PS5 má problém se stutteringem při použití VRR
i Zdroj: Sony Interactive Entertainment
Novinka PS5 má problém se stutteringem při použití VRR

PS5 má problém se stutteringem při použití VRR

Jan Urbančík

Jan Urbančík

13
Platformy PlayStation PlayStation 5

Zvláštní chyba podle zjištění DF způsobuje zásek každých 8 sekund.

Reklama

Variable refresh rate je technologie, o níž často mluvíme jako skvělém pomocníkovi při nestabilním či odemčeném frame ratu ve hrách. Obnovovací frekvence monitoru se totiž pomocí VRR dokáže synchronizovat s frekvencí snímkovou, díky čemuž hra i při nestabilním frame ratu stále působí plynule. Posledních několik měsíců se ale ukázalo, že na konzolích PlayStation 5 a PlayStation 5 Pro VRR nefunguje úplně správně.

S pozorováním nejprve přišli různí hráči na Redditu a prostřednictvím vlastního testovaní nyní problémy potvrdil Oliver Mackenzie a Alex Battaglia z Digital Foundry. Chyba je to každopádně dost zvláštní.

V zásadě jde o to, že při refresh ratu 120 Hz a zapnutém VRR se zhruba po 20 až 30 minutách hraní začne obraz každých 8 sekund zasekávat. Tento osmisekundový cyklus se neustále opakuje a úplně jednoduše se ho nezbavíte. Battaglia při testování zjistil, že záseky zmizí pouze při přepnutí HDMI vstupu či při zavření a opětovném spuštění hry. Po dalších 20 až 30 minutách se však znovu objeví.

Problém se týká výhradně her s nestabilním/odemčeným frame ratem, protože jinak VRR v podstatě nemá co dělat. Může se ale na uzamčené režimy přenést. Mackenzie zjistil, že pokud se chyba objeví při odemčeném frame ratu a následně frame rate ve hře uzamknete, záseky přetrvávají.

Zvláštní chyba se nejspíš týká všech zobrazovacích zařízení, nezávisle na konkrétním panelu, protože redaktoři DF problém replikovali na několika různých monitorech i televizích. U her už to ale tak jednoduché není. Mackenziemu se chybu povedlo zjistit v následujících titulech:

  • The Last of Us Part II Remastered
  • The Last of Us Part I
  • Diablo IV
  • Hogwarts Legacy
  • Elden Ring
  • Resident Evil 4
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Marvel's Spider-Man Remastered
  • Metaphor ReFantazio
  • Kingdom Come: Deliverance II

Naopak ve hrách God of War Ragnarök, Gran Turismo 7, Immortals of Aveum či Dragon's Dogma II se problém neobjevil. Mackenzie nejprve podezíral, že by mohla být chyba navázána na konkrétní enginy, ale RE4 na tento problém trpí a DD2 ne, přestože obě hry pohání RE Engine.

Příčina zcela zřejmá není, Battaglia ale podotýká, že by mohlo jít o chybu způsobenou skutečným refresh ratem konzole, který není 120 Hz, ale 119,88 Hz, což vychází ze standardu NTSC. Pokud by hra, konzole a obrazovka neočekávaly tu stejnou hodnotu, mohlo by dojít k „nedorozumění“. A pokud by k tomu mělo dojít, 8 sekund dává smysl, neboť jednoduchou matematikou se dopočítáme, že by měl problém nastat zhruba každých 8,33 sekund.

Ani toto vysvětlení ale neobjasňuje, proč trvá více než 20 minut, než se problém objeví. Jde tedy o poněkud zvláštní chybu, která skutečně postihuje pouze konzole PlayStation, na Xboxech je vše v pořádku. Doufejme tedy, že Sony zjistí příčinu a co nejdřív ji opraví. Do té doby Battaglia i Mackenzie doporučují VRR vypnout.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama