Recenze deskové hry Challengers! – Vyzyvatelé
Speciály Článek Recenze deskové hry Challengers! – Vyzyvatelé

Souboj světů může začít.

Deskové i virtuální hry stojí na různorodých základech, často se však minimálně na poli karetním stává, že se utkají protivníci z odlišných světů, jak tomu bývá často třeba v Magic: The Gathering. Challengers! – Vyzyvatelé v tomto ohledu kráčí ve stopách slavné série, jíž se však nesnaží konkurovat, protože jeho cílovka je zcela odlišná. Tedy lépe řečeno širší, protože v jednoduchostí je síla. Na jakou skupinu je hra zaměřena a mnohem více se dočtete v následujících řádcích.

• Počet hráčů: 1 – 8
  • Herní doba: 45 minut
  • Cena: 1099 Kč (Asmodée-Blackfire)
  • Věk: 8+

V Challengers! – Vyzyvatelé se střetnou různé světy

Přijde takhle do parku kostlivec, učitel, superhrdina a gumová kačenka. Ne, tohle rozhodně není začátek skvělého vtipu, ve kterém nám všichni budou vyprávět nějaký ten kousek ze svého života. Nikoliv. Takhle nějak vypadají bitvy v karetní hře Challengers! – Vyzyvatelé. Na bojišti se může střetnout až osm hráčů, jimž dá osud k dispozici trojici balíčků složených až ze sedmi tematických sad. To kolik světů bude zapojeno do následného turnaje definováno primárně tím, kolik hráčů se reálně zúčastní. Všichni se však utkají postupně v rámci duelů, jejichž hlavní vítězové se ve finále porovnávají v epickém střetu.

Zatímco při hraní ve dvojici můžete počítat „pouze“ s nabídkou stvoření z pěti různě vyhlížejících balíčků, tak ve větším počtu hráčů se automaticky lze těšit na zapojení dalšího setu. Ten je složený z robotů. Ano, čtete správně. Tahle sestava obsahuje roboty všeho druhu, nejzajímavější z nich je však bezesporu Kyborg. Jeho hodnota totiž roste podle toho, jak je hra daleko, takže při troše štěstí ho vynesete třeba v osmém kole. Roboti však nejsou tím jediným, co je možné ve škále možností Challengers! – Vyzyvatelé nalézt. Vedle nich se tu nachází také karty s tématikou Halloweenu, vesmíru, filmu, moře, středověku nebo zábavy.

Co si budeme povídat, spektrum je v Challengers! – Vyzyvatelé opravu pestré. Nalézt je v něm možné podobně jako v balíčku s roboty řadu unikátních karet vyloženě sedím k tomu, jaké ve hře zastupují téma. Obyvatelé mořských destinací mezi sebou mají podivně vypadající mořskou pannu, papouška nebo poklad, který vypadá dost podezřele. Návštěvníci z vesmíru přichází do bitvy s únikovým modelem, návštěvníkem z vesmíru a samozřejmě také kravičkou. Co jiného taky sedí k únosům do vesmíru více než pořádná stračena.

Drcení karet tu má styl

Poté co si vyberete s jakými balíčky budete hrát, nastává fáze, kdy sety smícháte do tří balíčků. Nikoliv však náhodně. Každá karta má vedle určité hodnoty také na spodu nějaké to písmeno, jež definuje to, kam patří. V balíčku označeným A jsou fakticky ty „nejslabší“ karty s minimální hodnotou. V hromádce B už najdete o něco silnější kousky a ve finálním C se už setkáte s draky, šampiony a řadou dalších typů schopných rozdrtit nepřátelskou kartu. S drcením karet se to v Challengers! – Vyzyvatelé má takto. Na startu si vezmete šest karet z balíčku, podle toho, v jakém počtu hráčů hrajete. Většinou však začínáte pěkně na A.

Na startu si jeden z hráčů vezme vlajku a dá ji na svou první kartu. Karty se fakticky vykládají náhodně, takže příliš neovlivníte to, co se valí vstříc bojišti. Boj je ale tvrdý. Na nosiče vlajky totiž vaše kartičky útočí a prim hraje hodnota. Když vaše následující karta má vyšší hodnotu, tak si převezmete vlajku. V případě, že však hodnotou nepřevyšujete tu nepřátelskou, tak musíte do hry hodit další kartu a takto jedete až do okamžiku, než někomu dojdou karty nebo svými kartami zaplní lavičku. Na ní odkládáte ty, kteří prohráli. Zajímavý je faktor toho, že totožné kousky můžete dávat na sebe tím pádem se lavička plní pomaleji.

Při hraní však neurčuje vítěze pouze hodnota, jde se k němu dopracovat také skrze speciální schopnosti, jež mají postavičky na kartách. Některé pracují s lavičkou, z níž mohou povolat už užité hrdiny, zatímco jiné těží z role útočníka. Zpracování jednotlivých kousků je velmi kreativní a dětem se rozhodně líbil formát, jak fungují. Vítěz duelu dostává vždy trofej, jež je spojená se získáním fanoušků. Vítězem je ve finále ten, kdo jich během své šampionské cesty na svou stranu přivede nejvíce.

Jen máloco překvapí tak jako Challengers! – Vyzyvatelé

Nebudu lhát, nejsem velkým fanouškem karetních her, ale Challengers! – Vyzyvatelé představuje něco, co mě hned vtáhlo a rozhodně jsem nebyl sám. Tahle hra má bezpočet kladů. Největší samozřejmě tkví v její jednoduchosti, díky níž se do hraní dokáže dostat velmi rychle každý kdo chce. Ve skupince, na níž jsem titul testoval, byla pohlcena většina zúčastněných a rozhodně neměla problém dát si více než jednu partii. Vlastně se dá říci, že je to kousek, který dokáže oslovit opravdu široké spektrum zájemců i z řad těch, jimž deskové hry příliš nevoní. Atraktivní je pro řadu jistě fakt, jakým způsobem jsou zpracovány karty a především možnosti, s nimiž tvůrci přichází. V podstatě žádná partie není totožná.

Pravidla jsou sice na jedné stránce, ale mladší karbaníci se v nich mohou kvůli jejich zpracování trošku ztrácet. Hlavní problém však nastává v momentu, kdy nemáte dostatek účastníků, protože v menším počtu se trošku ztrácí síla, jíž Challengers! – Vyzyvatelé má nebo minimálně takový byl můj pocit, když jsem jí zkoušel hrát v různých počtech hráčů. Na party je to však ideální kousek, který představuje jeden z nejvýraznějších projektů roku 2023, jemuž dominuje jak hratelností, tak i přívětivou cenovkou.