Recenze deskové hry Knarr
Speciály Článek Recenze deskové hry Knarr

Recenze deskové hry Knarr

Nastal čas získat slávu.

Po týdnu tu pro vás mám opět další recenzi na deskovou hru, která stojí za pozornost. Tentokrát se jedná o primárně karetní záležitost Knarr, pracující s tématem Vikingů. Jak se hraje, čím zaujme a mnohem více vám poví následující řádky.

Počet hráčů: 2 - 4

Herní doba: 30 minut

Cena: 539 Kč (Tlama Games)

Věk: 8+

Knarr vás nechá vytvářet objevitelské družiny

Tahle hra je o statečných mužích a ženách, kteří na vás čekají v řádně naditém balíčku, jehož obsah do hry celý zakomponujete pouze v případě, že hraje maximální počet hráčů. Když tomu tak není, objem karet zapojených do hraní je nižší a jasně očíslované karty jsou vráceny zpět do krabice, protože prezentují objem velitelů, jaký musí být vytažen, aby byli zakomponováni do partie. Každý hráč tu dostane svůj koráb (knarr), vedle nějž si dá dvě karty Vikingů, načež si ještě dobere tři kousky do ruky.

Jakmile jsou všichni připraveni a je vybrán první hráč, už vám nic nebrání v tom dát se do hraní. V rámci každého kola si hráči nejdřív připočtou věhlas, který se jim podařilo získat. Čím více toho na svých výpravách dokážete, tím více bodů dostanete. Poté, co máte hotovo, provedete jednu ze dvou akcí. Sáhnout můžete po Náboru nebo Mořeplavbě. Nábor probíhá tím způsobem, že si vezmete kartu a přiložíte ji na kus totožné barvy. Pokud se nejedná o zcela novou kartu, vezmete si zdroje za každý kus, který je nad ní, včetně aktuálně přiloženého kusu.

Recenze deskové hry Knarr

Po uložení si musíte vzít novou kartu postavy z nabídky. Dobraná karta může být jakékoliv barvy, avšak je pevně spojena s polem, do něhož došlo k vyložení předchozího kusu. V případě, že vám náhodou nesedí daný kus, můžete utratit žeton vojáka a tak získat možnost dobrat si libovolnou kartu. Osobně se mi tato alternativa líbí, protože si tak můžete do ruky přihrát zajímavé kousky, které následně lze využít k získání většího objemu surovin. Druhou akcí, po níž se pak dá sáhnout, je Mořeplavba.

Dává smysl, že s posádkou je dobré zamířit vstříc dobrodružství. Mořeplavba funguje na principu, že si zvolíte jednu z šesti karet výprav, které jsou vám nabídnuty. Aby bylo možné výpravu realizovat, je třeba zaplatit náklady odhozením věrných Vikingů, kteří se jí zúčastní. Když náhodou nechcete odhodit pracně vytvořené sestavy, je tu možnost využít pro realizaci výpravy žetony vojáků s tím, že jeden kus nahradí jednu kartu. Po zaplacení všech nákladů si můžete kartu vzít a položit nad desku své lodi s tím, že získáte všechny zdroje, které karta prezentuje. Škála těchto karet je vskutku pestrá, díky čemuž se dá podívat na opravdu zajímavé destinace žádající si vždy trošku jiné „suroviny“.

Recenze deskové hry Knarr

Předtím nebo poté, co realizujete jednu ze zmíněných akcí, máte možnost ještě obchodovat. Obchod stojí na tom, že vytáhnete jeden až tři své náramky a vyměníte je za získání zdrojů z karet výprav, které jsou umístěny nad vaší lodí. To, jaké suroviny si vezmete, definuje počet užitých náramků. V nabídce se nachází tři sloupce a když chcete těžit plně z jejich potenciálu, nezbývá vám nic jiného než sáhnout po třech náramcích. Jeden vám stačí pouze na první sloupec, ležící nalevo. Cesta to může být k vojákům i vítězným bodům. Poté, co provedete svou akci a třeba si realizujete i nějaký ten obchod, váš tah končí.

Takto hra pokračuje až do momentu, než se některému z hráčů podaří získat 40 vítězných bodů nebo dokonce dojde k překročení dané hodnoty. Jakmile tento moment nastane, dohraje se aktuální kolo a následně se přepočítá, kdo kolik získal bodů. Asi vás to nepřekvapí, avšak ten, jemuž se podaří získat největší objem, se stane v partii vítězem. Jednoduché, že? Trošku okořenit si to můžete skrze artefakty, upravující vždy jedním vybraným kusem celkovou hratelnost za pomoci různých podmínek.

Recenze deskové hry Knarr

Vikingská karetka Knarr zaujme svou přístupností

První seveřanské koráby už mají za sebou objevování nových území a musím říct, že to nebyl špatný zážitek. Knarr je relativně nenáročnou hrou, která dává hráči možnost velmi efektivně pracovat s kartami jeho posádky a tak těžit různě z jejich potenciálu. Důležitá je barva a také to, na jaké výpravy se tu budete vydávat. Vše tvoří pěknou skládačku, která obstojně funguje. Konkurence je však relativně silná, takže je otázkou, zda prorazí.

Za sebe bych Knarr doporučil fandům karetních her, kteří mají rádi vikingskou tématiku a baví je formát, v jehož rámci musí ve jménu vítězství pracovat aktivně s více faktory. Pokud do této skupiny patříte, asi bych se tohoto kusu s vizuálně velmi povedenými kartami nebál.

Za poskytnutí kopie hry Knarr děkujeme českému distributorovi, společnosti Mindok.