Recenze deskové hry Duchové ostrova Rozervaná země + Trny a drápy
Speciály Článek Recenze deskové hry Duchové ostrova Rozervaná země + Trny a drápy

Duchové i kolonisté dostávají posily ve velkém.

Minulý týden jsem vám tu vcelku detailně představil strategickou kooperaci Duchové ostrova pro čtyři hráče. Dnes tu pro vás mám náhled na dvě zásadní a jedno "menší" rozšíření, která vám mohou pomoci nejen navýšit znovuhratelnost, ale také přináší nové žetony nebo možnost hrát ve větším počtu hráčů. Více se o novinkách dozvíte v následujících odstavcích.

• Počet hráčů: 1 – 6
  • Herní doba: 90 – 180 minut
  • Cena: 1484 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 14+

Rozervaná země expandují svět i škálu možností hry Duchové ostrova

V základní verzi Duchové ostrova zabere při maximálním počtu hráčů během prvních partií klidně i několik hodin. Pokud vám partie dosud přišla příliš krátká, tak právě skrze Rozervaná země jí můžete expandovat až o dva další hrající, což sebou přináší nejen možnost zanést do hry další žetony, ale také rozšiřujete celou mapu dvěma novými díly, což tak nějak dává smysl. Každý přeci jen potřebuje svůj životní prostor, se kterým pak pracujete během realizace různých podob herní plochy.

Aby hráč nemusel pracovat pouze se základní nabídkou duchů, je zde taktéž deset nových kousků. Ano, škála hratelných „postav“ byla značně rozšířena, takže máte nyní možnost sáhnout po zajímavějších alternativách s unikátními herními kartami a především schopnostmi, které během hraní za ně můžete používat. Třeba takový duch Vábení hlubokých lesů sice může přesouvat a umísťovat svou přítomnost pouze do vnitrozemí, avšak když dojde na plenění, za každou jeho přítomnost nemohou až dva kolonizátoři využít své „právo“ plenit. Zajímavé pak u něj je, že dokáže "rozmělňovat" nepřátelská města a osady do podoby pěšáků.

Takto laděných bytostí nová expanze Rozervaná země přináší do hry Duchové ostrova opravdu hodně, takže se vůbec nebojím říci, že pokud hrajete sami, tak máte minimálně na pár desítek hodin vystaráno. Člověk samozřejmě může počítat s jejich unikátními kartami schopností a následně též s 55 kartami obecných schopností (pomalých / rychlých) dostupných pro každého. Dost zásadní novinkou jsou pak Události.

Zatímco v základní verzi Duchů ostrova je možné predikovat, co nepřátelé udělají, tento prvek přináší do hry nepředvídatelnost. Jakmile vyhodnotíte jakýkoliv efekt zpustošení ostrova musíte pracovat také s jednou z karet události majících na sobě rovnou několik výsledků, po nichž se dá sáhnout. Když třeba vytáhnete kousek orientovaný na obchod domorodců s kolonisty může dle vašeho rozhodnutí vést k pasivitě obyvatel při plenění ze strany kolonistů, zničení vesnice, nebo navýšení její obrany za nemalý objem energie. Alternativ je opravdu hodně a všechny jsou minimálně dle mého velmi zajímavé.

Kolonizátoři se pak musí vypořádávat s pustinou, ve které jsou zranitelnější. Do hry byly přidány také čtyři typy žetonů do jisté míry spojené s rozšířením Trny a drápy. Zásadní je pak pro osadníky především obohacení celku o Ruské carství a Habsburskou monarchii. Každá frakce totiž samozřejmě přichází se svými prvky, které může nasadit ve trojici čerstvě přidaných scénářů jejichž podmínky jsou nastaveny vskutku zajímavě.

Rozervaná země podle mého názoru představují zásadní expanzi pro hru Duchové ostrova. Vlastně ve všech ohledech navyšují možnosti celku, který obohacují nejen o příležitost pro další hráče, ale také expandují škálu mechanik, duchů a protivníků. Právě tyto skutečnosti, z tohoto rozšíření dělají něco, co asi nejde ignorovat.

Trny a drápy vás nechají štvát lid proti sobě

První prezentovaná expanze je skutečně nadupaná, není to však to jediné, čím lze Duchy ostrova rozšířit. Vedle ní je tu ještě balík Trny a drápy, který jak napovídá samotný název, dosti pečlivě pracuje s myšlenkou událostí a především čtveřicí žetonů, jejichž přítomnost jsem nastínil už v předchozích řádcích. Každý z nich určitým způsobem negativně ovlivňuje vaše nepřátele. Tvorové útočí na kolonisty, choroby zabraňují stavbě, konflikty eliminují poškození způsobené kolonisty a divočina nedává prostor průzkumu.

Tato novinka se mi celkově hodně zamlouvá. Stejně tak mi sedla škála nově přidaných událostí pracujícími s myšlenkou otroků, misionáři nebo nižší intenzitou dešťů. Za zajímavou taktéž považuji ambiciózní frakci Francouzského království toužící po ovládnutí ostrova za pomoci rychlého růstu nebo dvojici nových entit. Ano, i Trny a drápy přicházejí nováčky, kteří dokáží škodit. Pěkný je třeba duch Ostré tesáky ukryté ve křoví, jenž je doprovázen divokými tvory konajícími částečně jeho vůli. Jakožto komplet je pak toto rozšíření velmi slušné.

Dost jsem přemýšlel nad tím, zda dát balíčku Křídla a plameny čistý prostor. Nakonec mi přišlo lepší ho začlenit k už výše prezentovanému kousku Duchové ostrova: Trny a drápy, protože se původně fakticky jednalo primárně o promo karty. Celkem vám tato expanze nabídne čtyři nové duchy a Skotské království. Nová monstra přidaná skrze toto rozšíření jsou vcelku drsná. Kupříkladu takové Srdce lesních požárů dokáže udělovat poškození a navíc vyhánět domorodé obyvatelstvo i zvěř, protože nikdo nechce být tam kde hoří, že?

Samotní Skotové pak velmi rychle expandují po pobřeží, takže času nemáte nazbyt. Avšak s novými tvory jim dokážete vzdorovat. Z prezentované dvojice expanzí za sebe považuji zajímavější Trny a drápy, které jsou zkrátka naditější. Je to však primárně můj osobní dojem.

Duchové ostrova dostávají skrze trojici rozšíření nový náboj

K dnešnímu dni mám za sebou už několik partií hry Duchové ostrova jak v základním formátu bez rozšíření, tak i s nimi a musím uznat, že přestože je základní verze výborná a dokáže sama o sobě zabavit, spolu s rozšířeními představuje něco, co stratég nesmí minout. Právě ta totiž přinášejí do herního světa Události snižující možnosti v rámci schopnosti predikovat tahy vašich nepřátel, navyšují herní dobu a navíc obohacují hru o další duchy a frakce. Osobně jsem si za vlastní finanční prostředky pořídil celý trojlístek, pokud bych ale přemýšlel nad tím, do jakého jít, zřejmě bych zvolil Rozervaná země, protože toho přináší opravdu hodně.