Když upscaling překoná nativní 4K.
Rozbor jsme zpracovali také v podobě komentovaného videa na YouTube.
V naší anketě byl celkem jasně největší zájem o test PS5 Pro verze Alana Wakea 2, na který se můžete těšit v následujících dnech. Než jsem se ale pustil do survival hororu od Remedy, zaujal mě upgrade letošní akce Stellar Blade, který, byť se to tak na první pohled nemusí zdát, možná patří mezi ty vůbec nejzajímavější. A zároveň nejpodivnější… Ale hezky popořadě.
Jak je na tom původní PS5 verze
Už původní PS5 verze na tom byla velmi dobře, jak se můžete přesvědčit v našem rozboru. Vývojáři připravili tři režimy: Performance, Balanced a Resolution.
Zatímco ale Resolution cílí na dynamické 4K a 30 FPS, Performance a Balanced míří na 60 FPS. Performance má sice vyšší vstupní rozlišení, ale jednodušší upscale, Balanced režim s nižším vstupním rozlišením používá upscaling TAAU, díky čemuž dosahoval prakticky nejlepší, byť ne dokonalé kvality obrazu.
- Performance
- Input: 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Jednoduchý spatial + TAA
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS
- Balanced
- Input: Dynamických 1080p až 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: TAAU
- Maximální frame rate: 60 FPS
- Skutečný frame rate: 45 až 60 FPS
- Resolution
- Input: Dynamických 2160p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Jednoduchý spatial
- Maximální frame rate: 30 FPS
- Skutečný frame rate: Stabilních 30 FPS
Co všechno přibylo na PS5 Pro
Všechny tři režimy stále najdete i na PS5 Pro, jen asi není úplně důvod je používat. I když jako potenciální varianta se jeví již zmíněný Balanced režim, který by měl na Pro konzoli běžet na naprosto stabilních 60 FPS, což je ideální pro ty z vás, kteří nemají zobrazovací zařízení s podporou VRR.
Hlavními novinkami jsou každopádně dva nové režimy, které nesou název Pro a Pro Max.
Režim Pro vychází z původního Balanced módu, ale upscaling TAAU nahrazuje technologií PSSR od Sony, jež slibuje výrazně lepší kvalitu obrazu.
Pro Max zase vychází z Resolution režimu, tedy cílí na dynamické 4K, ale místo 30 FPS míří, poněkud zvláštně, na 50 FPS, byť frame rate se většinou pohybuje nad touto hranicí a zdá se, že úplným maximem je klasických 60.
Kromě toho je pak nově k dispozici nastavení HFR. Na něj budete potřebovat zobrazovací zařízení s podporou 120 Hz a jde použít pouze v kombinaci s Pro nebo Pro Max režimem. Pro mód s HFR ale necílí na plných 120 FPS, pouze 80 FPS, zatímco Pro Max na 60+ (?) FPS, upřímně jsem nenarazil na moc velké rozdíly mezi Pro Max bez a s HFR. I tady platí, že pokud si chcete režimy plně užít, budete potřebovat VRR, jinak bude obraz působit neplynule.
- Pro
- Input: Dynamických 1080p až 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: PSSR
- Maximální frame rate: 60 FPS (80 FPS s HFR)
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS (stabilních 80 FPS s HFR, cutscény v 60 FPS)
- Pro Max
- Input: Dynamických 2160p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Jednoduchý spatial + TAA
- Maximální frame rate: 60 FPS (60+ FPS s HFR)
- Skutečný frame rate: 50 až 60 FPS (50 až 60+ FPS s HFR)
Režim Pro
Jako první bych se zaměřil na režim Pro, který je zdaleka nejzajímavější. Přestože Balanced režim byl ze všech tří původních režimů nejčistší, rozhodně nebyl bez chyb, obzvlášť v rychlých soubojích. A právě tady přichází na scénu upscaling PSSR, jenž ve Stellar Bladu odvádí naprosto fantastickou práci.
Ostatně posuďte sami, níže se můžete podívat na rychlé pohyby Eve. V Pro režimu vše zůstává přesně vykresleno, zatímco v Balanced režimu se ztrácí detaily a vznikají artefakty. Pro účely porovnání je rychlost snížena na čtvrtinu, ale rozdíly jsou dost patrné i za reálného běhu.
Podobné porovnání jsem pak udělal ještě při prvním velkém boss fightu (zpomaleno na poloviční rychlost), kde jsou rozdíly opět velmi patrné. Pro režim nabízí výrazně stabilnější a čistší obraz.
Největší výhoda je tedy v pohybu, naopak při statické kameře a pohledu do dálky nemusí být rozdíly tak velké. Stabilita je podobná, byť pořád trochu lepší než v Balanced režimu. A pořád platí, že dokáže lépe vykreslit detaily, jak jde vidět na plotu ke konci videa, který je v Pro režimu jasně vykreslený, zatímco v Balanced módu mu některé části viditelně chybí.
Detaily zblízka i stabilita obrazu v tomto smyslu, jsou ale opravdu velmi podobné. Balanced režim se mi zde dokonce zdá o chlup stabilnější z hlediska produkovaného shimmeringu, na druhou stranu ale nedokáže plně rekonstruovat vlasy, některé tak mají v podstatě díry.
Co se týče frame ratu, Pro režim drží v základu stabilních 60 FPS, zatímco Balanced na PS5 může padnout i pod tuto hranici, zvlášť v intenzivnějších soubojích či cutscénách.
Režim Pro Max
Upřímně netuším, proč se vývojáři rozhodli přidat režim Pro Max. Jak brzy zjistíte, jeho vlastnosti jsou prakticky ve všech ohledech horší než u Pro módu, o to zajímavější ale srovnání je.
Situace je zde opačná než u předchozího porovnání, v pohybu sice rozdíly pořád jsou, ale Pro Max se zde drží docela solidně, výrazně těží z vyššího rozlišení.
To samé můžeme vidět i u boss fightu.
Pokud se ale podíváme na množství shimmeringu, je to výrazně horší. Pro režim s PSSR naplno překonává Pro Max, který je výrazně nestabilní, ať už se podíváte na zem, vodu či plot.
Pro režim nabízí čistší obraz také v obličeji Eve.
Frame rate je, zdá se, uzamknutý na 60 FPS, ale většinou se pohybuje okolo 53 FPS. Pro plynulý zážitek budete potřebovat VRR.
HFR
Nakonec se pojďme podívat na HFR, které je zajímavé hlavně u režimu Pro. Je škoda, že vývojáři neumožnili jít s frame ratem ještě výš než oněch 80 snímků za sekundu, ale i to je znatelný posun oproti 60.
Hra navíc cílový počet snímků drží poměrně stabilně, ale menší propady se najdou, cutscény jsou navíc stále uzamčeny na 60 FPS. Pokud tedy chcete stabilní zážitek, VRR je nutností.
A to samé platí i u HFR v režimu Pro Max, kde ale mnoho navíc nezískáte. Nejsem si jistý, co přesně zde má HFR vůbec dělat, každopádně jsem zaznamenal, že frame rate může lehce překročit 60 FPS. Jsou to každopádně minimální rozdíly.
Shrnutí
Celkově je PS5 Pro verze povedený upgrade oproti původní PS5 verzi. Nový režim Pro nabízí mnohem stabilnější a čistší obraz při stabilním frame ratu, který navíc můžete i navýšit až na 80 FPS pomocí HFR. Jde o skvělé využití upscalingu PSSR, který se zde předvedl v plné parádě a ukazuje, že upscaling skutečně může být lepší než nativní/dynamické 4K s nepříliš povedenou implementací TAA.
Pro Max režim je zde tak trochu navíc, upřímně si pro něj neumím představit jakékoli využití, protože Pro režim je ve všech ohledech lepší a nabízí plynulejší frame rate. Na druhou stranu nemůžu kritizovat vývojáře za to, že přidali možnost navíc, jen se zkrátka nedá doporučit.
Pokud jste ještě Stellar Blade nehráli, na PS5 Pro k tomu rozhodně budete mít ideální příležitost. Mějte ale na paměti, že podpora VRR a 120 Hz jsou předpokladem, abyste z upgradu vytěžili maximum.
A tady je dobré připomenout, že jediné VRR, které PS5 podporuje, je HDMI VRR přes standard HDMI 2.1, FreeSync vám fungovat nebude. Je to poměrně zásadní nevýhoda oproti Xboxu a bohužel se na tom nic nezměnilo ani s Pro konzolí. Pořád doufám, že se někdy v budoucnu dočkáme širší podpory adaptivního refresh ratu.