MMORPG ( 2.díl )
Blogy čtenářů Článek MMORPG ( 2.díl )

MMORPG ( 2.díl )

Poněvadž mi někteří z vás čtenářů řekli, že článek by mohl být obsáhlejší a konkrétnější, rozhodl jsem se napsat druhý na stejné téma. Budu se…

Reklama

Poněvadž mi někteří z vás čtenářů řekli, že článek by mohl být obsáhlejší a konkrétnější, rozhodl jsem se napsat druhý na stejné téma. Budu se soustředit na rozličné druhy MMO her ne pouze rpg ( Že mám v nadpise MMORPG vím to říkat nemusíte, využiji to jako návaznost na předchozí článek ). Název MMORPG se dnes již obecně chybně používá jako označení veškerých MMO her a stejně tak si většina lidí představí MMORPG jako hru, kde hledíte své postavě přes rameno a mačkáte tlačítka na toolbaru.

MMORPG

Tak začneme pěkně od základu. Nejpopulárnější druh MMO hraní jsou RPG. Ty se samozřejmě dále dělí podlé žánru ( fantasy, sci-fi, kyberpunk, ... ) a podle herní mechaniky. Základ je většinou stejný a hry pracují na D&D principu. Získáváte zkušenosti, za které dostanete úroveň a co dostanete za úroveň už záleží na hře a její odměnovém systému.

Klasická MMORPG jsou třeba World of Warcraft nebo Age of Conan. To ale neznamená že musí být nutně stejná. Právě tyto dvě MMORPG jsou naprosto odlišná

World of Warcraft je hra s poněkud více dětskou atmosférou a grafikou. Vše je barevnější, méně brutální a všeobecně přístupnější. Věci jako krev, nahota, vulgarita nebo odskeknuté hlavy, či vyhřezlé vnitřnosti tu nemají místo. Bojový systém je až na pár vyjimek statický. Stoupnete si před příšeru a perete do ni klikáním či mačkáním čísel kouzla a skilly. Poziční souboj taky nemá smysl pokud nejste rogue, neděláte zrovna pvp nebo nejste sami. Přesto může někoho okouzlit právě tento jednoduchý bojový systém, který má své výhody stejně jako nevýhody ( zkuste hrát něco složitějšího v podnapilém stavu ). Jednoduchost a přístupnost této hry byla pravděpodobně klíčem k jejímu úspěchu. Hra je velice zábavná a nabízí vcelku slušnou varietu postav, skillů a telntů, takže každý si přijde na své.

Age of Conan je jeho protiklad ve všech výše zmíněných ohledech. Hra má velice dobrou grafiku, která byla nedávno opět vylepšena. Barvy, kladné postavy a fantasy rasy v tomto světě nemají co dělat. Hra vás příliš neomezuje v moralitách. Ženy můžete vysléct do půl těla ( jen tu horní, máte smůlu ), NPC znají víc sprostých výrazů než průměrný žák ZŠ a pro krvavou sprchu, či trofej v podobě nepřítelovy hlavy nemusíte daleko. Zajímavý je také mnohem akčnější bojový systém. Pro použití většiny skillů, na ně musíte prvně kliknout a pak zmáčknout příslušné "šipky" pro provedení ( viz. screen ). Pokud jste však caster, tak nic přelomového nečekejte. Prostě kliknete a světe div se, ono to kouzlí. Hra si taky potrpí na pozičním souboji a systému krytí, který vám podle bílých šipek ukazuje, kde má nepřítel jaké krytí. Sledovat tyto šipky je nutnost. Když jsou totiž všechny na pravo a vy vedete skill z prava tak se více méně mine ůčinkem.

Nenechte se zmást mezi MMORPG patří i jiné styly hry. Například nové Black Prophecy. Vesmírná lítačka s prvky RPG. V téhle hře je postava nedůležitá, hlavní je vaše loď. Pilota si vytvoříte, jen proto, aby v ní někdo seděl. Opět máte zkušenosti, úrovně atd. Hlavní rozdíl je v prostředí a tím je logicky vesmír. Další důležitý fakt jsou opět souboje. Ty jsou skoro stejné jako ve Freelanceru. Většinou jsou velmi rychlé a záleží v nich na tom, jak dobře umíte manévrovat. RPG prvky však nezanevřeli. Jsou zde úrovně a stejně tak získáváte lepší předměty jako zbraně, motory, křídla, ...

MMOFPS

Základ je zbraň, na kterou se můžete dívat a to pěkně z detailu. Tyhle hry většinou fungují podobně jako multiplayer v normální FPS. Některé jsou pro změnu podobné klasické MMORPG s tím rozdílem, že máte střelnou zbraň a místo stoupnutí před potvoru kolem ní běháte a pokud možno hodíte nějakej skill.

Obecně, bohužel, tyto hry nejsou příliš populární a proto stejně rychle jako se objeví, zase zmizí. Jsou sice vcelku zábavné, ale taky dost těžké, protože v nich záleží hlavně na tom, jak umíte střílet a uhýbat.

Jak jsem se již zmínil, tyto hry se dělí na 2 hlavní skupiny. Ta první jsou v podstatě klasické FPS. Opět však mají své rozdíly. Hlavním je absence hry jednoho hráče. Další rozdíl jsou odměny. Většinou se skládají ze zkušeností a peněz. Někdy jenom jednoho. Další podstatný rozdíl jsou servery. Netvoříte svůj vlastní dedikovaný server, pouze se připojíte na velké, kde si potom v herním lobby buď hru vytvoříte, nebo se k nějaké připojíte.

Jako podrobnější příklad uvedu Combat Arms. Do hry se zalogujete přes hlavní stránku a tím se dostanete do herního loby. Tam se můžete připojit k serveru, upravit svou výbavu vojáka nebo novou výbavu nakoupit. V obchodě můžete nakoupit zbraně, oblečení, ochranné prvky, nebo různé drobnosti. Nová výbava se odemyká s postupem na vyšší úrovně, které jsou značeny jako hodnosti v US armádě.

V Combat Arms se vám nabízí velké množství herních módů. Od klasického deathmatche po fire team, což je zombie survial podobný tomu v CoD 5.

Další druh MMOFPS jsou hry jako Global Agenda. Jsou velice podobné normálním, rozdíl je v bojových mechanikách a dynamice soubojů. Stát na místě by znamenalo pouze vaši smrt. Proto se tu musíte krýt a uhýbat výstřelům. K dispozic máte několik aktivních skillů, ale nečekejte žádné zázraky. Většinou jsou to věci jako granáty, silová pole, infiltrace apod. Žádné magické kulky, ohnivý úder a další nesmysly nečekejte. Global Agendu máte možnost hrát ze dvou pohledů. Jako běžnou střílečku z první osoby, nebo z pohledu přes rameno, ale pozor, není to možné, pokud vytáhnete meč, či jinou zbraň na blízko. Další podstatná věc je, že v Global Agende máte svět, v němž se pohybujete místo lobby a tím zpesřuje herní zážitek.

Global Agenda je silně zaměřena na PvP a týmovou hru. Není tomu tak u všech MMOFPS. V dnes již zrušené Tabule Rase jste mohli dosáhnout maximální úrovně, bez toho aby jste s někým spolupracovali nebo museli zabít jediného hráče.

Komiksovky

Založeny na amerických komiksech o superhdinech. Vyznačují se tím, nečekaně, že si vytvoříte vlastního superhrdinu. Díky tomu je systém tvoření postavy velice komplexní a může vám zabrat i 30 minut. Většinou začnete od výběru pohlaví ( někdy si i vyberete, jestli budete hrdina, nebo zloduch ). Pak následuje vybrání vzhledu. Pozor! Ten je většinou neměný. Takže jak si postavu vytvoříte, tak vám i zůstane. Sice zde můžete najít předměty, ale jen velmi málo vam změní vzhled radikálním způsobem. Nakonec zvolíte schopnosti a jde se hrát. Hlavnímy hráči těchto her jsou: City of Heroes a City o Villains, Champions online a DC universe online. Jsou si velmi podobné.

DC universe se však liší bojem. Nejlépe se hraje na gamepadu, pokud jste hráli hry jako Marvel Ultimate aliance, nebo X-Men: Legends, bude vám systém známý. Boj opět neprobíhá jako u klasických MMORPG, ale podobně jako u Global Agendy. Rozdíl je však  v tom že nemáte samopal, ale svoje schopnosti ( pokud jste si nezvolili střelné zbraně ). Máte základní útok a na dalších tlačítkách skilly. Tím se opět gameplay stává akčnější.

U zbylých titulů, boj probíhá běžne a to pomocí toolbaru, kam si skilly rozvrhnete.

Ti druzí a logout

Dále se v MMO světě objevují i sportovní tituly, online strategie, textovky, nebo simulace životů. V těchto titulech se bohužel nevyznám, takže omluvte prázdné místo. Pokud se v nich však orientujete vy, rád si nechám doplnit vzdělání.

Závěrem bych chtěl poděkovat těm, kdo ty moje nesmysly čtou. Pokud jste se v MMO světě neorientovali, doufám že vám článek aspoň trochu pomohl.

 

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama