Recenze deskové hry Bulánci: Speciální jednotky - absolutní sázka na značku
Speciály Bulánci Článek Recenze deskové hry Bulánci: Speciální jednotky - absolutní sázka na značku

4

Ne všechno od B je dobré.

Nová hra s Bulánky je doslova za rohem a tak jsme se pro vás rozhodli otestovat deskovou hru Bulánci: Speciální jednotky, která se odehrává v totožném univerzu, jen na hodně jiných principech než akce, kterou si už zítra budete moci vyzkoušet. Není to totiž koncept s kostkami či figurkami, který by od toho nejeden hráč čekal, nýbrž karetní hra. Jak se povedla, najdete v naší recenzi.

• Počet hráčů: 2 - 4
  • Herní doba: 5 - 15 minut
  • Cena: 499 Kč (Asmodée-Blackfire)
  • Věk: 7+

Čím víc v Bulánci: Speciální jednotky máte, tím lépe pro vás

Ještě než bylo Bulánci: Speciální jednotky představeno, přemýšlel jsem nad podobami toho, jak by mohla desková hra z univerza, kde se navzájem likvidují načechrané polštáře vypadat. Za sebe bych si hravě dokázal představit tahovku postavenou na principu kostek a figurek, je to však zřejmě tím, že právě tento formát mám hodně rád, zatímco ke kartám jsem si začal budovat vztah až v posledních letech.

Tento kousek mám však základ na jiných principech. Jedná se o karetní hru, která nestojí pouze na souboji hráčů, ale také na kooperaci. Ano, ani možnost spolupráce proti nepříteli vygenerovanému náhodou tu neschází. Prim tu však minimálně na první pohled hraje hra pro více hráčů, v níž se střetávají jednotky, tedy lépe řečeno kartičky všech zúčastněných. Ty ve výsledku tvoří jednotku, jejíž finální hodnota je tím, oč na konci hry vždy běží.

Na startu před sebou máte čtveřici karet seřazených do dvou řad. Tu, která je k vám blíže, si můžete prohlédnout. Zato přední linie je velkou neznámou, s níž pracujete tak, že ve svém tahu jednu z dvojice karet nahradíte nově líznutou, nebo ji odhalíte a začnete tak jasně definovat viditelnou podobu vaší polštářkové jednotky. Vaši soupeři díky tomu mohou začít mít jasno v tom, co proti nim vlastně stojí.

Potenciál jednotlivých polštářků je nevyužit

Velká část kartiček jsou vojáci různých šarží a specializací. Vliv povolání je bohužel na hratelnost minimální, což je velká škoda, protože potenciál pro vyšší míru komplexnosti by tu byl a celku by jistě neškodil. Bulánci: Speciální jednotky by díky ní mohlo získat větší míru zábavnosti a především znovuhratelnosti. Pár karet však přeci jen má specifický dopad na zbytek čtyřčlenné čety.

Zásadní je pro chod jednotky kupříkladu Diplomat. Ten má sice sám o sobě nulovou hodnotu, avšak díky své schopnosti dokáže dvojnásobně navýšit celkovou hodnotu svých druhů. Další postavou, po jejímž nalezení lze jásat, je Minér. Má totiž dovednost zneškodnit kartičku s minou, jež v jeho nepřítomnosti dokáže rozmetat celou skupinu na kusy a tím tak ukončit cestu hráče, který ji vlastní.

Jak jsem už uvedl výše, minimálně za sebe bych si dokázal představit trošku více postav s jasně danými schopnostmi. Kupříkladu sniper by mohl mít možnost eliminovat některou z nepřátelských karet, nebo by plukovníkovi byla dána možnost posilovat pěšáky jakožto jednotlivce. Celkově mi přijde, že hře Bulánci: Speciální jednotky měla být v tomto ohledu dána větší péče, namísto níž se dočkala klasických konceptů, kdy trojice navyšuje značně hodnotu, zatímco čtyři stejné kartičky automaticky znamenají výhru a získání dvou výherních žetonů.

Jestli je v mých očích něco opravdu skutečně silnou stránkou Bulánci: Speciální jednotky, je to bezesporu kooperace. Střet hráčů s nepřítelem, jehož hodnota je už od počátku vyšší než číslo, jež se většině podaří vygenerovat, je až překvapivě zábavný. Každý ze soků, jimž čelíte s ostatními hráči, má unikátní schopnosti a tak je souboj s nimi často výzvou. Plukovník Kuchlík kupříkladu posiluje červené kartičky, jež základu snižují hodnotu celé čet o 2 body, pokud však stojíte proti tomuto protivníkovi je jejich síla násobena dvěma, což vám může nakonec slušně zkomplikovat život.

Je v jednoduchosti síla Bulánci: Speciální jednotky?

Bulánci: Speciální jednotky nejsou nikterak složitou hrou. Právě naopak. Je to kousek zaměřený na mladší hráče, takže nenabízí přílišné množství mechanik, jež by nováčky vyloženě zaplavily a nenechaly je vydechnout. Právě naopak. Koncept je hodně jednoduchý, pro trošku náročnější jedince možná až příliš. Složitým jej dělají pouze hekticky napsaná pravidla, jejichž vstřebání mi zabralo pravděpodobně více času a sil než absorbování Blood Bowl: Second Season Edition, kde jsem sice dostal do rukou rozsáhlou knížku, avšak forma byla přímější. Hratelnost je rychlá, avšak mnou testovaný vzorek dětí od 7 do 13 let nebyla schopná opravdu zásadně nadchnout. Neberu-li v potaz holčičku, která po vzoru hazardních hráčů propadala touze odhalit si kartičku ležící před sebou. Ta však byla v celé skupině výjimkou.

Bulánci: Speciální jednotky vyloženě schází větší přesah, který by následně sloužil jako obhajoba vyšší cenovky, za kterou je hra nabízena. 499 Kč mi totiž přijde u takto jednoduché karetní hry jako příliš vysoká cena, hlavně tedy v momentu, kdy celek porovnám třeba s jinými karetními tituly, které sice mají podobnou hodnotu, avšak více obsahu, nebo mechanik schopných dlouhodobě udržet. Cena spolu s rozsahem jsou minimálně v mých očích primárním důvodem toho, proč bych doporučil tento kousek jen skalním fandům značky, jimž jistě udělá radost. Pro ostatní je tu řada lepších a především zajímavějších děl.