědní za kostičkovanou adaptaci všech zmíněných značek, vytvořili LEGO Worlds, aby nám tenhle prapůvodní základ připomněli. Hra, popisovaná jako obdoba Minecraftu, byla dlouhé měsíce na Steamu v sekci Early Access a nyní jsme se konečně dočkali finální verze, která si probojovala cestu i na další platformy. Stojí výsledek za to, nebo měli tvůrci v Early Access fázi zůstat o něco déle?

Stavitelův průvodce po galaxie

Na první pohled vypadá LEGO Worlds jako prostá napodobenina Minecraftu, ale zdání může klamat. Tahle hra se totiž od hranatého fenoménu liší v mnoha ohledech. V první řadě vás tu nečeká boj o přežití. O samotě nebo s až třemi spoluhráči v rámci online multiplayeru můžete ve své raketě cestovat po nepřeberném množství procedurálně generovaných světů v galaxii, a to s cílem stát se Mistrem stavitelem. Spíš než honem za nějakým honosným titulem je však LEGO Worlds obrovským hřištěm postaveným ze známé stavebnice.

Na navštívených světech můžete dělat prakticky cokoliv. Základem je sbírání zlatých kostek, díky nimž se přibližujete k titulu Mistra stavitele. Také vám vylepšují raketu, která vás postupně dopraví do čím dál většího množství čím dál členitějších a variabilnějších světů, a příležitostně mohou zpřístupnit šikovné vybavení. Třeba fotoaparát na vyfocení libovolné scény nebo vystřelovací hák, s nímž je pohyb po prostředí o něco snadnější. Zlaté kostky přitom sbíráte několika způsoby. Můžete plnit různé úkoly pro obyvatele světů, nacházet je v truhlách nebo pronásledovat potížisty, tedy ohavné zelené humanoidy. Tohle je ale jen naprostý základ doprovázený množstvím pestrých činností. Na navštívených světech lze plnit vedlejší úkoly nebo hledat truhly a tyto aktivity mohou zpřístupnit různé více či méně užitečné předměty, nástroje nebo zbraně. Dále můžete procházet temné kobky plné pokladů, bojovat s mnoha druhy nepřátel, potápět se, hledat zalidněná města, jezdit ve vozidlech či na zvířatech a samozřejmě stavět. Nebo ničit, podle toho, co je vám milejší.

Nástroje kreativity

Průchod tří tutoriálových světů vám postupně zpřístupní sadu různých nástrojů, které pomáhají nejen při plnění úkolů, ale i během projevů vaší kreativity. Za pomoci jednoho nástroje lze objevit prakticky libovolný objekt, vozidlo nebo zvíře, na které narazíte. Následně je odemknete výměnou za patřičný počet penízků, které získáte rozbíjením určitých předmětů, případně nalezením návodu ke stavbě. Pak už vám nic nebrání cokoliv v libovolném počtu kamkoliv umístit. Dále je vám dispozici nástroj na formování krajiny, který může přidávat stejně jako ubírat, takže není problém vyhloubit rozsáhlé tunely nebo strže. S dalším nástrojem je možné zkopírovat libovolný objekt, s jinou hračkou lze pro změnu cokoliv nabarvit a samozřejmě nesmí chybět ani možnost stavět něco kostku po kostce.

I v tomto případě se vám hodí pronásledování a chytání zmíněných potížistů, kteří se náhodně objevují v prostředí, protože kromě zlatých kostek mohou nosit i různé typy kostiček, které lze s patřičným nástrojem využít na stavbu čehokoli, co vás napadne nebo co po vás chce nějaká postava. A když se nechcete obtěžovat s chytáním zelených oblud, stačí prostě zvolit poslední nástroj, který funguje jako kreativní režim. Máte v něm k dispozici možnosti všech zmíněných nástrojů a ještě něco navíc, hlavně ale máte k dispozici téměř všechny typy kostek, které LEGO Worlds zahrnuje. S tím se už dá vymyslet a vytvořit ledacos.

Já se třeba pokusil postavit kostku po kostce model žluté Naboo stíhačky ze Star Wars z roku 1999. Proces tvorby můžete vidět na jednom screenshotu a nutno říct, že se mi nepodařila přesná rekonstrukce, protože některé typy kostek zkrátka hra nenabízí. Nemluvě o tom, že zcela chybí jakékoliv licencované produkty, všechny modely a prvky se tedy omezují na vlastní řady stavebnice LEGO. I tak jsem si tím ale vyzkoušel, že jestli se spokojíte s faktem, že je možné stavět jen statické modely, dokážete postavit opravdu ledacos a není to ani nijak těžké. Někomu může nepochybně vadit, že si nemůže postavit něco pohyblivého, ale živých a neživých dopravních prostředků je ve hře tolik, že jsem nikdy nepocítil potřebu stavět si ještě něco vlastního.

„Zcela chybí jakékoliv licencované produkty, všechny modely a prvky se tedy omezují na vlastní řady stavebnice LEGO.”

Early Access nebo plná verze? Kde je rozdíl?

Celý koncept LEGO Worlds je poměrně hezky vymyšlený a zaručuje, že jestli máte k slavné stavebnici aspoň trochu vztah a zároveň se rádi kreativně projevujete, tak si přijdete na své. Stačí najít vyhovující svět a dostatečně chytlavé dobrovolné aktivity a můžete si užít solidní, nenáročnou zábavu. Všechno ale není tak ideální. Zmíněné úkoly se začnou velmi brzy opakovat, což má za následek, že snaha o sbírání zlatých kostek nebo hromadění různých předmětů zatraceně rychle omrzí. Už po pěti hodinách mě jakýkoliv postup hrou začal nudit. Ne že by byl problém s opakujícím se prostředím. To je naopak dostatečně variabilní a často v něm narazíte na něco, co stojí za vaši pozornost. Světy přitom nabízí všelijaké lesy, džungle, zamrzlé pláně, lávou protkané pustiny, pouště, bažiny, skládky, podvodní ruiny nebo světy celé ze sladkostí. V tomto směru je vše v pořádku. Problém je vážně jen ten, že zadavatelé úkolů přítomní na těchto světech chtějí stále totéž. Většinou musíte najít nějaký předmět, postavit či nabarvit nějaký objekt, porazit pár nepřátel, shromáždit několik kusů dobytka, rozmístit určité objekty nebo vysvobodit zadavatelova kumpána či mazlíčka.

Sbírání zlatých kostek má po určitém čase příliš málo výhod, takže jako hlavní motivace k postupu a činnosti přestává stačit. A úkoly se natolik opakují, že nemohou v žádném případě sloužit jako náhrada jakéhokoliv zdání smysluplného postupu. Navíc se neobtěžují využívat celou řadu činností, které hra nabízí. Je opravdu zarážející, že LEGO Worlds nabízí tolik možností a přesto až příliš rychle spadá do stereotypu, zvlášť při hraní o samotě. Po těch pěti hodinách mi už přišlo cestování po světech poněkud zbytečné, a tak jsem se zaměřoval na stavění či rozmisťování různých objektů. A i to mi rychle přestalo stačit. S dalšími hráči je samozřejmě hned větší zábava, takže důrazně doporučuji nehrát o samotě a najít si aspoň jednoho člověka, který s vámi bude ochotný cestovat po všech těch světech a dělat něco, co trochu rozbije jakýkoliv pocit stereotypu. Ve více lidech je cokoliv, s čím se v LEGO Worlds setkáte, hned zábavnější. Spojení hráčů je navíc díky možnostem Steamu velmi snadné a během testování online hraní jsem se nesetkal s žádnými viditelnými technickými problémy.

Opakující se úkoly, nedostatečná motivace k postupu a rychle nastupující stereotyp ale nejsou jedinými nedostatky. LEGO Worlds často dělá dojem, že jde stále o Early Access verzi. Bugů je požehnaně a projevují se snad ve všech myslitelných činnostech. Několikrát jsem hloubil propast nebo šplhal po skále či věži a najednou má postava samovolně vystřelila k oblakům. Trvalá smrt tu sice neexistujete, maximálně ztratíte několik penízků, pád z jakékoliv výšky navíc není fatální, ale i tak jde o otravnou chybu. Nebýt omezení maximální výšky, do jaké se můžete svépomocí dostat, postava by pravděpodobně i bez své rakety dolétla na druhý konec galaxie.

Říká se, že zatímco Ježíš dokázal chodit po vodě, Chuck Norris dokáže plavat pevninou. Jestli je to tak, potom jsou mořští tvorové v LEGO Worlds stejně dobří jako Chuck Norris, protože mají tendenci využívat proplouvání kusem pevniny k výletům na souš. Také primitivní fyzikální model často dělá psí kusy a achievementy se příležitostně aktivují předčasně. Kuriózní dokáže být i hledání zadavatelů úkolů nebo zajímavých míst, obvykle znázorněných sloupem světla. Často se mi stalo, že jsem je viděl na mapě, ale jakmile jsem se dostal dostatečně blízko, zjistil jsem, že široko daleko nic a nikdo není.

To má pravděpodobně za následek systém procedurální generace, s nímž se pojí další chyby a nedostatky. Kolik jsem jenom viděl dostavníků zaseknutých ve skalách, nelogicky umístěných objektů nebo koní na střechách, kteří jsou pravděpodobně příbuznými Klepny ze Zaklínače 3. Kobky plné pokladů a nepřátel jsou jako přes kopírák a vzpomínám na případ, kdy mě hra poprvé zavedla do domnělého města, které tvořily jen dvě krátké ulice spojené zatáčkou, po nichž chodilo několik lidí. Doprovodná slova vypravěče, který mluvil o zdejším rušném životě, pak působila vážně komicky. Na jednu stranu je chvályhodné, kolik toho hra dokáže vygenerovat, na druhou stranu je smutné vidět, že herní systémy způsobují přinejmenším tolik chyb jako příležitostí pro nalezení něčeho nového a překvapivého.

„LEGO Worlds nabízí tolik možností a přesto až příliš rychle spadá do stereotypu, zvlášť při hraní o samotě.”

Láva, největší protivník stavitelů a jejich hardwaru

Chybám se nevyhnula ani česká lokalizace formou titulků, a tak si můžete všimnout několika hrubek nebo překlepů. Její přítomnost na všech platformách si však zasluhuje pochvalu, protože takové hry překlad potřebují. A aby toho nebylo málo, bez nedostatků není ani výkon hry a optimalizace. I když LEGO Worlds vypadá a chová se jinak než kostičkované tituly, na něž jsme zvyklí, pohání ho stejný engine. To má obvykle za následek prostou, ale dostačující grafiku, kterou doplňuje příjemné a uklidňující ozvučení a hudba, a většinou také solidní výkon i na slabších sestavách. Díky němu ukazatel snímků za sekundu nezřídka ukazuje trojmístné cifry, tedy pokud se zrovna nenacházíte ve světě, v němž teče láva. Hru jsme v redakci zkoušeli na několika sestavách a snímky za sekundu při kontaktu nebo jen prosté blízkosti lávy vždy skákaly jako na trampolíně. Občas padaly pod 30 snímků za sekundu, a to i při nižším nastavení grafiky a s hardwarem, který se hravě vejde do doporučených požadavků. Problémy s výkonem může způsobit také let volným pádem a nijak mě netěší ani skutečnost, že se často samovolně snižuje grafické nastavení.

Za zdaleka největší osinu v plastovém zadku však považuji ovládání. Je sice hezké, že LEGO Worlds jako první kostičkovaná hra po mnoha letech podporuje myš, ale řada nástrojů se ovládá dost špatně a ničemu nepomáhá ani nepříliš povedená kamera, která dělá problémy i v případě, že s ní manuálně otáčíte. Z kopírování, úpravy terénu, šplhání nebo plavání se tak vlivem nedotaženého ovládání a kamery může stát celkem nepříjemný zážitek. Snad jen stavění kostky po kostce v rámci zmíněného kreativního režimu funguje víceméně hladce. Problém navíc je, že rozvržení kláves nelze v nastavení upravit. Někdo by určitě mohl říct, že s gamepadem se musí hrát lépe. V případě jiných LEGO her bych snad dotyčnému dal za pravdu, ale když vidím, jak moc LEGO Worlds spoléhá na myš a když si uvědomím, že šlo původně o čistokrevnou PC hru, tak mám pocit, že se tvůrci projednou pokusili vytvořit ovládání ušité na míru myši a klávesnici a jednoduše selhali. Což je zvlášť znepokojivé s ohledem na fakt, že se ke hře určitě dostane mnoho dětí. Pro ně musí být ovládání vyloženě matoucí a frustrující.

„Z kopírování, úpravy terénu, šplhání nebo plavání se vlivem nedotaženého ovládání a kamery může stát celkem nepříjemný zážitek.”

Tak blízko, přesto tak daleko

LEGO Worlds rozhodně není špatná hra. Čeká vás celá řada zábavných dobrovolných aktivit, nepřeberné množství světů, které můžete navštěvovat a objevovat, nebo možnost postavit takřka cokoliv statického. Jde o příjemnou změnu oproti všem těm LEGO titulům parodujícím známé filmy, mimo jiné i díky online multiplayeru a české lokalizaci, což jsou dvě věci, které by měly být v případě těch zbylých LEGO her naprostou samozřejmostí. Sympatický koncept, který bych nejlépe popsal jako mix Minecraftu a právě vyvíjeného Ylands od Bohemia Interactive, však dokáže narušit velké množství nedostatků. Vlivem malého počtu úkolů, brzkého stereotypu a nedostatečné motivace k dalšímu postupu jsem se často marně rozhodoval mezi tím, jestli chtějí vývojáři po hráčích neustálé cestování nebo setrvání v jednom prostředí, a brzy jsem se začal nudit. Všelijaké bugy, technické nedostatky a špatné ovládání spojené s divokou kamerou zase zapříčinily, že jsem se často vztekal ještě dřív, než ten stereotyp nastal. A z důvodu nedotažené optimalizace jsem byl nucen se zcela vyhýbat určitému typu jinak bezpochyby zajímavých a pestrých světů.

V TT Games vytvořili osvěžující a také docela levný sandboxový titul, ale zároveň jde o přinejlepším lehce nadprůměrnou hru, která opustila Early Access fázi až příliš brzy. Vývojářům by se očividně hodil čas navíc a je vážně škoda, že se z jinak zajímavého počinu, který by bavil velké i malé stavitele, vyklubal v mnoha směrech nedodělaný produkt, v němž je leckdy těžké vidět slibný LEGO titul, ve kterém by hráči bez ohledu na věk rádi trávili desítky hodin času. Jestli máte ochotné přátele a patříte spíše mezi stavitele než objevitele, existuje nemalá šance, že v LEGO Worlds ty desítky hodin času přeci jen budete trávit. V opačném případě ale doporučuji počkat, až tvůrci svůj nejnovější počin více odladí. Potenciál tu je. A je přímo obrovský, teď to jen chce ho řádně naplnit. K něčemu takovému ale mělo dojít ještě dřív, než se někdo rozhodl už nyní vydat rádoby finální verzi.

Jak jsou na tom konzolové verze?

Autor: Michal "Miky" Burian

Opravu bez debat potřebuje také PlayStation 4 verze LEGO Worlds, kterou jsem pár hodin testoval. Během mého dobrodružství jsem byl svědkem několika chyb. Když nepočítám různé maličkosti jako je zasekávání postav a zvířátek, tak mi hraní narušil jeden problém. Ten stál ale za to. Hned na první planetě v rámci výuky jsem nemohl získat potřebnou zlatou kostku. Vyžadovala, abych našel pirátský trůn, ten ale na svém místě nebyl. Po detailním průzkumu prostředí jsem svou snahu vzdal a rozhodl se hru vypnout a znovu zapnout. Načtení uložené pozice problém vyřešilo. Zdá se, že chyba souvisela s generovaným obsahem. Hra jednoduše nevygenerovala místo, kde se pirátský trůn měl nacházet.

Až na zmíněný problém a několik bugů jsem ale s LEGO Worlds spokojen. Jsem si jist, že si hru užijí hlavně nenároční hráči, kteří touží po tom si postavit něco z kostiček. Na konzolích se navíc nemusíte bavit pouze v online multiplayeru, PS4 a Xbox One podporuje split-screen multiplayer. Stačí připojit druhý ovladač a pozvat k objevování kostičkového světa dalšího hráče a na rozdělené obrazovce společně tvořit zázraky. Navíc cena není nijak přemrštěná.

LEGO Worlds koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

LEGO Worlds - trochu jiné stavění

Verdikt

LEGO Worlds nabízí sympatický koncept, který si užijete hlavně ve více lidech. V mnoha směrech se ale hra stále chová jako Early Access verze a velké množství chyb a nedostatků dokáže snadno pohřbít jinak nebývalý potenciál, který se v téhle kostičkované galaxii skrývá.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

spousta členitých světů k objevování
velké množství dobrovolných aktivit
příjemné ozvučení a hudební doprovod
přítomnost české lokalizace
nižší cena
po určitém čase nedostatečná motivace k postupu
stále stejné úkoly a z nich plynoucí stereotyp
mizerné ovládání a chování kamery
nedotažená optimalizace určitého typu prostředí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama