Recenze Age of Mythology: Retold - Božský návrat
Age of Mythology: Retold Recenze Recenze Age of Mythology: Retold - Božský návrat

12
Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC

Klasická strategie se vrací v plné síle.

Remaky a remastery známých značek to nemají snadné. Jedná se totiž o velmi detailně zkoumané výtvory, které komunita nemá problém bez větších skrupulí kritizovat, jakmile zcela nevyhovují jejím představám. Oznámení Age of Mythology: Retold bylo pro řadu hráčů velkým překvapením. Jak však vývojáři ukazovali více ze své práce, hráčská obec se začala reálně těšit na to, co jí bude dáno. A musím uznat, že výsledný produkt stojí za to.

• Platforma: PC (recenzováno),  XSX|S
  • Datum vydání: 4. 9. 2024
  • Výrobce: Ensemble Studios, SkyBox Labs, Westlake Interactive
  • Žánr: RTS
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 21 GB
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Cena: 749,- Kč nebo skrze Game Pass

Hrdinové z dávných mýtů v Age of Mythology: Retold ožívají i se svými příběhy

Velká část z nás zřejmě někdy během své životní cesty měla možnost přečíst si Řecké báje a pověsti či jiné knihy orientované na mýty Řecka, Egypta nebo severských zemí. V tomto díle máte možnost některé legendární střety prožít na vlastní kůži skrze trojici unikátních tažení. Kampaň Pád trojzubce nechává hráče za Arkanta pokořit Tróju a utkat se s řadou tvorů z divokých vyprávění. Pro ty, jimž nesedí Řecko, je tu alternativa v podobě vyprávění Zlatý dar, beroucího vás vstříc Severu, z něhož se po jeho absolvování můžete vydat obnovovat Atlantidu ve třetím vyprávění.

Jednotlivá tažení jsou vám prezentována skrze různě dlouhé mise, žádající si vždy splnění určitých cílů. Musím uznat, že zatímco jinde u strategií příliš příběh neřeším, zde mi vyprávění opravdu sedlo, protože zkrátka prezentovalo téma, k nimž mám už od dětství velmi blízko. Celkově se mi formát jednotlivých kampaní líbí více než u konkurenčních projektů, takže jsem neměl problém se do všech tří vyprávění vyloženě ponořit.

Nemohu se však zbavit dojmu, že jejich potenciál nebyl plně využit. Napříč scénáři totiž stačí dosáhnout určitého bodu, načež je vše rozhodnuto, přestože před vámi často stojí ještě odhodlané síly protivníka, nebo dokonce město, které by si zasloužilo, aby jej někdo pořádně vyplenil. Vlastně jsem měl z finálních etap jednotlivých misí vyloženě dojem, že většina z nich končila v tom nejlepším. Rozhodně bych si dal líbit, kdybych mohl třeba takovou Tróju po rozražení bran zlikvidovat a nikoliv jen koukat na kolonku s nápisem vítězství.

Pokud jde o náročnost kampaní, je dle mého názoru vždy adekvátní nastavené obtížnosti. Jakmile budete mít většinu z nich hotovou, můžete se klidně bez větších obav vrhnout do hry pro více hráčů, která otestuje, jak dobře jste pochopili možnosti prezentované taženími a dodatečnými scénáři, jež taktéž nejsou vůbec špatné. Na ty z vás, kterým Age of Mythology dosud unikalo, čeká oproti formátu známému z Age of Empires řada novinek, na něž si budete muset zvyknout. Tou úplně nejzákladnější je skutečnost, že městská centra si nestavíte, jak se vám zlíbí, ale jsou pevně vázána na dané body na mapě. Má to však tu výhodu, že vám následně poskytují dodatečnou populaci poté, co už nemůžete vytvořit více domků.

Dalším faktorem, kterého si všimnete hned v prvních minutách, je absence kamene. Kámen v éře mýtů zkrátka nepotřebujete. Namísto něj zde naleznete božskou energii, kterou každý ze čtyř diametrálně odlišně navržených národů získává trošku jiným způsobem. Řekům stačí se modlit, zatímco Seveřané ji generují bojem – čím více krve prolijete, tím lépe pro vás, protože za tento „materiál“ v Age of Mythology: Retold pořizujete opravdu hodně. Tahle hra se totiž odehrává ve světě, kde o božské zásahy není nikdy nouze.

V samém úvodu však s touto božskou energií nemůžete dělat příliš mnoho. Její plný potenciál se otevírá až během následujících minut, kdy postupujete tradičně skrze „historické“ éry a tím si zpřístupňujete mýtická monstra, speciální schopnosti spojené s bohy vašeho národa a také výzbroj, s jejíž pomocí se dají posílit lidští válečníci. Těm lze šípy obohatit o jed, zdokonalit jejich zbroje nebo jinak zvýšit jejich šance na přežití při boji s nepřátelskými silami.

Vedle tradiční pěchoty tu do bitev vedete také monstra z legend Seveřanů, Egypta a Řecka. Jejich skladba je po většinu času definována tím, jaké bohy si vybíráte během přechodů mezi érami. Někteří vám dají minotaury, jiní zase hydry či kamenné obry. Možností je opravdu hodně a všechny pak představují brutální posilu pro obyčejné lidi, protože každá stvůra má nějaké speciální schopnosti a také objem životů, jenž jí mohou smrtelníci jen závidět. V boji proti nim využíváte jiné netvory nebo hrdiny, kteří jsou vyloženě určeni k popravování trollů, kyklopů a jiných kreatur ohrožujících obyčejný lid.

Abych nezapomněl, v bitvách je také prostor pro užívání božských sil, které představují silnou kartu schopnou rozhodnout dané střetnutí ve váš prospěch. Těšit se můžete na blesky, roje kobylek nebo zemětřesení. Každý bůh z nabídky vám opět dává jiné možnosti. Božskou energii však po prvním užití vyžadují všechny. Střety jsou tu nádhernou přehlídkou technologického pokroku. Bojují v nich stovky bojovníků snažících se rozhodnout bitku ve prospěch své strany. Když pak dojde na města, dostanete kvalitní destrukci, která odpovídá současným standardům.

Po stránce optimalizace a vizuálu nemohu kompletu nic vytknout. Hra běžela i vypadala velmi slušně. Ovládání bylo navíc obohaceno o různá usnadnění a zdokonalení, což považuji za velké plus. Jednotky disponují třeba funkcí provádět automaticky některé aktivity, stejně jako zde nechybí ani možnost automaticky rozdělovat pracanty a další vychytávky upravené pro ovladač, s nimiž se setkáte během hraní. Osobně jsem ale zůstal u myši.

Age of Mythology Retold je krásnou ukázkou toho, jak mají vypadat návraty legend

Po pokoření řady různě tuhých soků musím říct, že návrat značky Age of Mythology se opravdu vydařil. Age of Mythology: Retold totiž představuje ve všech ohledech vylepšenou legendu. V této RTS se můžete pustit do trojice povedených kampaní nebo odstartovat tažení proti AI a reálným hráčům v klasických šarvátkách. Čtyřlístku frakcí byla zachována jejich unikátnost, takže za každou zažijete díky specifickým mechanikám, základním jednotkám a též monstrům jedinečný zážitek. Třešničkou na dortu je pak neomezené užívání kouzel a přítomnost editoru, s jehož pomocí vám nic nebrání tvořit impozantní bitvy nebo zajímavé mapy.

AI v misích a také mimo ně by však mohla být lepší, stejně tak by mi nevadilo, kdyby byly mise více rozpracovány. Obsahově je Age of Mythology: Retold naštěstí bohatou záležitostí. Neobsahuje ovšem vše, co nabízela původní verze kompletní hry. Na celku je však patrné, že jej tvůrci chtějí dlouhodobě rozšiřovat, což ukazuje mimo jiné i nový severský bůh. Snad se autorům bude dařit a v budoucnu nám přinesou hromadu řádně vybalancovaných bohů. Jejich dílo si totiž péči pro své kvality rozhodně zaslouží.

Age of Mythology: Retold

Age of Mythology: Retold jasně ukazuje, že dobře známé klasiky se mohou vrátit v plné síle bez extrémních změn v hratelnosti a uspějí. Stačí jen nebát se mírně inovovat a pracovat s tím, co komunita chce. Už se nemohu dočkat, co nám do této RTS tvůrci v budoucnu přinesou.

Trojice poutavých kampaní
Výborně zpracované frakce
Značný grafický posun