Recenze Blood Bowl 3 – nastal čas na pořádný zápas
Blood Bowl Recenze Recenze Blood Bowl 3 – nastal čas na pořádný zápas

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Překvapivě vydařená fantasy tahovka.

Blood Bowl je deskovou hrou, které se ve světě stále daří nabírat nové hráče. U nás sice není tak silná jako většina titulů orientovaných na svět Warhammeru, avšak i tak se sem tam někdo, kdo ji hraje, najde. Sám mezi ty, kteří si ji občas zahrají, patřím, a proto jsem se na Blood Bowl 3 opravdu těšil. Jak hra dopadla, vám poví následující řádky.

• Platforma: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox X/S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 23.2.2023
  • Výrobce: Cyanide Studio
  • Žánr: Sportovní tahová strategie
  • Multiplayer: Ano
  • Dat ke stažení: 12 GB
  • Herní doba: 10 - 15 hodin + desítky hodin v multiplayeru
  • Cena: 735 Kč (Steam)

Kampaň Blood Bowl 3 vám dá příležitost zazářit

Stadiony světa Warhammer Fantasy jsou místem, kde se konají různé formy zábavy. Jednou z nejoblíbenějších je však bezpochyby fantasy alternativa za americký fotbal nesoucí název Blood Bowl, která je o poznání krvavější než sport provozovaný v naší realitě. Smrt? To je něco, s čím tu musí hráči počítat. Vás se to naštěstí netýká. Transformujete se totiž do role trenéra majícího před sebou jednu z nejvýraznějších událostí tohoto vesmíru - Clash of Sponsors. Ten je rozdělený do šesti turnajů, jichž se máte možnost zúčastnit.

Vše samozřejmě postupuje pěkně popořadě, takže nejdříve se svým týmem zamíříte na stadion, kde probíhá tutoriál. Patronem tohoto místa je legendární mlátička Varag Ghoul-Chewer, který na vás čeká se svými orky. Co si budeme povídat. První pasáž je tutoriálem učícím vás vše, co je potřeba. Poté zamíříte na impozantní, po oceánech plující Černou archu, kde na vás čeká další drsný trenér. Ten se tentokrát ukrývá za několika týmy, které se taktéž snaží v tomto turnaji vyhrát a tak nějak pokračují všechny scénáře Blood Bowl 3, v jejichž rámci si následně otevíráte nové sponzory definující cenu některých služeb přístupných v tažení. Tažení je to slušné, avšak nekomplexní. Nevím však, zda se u tohoto žánru dalo očekávat více.

Co zápas, to přehlídka kotrmelců

Už ale bylo dost řečeno o kampani Clash of Sponsors, jež tvoří jeden ze základních kamenů Blood Bowl 3. Nyní se podíváme na to, jak vypadá formát zápasu. Na startu je tu vždy dvojice týmů, které mají za úkol dostat podivně vypadající balón z jedné strany hřiště na druhou. K realizaci svých plánů mohou hráči použít jakékoliv prostředky. Mezi ty legální však patří pouze pěsti. V roli trenéra zde ve svém tahu přesouváte své hráče a snažíte se je využít co nejefektivněji. Za jakoukoliv chybu vás hra ihned trestá tím, že vám odebírá možnost pokračovat v hraní a dává příležitost nepříteli, pro nějž platí stejná pravidla. Jediná chyba a kolo končí.

Myslíte si, že se chyb dá udělat během hraní málo? Právě naopak. Zatímco základní pohyb je z velké části postaven pouze na taktice, pokud chcete se svými hochy doputovat o něco dál, vstupují už do hry kostky. Tedy ty klasické s rozsahem od 1 do 6. A přetáhnutím dosahu to pouze začíná. Vaši hoši si musí hodit i v momentech, kdy chytají míč, sbírají jej ze země, nebo se ho snaží dostat z obležení nepřátel. Za sebe tento faktor ve stolní předloze vždy hltám a popravdě jsem se ho nemohl nabažit ani zde. Kombinace taktiky a náhody totiž představuje něco, co vás nikdy nenechá zcela v klidu, protože na první pohled jistá akce se může během chvíle změnit v katastrofu.

Možností, že se něco zvrhne, je v Blood Bowl 3 opravdu hodně. Uklouznutím na troše zvratků při snaze skórovat počínaje, až špatně provedeným skokem přes rohy nepřátelského minotaura konče. Aby vaše kolo neskončilo, máte před sebou vždy možnost během jedné poloviny zápasu dvakrát hodit znovu, což však nemusí vést k lepšímu výsledku. Občas katastrofu pouze dokonáte opětovným hodem vedoucím k daleko horšímu vyvrcholení určitého momentu. Hodně tuto skutečnost pocítíte při kontaktních situacích.

Každý tým je unikátní sebrankou

Blood Bowl 3 totiž není pouze o nošení balonu, ale také o rozdávání ran. Pomyslný vlak bolesti se rozjíždí prakticky od prvního kola a neustává až do úplného konce zápasu. Hlavní roli v něm hraje síla borců účastnících se některého z řady střetů. Když probíhá souboj jeden na jednoho, tak se do výsledku počítá pouze hodnota dvojice, jež při totožném výsledku dá útočníkovi jednu kostku. Když však jdete do střetu, v němž máte jasně navrch, můžete počítat rovnou se dvěma kostkami, zatímco v opačném případě si z výsledků volí váš soupeř. V tomto případě jsou užity „bojové“ kostky s výsledky umožňujícími zcela blokovat nepřátelský výpad, posunout soka, nebo naopak dostat od něj na pamětnou. Je tím pádem vždy dobré si rozmyslet, zda má akce smysl, nebo jí riskujete příliš.

Oběti pádů a úderů mohou v Blood Bowl 3 dopadnout různě. Někdo se jen natáhne, jiný si zase vyhodí rameno a pak se vám též může stát, že hráč jednoduše zemře. Tedy nemusí, když sáhnete po pomoci felčara. Tedy pokud ho máte zaplaceného. Jak už to tak ve sportu bývá, hodně věcí je nutné zafinancovat, protože kvalitní tým potřebuje tu nejlepší péči. Najmout lze lékaře, roztleskávačky, fanoušky, dodatečné hody kostkou, pomocníka pro trenéra, nebo chlápka se špičatým kloboukem. Každý z prvků může ovlivnit průběh hry pouze minimálně, do mozaiky se však počítají všechny střípky.

Za různé serepetičky můžete utratit kolik chcete, avšak základním kamenem týmu jsou kvalitní hráči. Aktuálně vám Blood Bowl 3 v základu nabízí výběr z deseti týmů, vedle nichž už nyní můžete nalézt dva prodávané jakožto DLC. Zpět ale k samotnému spektru. To je tvořeno různě navrženými partami. Máme tu trpaslíky, temné elfy, lidi, ale také mix národů „dobra“ Old World Alliance, nebo druhou stranu barikády v podobě Chaos Renegades. Všichni do zápasů Blood Bowl 3 míří se specifickými hráči, pouze už zmíněné kombinace dokáží pracovat s širším spektrem. Unikátnost sestav automaticky definuje taktiku, již v poli užívají. Za trpaslíky toho třeba moc nenaběháte, ale jejich hlouček kolem míčem dokáže rozčísnout jen málokdo, zatímco skaveni jsou zdatní běžci, avšak boj jim moc nejde.

Kromě toho, že tým ze startu postavíte, můžete následně pracovat na jeho vývoji. Po zápasu totiž ti, jimž se podařilo míč donést do cílové stanice, nebo sejmout některého z protihráčů, mají přístupné bodíky. Čím víc jich mají, tím větší s nimi mohou dělat divy. Úplně základní vylepšení jsou vždy postavená na přidání nějaké té schopnosti. Jakmile ale chcete měnit statistiky, tak už je třeba mít k dispozici větší počet zkušenostních bodů. Vývoj postav je rozhodně faktorem, díky němuž si následně vytváříte k postavám určitý vztah a o to více vás následně bolí, když se kupříkladu vámi vypiplaný běžec zabije tím, že uklouzne na mokré podlaze. Sami v něm totiž budete vidět čas, který vás stálo jej reálně vyprodukovat.

Stane se Blood Bowl 3 rájem DLC?

Tvůrci se ve svém díle v rámci obsahu vlastně vydávají podobnou cestou jako Games Workshop. Co to znamená v praxi? Namísto toho, aby vám byla dána už od startu většina týmů, se můžete těšit na to, že do hry budou pravidelně přidávány nové týmy. Ve velkém množství případů se však bude jednat o placená DLC, což ukazuje už nynější verze Blood Bowl 3. V té vedle základu jsou mimo hru už od startu dva manšafty z druhé edice deskovky Blood Bowl, které si v případě zájmu můžete koupit, nebo je prostě nechat uzamčené a tak se ochudit o strategii, jež nabízí. Dlouhodobě lze počítat s přidáním opravdu bohaté škály týmů, na cestě jsou pravděpodobně pulčíci, Khorne, Norsca, Ogři, nebo Lesní elfové.

Monetizační politika se podle všeho v Blood Bowl 3 nebude točit pouze kolem placených balíčků, ale také kosmetických úprav. Už nyní je herní menu plné vizuálních vylepšení, která si je možné zakoupit za kusy chaotitové rudy (Warpstony). Ty se dají získat relativně jednoduše. Stačí prostě sáhnout do peněženky, vytáhnout kreditní kartu a můžete se pustit do těžby zelených krystalů umožňujících vizuální evoluci. Kromě kosmetických prvků za ně lze zakoupit také přístup do battle passu. Za sebe mi přijde tato forma monetizace opravdu divoká, protože se přeci jen nejedná o free to play titul, ale normálně zpoplatněné dílo, v němž mi tento koncept příliš nesedí a rozhodně celek za jeho přítomnost nechválím.

Po problematickém výkopu jsem dostal v Blood Bowl 3 výborný zápas

Před pár dny jsem plánoval, že sem recenze na Blood Bowl 3 dorazí už 20. února, kdy padne embargo, jenže realita, které jsem musel čelit, mě nakonec donutila mé plány změnit. K dispozici jsem totiž dostal dost "problematickou" hrou, která měla problém s memory leaky, takže v určitých situacích padala. Nakonec jsem se rozhodl počkat na první patch a za „odměnu“ jsem dostal relativně odladěné dílo, kterému krom mírně zlobících serverů aktuálně nemám po technické stránce co vytknout. Vlastně jediné, co se mi na tomto kousku opravdu nelíbí, je monetizační politika tvůrců a fakt, že tu už ze startu máme rovnou dvě DLC, která předznamenávají směr, jakým se budou autoři ubírat.

Samotná hratelnost však zcela odpovídá formátu prezentovanému deskovkou, jež byla "předlouhou" pro vznik tohoto díla. Zápasy jsou plné vypjatých momentů, při nichž občas takřka ani nedýcháte při sledování svého hráče snažícího se dostat na nepřátelskou stranu hřiště. Základní škála týmů je slušná a lze si vybrat. Stejně tak je vývoj něčím, co se mi líbí. I přes výtky z předchozího odstavce nemám tím pádem až tak velký problém, sáhnout po vyšším hodnocení. Celkově lze Blood Bowl 3 predikovat slušnou budoucnost, tak snad se tvůrcům podaří jejich dílo dlouhodobě podporovat.

Blood Bowl

Blood Bowl 3 je kvalitní tahovou sportovní strategií, která věrně přenáší deskovou hru do virtuálního prostoru. Jejím hlavním nedostatkem jsou trošku zlobící servery a dosti zvláštní monetizační politika. V ostatních ohledech však hra exceluje, takže není moc důvodů, proč by po ní fanoušci kvalitních tahovek neměli sáhnout.

Napínavé zápasy
Vývoj postav
Pestrá škála týmů