Nedostatek VRAM – Nvidia má zaděláno na problém
Dead Space Remake Novinka Nedostatek VRAM – Nvidia má zaděláno na problém

Nedostatek VRAM – Nvidia má zaděláno na problém

Jan Urbančík

Jan Urbančík

53
Platformy Windows PC

Nové hry jsou na videopaměť čím dál náročnější.

Reklama

Pokrok v oblasti grafických karet jde neskutečným tempem kupředu. Neustále vznikají nové technologie, zvyšuje se efektivita i celkový výkon. Je tady ale jeden prvek, který za poslední roky naopak stagnuje. Řeč je o VRAM, tedy videopaměti, která je nedílnou součástí každé grafické karty. Ukládají se v ní důležitá data, ve hrách větší VRAM umožňuje například lepší textury, stíny a další nastavení kvality, klíčová je především pro vyšší rozlišení.

S pokrokem na poli výkonu karet se samozřejmě pojí také pokrok na straně samotných her, které se ve všech ohledech posouvají dopředu – je vylepšována grafika, implementuje se ray tracing a další vymoženosti. Takové věci si však neberou jenom výkon, ale právě VRAM. Zatímco ještě donedávna se její kapacita příliš neřešila, v nejnovějších AAA titulech se začíná ukazovat, že může být do budoucna prakticky klíčová.

Jednou z prvních letošních her, kde se ukázala náročnost na VRAM, bylo Forspoken. Pravda, nejde o nějak dobře optimalizovaný či vypadající titul, jenže u něho to zdaleka neskončilo. Hned o pár dnů později vyšel remake Dead Space a v únoru pak Hogwarts Legacy, kde se o tomto problému začalo mluvit nejhlasitěji. Ukázalo se totiž, že populární karty jako RTX 3070 s 8 GB či RTX 3080 s 10 GB VRAM nachází svůj limit a ve vyšších rozlišeních při zapnutém ray tracingu (jenž je na videopaměť dost náročný) mohou být dokonce méně výkonné než jinak výrazně slabší RTX 3060, která však má 12 GB VRAM. Podrobný test připravil kanál Hardware Unboxed, jenž hru otestoval na 53 grafických kartách. V Prasinkách, které jsou asi nejnáročnější lokací v celé hře, se ukázalo, že při zapnutém ray tracingu 10GB RTX 3080 nestačí ani na Full HD.

Pomalu se blížíme do současnosti, nedávno vydaný remake Resident Evilu 4 je dalším příkladem titulu, jenž je náročný na videopaměť. Tentokrát to můžu potvrdit i z vlastní zkušenosti. RE4 jsem hrál na RTX 3070, uchýlil jsem se ke custom rozlišení v podobě 3200 x 1800 při vypnutém RT a 2GB texturách, abych se do kapacity VRAM vlezl. I tak jsem se během hraní asi třikrát setkal s tím, že hra chtěla víc VRAM, než karta nabízí, a data se musela ukládat do systémové paměti, čímž se framerate obrovským způsobem propadl. Naštěstí se to dalo vyřešit poměrně rychle a šlo o výjimečnou situaci.

RE4 poměrně podrobně rozebral YouTuber Daniel Owen. V prvním videu ukazuje především situaci, kdy hra kvůli nedostatku VRAM úplně spadne, což by se dít nemělo. Jak ale popisuje ve druhém videu, jde o konkrétní problém v této hře s ray tracingem, při jeho vypnutí už hra nespadne, byť samozřejmě stále můžeš docházet k výraznému zpomalení a zhoršení 1% FPS při překročení VRAM limitu.

Zatím posledním příkladem, kde si hráči stěžují na VRAM požadavky, je velmi aktuální PC port The Last of Us Part I, který opět otestoval kanál Hardware Unboxed. Při presetu Ultra nestačí 8 GB ani ve Full HD rozlišení. Průměrný framerate sice není špatný, ale budete svědky velmi nepříjemného stutteringu, a tedy i nízké hodnoty 1% FPS. Majitelé takových grafik tak musí přistoupit ke snížení presetu na High (případně si podrobněji pohrát s nastavením), aby dosáhli vytoužené plynulosti.

Jak tedy můžete vidět, videopaměť je stále větší problém a ukazuje se to především v moderních titulech. Nezapomínejme navíc, že na hry vznikající na Unreal Enginu 5, které využijí všechny nové technologie, teprve čekáme. A je dost pravděpodobné, že se nároky budou postupně zvyšovat.

Poněkud paradoxní je, že Nvidia ve svém marketingu silně akcentuje ray tracing, jenže ten si dokáže uzmout velké množství VRAM. Přitom je to právě Nvidia, která bývá na videopaměť poměrně skoupá. Pro přehled jsem připravil grafy s jednotlivými tiery grafických karet a kapacitou VRAM napříč generacemi za posledních téměř 10 let. Zatímco ve vyšších výkonnostních úrovních kapacita VRAM rostla poměrně raketovým tempem, u těch nižších a výrazně populárnějších modelů už tomu tak není. Občas můžeme vidět dokonce i regresi, jako by tomu mělo být například nyní s RTX 4060, která má podle úniků mít pouze 8 GB. A to ani v grafu není zahrnutý fakt, že ceny jednotlivých modelů šly v průběhu let (především v nejnovější generaci) výrazně nahoru.

Pokud tedy bude trend her náročných na videopaměť pokračovat, jako že nejspíš bude, jsem velmi zvědavý, jestli to ovlivní prodeje karet od Nvidie. AMD je sice pozadu v některých technologiích, ale ve VRAM kapacitě je na tom výrazně lépe. Například aktuální Radeon RX 7900 XTX nabízí 24 GB oproti 16 GB u RTX 4080, RX 7900 XT pak 20 GB oproti RTX 4070 Ti s 12 GB. Platilo to nicméně i u minulé generaci, asi nejlepší příklad jsou cenově relativně srovnatelné karty v podobě RX 6800 s 16 GB a RTX 3070 s 8 GB VRAM.

Co na celou situaci říkáte vy? Bude vás po posledních zkušenostech při nákupu grafické karty víc zajímat kapacita videopaměti?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama