Omerta: City of Gangsters - vývojáři Tropica se upsali mafii
Preview Omerta: City of Gangsters Článek Omerta: City of Gangsters - vývojáři Tropica se upsali mafii

Omerta: City of Gangsters - vývojáři Tropica se upsali mafii

2

Hráčům strategií přichází nabídka, co se nedá odmítnout. Simulátor mafie od vývojářů Tropico 3 a 4 totiž chce vrátit to nejlepší z žánru.

Reklama

Mafiáni mají ve videohrách podobně nelehký osud jako kovbojové a indiáni. Ač jde o cápky, co se velmi často proháněli filmovým světem, z nějakého důvodu je herní sféra více méně ignoruje.

Pohotový hráč sice přispěchá a pomoc se sérii Mafia (postmoderní Grand Theft Auto se nepočítá) nebo hrstí jiných věcí, třebas strategií Chicago 1930 z roku 2003, v kontextu dominantních herních témat (vojáci, emzáci, zombies) jde ale po řečnické jehly v kupce sena.

Právě proto ale můžeme zatleskat studiu Haemimont Games, autorům her Tropico 3 a Tropico 4: Modern Times, které se se svou Omerta: City of Gangsters snaží o další čestnou výjimku z pravidla.

RYCHLOKURZ HISTORIE - ZLATÁ ÉRA MAFIE

Honem, co víme o mafii během prohibičních let? Nosili klobouky, stříleli z Thompsonu a měli italský přízvuk?

Mafie jako taková vznikla už v 19. století na Sicílii, přičemž vlivem mrzké oficiální autority šlo o přirozeně vzniklé uskupení svého druhu podobné domobraně.

S migrací Italů do Spojených států během počátku 20. století se řada jejích členů dostala i za Velkou louži a usídlila se především v New Yorku, odkud pramení kulturou zpopularizovaný obraz "americké mafie během bouřlivých dvacítek".

Mafie totiž začala masivně profitovat na černém trhu s uvedením prohibice alkoholu. Kde je poptávka, tam je i nabídka, a mafie se příležitosti chopila. Svůj vliv na rostoucím ale měla i fašistická revoluce v Itálii, díky níž Ameriku zasáhli další imigranti.

Nejen na Italy si ale člověk musel dávat majzla. V Los Angeles od 30. do 60. let rulovala židovská mafie (!) v čele s Mickey Cohenem (znáte z L.A. Noire, momentálně o něm režisér Zombielandu točí film), a zase v Atlantě byl v roli bosse Američan jako poleno Enoch L. Johnson.

Ačkoliv později prohibice alkoholu skončila, tehdejší výdělky mafie na ilegálním obchodu s chlastem se dá z gusta srovnat s dnešní situací kolem narkotik.

ŠŤÁRA ZAČALA!

Také Ometra se chce rochnit ve zlatém věku klasických mafiánů během prohibičních 20. let 20. století.

Ještě než se přetransformovali do lobbistů a politiků, rekrutovali se mafiáni z přistěhovalců (viz box výše), pro které byl zločin legitimním způsobem obživy dovolující jim zachovat si respekt a vysoké společenské postavení.

Ve hře se vžijeme do role právě jednoho z přistěhovalců v Atlantic City. Cílem je zde vybudovat impérium postavené na obchodu s pašovaným i pančovaným alkoholem, přičemž získané zelené bankovky bude třeba i přeprat, stejně jako tato neviňátka ubránit před silami zákona a konkurenčními rodinami.

To sebou nese celou řadu známých kulturních motivů mafiánské éry. Kdo má rád Tommyguny, elegantní rachotiny i padnoucí klobouky, tak dobře známé i z české mafiánské série, bude se v Atlantě cítit jako doma!

ATLANTA ANTAGONISTŮ

Túra po městě na pobřeží obsahuje rekonstruovanou mapu oblasti z dob prohibice, čili se jako bonus dozvíte vše o kultovních amerických památkách, jako byly Steel Pier nebo Marlborough-Blenheim Hotel.

Protože jsme ale ve strategii, retro mapa není ve hře jenom pro parádu. Jednotlivé sekce města půjde samozřejmě tahovým způsobem obsahovat a stavět/spravovat v nich podniky.

Základní surovinou Omerty jsou – poněkud nepřekvapivě – peníze. Hra ovšem vcelku originálně přichází s dvěma typy bankovek. Vydělávat totiž budete Peníze čisté a Peníze špinavé.

Je nasnadě, že zatímco první typ bude téct z legálních obchodů, druhý typ vyžaduje komplexnější systém zpracování. Oba typy chechtáků se budou hodit na něco trochu jiného. Zatímco za zdaněné příjmy můžete své partičce kupovat automobily, nelegální příjmy jsou třeba na založení „pracích operací“.

Už nyní tak většině z nás vyvstává v hlavě lákavé strategické schéma, kdy se za mega (získané prodejem oslepujících lomcováků) koupí hezký zaplivaný bar, z něhož konstantně potečou čisté a zcela legitimní příjmy. To, co nás v realitě skoro den co den irituje ve sdělovacích prostředcích, se Omerta snaží překovat v zábavu.

A protože hrát za ty špatné je vždycky zábavnější, autor tohoto textu sází svou dobrou pověst, že sázka se vývojářům dozajista vyplatí.

VÁLKA MAFIÍ

Jenže s mocí roste chuť a ne každý v Atlantě vám při pohledu na virtuální majetek pogratuluje k chytré obchodní strategii. Nedílnou součástí Omerty proto bude i boj, a to jak útok na nová území, tak i obrana stávajících sektorů.

Pokud mne paměť neklame, od oznámení XCOMu je Omerta dalším zajímavě vypadajícím titulem, jež se nestydí navracet v roce 2012 k životu tahové souboje. Je to tak, přestřelky gangsterů zde budou oplývat větší než malou dávkou akčních bodů, krytí a zničitelného prostředí!

Systém je ovšem „next-gen“ alespoň do té míry, že absentují pochodovací políčka (čtverce či hexy) a svoje mlátičky tak budete prostředím moct vláčet zcela libovolně. Viditelnost je vypočítávána dle aktuálního stavu prostředí. A i v tom Omerta slibuje kreativně naordinovat žánru inovaci; podobně jako v XCOMu hra slibuje různé taktické špeky závisející na zničitelnosti města, ale v aktuálním vizuálu.

Jednotlivé ulice, v nichž budete prolévat virtuální krev svých i cizích nohsledů, jsou přitom pevné body na mapě Atlanty. Dočkáme se řady prostředí od generičtějších doků po historicky akurátně zpracované slavné ulice.

Díky strategické úrovni (mapě města) navíc bude možné různé ulice navštívit vícekrát. Není známo, zdali budou v původním (rozbitém) stavu, či bude-li možné se v jedné bitvě předpřipravit na budoucí souboj, je to ale dost dobře možné.

RODINNÁ POUTA

I přes vábení taktických bitek či urbanistické krásy je ale pravá síla mafie především v rodině. Omerta proto obsahuje hned několik typů personalizace hráčových postav.

V prvé řadě nebude chybět RPG systém vylepšování si korbičů. Za zkušenosti je půjde postupně vylepšit do různých taktických rolí od čiperného snipera po „tanka“. Potud ale normálka.

Dále hra obsahuje RPG systém i co se týče správy mafiánské ekonomiky. Každá z výroben peněz (ať už čistých či špinavých) bude vydělávat jenom do té míry, jak dobrého rodinného manažera ji přiklepnete.

Ani určení typu budov nechce být všední. PC Gamer, jež měl to štěstí, že se účastnil předváděčky hry, poreferoval o příkladu skladu, jež šlo po koupení změnit pevnost i palírnu.

Je ale jasné, že budovatelská část Omerty bude spíše upozaděna za taktické válčení o město.

Seriálová inspirace: Boardwalk Empire

Hráči Omerty si čekání mohou zkrátit seriálem stanice HBO jménem Boardwalk Empire (u nás je vysílán pod krásným českým překladem Impérium - Mafie v Atlantic City).

Ten vypráví story postavy založené právě na (v druhém boxu) zmíněném Enochu L. Johnsonovi, bossovi Atlantic City. Ten nebyl jen tak nějaký obyčejný gangsta, ale zároveň i místní politický vůdce za republikánskou stranu. Důvodem sukcesu bylo, že Enoch (můžu mu snad říkat Enoch) ze své politické pozice na nějaké zákonné uplatnění prohibice zvysoka kašlal. Atlanta se tak stala velmi populárním místem pro produkci i prodej alkoholu. Jak už to chodí, i Enocha nakonec dostali za mrzké daňové úniky (doufám, že jsem vám nevyspoileroval konec seriálu; opisuji z historie).

PseudoEnocha si v seriálu střihl Steve Buscemi (Fargo) a celé dílo vzniklo pod taktovkou Martina Scorseseho (toho musíte znát!).

BLOCKBUSTER ČI BUDGETOVKA?

Je ironií současného stavu videoher, že Omerta působí lákavě právě proto, že nejde vstříc „pokroku“ a nabízí jenom starý dobrý mix tahových soubojů a trochu budování kartelu navrch.

Ani v těchto Haemimont Games neplatí za perfektní studio – jejich Tropica si vysloužily spíše průměrná hodnocení – u strategií ale platí, že nemusí pršet, hlavně když kapou.

Zajímavé bude nakonec ovšem především srovnání s Firaxis a jejich zmíněným XCOM: Enemy Unknown. Jestli Omerta ze své resuscitace taktických tahovek vyjde vítězně, budeme moct na PC a Xbox 360 posoudit už v září (September).

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama