Recenze deskové hry Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví
Speciály Borderlands Článek Recenze deskové hry Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví

3

Legendární Mr. Torgue vás pošle do boje o život.

Borderlands je na poli her kultovní záležitostí, na kterou hráči nedají dopustit. Bylo proto otázkou času, kdy vznikne desková hra, ve které se do tohoto univerza budeme moci podívat. Aktuální novinka Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví vás nebere nikam jinam než do slavné arény. Zda to stojí za to, vám poví následující odstavce této recenze.

Počet hráčů: 1 – 4

Herní doba: 60 minut

Cena: 3199 Kč (Alza)

Věk: 14+

Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví před vás postaví celkem dvanáct scénářů

Fanoušci legendami opředené kooperační looter shooter střílečky budou v Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví jako doma. Hned ze startu si mají možnost vybrat jednu z postav. V nabídce se nachází hráčům dobře známý Salvador, zloděj Mordechaj, střelkyně Moza a siréna Amara. Obdobně jako ve videohrách i tady si máte možnost svého hrdinu formovat. Namísto tří stromů si však musíte vybrat vždy jeden, který však nemusíte mít nastavený permanentně, protože jej lze nahradit jiným.

Jakmile se rozkoukáte a připravíte si jednotlivé hrdiny, už vám nic nebrání v tom se dát do hraní. Před hraním si je však třeba uvědomit, že tento kus stojí na myšlence hry pro čtyři hráče, takže když nemáte kamarády, nezbývá vám nic jiného, než si vzít více než jednoho hrdinu, což není až tak neobvyklé, protože u jiných podobně laděných projektů včetně Zombicide je tomu tak stejně. Totožná je pak i myšlenka toho, že celek vám není vyprávěn skrze náhodně vybrané scénáře, nýbrž vám nabízí ucelené tažení tvořené dvanácti částmi, které jsou pevně napojeny v rámci příběhových pozadí, s nimiž se i v případě prohry lze dostat dál, což mi vlastně přijde hodně zajímavé. Pojďme už ale na hratelnost samotnou.

Jakmile připravíte své hrdiny a podobu mapy, už vám nic nebrání v tom dát se do boje. Partie se hraje v kolech na jejichž úvodu hrají vždy nejdříve lovci. Jednoho z nich aktivujete načež se můžete pohnout, zaútočit na nepřátele, změnit si zbraně, použít předmět, vyměnit výstroj nebo posbírat žetony kořisti. To kam až postavičky dojdou definujete skrze žetony tří barev. Ty pak užíváte též při útoku, kdy vám žeton formuje dosah. Jakmile si pak člověk vybere cíl akce určí cílovou hodnotu, kterou musí na specificky zbarvené kostce hodit, načež s ní mrští a přidá k hodnotě statistiku svého hrdiny. Poté dochází k vyhodnocení a spuštění efektu spojeného s danou akcí.

Když zasáhnete nepřítel je zraněn, nebo dokonce zabit podle počtu životů. Akci je možné provést i proti více cílům. V takovém případě se vyhodnocuje jediný hod napříč obranou každého cíle zvlášť. Když se vám podaří nepřítele odpravit vypadne z něj žeton kořisti. Ty jsou tu prezentovány ve více formách. Tradičně tu máme kousky léčící ztracené životy, přinášející postavě munici potřebnou ke střelbě, umožňující ji měnit vybavení nebo třeba vylepšovat schopnosti ve zvoleném vývojovém stromě. Možností které mohou vypadnout je dostatek.

Co si ale budeme povídat dost je v Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví i výbavy, protože právě hrátky s výstrojí jsou přeci jen něčím, na čem tato série stojí. Každý lovec má u sebe místo na dvě zbraně, štít, granát a dva moduly. Nabídka výzbroje je neskutečně pestrá, takže vybavit se dá doopravdy lecčím a nikdy vám nic nebrání v tom, nesenou výbavu vyměnit za nějaké ty nové kousky, které najdete třeba v prodejních automatech dostupných vždy na konci mise. Než se ale dostanete na její konec většinou musíte padnout nebo splnit nějaký ten úkol, v čemž se vám samozřejmě snaží zabránit hromady nepřátel.

Protivníci se tu aktivují v momentu, kdy mají hrdinové odehráno. Jejich tah je pak pevně spojen s kartou hlášení, na níž se může nacházet část ze sedmi rozkazů. Hlavním cílem nepřátel je vždy lovec „obdařený“ světlem. Když je v dosahu provedou na něj útok. Pokud je ale mimo něj stává se dalším cílem lovec s největším počtem červených žetonů. Kromě útoku se mohou nepřátelé pohybovat, vyčerpat munici lovců, dobrat kartu události, provést speciální akci nebo být nasazeni do pole dle jasně daných pravidel scénáře. Paleta protivníků je pestrá a neschází mezi nimi ani bossové. Když se jim náhodou podaří vás poslat k zemi máte podobně jako ve videohře možnost ještě vyměnit jejich život za svůj.

Kolo pak končí vždy poté co dohrají nepřátelé. Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví vás nechá provést hod očisty, jenž realizujete s čtyřstěnnou kostkou. Tento hod může zničit všechny nesebrané žetony kořisti nebo odstranit žetony různých negativních efektů z postav. Dojde též ke znovuzrození lovců, za něž zaplatíte určitý objem kreditů, načež vyhodnotíte, zda došlo k vítězství, či naopak prohře. Když hra pokračuje vyčerpáte plně kartu hlášení, načež dojde k obnovení akčních žetonů a odstartuje další kolo.

Hratelnost Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví nebude Zombicide cizí

Akce Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví je výbornou adaptací oblíbené looter shooter série. S partou hrdinů se vydáváte vstříc hromadě naštvaných nepřátel, kteří se stejně jako vy účastní drsné zkoušky. Jednotlivé postavy jsou navrženy obstojně, výstroj vám dává různé možnosti jak řešit problémy a škála dílků arény nabízí potenciál k vytváření svých vlastních scénářů, které postavíte na těch, jež absolvujete v rámci hlavní kampaně. Osobně bych si možná dokázal představit pestřejší paletu hrdinů, avšak to je primárně můj problém, nikoliv hry samotné.

Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví je akčním zážitkem na několik večerů, během nichž vás čeká hromada bolesti, kterou budete přijímat i rozdávat. Pokud máte rádi hry dosti podobné Zombicide a navíc milujete Borderlands asi bych se tohoto kousku i přes vyšší cenovku nebál.

Za poskytnutí kopie hry Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.