Recenze American Theft 80s
Recenze Recenze American Theft 80s

Recenze American Theft 80s

Jakub Štolfa

Jakub Štolfa

Duchovní nástupce Thief Simulatorů?

Simulátory zažily v posledních letech poměrně velkou popularitu a jedním z nich byl i Thief Simulator a jeho pokračování Thief Simulator 2. Tedy hra, ve které hrajete za zloděje z pohledu první osoby a okrádáte koho a co se dá. Tvůrci této hry přišli s dalším dílem, který navazuje na lupičskou sérii, ale odlišuje se možností hrát z pohledu třetí osoby a osobitým zasazením do osmdesátých let.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 15. 6. 2022
  • Vývojář: Noble Muffins
  • Vydavatel: PlayWay
  • Žánr: Akční, simulátor
  • Dat ke stažení: 12GB
  • Herní doba: 8 -10 hodin
  • Cena: 414 Kč (Steam)

Zlodějský simulátor

Na první pohled hra vypadá jako recyklace assetů z předchozích her slepených dohromady. Animace jsou vachrlaté a působí místy až komicky, hlavně pokud hrajete v pohledu třetí osoby, který mě osobně víc vyhovoval. Na druhý pohled se vývojářům povedlo navodit atmosféru osmdesátých let, do kterých je hra zasazena. V menším americkém městě tak můžete krást staré video přehrávače, VHS kazety, walkmany, velké televizory a nebo klasická americká auta. Líbily se mi také efekty světla, které je pro vás jako pro zloděje důležité, protože se chcete schovávat ve stínu.

Přestože se jedná o Indie hru, což můžeme brát jako polehčující okolnost, tak hra působí jako nedodělaná. Vývojáři mají v plánu na hře dále pracovat a přidávat další obsah - především do pozdní fáze hry, kde to hráči určitě ocení. Po dokončení hlavního příběhu vám totiž nezbývá moc co dělat. Ano otevírají se vám možnosti sandboxu a “dělat si co chcete”, ale i ty jsou omezené. Obsah domů a věci k ukradení se, až na pár výjimek, znovu nespawnují, což omezuje množství obsahu a zároveň tím ztěžuje možnost dosáhnout odemknutí všech perků. Zatím bez dalšího využití jsou také vaše nemovitosti, které si můžete v pozdější fázi hry pořídit a vybavit.

Dopaden při činu

Hra vás uvede klasickou zápletkou. Byli jste dopadeni při činu, když jste se vloupali do starostova domu. Po propuštění z vězení je vaším cílem získat zpět ztracenou reputaci. Určitě nečekejte žádný příběhový zážitek, sice je ve hře více možných konců, ty ale v podstatě nic nemění. Hlavní dějová linka tak slouží pouze jako prostředek pro postupné získávání nástrojů a převleků, které hráč potřebuje k výkonu své zlodějské profese.

Vývojářům povedlo navodit atmosféru osmdesátých let.

Jednotlivé úkoly vám jsou zadávány stylem “běž za chlápkem a dones mu co potřebuje”. Co je ta věc, kterou zrovna potřebuje se nedozvíte většinou z dialogu, ale až z vašeho seznamu úkolů, bez dalšího vysvětlení nebo omáčky kolem. Tady hra trošku ztrácí na prožitku a imerzi hráče. Stejně tak vás vytrhne v některých případech fakt, že ne všechny postavy jsou nadabované, a tupě na vás civí zpoza textového okna. Postupem času získáte třeba páčidlo, šperháky, "udělátko" na odemykání aut a další. Tady bych rád zmínil mechaniku odemykání zámků pomocí šperháku, kterou bych vyzdvihl jako velmi povedenou a jednu z nejlepším co jsem kdy viděl.

NPC a jejich šestý smysl

Ve hře mi vadilo několik nekonzistentností a nelogičností. Než se vydáte na lup, tak si můžete jednotlivé nemovitosti obhlédnout a zjistit informace o cenostech a obyvatelích v domě. Buď nasbíráte dostatek informací sledováním nebo přímo jejich koupí koupí od zkorumpovaných policistů - např. od Kowalskiho. Bohužel v některých případech zjistíte, že obyvatelé nikdy neopouští svůj domov a vybraní jedinci dokonce ani nespí. Kromě insomnie trpí NPC šestým smyslem. AI je nekonzistentní a někteří obyvatelé domu vás slyší ve spánku na druhé straně jejich pozemku a jiní - například policisté při policejní vloupačce, zase nevidí dál než 5 metrů před sebe. Úplně nejhorší jsou ti, kteří mají laserové vidění a když najdou vypáčený zámek, nebo okno, tak okamžitě vědí kde vás hledat.

Není to zločin když vás nechytí

Přes všechny nedostatky je hra zábavná a pokud vás bavil některý z předchozích titulů, tak vás bude bavit i tento. Máte poměrně velkou volnost ve vašem přístupu k vloupání a krádeží. Jenom v některých situacích - zejména na začátku - budete mít pocit, že nemáte moc na výběr, a že jediný možný přístup je v podstatě jen jeden.

Povedené jsou úkoly pro tajemného Merchanta.Ten pro vás má konkrétní seznam věcí, které s vámi vymění za dolary a reputaci, ale jak nebo kde je získáte je čistě na vás. Což po několika striktně nalajnovaných příběhových misích otevírá pocit otevřeného světa pro vás a pro vaší zlodějskou kreativitu. Stejně zábavné jsou heisty, tedy dopředu plánované loupeže, na které potřebujete konkrétní vybavení a dostavit se v domluvený čas na místo. Na celou loupež máte plán a omezené množství času.

Recenze American Theft 80s

Hra má řadu nedostatků a to nejen technických ale i obsahových. Pokud od nich odhlédneme tak nám zbyde zábavná indie záležitost na pár hodin, která si určitě svoje publikum najde, minimálně mezi fanoušky předchozích Thief Simulator titulů.

Atmosféra 80. let
Zábavná hratelnost
Odemykání zámků