Recenze AI The Somnium Files - nirvanA Initiative - záhadná detektivka
Recenze Recenze AI The Somnium Files - nirvanA Initiative - záhadná detektivka

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Když má na starosti každou polovinu případu někdo jiný a ještě se vám do toho plete umělá inteligence.

Vždycky jsem měl rád tajemné/záhadné příběhy, které buď vycházely z reálných podkladů nebo aspoň velmi reálně působily. Už od dítěte jsem hltal knížky Ericha von Dänikena, Isaaca Asimova nebo Ludvíka Součka. Dodnes si nechám ujít jen málokterou přednášku Arnošta Vašíčka (na poslední jsem byl s dcerou asi před 2 týdny) a tak je jasné, že mne tento žánr baví i na poli herní zábavy. I když tady se mluví spíše o mysteriózním žánru. Do této podkategorie spadá i nová hra série AI The Somnium Files od Kotara Uchikoshiho, jen se na jejím pokračování podílel “jen” jako scénárista a režii nirvanA Initiative měl pod palcem původní asistent Kotara Akira Okada. A byl to určitě velmi dobrý krok.

• Platforma: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, PC (Steam)
  • Datum vydání: 24. června (US), 8. července 2022 (EU)
  • Výrobce: Spike Chunsoft
  • Distribuce: Spike Chunsoft
  • Žánr: mysteriózní detektivní adventura
  • Dat ke stažení: 1,19GB
  • Herní doba: 40 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: krabicová/digitální
  • Cena: 1 299 Kč

Hercule Poirot a Jassica Fletcher by mohli závidět

AI The Somnium Files – nirvanA Initiative pokračuje na podobné lince jako první AI The Somnium Files z roku 2019. Mysteriózní detektivní adventura nirvanA Initiative nám nabízí hned dva hlavní protagonisty, osvojenou dceru hlavního hrdiny předchozí hry Mizuki, která má určité super schopnosti, a vyšetřovatele Ryukiho Kurota. Oba jsou velmi mladí, ale už pracují jako zvláštní vyšetřovatelé pro jednotku Advanced Brain Investigation Squad, zkráceně ABIS.

Při řešení zločinů využívají vysoce specializovanou technologii Psync Machine, díky které mohou nahlédnout do snů lidí. Není to sice bez rizika, ale mohou tak od podezřelého nebo svědka získat informace, ke kterým by se jinak nedostali ať už protože je daná osoba sdělit nechtěla nebo si je nevybavuje.

Při řešení zločinů využívají vysoce specializovanou technologii Psync Machine, díky které mohou nahlédnout do snů lidí.

Případ, který tito dva opravdu zvláštní vyšetřovatelé řeší, jsou sériové vraždy, pojmenované jako Half Body. A jsou opravdu tak brutální, jak to z názvu vyplývá. Vrah totiž své oběti rozřízne napůl, ale jen jednu půlku ukáže veřejnosti. Díky způsobu provedení vražd se mu začne říkat Tearer, nebo-li Trhač (pozor, neplést s TMNT). První případ, kdy se objevila první půlka těla, se stal před šesti roky a vrah zůstal, po zdánlivě neúspěšném Ryukiho vyšetřování, nepolapen.

Druhou půlku těla ale nalezne Mizuki až po těchto šesti letech na baseballovém hřišti, ale tělo vykazuje znaky zabití teprve před pouhými devíti hodinami. Mizuki se tedy pustí do případu a její první zastávkou je Ryuki, u kterého chce přesně zjistit, co se vlastně před šesti lety stalo.

Watson jako umělá inteligence

Při řešení případu nám pomáhají další členové ABIS, dokonce se znovu v AI The Somnium Files – nirvanA Initiative objevují spolupracovníci z minulé hry, třeba Boss a Pewter, a co je asi nejdůležitější, naši kolegové s umělou inteligencí. První z nich je Aiba [což se v japonštině vyslovuje jako Aibou, tedy slovo označující partnera - pozn. autora], tu můžete znát z předchozí hry a zde pomáhá Mizuki, a pak tady máme Tamu, radící Ryukimu. Tyto dvě umělé bytosti, uložené v kybernetickém oku vyšetřovatelů AI-Balls, nám nám celou hru poskytují něco, co by se dalo nazvat superschopnostmi. Jde o rentgenové vidění, termovizi anebo funkce zoomu, které budou vaší nedílnou součástí při řešení případu.

Předností nirvanA Initiative je takřka přirozený způsob zobrazování vyskakovacích oken a dalších vizuálních prvků, jako je info o postavách, vzpomínky a popis předmětů v dané lokaci. I když je většinou informací opravdu hodně, nemáte pocit, že by vám zbytečně zakrývaly obrazovku, takže příběh neztrácí tempo a vy nemusíte nic zdlouhavě hledat.

I když je většinou informací opravdu hodně, nemáte pocit, že by vám zbytečně zakrývaly obrazovku, takže příběh neztrácí tempo a vy nemusíte nic zdlouhavě hledat.

Jedná se ale o velmi lineární adventuru, takže všechno toto info budete potřebovat pouze tehdy, když to hra, respektive její tvůrci, považuje za nutné. Občas budete moci prozkoumat již uklizené místo činu ve virtuální realitě, kterou Tama nebo Aiba vyvolají ze své paměti. Pomocí výše zmíněných schopností se lze tak nějak dopracovat k opětovnému vytvoření události, při které bylo objeveno tělo oběti.

Vzhled AI The Somnium Files – nirvanA Initiative se dá přirovnat k předchozí hře, což není vůbec na škodu. Vylepšeny ale byly některé animace a narazíme i na akčněji laděné sekvence, které tak mohou mít větší váhu na prožitek.

Vzhůru do snů

Hra se dělí na dvě významné části. Při vyšetřování se pohybujete v reálném světě, což vás někdy přivádí na myšlenku že hrajete nějaký vizuální román. Scény jsou kompletně ve 3D a “sáhnout” si lze takřka na cokoliv. Aiba s Tamou dokonce někdy příjemně vaše prohlížení lokalit komentují.

Ponoření do snů, nebo-li Somnium části, jsou již jiné. Vůči první hře dostala nirvanA Initiative několik vylepšení, ale principy jsou stejné. Opět třeba máte šest minut na to, abyste se se snovým světem vypořádali a v hlavách lidí vyřešili, za účelem získání nových informací, hádanky. Logika si tady vzala na první pohled dovolenou, ale stále funguje a vůči AI The Somnium Files se zdá být přímočařejší. Samozřejmě si můžete nastavit obtížnost a tak se traumatu z docházejícího času vyvarovat. Nebo naopak.

Úkoly a hádanky v Somnium části jsou lineárnější, takže postup vpřed dává větší smysl a výsledky jsou tak nějak pochopitelnější a hmatatelnější.

Úkoly a hádanky v Somnium části jsou lineárnější, takže postup vpřed dává větší smysl a výsledky jsou tak nějak pochopitelnější a hmatatelnější. Nejdůležitější na nich ale je to, jakým způsobem poslouží k dalšímu prozkoumání postavy a zároveň došlo k minimalizování množství textu informací. Závěry se tak jeví logičtější, což je pro takto laděnou mysteriózní hru jen dobře.

Sci-fi realita

Hrdinové hry působí docela uvěřitelně, což je u japonských her pro západní hráče někdy problém. Postavy nemají přehnané, až absurdní emoce a Uchikoshi jednou řekl, že rád vkládá do svých příběhů lidský prvek a nirvanA Initiative dokazuje, že si nedělal si legraci. Takže i když vyšetřujete vraždy sériového vraha, který rozřezává lidi napůl, rádi si povídáte s některými postavami, které začnou být časem otevřenější, než se zpočátku zdálo. Navíc je vyprávění příběhu vyladěné a zpracované velmi pečlivě. Evokuje ve vás kupu emocí od smíchu a radosti, až po prázdnotu a zoufalství, a navíc se dočkáte několika různých zakončeních, odvislých od vašich reakcí ve hře.

AI The Somnium Files – nirvanA Iniciative je stejně jako AI: The Somnium Files fantastické dobrodružství s vyladěnou fascinující zápletkou.

Za hru pro recenzi děkujeme společnosti Spike Chunsoft.

Na poli mysteriozních adventur by se mohla AI: The Somnium Files – nirvanA Initiative lehce stát hrou roku. Vůči předchozímu dílu nabízí reálnější postavy, vylepšenou grafiku a animaci i hudbu a hlavně vzbuzuje po dohrání touhu, vrhnout se na další podobný kousek. Tempo se během celého vyšetřování nezpomalilo a až do konce vás hra udrží ve střehu. Pokud máte rádi záhady, adventury nebo vizuální romány (případně vše dohromady), je to ta pravá hra pro vás.

hlavní postavy
střídání herních režimů
nepolevující napětí