Quake Champions - dojmy z arény
Preview Quake Champions Článek Quake Champions - dojmy z arény

Quake Champions - dojmy z arény

Martin Cvrček

Martin Cvrček

9

Vyzkoušeli jsme betu nového Quaka, abychom se přesvědčili, zda je dobře známý základ stále přítomen a jestli schopnosti hrdinů hru nijak zásadně nemění.

Reklama

Sérii Quake snad není třeba představovat. Počínaje slavnou Quake 3 Arenou je jeden z otců zakladatelů FPS žánru vnímán jako primárně multiplayerová záležitost. Na odkaz Areny později navázal titul Quake Live a na něj i na online složku ostatních dílů se zase snaží navázat nejnovější počin id Software a studia Saber Interactive, Quake Champions. Tahle hra toho od začátku slibuje dost. Návrat dobře známého základu, přítomnost různých postav s různými schopnostmi, zaměření na sféru progamingu a tradiční PC hraní... Vývojáři si toho zkrátka na svá ramena naložili dost. Proto jsem během několika víkendů vyzkoušel betu Champions, abych se přesvědčil, zda aspoň něco z toho dokážou opravdu unést.

Skoro jako za starých časů

Na základě dosavadních dojmů se dá určitě říct, že se tvůrcům daří zachovat ducha klasického multiplayeru, který ze série Quake známe. Na pohled jsou alfou a omegou hry jednotlivé postavy se svými schopnostmi. Dříve byl výběr postavy čistě kosmetická záležitost, tentokrát se však liší. Nejen že mohou mít takzvaní šampioni odlišnou hodnotu zdraví, zbroje a rychlosti pohybu, každý z nich navíc disponuje nějakou pasivní a aktivní schopností. Visor může chvílemi vidět skrz zdi své nepřátele a díky tradičnímu triku v podobě strafe jumpů může dosahovat takřka neomezené rychlosti, Ranger se teleportuje, Nyx může na chvíli zmizet a objevit se jinde, zatímco takový Scalebearer rozdrtí své nepřátele tím, že na ně skočí, nebo tím, že použije svou schopnost a rozeběhne se proti nepříteli.

Na první pohled se rozhodně může zdát, že takové věci nemají ve hře, jakou je Quake, co dělat. Ale zdání klame, už proto, že schopnosti jednotlivých postav nejsou tak zásadní. Často mají výrazný cooldown, obvykle se jim můžete snadno ubránit a celkově platí, že jsou hrdinové povětšinou dobře vyvážení a představují spíše zpestření a způsob, jak si hru více přizpůsobit určitému stylu, který preferujete.

Nejdůležitější je stále dobrá znalost map (neboli arén), ovládnutí různých pohybových triků, rychlost vaší mušky a sbírání různých pickupů, které vám obnoví nebo navýší zdraví a zbroj (a nově také sníží cooldown schopnosti). Za správných okolností můžete sebrat i mocný powerup, který například zvýší vámi udílené poškození, a samozřejmě nesmí chybět ani výběr a nalézání zbraní v každém životě. Žádné herní třídy tu zkrátka nenajdete. Můžete si sice vybrat, jestli se respawnujete s útočnou puškou (Machinegun), brokovnicí (Shotgun) nebo hřebíkovačkou (Nailgun), ale to je jen další způsob, jak si hru trochu přizpůsobit svému stylu. Stále platí, že když pominu Gauntlet na útoky zblízka, zrodíte se s jedinou zbraní v rukou a další si musíte pokaždé najít. A správně použít.

Jestli si tohle všechno osvojíte, bude mnohdy úplně jedno, jakou má váš nepřítel schopnost nebo kolik má ve srovnání s vaší postavou výchozího zdraví, zbroje a rychlosti. Už jsem několikrát narazil na hráče, kteří třeba schopnosti svých postav vůbec nevyužívají, a přesto se v tabulce hráčů na serveru umístili dost vysoko. Při posledním hraní jsem se navíc nesetkal s jediným šampionem, který by dělal dojem, že je obzvlášť silný nebo naopak obzvlášť slabý. Jde o nehotovou hru, takže o dokonalém vyvážení se nedá mluvit, ještě před několika týdny nebylo tak těžké vysledovat, že má nějaký šampion převahu, ale aktuální situace je víceméně uspokojivá, i když se stále objevují případy, kdy můžete mít pocit, že je někdo moc silný. Třeba zmíněnému útoku Scalebearera jsem se občas bránil opravdu obtížně. Samozřejmě se hodí, když se s nějakou postavou řádně sžijete a naučíte se její schopnosti co nejlépe využívat, ale jakmile proti vám stojí dostatečně schopný hráč, většinou vám schopnost jako taková stačit nebude. Naopak zkušenosti a praxe, získané hraním předešlých dílů nebo aktivním hraním Champions, jsou zatraceně důležité.

Zbývají tři fragy

V jádru je to zkrátka starý dobrý Quake, který i po letech dokáže zabavit. Navzdory schopnostem je hratelnost stále dost prostá, a to i bez ohledu na herní módy. V tuto chvíli Quake Champions nabízí tradiční Deathmatch, Team Deathmatch, Duel a nově také týmový režim Sacrifice, v němž hráči zápolí o duše, které musí donést ke svému obelisku a ten obsadit. Jde o jediný poněkud složitější mód, ale i v něm jakož i v celé betě platí, že je vše dostatečně přehledné, srozumitelné a jednoduché. A jestli patříte mezi veterány série, bude vám to všechno zároveň připadat dost povědomé. Totéž by se dalo říct o zbraních, které zahrnují dobře známé kousky, i když některé stálice chybí. A také o designu map, a to nejen proto, že jedna z těch tří, které jsou aktuálně k dispozici, je předělávkou klasické arény z třetího dílu. Není vůbec těžké se naučit strukturu map a přirozeně je dobré mít přehled i o tom, kde se objevuje jaká zbraň. Snad jen respawny vám mohou občas zavařit. Zažil jsem případ, kdy jsem se objevil přímo na mušce nepřítele, aniž bych se stačil pořádně rozkoukat, nebo že jsem někoho zabil, on se objevil za rohem a já ho tak mohl zabít znova.

Momentálně dostupné mapy jsou každopádně dobře zpracované i po vizuální stránce a také jsou nenáročné na hardware. Quake Champions se rozhodně nemůže chlubit špičkovou grafikou, z níž byste se posadili na zadek rozstřílený raketometem nebo brokovnicí, ale svému účelu bohatě stačí. Díky tomu mohou navíc hru rozjet i starší stroje. Nový Quake je dokonce mnohem méně náročný než poslední Doom, což chválím. Co nejvyšší počet snímků za sekundu je v tomto případě vyloženě potřeba a už v betě je Quake Champions natolik dobře optimalizovaným titulem, že i s vysloveně starým hardwarem se můžete dostat vysoko nad obvyklých 60 snímků za sekundu.

Technická stránka hry je tedy už nyní dost uspokojivá, když pominu občasné pády a příliš dlouhý úvodní loading při každém spuštění hry. O ozvučení by se snad dalo říct totéž, nebýt toho, že jsou všechny postavy vysloveně ukecané. Ne že by snad byli šampioni špatně nadabovaní. O to nejde. Jde o to, že nezavřou pusu. Stále žvaní a to, co někdy vypustí z úst, mívá menší smysl než výroky mnoha českých politiků. To může být dost rušivé, proto bych uvítal nějakou možnost tohle žvanění úplně vypnout. Stejně tak bych uvítal kvalitnější matchmaking. Vyhledávač serveru tu zatím nenajdete, a jestli hra nabídne kvalitní matchmaking, snad ani nebude potřeba. Zatím se ale o kvalitě nedá příliš mluvit. Vyhledávání zápasů je často dost dlouhé, čas na přijetí zápasu nebo hlasování o mapě, jakmile se hráči sejdou v lobby, může být naopak dost šibeniční. Hra navíc klidně dá dohromady tým zkušených hráčů proti týmu naprostých nováčků, což může lehce vyústit v nevyvážené zápasy. Na tomhle systému musí vývojáři ještě dost zapracovat a vychytat všechny jeho mouchy.

Platit nebo neplatit? Toť otázka

Vše ale bude v konečném důsledku záviset na tom, jak vývojáři vychytají distribuci šampionů. Jak jsme nedávno informovali, v základu je Quake Champions free-to-play hra, což poznáte třeba díky ošklivému menu typickému pro f2p tituly nebo díky přítomnosti krabic, z nichž dostáváte kosmetické vylepšení jednotlivých postav. Dočasný přístup k postavám mimo základního Rangera, který je vždy k dispozici všem, přitom získáváte výměnou za herní měnu, případně si můžete za skutečné peníze koupit balík, který poskytne trvalý přístup ke všem šampionům, což je takový ekvivalent koupě celé hry. V tuto chvíli je bohužel těžké říct, jak dobře nebo špatně bude tento systém fungovat. Tento model zatím není ve hře zaveden, dosud byla distribuce in-game měny velmi vstřícná a v posledních dnech si je dokonce ani nemusíte odemykat. Jakmile ale začne ostrý start hry, může být všechno jinak.

Asi bych měl zdůraznit, že když jste dostatečně schopní, i s Rangerem si poradíte v boji proti ostatním postavám. Stejně tak je určitě fajn, že stačí jednou zaplatit a budete mít neomezený přístup k veškerému obsahu, který má na hratelnost nějaký vliv. To ale nic nemění na faktu, že jestli bude nakonec in-game měna rozdávána střídmě nebo jestli bude placený balík všech postav příliš drahý, může to zlomit vaz celé hře a její oblibě. Příliš omezený přístup k většině postav může mít za následek jednak bojkot mnoha hráčů, jednak skutečnost, že bez častého využívání rozdílných šampionů nezbude ve hře mnoho věcí, které by již nebyly v předešlých dílech série.

Nezbývá než doufat, že k tomu lámání vazu nedojde, protože Quake Champions má velký potenciál. Hratelnost je stále do značné míry tradiční a stále zabaví, různé postavy a jejich schopnosti jsou většinou docela dobře vyvážené a tu tradiční hratelnost spíše zpestřují, místo aby ji zásadně měnily, a stěžovat si nemohu ani na optimalizaci. Často slýchám komický názor, že je Quake Champions jen reakce na Overwatch a další střílečky založené na hrdinech, které jsou teď v módě. Pravdou ale je, že ty dvě hry mají společné snad jenom to, že jde o střílečky hrané z pohledu první osoby a že obě vyžadují k hraní nějaký zbytečný klient. V případě Quake Champions je to Bethesda.net Launcher, což je další věc, která může s oblibou hry dost zamávat. Sám jsem s Launcherem dosud neměl problém, jiní členové redakce ale takové štěstí neměli. I v tomto směru je tedy stále co dohánět.

Snad se i v tomto směru dočkáme zlepšení, protože by byla hloupost pohřbít potenciál nového Quaka nějakým nadbytečným a nedotaženým klientem. A že ten potenciál tu skutečně je. Aktuální stav hry rozhodně naznačuje, že když si tvůrci dají pozor na některé problémy a rizika, může se Quake vrátit s velkou pompou a uspokojit jak veterány, tak i nováčky, kteří by mohli poznat, jak se hrálo za starých časů. Ani já koneckonců nejsem pamětník prvopočátků série, většinu titulů nesoucích jméno Quake jsem doháněl až roky po jejich vydání, ale i tak jsem se při dosavadním hraní Champions skvěle bavil a dostal jsem hru, která stále nabízí to, co jsem si před lety tolik oblíbil.

Do 21. května probíhá speciální testování Quake Champions, do něhož se může zapojit každý zájemce. Stačí se na oficiálním webu přihlásit a počkat, až vám přijde pozvánka s instrukcemi na stažení hry. Během tohoto testování jsou v neomezené míře k dispozici všechny dostupné postavy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama