Příběh v Crysis 2 je důležitý
Speciály Crysis 2 Článek Příběh v Crysis 2 je důležitý

Příběh v Crysis 2 je důležitý

Martin Cvrček

Martin Cvrček

20

Chtěli jste se dozvědět více o příběhu? Pak byste rozhodně neměli minout tento článek, kde se Richard Morgan, autor příběhu, o něm rozpovídal a prozradil hned několik zajímavostí.

Reklama

Druhý díl Crysis se od svého předchůdce liší v mnoha věcech. Vychází i na konzole, multiplayer dostává mnohem víc prostoru, tropický ráj střídají ulice zničeného New Yorku, ale hlavně můžeme očekávat mnohem propracovanější a silnější příběh. Tento článek je právě o zápletce hry, jejím pojetí, a mimo jiné také o celkové problematice herního příběhu. To všechno z pohledu autora příběhu Crysis 2, Richarda Morgana, jenž se rozpovídal pro zahraniční server IGN.

Při psaní scénáře musel Morgan hledět v první řadě na to, že Crysis 2 je FPS. Téměř všechna autorova díla jsou ikonická pro svoje zaměření na různé sociální problémy, chudobu nebo možná úskalí kapitalismu. Na takováhle témata sice v jisté míře narazíme i ve hře, převážně díky různým NPC, avšak mnohem víc prostoru tu pochopitelně dostává akce a celková nálada světa, jemuž hrozí záhuba.

Obecná problematika

Podle Morgana už se videohry dostaly na takovou technologickou úroveň, jež umožňuje téměř shodný styl vyprávění, jaký můžeme vidět ve filmech nebo číst v knížkách, stejně tak tu je ohromný prostor pro ukázku různých lidských i morálních hodnot, zkrátka jakési propojení se skutečným životem.

Autor také poukazuje na to, že největší problém herních zápletek je v tom, že scénáristé často zapomínají na to, že vymýšlí příběh pro rozumně uvažující hráče, díky čemuž pak příběh působí až moc uměle.

Dále je řeč i o jistých omezeních plynoucích z přechodu od knížek k first-person střílečce. Morgan to však nevidí jako omezení, nýbrž jako příležitost k inovacím. Problém vidí třeba v hlasu hlavní postavy, jenž ve většině FPS působí nepřirozeně, jakoby ani nepatřil hlavní postavě. Morgan a celý vývojářský tým se s tím vypořádal prostými cut-scénami z pohledu třetí osoby, jež jsou prý často vyvedeny dost dramatickým a neotřelým způsobem.

Spojitost s prvním dílem

Morgan dále prozradil, jaké spojitosti s prvním dílem můžeme v rámci Crysisu 2 očekávat. Zápletka prvního dílu obsahovala docela dost děr, které chce Richard zaplnit. Možná se tak dozvíme třeba to, jakou roli hraje CIA, odkud se vzali mimozemšťani a co dělali na ostrově, jak vůbec Prophet přežil útok alienů, který zabil skoro všechny ostatní z jeho týmu, nebo jak vůbec přišel k mimozemské zbrani krátce poté, co ostrov zamrznul.

Proč New York?

Richard také nezapomíná na vysvětlení, proč se vůbec Crysis 2 odehrává v New Yorku. Tvrdí, že NY je vlastně takovou reprezentací lidstva, žijí v něm lidé všech možných ras i vyznání, a jakmile někdo zaútočí na New York, zaútočí tak na celé lidstvo a jeho podstatu. Jde vlastně o takovou parafrázi na 11. září, jež se dotklo celé planety, bez ohledu na to, že jde „jenom“ o jedno město v USA. Morgan také chtěl, aby hráč získal pocit obeznámenosti s prostředím, aby na něj přímo dopadalo. Podle jeho názoru byl ostrov Linghsan v jedničce až moc chladný, mohlo jít o ostrov kdekoli na světě. To už se o New Yorku říct nedá.

V hlavní roli nanosuit

A samotná hlavní postava? Ačkoliv na první pohled působí jako supervoják bez osobnosti, vyřešil Morgan Alcatrazův charakter docela jednoduše. Stačí mu dát do vínku touhu po moci a po vítězství, zároveň je ale potřeba i určitý pocit strachu, stísněnosti a prostých lidských chyb a slabostí. To pochopitelně přispívá k lepší uvěřitelnosti a vyspělosti celé zápletky. S tím určitě souhlasíme, je lepší, aby se Alcatraz sem tam potýkal se svými vlastními (avšak přirozenými) chybami a nedostatky, než abychom z jeho dokonalosti a nezranitelnosti měli pocit, že hrajeme za Ramba nebo Chucka Norrise.

Pokud vás zajímá rozdíl mezi Nomadem, hlavním protagonistou jedničky, a Alcatrazem, i na to Richard Morgan odpověděl. Nomad byl elitní voják, jenž považoval nanosuit za samozřejmost a předem věděl, do čeho jde (v rámci možností samozřejmě, určitě netušil, že potká mimozemšťany). Oproti tomu je Alcatraz vhozen do víru událostí takovým způsobem, že spoustu herního času tráví objevováním možností nanoobleku a samozřejmě se také snaží přijít na to, co se vůbec děje. Je to vlastně něco jako když hodíte neplavce doprostřed jezera se slovy „Dělej, co umíš“.

K tomu ještě zmiňuje povahu všech NPC. Jak to tak bývá, některé postavy jsou Alcatrazovi spojenci, některé zase ne, najdou se i takové, které sledují vlastní cíle a často nechtěně překříží naši cestu, nicméně jde v první řadě o boj jednotlivce, jenž zároveň v rámci svých možností zkouší zachránit sebe i město.

Spisovatel versus vývojáři

Samozřejmě nesmí chybět ani zmínka o tom, jak moc se Morgan zasloužil o výslednou podobu hry. Sám autor tvrdí, že se ke hře dostal zhruba v polovině vývoje, takže už byla spousta věcí předem daná, nicméně Crytek chtěl v první řadě pořádný příběh o mimozemské invazi, takže to dopadlo tak, že za Morganovy asistence se pro potřeby příběhu většina věcí nechala, ale nemálo z nich samozřejmě muselo pryč. Z toho je vidět, jak moc je tentokrát příběh důležitý, když byl Crytek ochoten vyházet něco, co už měl dávno hotové, a to jen kvůli zápletce. Morgan ještě dodává, že klíčem ke spolupráci je hlavně vzájemný respekt. A to respekt vůči novým lidem v Cryteku a samotným hráčům. Svojí úlohu ale samozřejmě sehraje i tvrdá dřina.

A šmitec

A to bude asi všechno. I tak si myslíme, že Richard Morgan prozradil víc než dost. Zatím to tedy vypadá, že nás Crysis 2 neučaruje jenom grafikou, ale i silným příběhem. Už aby hra vyšla, bohužel si musíme počkat do 25. března, kdy vychází pro PC, Xbox 360 a PS3. Ještě před vydáním nás čeká PC demoverze multiplayeru, a to 1. března.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama