Medieval Engineers - dojmy z návštěvy Keen Software House
Preview Medieval Engineers Článek Medieval Engineers - dojmy z návštěvy Keen Software House

Medieval Engineers - dojmy z návštěvy Keen Software House

Martin Cvrček

Martin Cvrček

9

Podnikli jsme výpravu do pražských kanceláří studia Keen Software House a na vlastní oči se podívali na čerstvě oznámené Medieval Engineers. Zapomeňte na vesmírné hrátky a těšte se na monstrózní hrady.

Reklama

Nepochybuji o tom, že oznámení Medieval Engineers od českého studia Keen Software House, které se podepsalo zejména pod úspěšný vesmírný sandbox Space Engineers, leckoho překvapilo. Koneckonců překvapilo i mě a projekt mě okamžitě zaujal. Proto jsem neváhal a vydal se přímo do sídla vývojářů, abych se podíval, jak Medieval Engineers vzniká, a abych vyhledal odpovědi na některé otázky, které nedávné oznámení nezodpovědělo. A jen tak mimochodem jsem také dostal možnost hru vyzkoušet na vlastní kůži.

V centru všeho dění

Nutno říct, že moje návštěva pražských vývojářů nezahrnovala žádnou oficiální prezentaci. Místo toho jsem dostal poměrně ojedinělou možnost zúčastnit se procesu samotného vývoje. Můžeme tomu říkat třeba meeting, ve stručnosti šlo ale o účast na procesu, ve kterém jednotliví vývojáři rozebírali, na čem pracují a jaké jsou další plány. Díky tomu mohu vyvrátit, že by vývoj Medieval Engineers měl negativní vliv na Space Engineers, které se stále nachází v Early Access fázi a jehož vývoj rozhodně nekončil. Na obou projektech se opravdu pracuje zcela individuálně a vývojáři určitě nepracují na jediné hromadě, ve které by se v jeden čas mohli zaměřovat jen na jeden jediný projekt. Nicméně faktem je, že projekty mohou z paralelního vývoje těžit, a to i kvůli sdílení stejného enginu a základu kódu.

Jedním z prvků, ze kterého mohou těžit oba projekty, je strukturální integrita. Ta byla vytvořená přímo pro Medieval Engineers a zaručí, že hráči nebudou moci stavět nesmyslné stavby, které by popíraly zákony fyziky, například velmi dlouhý most bez jakýchkoliv podpěr. Systém skutečně počítá zátěž na jednotlivé stavební bloky a postavit něco, co se záhy zřítí, rozhodně není těžké, což jsem mohl vidět při několika experimentech, při nichž jeden z vývojářů stavěl nesmírně bizarní struktury, jejichž zhroucení byla hotová pastva pro oči. Systém destrukce totiž vypadá opravdu efektivně, troufám si říct, že i lépe než ve Space Engineers. Stavební bloky se hroutí přesně tak, jak by to člověk očekával, a to i v případě srážky s jinými bloky. To má za následek vznik velmi dobře vypadající suti. Strukturální integrita má navíc počítat i s odlišnými materiály, takže pokud nějakou strukturu podpírá kamenný a dřevěný blok, ten dřevěný by se při patřičné zátěži měl podlomit jako první.

V tomto případě byla co největší snaha o autenticitu znatelná, ale nejen v tomto případě. Vývojáři myslí i na takové drobnosti jako na dostupnost barev pro oděv hráčovy postavy. Podobně jako skafandry vesmírných inženýrů, i oděv středověkých stavitelů bude možné nabarvit, ale přinejmenším v survival módu budou možnosti takového obarvení omezené tím, jak bylo ve středověku náročné a dostupné. Například fialové zbarvení bylo velmi nákladné. Něco takového je ale přeci jen maličkost, a kdyby někoho štvalo, že ho hra něčím omezuje, může vždycky zůstat u klasického creative módu, který je stejně jako v případě Space Engineers naprosto otevřený. Ani zde například nechybí možnost využít létání s postavou, stavitel samozřejmě nemá na zádech žádný jetpack, ale levitace funguje stejně. Není sice autentická ani reálná, ale zkrátka a dobře prospívá hratelnosti. Podle slov Marka Rosy vývojáři zkoušeli jiné možnosti, například to, že by hráč místo postavy ovládal nějakou kouli, ale z toho sešlo. Creative mód očividně zaplatí za naprostou svobodu a hladkou hratelnost cenu snížené autenticity.

Vlastní zkouška

Jak už jsem naznačil v úvodu článku, během návštěvy vývojářů jsem dostal možnost Medieval Engineers a jeho creative mód na chvíli vyzkoušet. Hra se v základu chová stejně jako Space Engineers. V menu si stačí zvolit automatické nebo manuální vytvoření herního světa a následně se objevíte na vcelku prosté mapě obklopené horami a zaplněné trávou a stromy. Poté už jen stačí otevřít rozsáhlou nabídku stavebních bloků a pustit se do vysněného díla. Menu nabízí opravdu velké množství různých stavebních bloků zahrnujících prosté zdi, oblouky, bloky s proraženými okny, točité schody nebo různé části střechy a cimbuří.

Možnost popustit uzdu vaší fantazii je tedy určitě velká a kdo hrál Space Engineers, má nyní docela dobrou představu, jak velká. Jen musí mít na vědomí to, že nemůže stavět vesmírné lodě nebo základny, ale hrady. Ty však mohou využívat třeba svérázné stroje a mechanické náčiní. Koneckonců základy mechaniky můžete sami vidět ve videu, které vyšlo společně s oznámením a můžete v něm vidět také stavbu a použití katapultů, k nimž jsem se bohužel nedostal. Ve hře ale jsou a jsem si jistý, že až do hry přibude multiplayer, se kterým se samozřejmě do budoucna počítá, katapulty budou hráči rádi využívat. Protože možnost zničit nějakou stavbu, se kterou se nějaký jiný hráč patlal několik hodin, určitě nemůže být ke škodě. Ale s případnou škodolibostí ostatních obyvatel serveru se koneckonců musí počítat i ve Space Engineers.

Stejně tak se musí počítat s tím, že v Medieval Engineers budou hráči tvořit nevídané zázraky. I o tom je creative mód a myslím, že na tomto místě je vhodné citovat Marka Rosu: „People will build some crazy shit“ (v průběhu meetingu se totiž mluvilo hlavně anglicky). Osobně už se těším na to, až uvidím repliku Minas Tirith z Pána Prstenů nebo třeba obdobu českého Karlštejna a jiného známějšího hradu. Nepochybuji totiž o tom, že alespoň něco z toho hráči vytvoří, až k tomu dostanou možnost. Stačí si vzpomenout na Space Engineers a spuštění jeho Steam Workshopu, při kterém jsem s otevřenou pusou sledoval vznik Star Destroyeru ze Star Wars a další megalomanské projekty, u kterých jsem si říkal, že s tímhle přece hráči nemůžou trávit čas. Ale oni můžou a věřím, že jejich píle bude hlavním hnacím motorem Medieval Engineers. Zapomínat ale nesmíme ani na modifikace, které budou i tentokrát možné. Jak to tak bývá, ať je jakákoliv hra sebevíc otevřená, možnost tvorby modů ji vždy posune na novou úroveň a já doufám, že totéž zažijeme i v tomto případě.

Za zmínku však stojí ještě hudba. Space Engineers i předešlé Miner Wars 2081 nabízí velmi kvalitní a poměrně charakteristický hudební doprovod a s pořádnou hudbou se počítá i v Medieval Engineers, přičemž ji má stále na starost skladatel Karel Antonín. Hudby prý bude hodně a měla by alespoň zčásti využívat i dobové nástroje. A pokud jde o lokalizaci, ani s ní by neměl být problém, pokud se jí hráči ujmou. Podle všeho by měli mít fanoušci stejné možnosti lokalizace jako v případě Space Engineers, což je samo o sobě dost slibné, protože v jeho případě se překladatelé očividně dost snaží.

Drobky o starším bráškovi

V průběhu tohoto článku jsem se několikrát zmínil o Space Engineers, který si stále zaslouží prostor, už jenom proto, že jsem měl možnost vidět některé chystané novinky v čele s GPS systémem a komunikací přes terminál, v němž můžete ostatním hráčům zanechat nějakou zprávu. Zatímco GPS systém bude součástí jedné z budoucích pravidelných aktualizací, komunikace je k dispozici už nyní a můžete se na ni blíže podívat v novém videu. To si zaslouží pozornost už jen kvůli jeho úvodu.

Pokud patříte mezi ty, co se rádi rochní ve všech prvcích Steam komunity, určitě rádi uslyšíte, že se počítá alespoň s nějakou formou achievementů. Například ohledně Trading Cards systému ale nedošlo k žádným plánům a stejné je to i s potenciální verzí pro Linux, SteamOS a Mac. Tyto verze nejsou vyloučené, ale momentálně s nimi nemají v Keen Software House žádné plány, o kterých by se dalo mluvit. A verze pro Xbox One? Ani o ní se v tuto chvíli nedá nic říct, momentálně není stanovené ani datum vydání.

Naopak v případě Medieval Engineers přibližné datum vydání v rámci programu Steam Early Access existuje, ale nelze ho veřejně říct. K vydání by však mohlo dojít brzy™ a při mé návštěvě jsem rozhodně nenabyl dojmu, že bychom se na Medieval Engineers neměli těšit. Právě naopak, projekt vypadá stále velmi slibně a nezbývá než doufat, že naváže na úspěch Space Engineers a oba tituly budou vedle sebe zdárně prosperovat k prospěchu hráčů a fanoušků. V tuto chvíli se určitě zdá, že tahle vize se může snadno stát realitou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama