Recenze deskové hry Dominion + rozšíření Pobřeží
Dominion Článek Recenze deskové hry Dominion + rozšíření Pobřeží

Budujte svou říši plnou karet.

Přestože na první pohled působí Dominion jako desková hra, ve které dostanete obří mapu, na níž budete bojovat, opak je pravdou. Své impérii tu totiž budujete za pomoci karet. Vše tu v podstatě stojí na kartách. Dnes se podíváme na základní verzi tohoto pozitivně vnímaného díla a také na Pobřeží, což je první rozšíření této osobité karetní deskové hry, která se dočkala znovu vydání.

Počet hráčů: 2 – 4

Herní doba: 30 – 45 min

Cena: 1069 Kč (Tlama)

Poskytnuto: Albi

Věk: 10+

V Dominion se stanete chudým šlechticem s velkým potenciálem

Základní myšlenka Dominion stojí na tom, že budujete balíček karet. Jeho podoba je fakticky na vás, ze startu máte ale pouze deset kousků. Sedm karet prezentuje finance, zatímco zbývající tři vám nabízí statky zastupující vítězné body. Na začátku každého kola máte v ruce pětici karet z vašeho balíčku, který je tvořen právě desítkou zmíněných karet, jejichž škálu rozšiřujete za pomoci nákupu nových kousků za peníze. Nakoupit si takto můžete karty bodů, další peníze, nebo karty akcí.

Začneme asi náhledem na bodovací karty. Ty v základní verzi Dominion nepřináší hráči nic kromě vítězných bodů. Jejich cena je odlišná, stejně jako počet bodů, s nimiž můžete po jejich zakoupení počítat. Nedodávají vám však nic navíc, takže musíte počítat s tím, jejich zakoupení vám ve své podstatě až tolik nepomůže, protože k dalším kartám se díky nim nedostanete. Dost jiný význam pro vás mají karty financí. Právě ty totiž slouží často k obdržení nových kousků. Na startu máte pouze měděné penízky, za ty pak můžete koupit stříbrňáky anebo zlaťáčky. Záleží hlavně na tom, kolik jste schopni vynaložit. Každý peníz totiž opět má svou hodnotu.

No a pak jsou tu samozřejmě akční karty představující stavby, obyvatele města a také události, které se mohou ve středověkém městě odehrávat. Celkem vám základní verze Dominion nabízí 25 akčních karet. Každá má nějaký ten dopad na hru. Karta kovárny vám kupříkladu po vynesení dá možnost vzít si z vašeho dobíracího balíčku tři kousky. Trh vás pak nechá dobrat jednu kartu, jednu kartu můžete vyložit, k dispozici máte jeden měděný peníz navíc a aby toho nebylo málo můžete si ještě jednu kartičku koupit. Zajímavé jsou pak akce jednotlivých postav. Milice kupříkladu v rámci své akce přinutit ostatní hráče odhodit X karet, pomoci vám proti ní mohou karty obraného ražení schopné vás proti takové akci ubránit.

Během hraní Dominion před sebou máte vždy tři fáze. Etapa akcí vás nechá v základu realizovat jednu volnou akci, načež můžete provést více v případě, že vám přistálo do rukou dostatek zajímavých karet, které vás nechají hrát další kusy. Jakmile máte odehráno, je tu část orientovaná na nákup. V této etapě můžete pracovat s kartami mincí a virtuálními mincemi, které se nachází na vyložených kartách. Za součet tohoto obnosu si můžete koupit ze společné zásoby tolik karet, na kolik vám stačí finance.

Peníze pak necháváte ležet na stole a v rámci fáze úklidu je pošlete na odhazovací balíček. Ten si zamícháte až v momentu, kdy vám dojde balíček dobírací. Hra v Dominion končí vyprázdněním balíčku provincií, nebo tří balíčků ve společné zásobě. Následně si sečtete vítězné body a je hotovo.

Dominion – Pobřeží přináší piráty a dálné kraje

Že vám „budování“ středověkých měst nestačí? Tak to je tu pak pro vás ještě rozšíření Dominion – Pobřeží, které přináší opravdu velkou hromadu karet expandujících hratelnost základní verze Dominionu. Jednou z hlavních novinek je nový druh akcí. Vedle obranných a útočných karet tu jsou také dlouhodobé kousky.

Dlouhodobé karty se od těch obyčejných liší primárně tím, že při Úklidu nemizí. Tedy minimálně při tom prvním. Ze hry je vezmete až v rámci příští akce úklidu, takže minimálně po dobu jednoho kola z nich budete těžit. V rámci jednoho tahu kupříkladu získáte z Rybářské vesnice dvě akce a jeden peníz. Ve druhém se pak můžete těšit na jednu akci a jeden peníz, tím pádem z ní po dobu dvou tahů jste schopni slušně sosat.

Některé dlouhodobé karty pak mají relativně zásadní dopad. Nejsou však jedinou novinkou, kterou expanze Dominion – Pobřeží přináší. Máme tu také nové karty a s nimi kromě nové vizualizace a názvů přichází také trojice čerstvých pojmů. Jedním ze zásadních je bezpochyby výběr pokynů. Na kartách totiž nyní najdete více možností, které je možné realizovat. Druhou novinkou je karta Podívat se, s nímž můžete nakouknout třeba do svého dobíracího balíčku a pak kousek vrátit do balíčku. Poslední inovací je pak pokyn „ve hře“ spojený z většinou dlouhodobých karet. Ve výsledku tu neschází ani kombinované karty disponující akcí a někdy také vítěznými bodíky.

Dominion představuje s rozšířením Pobřeží slušnou volbu na desítky hodin

Po desítce partií Dominion musím říct, že se jedná o nebývale návykový kus, který i přes nemalou přístupnost nabízí neskutečnou znovuhratelnost a také napětí spojené s průběhem každé hry. Co zápas, to jiný vývoj. V kombinaci s expanzí Pobřeží pak představuje jasnou volbu pro všechny hráče, kteří mají rádi takto laděný formát her. Nesmíte od ní však čekat nic jiného, zde hrají totiž karty prim.

Za poskytnutí recenzní kopie Dominion + rozšíření Pobřeží děkujeme českému distributorovi hry Albi.