NHL 11 - Recenze
Blogy čtenářů Recenze NHL 11 - Recenze

NHL 11 - Recenze

Michal Drtina

Michal Drtina

Opět tu máme podzim, s kterým přichází nejen sychravé počasí a padající listí, ale také nejlepší herní období v roce. Právě na podzim vychází největší…

Opět tu máme podzim, s kterým přichází nejen sychravé počasí a padající listí, ale také nejlepší herní období v roce. Právě na podzim vychází největší množství her, ať už nových značek nebo zaběhnutých sérií. Jednou takovou je i bezesporu NHL, které má být letos ještě lepší, hezčí a hokejovější. Je tomu skutečně tak, nebo se jedná jen o aktualizaci soupisek? To se dočtete v naší recenzi.

NHL patří v posledních letech mezi nejlepší sportovní hry roku. Každým rokem se na obálce objevuje větší a větší číslo titulů za sportovní hru roku. Hlavním důvodem těchto úspěchů je bezesporu každoroční novinky, kterých není málo. Ani letos není o novinky nouze tak si je pojďme nejdříve představit.

Největším lákadlem ke koupi je bezesporu přepracovaný systém osobních soubojů. Už žádné naskriptované situace, tady se vše vypočítává v reálném čase. Reklamní tvrzení, že nikdy neuvidíte jeden a ten samý souboj dvakrát je víceméně pravdivé. Hity působí realisticky, hráči reagují přesně na údery. Síla úderu závisí na rychlosti obou hráčů, fyzických proporcích a také na tom, jakou částí těla soupeře zasáhnete. Občas se z těchto soubojů vyklube neuvěřitelně reálná situace. Například když jsem chtěl trefit soupeře ve velké rychlosti. Netrefil jsem se tělem ale pouze kolenem na koleno. Výsledkem byla naprosto uvěřitelná rotace trefeného hráče. Z tohoto momentu však šlo vidět, že k zemi půjde vždy jen trefený hráč, nikoli útočící hráč. Z výše zmíněné situace by šli k zemi bezesporu oba hráči. Takové situace budete vídat velmi často, ale celkový dojem to nějak zvlášť nekazí. Co už dojem trochu kazí, jsou někdy opravdu krkolomné pády, kdy se hráči třikrát otočí noha o 180°. Těchto momentů není mnoho, ale ukazují, že nový systém není ani zdaleka dokonalý.

Úzce s novým systémem hitů souvisí rozhodčí. Ten píská úplně jinak než loni. Sekání se píská mnohem častěji, stejně tak hra vysokou holí, nedovolené bránění, hrubost, napadení zezadu atd. K rozhodčímu bych měl velkou výtku. Občas pískne něco, co faul není snad ani ve fotbale. Například takové to jemné masírování velmi často označí za faul loktem. Stejně tak je to s nedovoleným bráněním. Vzhledem k novému systému hitů tu přibyly tresty jako naražení na hrazení, napadení, hrubost atd. Velmi přibyla také trestná střílení. I tady by to potřebovalo trochu doladit. Občas rozhodčí zkříží ruce i v situacích, kdy už sice jste za soupeřovou obranou, ale v rohu, kde nikdy nemůžete ohrozit branku. Velkým plusem je konečně přítomný videorozhodčí. Ten posuzuje, zda nebyl gól vstřelen, nebo tečován vysokou holí, nebo zda nebyl do branky kopnut. Celé vyšetřování je ztvárněno velmi dobře, takže tady si vývojáři rozhodně zaslouží pochvalu.

Pochvalu si také zaslouží zlomené hokejky, které se po tolika letech konečně poprvé dostaly do NHL. Vývojáři se zcela jistě drželi hesla: když už, tak pořádně. Hokejky se lámou při střelách, kontaktech s pukem. Hokejku můžete soupeři i přeseknout při snaze ji zvednout. Za to vás samozřejmě čeká trest za sekání. Hráči kromě lámání, mohou svou hokejku také ztratit. To se podle mého stává příliš často. Přeci jen v reálném hokeji si hráči dávají na upuštěné hokejky daleko větší pozor. Řeči o příliš častém lámání hokejek ode mě neuslyšíte, jelikož lze tento atribut nastavit podle vaší libosti. Pokud váš hráč přijde o hokejku, máte několik možností jak s danou situací naložit. Můžete si ji ručně sebrat, samozřejmě pokud není zlomená, nebo si můžete dojet na střídačku pro novou. Pokud je však hokejka zlomená a střídačka daleko, není nic jednoduššího než puk posunout spoluhráči rukou nebo nohou. Rovněž můžete v obranném pásmu svou hůl propůjčit obránci, z čehož vznikají mnohdy skvělé reálné situace. Rovněž se nám líbí, že zlomené povalující hokejky nejsou jen nějakou kulisou, ale skutečně mohou ovlivnit dění na ledě. Kotouč se od nich reálně odráží, což vám může často pomoci například, když váš soupeř ujíždí v situaci dva na jednoho, když v tom jeho přihrávku přeruší povalující hokejka. Pěkné.

Velkou a dlouho očekávanou novinkou letošního ročníku je přepracovaný systém vhazování. Konečně můžete zvolit jiný způsob zahrání než jen přihrát kotouč za sebe. Stejně jako v samotném zápase, i tady ovládáte levou páčkou tělo hráče, a pravou páčkou hokejku. Ze všeho nejdříve si zvolíte stranu. To znamená, pokud chcete vhazování odehrát bekhendovou nebo forhendovou stranou. Dále můžete buďto klasicky přihrát, nebo odstavit soupeře a počkat až vaše křídlo kotouč převezme. Nebo třeba nadzvednout hokejku, a kotouč posunout nohou. V útočném pásmu určitě oceníte i možnost vystřelit rovnou z vhazování. Bohužel dát gól z této situace je prakticky nemožné. Velmi se mi líbila možnost, zvolit si postoje všech hráčů. Můžete si volit, zda chcete obránce hodně vzadu, nebo naopak těsně za centrem připravené na střelu. Vhazování se zkrátka letos povedlo na výbornou. Jednu chybu však má. V online režimu se občas setkáte s hráčem, který využívá skrytou chybu, kterou v singleplayeru jen tak neobjevíte. Proti takovému hráči prakticky nemáte šanci vhazování vyhrát. Doufejme v opravný patch.

Co se týče herních módů, konečně se do série NHL dostal jeden z nejlepších herních módů ve sportovních hrách Ultimate Hockey Team. Jde o mód, kde sbíráte hokejové kartičky, které představují reálné hráče, stadióny, dresy, loga a trenéry. Ty poté můžete vložit do svého týmu a hrát s nimi zápasy Ultimate Hockey League. Karty získáváte z různých balíčků, které si budete kupovat buďto za své reálné peníze skrze PSN nebo za takzvané EA Pucks. Jde o virtuální měnu, kterou získáváte za různé úspěchy v turnajích nebo v zápasech. Velmi dobrý aspekt hratelnosti je sehranost vaší sestavy. Ta se upravuje podle toho, zdali spolu hráči hrají v reálném týmu, stejné lize, nebo dokonce ve stejné lajně. Je dobré, že jde tato sehranost znát i při zápase a ne jen v tabulkách. Hráči se skutečně hledají mnohem lépe. Pokud potřebujete koupit nějakého konkrétního hráče, pomůže vám možnost výměny hráčů a aukce. Ty zakládají ostatní hráči přes síť. Máte v první lajně Václava Prospala? Co takhle k němu sehnat jeho reálného spoluhráče Mariána Gáboríka? Kromě toho, že získáte jednoho z nejlepších útočníků NHL, také dosáhnete skvělé sehranosti vaší útočné řady. Není nic lehčího než zabruslit do aukční místnosti, kde za pomoci mnoha filtrů téměř vždy najdete, co potřebujete. Než koupíte vámi chtěnou kartu, musíte si dávat pozor na to, kolik hráči zbývá zápasů do konce kariéry. Od toho se většinou odvíjí cena, kterou si stanoví prodávající hráč. Neobchoduje se ale jen s hráči, nýbrž i s kartami kontraktů, které prodlouží smlouvy vašich hráčů, nebo tréninkové karty, které udělají z vašich mladíků superhvězdy. Například takový Jakub Kovář, který se letos vybojoval na post jedničky v HC Mountfield měl v NHL 11 hodnocení 76. Po pár vylepšení skrze tréninkové karty se vyšplhal až na 85, což několikanásobně zvýšilo jeho cenu. A vzhledem k tomu, že mu v tu chvíli zbývalo do konce kariéry zhruba 80 zápasů, měl zhruba stejnou cenu jako Marián Gáborík. Jediná chyba tohoto módu je slušně řečeno nenažranost EA. Abyste totiž mohli mít konkurenceschopný tým, budete muset občas sáhnout po balíčkách hráčů za reálné peníze. EA puky, které vyděláváte ve hře, totiž ani náhodou nestačí na udržení vysoké úrovně týmu. Tedy alespoň ne ze začátku.

Grafické zpracování působí mnohem lépe než loni. Na hráčích změnu moc nepoznáte, ale na ledě ano. Na herní ploše se po čase objevuje sníh, opotřebovanost působí také mnohem lépe. Zkrátka, na ledové ploše se zapracovalo. Zapracovalo se i na prezentaci, která je zase o něco lepší než loni. Nástupy hráčů jsou nové, stejně tak některé střihové animace při přerušení, nebo nový ukazatel skóre.

NHL je skvělá hokejová hra, která doznala několika skvělých vylepšení oproti minulému dílu. Chybky, které jsem zmínil výše, moc finální hodnocení neovlivní. Ovlivní jej brankáři. Ti jsou sice lepší než loni, jelikož chytají situace, které se chytat dají, a pouští situace, které se chytit nedají. Přibyly také nové pohyby, ale stačí to? Mě rozhodně ne. Proč nebyl nový systém kolizí použit i na brankáře? Proč se hráč při úniku a nepovedené kličce jen o brankáře zastaví jako o neviditelnou stěnu? Vzhledem ke všemu ostatnímu to působí jako pěst na oko. Proč hráč nemůže brankáře povalit a rozhodčí odpískat faul? To samé platí s brankovou konstrukcí. No, snad příští rok.

NHL 11 - Recenze

Opět skvělá hokejová hra, která je zase o kousíček lepší než loni. Nějaké novinky přinesla, ale opět jich není mnoho. Dnes ještě za 8, příště už půjdeme níž.

Nové vhazování