Recenze deskové hry Hrdinové Normandie
Speciály Company of Heroes Článek Recenze deskové hry Hrdinové Normandie

Recenze deskové hry Hrdinové Normandie

Střet mocností otestuje maximálně vaše taktické schopnosti.

Patříte mezi velké fanoušky posledního dílu série Company of Heroes? Tak to tu pro vás dnes mám text, v jehož rámci se podíváme na deskovou hru Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1, která nepracuje s ničím jiným než právě s tématem druhé světové a střetu dvou nepřátelských útvarů. Jak na tom je v rámci hratelnosti, vám poví následující řádky.

• Počet hráčů: 2
  • Herní doba: 45 - 60 minut
  • Cena: 1629 Kč (Alza)
  • Věk: 14+

V Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 si zvolíte stranu a dáte se do boje

Stejně jako v klasických RTS na PC i tady si v úvodu musíte zvolit mapu. Je fakticky na vás, zda si tu vybudujete své vlastní bojiště s dvěma různě silnými armádami, nebo naopak sáhnete po předem vytvořené mapě či rovnou kampani tvořené několika výpravami. Jakmile máte jasno zda poskládáte velké bitevní pole nebo prostor pro menší šarvátku, je na čase vybrat si stranu. Asi vás to nepřekvapí, ale na jedné straně tu máme Němce, zatímco na druhé jsou Američané. Obě strany si do bitev přináší svou pěchotu, lehká vozidla a také těžkou techniku v čele s tanky. Neschází zde ani hrdinové, kteří mají potenciál k tomu vykonat velké činy.

V úvodu si vezmete jedno z vojsk, určíte divizi a také žetony náboru tak, aby jejich hodnota odpovídala tomu, jaká je hodnota vámi kontrolované divize, která má určité základní parametry. Poté co máte hotovo už vám nic nebrání začít rozmisťovat jednotky na bojiště, kde má herní tah celkem tři fáze. Hned v úvodu rozdělíte žetony rozkazů určené různými parametry. Čím více hvězd, tím větší objem rozkazů vám bude dán. Samotná hodnota se během partie může měnit. Zajímavé je v této fázi to, že žetony můžete umísťovat souběžně.

Recenze deskové hry Hrdinové Normandie

Jakmile máte rozhozené jednotlivé žetony rozkazu, už vám nic nebrání ve fázi aktivace posunovat s označenými jednotkami a realizovat s nimi různé akce. Jakmile hráč skončí svůj tah, dojde k aktivaci konkurenčního vojáka postupně podle hodnoty, jaká mu byla hráčem dána. S aktivovanou jednotkou se můžete pustit do přesunu o určitý počet polí, který je definován její kartičkou. V případě, že se jedná o vozidlo nic mu nebrání při pohybu přejíždět vojáky nemající kam uniknout před jeho pásy či koly. Dost se mi pak líbí možnost v rámci speciálních akcí během přesunu realizovat s pěchotou zteč, popřípadě s ní střílet za pohybu, což sice není úplně ideální akce, ale dokáže vám v určitých případech dost píchnout.

Druhou základní formou akce jest střelba, která je dost založená na schopnostech jednotky. S obyčejnou pěchotou zkrátka tank rozstřílíte jen těžko, zatímco hoši s bazukami nejsou úplně efektivní proti pěšákům avšak když dojde na souboj s lehkým či těžkým vozidlem dokáží zazářit. Během střelby řešíte zda je dobrá viditelnost a jak daleko se nachází váš cíl. Jakmile chcete vyhodnotit, zda se vaše palba setkala s úspěchem, či naopak dopadla katastrofou, musíte si hodit kostkou a výslednou hodnotu porovnat se statistikami jednotky, terénu a také bránící se party. Když dojde k zasažení, jednotka je poškozena. Pokud se tedy ovšem nejedná o lehké vozidlo u něj je totiž destrukce nevyhnutelná.

Recenze deskové hry Hrdinové Normandie

Průběh bojů má slušné tempo, takže rozhodně nečekáte na výsledek celého střetu hodiny. Jakmile jsou pak vyhodnoceny všechny akce je zde fáze zásobování, v níž mohou jednotky u nichž nedošlo k akci skrze žeton rozkazu nebo neobdržely žeton aktivace, realizovat přesun nebo nějakou tu speciální schopnost. Jakmile je tato fáze u konce kolo končí a hurá vstříc dalšímu tahu. Během hraní pak aktivně pracujete s kartami akcí, které dodávají hratelnosti jistou míru šťávy a heroické atmosféry. V rámci různých vyhodnocení pak vždy musíte pracovat s různými efekty, takže toho při četbě pravidel nenajdete málo. Na poměry jiných válečných her ale Hrdinové Normandie patří mezi ty přístupnější.

Válečné dobrodružství stojí ve hře Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 za to

Druhá světová válka je vděčné téma, které je minimálně na PC dost častým terčem. Deskových her, které s ním pracují také není málo, avšak za sebe jsem jich v rukou zatím mnoho z tohoto období neměl. Hrdinové Normandie jsou zajímavou válečnou hrou, která proti sobě staví dvě strany s odlišnou technikou a hrdiny ochotnými v zájmu věci svého uskupení zemřít.

Celek stojí na velmi silných základech. Kladů je tu hromada, primárním je však dle mého přítomnost formovatelných map, dvojice specifických frakcí a především hratelnost, která není z těch vyloženě náročných. Jestliže máte rádi toto téma a tahové strategie vám nejsou cizí, zde najdete vše co máte rádi.

Za poskytnutí kopie hry Hrdinové Normandie: Edice Velká červená 1 děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.