Medieval Engineers - zničte si své veledílo
Speciály Medieval Engineers Článek Medieval Engineers - zničte si své veledílo

Medieval Engineers - zničte si své veledílo

Martin Cvrček

Martin Cvrček

10

Vyzkoušeli jsme ranou Early Access verzi středověkého sandboxu Medieval Engineers, abychom zjistili, že likvidace staveb, nad kterými člověk stráví dlouhé hodiny, může být neskutečně zábavná.

Reklama

O nadějném Medieval Engineers od českého studia Keen Software House jsme toho v poslední době napsali poměrně dost. Dokonce jsem se krátce po oznámení vydal přímo do kanceláří vývojářů, abych nahlédnul pod pokličku vývoje. Přesto si ale tenhle středověký sandbox stále zaslouží dost prostoru, už jenom proto, že je konečně k dispozici v sekci Early Access na Steamu a hodlá se vydat stejnou cestou, jakou se vydal i bratrský projekt Space Engineers. Zatímco Space Engineers se ale od prvotní Early Access verze, na níž jsme se kdysi také zaměřili, časem značně rozrostlo, Medieval Engineers je teprve na začátku cesty. Co tedy současná verze hry nabízí?

Postavím hrad nebo jen pořádnou věž?

Pokud jste Medieval Engineers sledovali už od jeho oznámení, jistě vám neušla skutečnost, že s již zmíněným Space Engineers toho má hra dost společného. I zde vás po spuštění čeká kreativní mód a výběr z několika předpřipravených map, na nichž můžete postavit prakticky cokoliv, co vám hra dovolí. Jen s tím rozdílem, že už to nebudou malé a velké vesmírné lodě nebo stanice, ale hrady, věže, katapulty, zkrátka vše, co v případě zasazení do středověké éry připadá v úvahu. Logicky se změnilo i prostředí a vesmírnou prázdnotu ozvláštněnou asteroidy vystřídala skoro až romantická scenérie zelených, místy zalesněných plání obklopených horami.

Manipulace se stavebními bloky a dalšími prvky probíhá stejně jako ve Space Engineers, takže občas je třeba trocha cviku, ale po krátkém čase nebo po zhlédnutí úvodního čtrnáctiminutového tutoriálu se do hry určitě vžijete a stavba nějakého jednoduššího díla by pro vás neměla představovat problém. Už jenom díky možnosti levitace vámi ovládané postavy a díky široké škále objektů, které můžete na stavbu použít. S ohledem na to, že jde o ranou Early Access verzi, je jejich nabídka samozřejmě omezená, ale už nyní máte k dispozici různé druhy kamenných bloků, úzkých nebo tlustých, hranatých nebo zaoblených, nechybí ani točitá schodiště, oblouky či pilíře. A že jsou kamenná monstra moc barbarská a ošklivá? Pak můžete využít dřevěné bloky pro stavbu obyčejnějších domků. Obojí můžete zastřešit, a to buď cihlovou, nebo dřevěnou střechou a obojí můžete také vybavit několika kusy nábytku a dekorací, které zahrnují postel, stůl, pochodně, sudy, vlajku nebo monstrózní sochu. A pokud byste rádi trochu techniky, lze využít i několik speciálních bloků pro stavbu menších strojů, které se starají například o padací most nebo bránu.

S tímhle vším lze vytvořit opravdu rozsáhlou škálu unikátních staveb, takže se není třeba obávat, že by relativně omezený výběr stavebních bloků měl za následek brzký stereotyp. Dokud máte nápady, čas a chuť, může vás stavění zabavit na dost dlouhou dobu. Navíc se vždy nemusíte nechat omezovat prostředím, díky nástrojům známým jako voxel hands lze poupravit i terén. Pokud tedy vaše vysněná stavba potřebuje nižší nebo naopak vyšší zázemí, není problém vybrat jeden z dostupných nástrojů a zem na mapě prohloubit nebo naopak zvýšit.

„Dokud máte nápady, čas a chuť, může vás stavění zabavit na dost dlouhou dobu.“

Krása trosek

Dosud jsem schválně mluvil jen o stavbě jednodušších struktur, protože jakmile se pustíte do něčeho rozsáhlejšího, co by případně mohlo popírat zákony fyziky, setkáte se s docela zásadní překážkou a zároveň s jedním z nejzajímavějších prvků Medieval Engineers. Se strukturální integritou. O ní už toho bylo napsáno opravdu dost, ale je třeba říct, že stále funguje a vypadá velmi dobře. Jakmile zkrátka postavíte něco nerealistického, spadne to, a to za doprovodu velmi efektivního modelu destrukce a následných trosek. Jistě si dovedete představit, že něco takového dokáže být především v začátcích docela na obtíž, protože ne vždy chcete postavit nějaký nesmysl, ale přesto dojde k pádu. Naštěstí máte možnost strukturální integritu zcela vypnout nebo si alespoň klávesou N zobrazit přehledné grafické znázornění, na němž uvidíte zatížení jednotlivých stavebních bloků. Snad není třeba zvlášť zdůrazňovat, že pokud v tomto znázornění uvidíte červená místa, máte zaděláno na potíže.

Stále ale platí, že strukturální integrita a celý systém destrukce vždy zaručuje působivou podívanou, čehož řada hráčů s radostí využívá. Občas totiž není nad to se desítky minut nebo i dlouhé hodiny patlat s pečlivou stavbou, kterou následně pošlete k zemi. Věřte tomu nebo ne, alespoň z počátku vás to bude určitě bavit, už jenom proto, že Medieval Engineers nabízí hned několik způsobů, jak se nějaké stavby snadno, rychle nebo efektivně zbavit. Samozřejmostí je odstranění důležitého stavebního bloku, mnohem zajímavější je ale postavení katapultu. V tomto případě už vás nečeká nijak zvlášť snadná stavba, katapulty vyžadují poměrně přesnou práci se specifickými součástkami pro jejich stavbu a také trochu přemýšlení. Katapult totiž musí především fungovat. Snaha se ale většinou vyplácí, protože následná likvidace stavby pomocí pracně vytvořeného stroje může být dost uspokojivá. Pokud by ale pro vás něco takového bylo přeci jen příliš náročné, můžete prostě vzít do ruky kouli a střílet s ní vlastníma rukama, což hra bez problémů umožňuje.

Balzám pro uši

Jak se můžete přesvědčit z okolních screenshotů, Medieval Engineers nabízí solidní grafickou stránku, která sice nijak neohromí, ale rozhodně ani nezklame. Osobně si nemohu příliš stěžovat ani na optimalizaci. Při pohybu po prázdné nebo přiměřeně zaplněné planině mi hra při vysokém nastavení a na sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3,10 GHz, grafickou kartou GeForce GTX 660 a 8 GB RAM jela na průměrných 90 snímků za sekundu, ale jakmile se člověk dopracuje k větším stavbám nebo začne až příliš experimentovat s jinak úžasnou fyzikou, s výkonem hry to samozřejmě pěkně zamává.

Především fyzika a funkce strukturální integrity je velmi náročná záležitost, což jsem zjistil při stavbě obří, třicetipatrové kamenné věže. Tato stavba už od základů popírala základy fyziky, takže jsem strukturální integritu okamžitě vypnul, ale jakmile jsem ji po dokončení stavby zkusil ze zvědavosti zapnout, nejspíš jsem v ten moment ustanovil novou jednotku, a to fpm, tedy frames per minute. A i v tomto případě by se stejně dalo mluvit spíše o jednomístném čísle. To však byl opravdu extrémní případ a většinou mi hra nehledě na velikost stavby nebo strukturální integritu běžela poměrně slušně. Jen je třeba mít na paměti, že hra vyžaduje DirectX 11, a pokud ho vaše grafická karta nepodporuje, minimálně v tuto chvíli Medieval Engineers prostě a jednoduše nespustíte.

Jestli ale mohou být tvůrci na něco už nyní hrdí, je to bez nejmenších pochyb soundtrack. Už ve Space Engineers jsme mohli poslouchat velmi působivý hudební doprovod a Medieval Engineers rozhodně nezůstává pozadu. V průběhu hraní vás provází velké množství povedených skladeb, které hře dodávají perfektní atmosféru a ve kterých leckdy slyšíte použití dobových nástrojů. Skladatel Karel Antonín zkrátka odvedl skvělou práci a soundtrack Medieval Engineers patří mezi to nejlepší, co jsem v poslední době měl možnost poslouchat. Posuďte sami podle ukázky, kterou tvůrci vydali v souvislosti s lákáním na Deluxe edici, v níž kromě samotné hry najdete i kompletní soundtrack.

Není nad komunitní výtvory

Jednou z největších přednostní současné Early Access verze je využití Steam Workshopu. Jak už to tak bývá, už nyní, sotva několik dní po vydání, obsahuje Workshop velké množství povedených výtvorů samotných hráčů, které zahrnují nejen menší projekty jako dům boháče, hospodu nebo jeřáb, ale také o poznání větší a ambicióznější výtvory. Mezi ně patří například kopie Helmova žlebu z Pána Prstenů, obří hrad Valengarde, bludiště nebo sovětské sídliště. Najdete zde také mou výše zmíněnou třicetipatrovou věž nebo zajímavě zpracovanou střelnici, kterou má na svědomí kolega Honzas4400.

Komunita tvůrců se tak rozrůstá velmi rychle a já už opravdu nepochybuji o tom, že se dříve či později dočkáme třeba toho Minas Tirith, Karlštejna, Markarthu ze Skyrimu nebo jiných monstrózních výtvorů. Už nyní prý někdo dělá na Edorasu, což znamená nejen to, že v komunitě Medieval Engineers je očividně dost příznivců Tolkienova díla, ale i to, že se hráči nezastaví před ničím a hra se jim ani nijak nebrání. A to je jen dobře.

Stavitelé, spojte se

Současná Early Access verze Medieval Engineers rozhodně představuje slibný začátek, který mě dokonce zabavil víc, než Space Engineers v době uvedení. Už nyní jde zkrátka o chytlavý projekt, který určitě potěší každého, kdo si chtěl někdy snadno a poměrně rychle postavit vlastní hrad nebo jinou vysněnou středověkou stavbu, a také každého, kdo chtěl takový hrad naopak ničit.

Dalo by se říct, že o ničem jiném než o stavění a ničení vlastně aktuální verze ani není, ale v tuto chvíli to opravdu stačí, i když dříve či později určitě začnete vyhlížet přidání dalších důležitých herních prvků v čele se survival módem a multiplayerem. Právě ve hře více hráčů by mělo Medieval Engineers ukázat svůj plný potenciál, koneckonců není nad to, když se na jedné stavbě podílí více hráčů nebo když dojde k tvrdým konfliktům. Na ruční zbraně nejspíš budeme muset zapomenout, ale obrana vašeho hradu před útokem katapultů postavených jiným hráčem určitě slibuje nejeden zajímavý zážitek. Zajímavý zážitek ale určitě slibuje celá hra, a pokud se Medieval Engineers dostane stejné nebo alespoň podobné péče, jakou si užívá starší Space Engineers, dříve či později bychom se měli dočkat dalšího velkolepého projektu. A je jen na vás, jestli se cesty za jeho dokončením zúčastníte nyní nebo naskočíte až později, těžit byste ale měli z obou možností.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama