Recenze deskové hry Království Valerie: Karení hra
Speciály Článek Recenze deskové hry Království Valerie: Karení hra

Tahle říše hledá svého nového panovníka.

Po minulý týden představené deskovce Heat pro vás dnes mám opět další karetní hru. Tentokrát se jedná o kostkokaretní titul Království Valerie: Karení hra, na jehož hratelnost se podíváme detailněji v následujících odstavcích tohoto textu.

• Počet hráčů: 1 – 5
  • Herní doba: 30 - 45 minut
  • Cena: 779 Kč (Alza)
  • Věk: 13+

Království Valerie: Karení hra otestuje vaši schopnost vybrat si ty správné lidi

Příběhové pozadí kostkokaretní hry Království Valerie hráče vezme vstříc království ze všech stran obklopeného nebezpečím. Aktuálně v něm není vladař, avšak aby přežilo potřebuje vůdce, který by se ujal říše a vedl by jí. O tuto roli "bojují" vévodové, nad nimiž mají kontrolu samotní hráči. Hned ze startu si vezmete jednoho z nich a dáte se do hraní.

Partie tu stojí primárně na myšlence kombinace kostek a karet. Nejdříve ze všeho však budete vždy házet dvojicí nádherně zpracovaných kostek, na nichž vám mohou logicky dvě určité hodnoty, s nimiž pak pracujete a nejen s nimi. K dispozici máte následně také jejich součet, takže jsou ve vzduchu celkem tři aktivace. Co však budete aktivovat? K životu skrze hozená čísla přivedete své obyvatele, kteří dávají aktivnímu hráči jiné možnosti než těm, kteří na svůj tah čekají.

Tah každého je totiž víceméně oddělen a interakce probíhá primárně po hodu, kdy aktivní hráč vyhodnotí jednu část karty, zatímco zbytek vyhodnocuje druhou polovinu. Vím, může to působit zvláštně ale v praxi to vypadá třeba tak, že když padne jednička karta Léčitelky dá aktivnímu hráči tři body magie, zatímco neaktivním udělá pouze jeden. Nikdo však nezůstane zkrátka, takže se nikdy nemusíte dívat na ukřivděné pohledy svých spoluhráčů. Vždy navíc dojde ke spuštění všech postav s daným číslem bez ohledu na to, kolik jich máte v vyložených, což je též kouzelné.

Jakmile jsou aktivovány všechny postavičky s danými hodnotami je před právě hrajícím fáze akcí. Celkem můžete provést jednu ze čtyř aktivit majících pro vás odlišný přínos. Hned tou první jest likvidace monster. Příšery vždy tvoří balíček sestavený od těch nejslabších po ty nejsilnější. Za jejich ulovení musíte vždy vynaložit určitý objem síly. Pokud máte pouze jeden bod síly a dostatek magie lze dorovnat sílu magií. Za všech okolností ovšem musíte použít alespoň jednu sílu, protože bez ní se hrdinové k lovu zkrátka nerozhoupou. Za zlikvidovaného nepřítele následně dostanete odměnu a na konci hry také vítězné body, takže lovit se vyplatí.

Druhou akcí pak jest nábor obyvatel. Jejich škála je tvořena postavičkami od jedničky až po dvanáctku. Každý z obyvatel říše je odlišný a nabízí jiné benefity aktivnímu hráči i těm, kteří nejsou na tahu. Cena postav je jasně dána. Když však máte ve svém vévodství už jednoho zástupce dané karty, musíte si přidat k nákupu jednu minci, aby se náročnost koupě navýšila. Některé specializace vám ale dokáží přinést dost šílené bonusy. Jednou jsem měl kupříkladu dvojici šampionů a osmička padala tak často, že na konci mi žetony síly přinesly dvacet vítězných bodíků. Zkrátka neskutečné štěstí.

Třetí nabízenou alternativou pak jest nákup budov nabízejícím v rámci výstavby hráči různé jednorázové nebo stálé schopnosti. Dost se mi líbila třeba struktura, která mi dala možnost vrátit za tři vítězné body některou z mnou poražených nestvůr opět do balíčku. Když jsem takto vrátil nebývale slabého skřeta, byl to dobrý obchod. Své osídlení stavíte za pomoci peněz a také karet. K realizaci vždy totiž potřebujete mít po ruce také určité profese, které se následně budou o prostor starat.

Poslední z nabízených možností pak jest výběr zdroje, protože když už nechcete další obyvatele, nemáte dost sil na monstra nebo jsou budovy mimo vaše možnosti, není nic lepšího než si vzít co potřebujete pro svůj následující budovatelský tah, když vám kostky nepřejí. Jakmile máte za sebou některou z akcí je čas dalšího hráče, který projde stejným procesem. Hra pak končí vyčerpáním části dostupných balíčků, porážkou všech monster nebo realizací všech panství. Následně dojde k přepočítávání bodů na nějž má vliv také vámi vybraný vévoda, protože právě on určuje, jak ve vašem případě bude probíhat bodování. Samotnou náročnost partie pak lze modifikovat skrze několik dalších prvků, jakožto celek však funguje i bez nich.

Království Valerie: Karení hra vás nechá si vaše panování užít

Dvacet partií ve hře Království Valerie je za mnou a tak nastává čas na to, prezentovat mé dojmy z celku. Co si budeme povídat, přestože tahle karetka nevypadá na první pohled úplně ambiciózně, reálně je to velmi zajímavý kousek, ve kterém kombinace kostek a karet funguje na jedničku, díky čemuž vás dokáže slušně vtáhnout do hraní. Vzhledem k tomu, že kostky stále padají na zem nikdo nelení a vše se ubírá slušným tempem až ke konci.

Království Valerie: Karení hra patří mezi kvalitní záležitosti, jež nejsou tak náročné jak by se mohlo na první pohled zdát. Rychlost partie je slušná a samotná znovuhratelnost vysoká. Pro mladší hráče může být mírným problémem přepočítávání bodů, avšak s tím jim mohou pomoci starší spoluhráči. Nebál bych se tím pádem po tomto kousku sáhnout.

Za poskytnutí kopie hry Království Valerie: Karení hra děkujeme českému distributorovi, společnosti REXhry.