Recenze deskové hry MLEM: Vesmírná agentura
Speciály Článek Recenze deskové hry MLEM: Vesmírná agentura

Když kočky vyrážejí do vesmíru, stojí to za to.

Po dobývání galaxie ve hře Twilight Inscription tu pro vás máme text orientovaný na další deskovou hru, která hráče bere do vesmíru. Tentokrát se ale nejedná o strategii, nýbrž o závod, v jehož rámci dostanete do rukou partu koček mířící ke hvězdám.

• Počet hráčů: 2 – 5
  • Herní doba: 60 minut
  • Cena: 679 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 8+

Příběh MLEM: Vesmírná agentura z vás udělá kočičí kapitány

Zatímco na naší verzi Země evoluce dala zelenou lidské rase, v alternativní verzi univerza, ve které se odehrává MLEM: Vesmírná agentura osud přál kočkám. Ty však podobně jako náš druh touží po tom vyrážet ke hvězdám. Základní myšlenka této hry stojí na cestě ke konci vesmíru. Hlavním hrdinou je vždy pouze jeden z vás, protože je mu dána role kapitána vesmírného korábu, který s ním míří za dobrodružstvím. Ten se však nevydává na svou pouť sám.

K dispozici má kočky dalších hráčů, s jejichž pomocí při maximálním počtu hrajících zaplní všechny prostory svého korábu. Čičiny ovšem nejsou všechny stejné. Celkem má každý po ruce osm astronautů s unikátními schopnost odlišující je od zbytku jejich domácí vesmírné agentury. Někteří chlupáči mají přínos pro celý tým, určitá část je sobecká a jeden kočičák dokonce škodí zbytku posádky. To koho ve MLEM: Vesmírná agentura nasadíte do rakety je pouze na vás. Ve finále je však využijete všechny.

Když jste například kapitánem, tak vůbec není špatné si vzít kočičku mající na svém žetonu satelit. Ta totiž startuje svou cestu o něco dále než ostatní. V případě, že nesázíte na jistotu lze si ve MLEM: Vesmírná agentura sáhnout po některé z řady chlupáčů těžících z doražení na planetu, měsíc, nebo rovnou do samého cíle. Za předpokladu, že chcete svým kamarádům uškodit je tu alternativa v podobě kusu, který odstraní po svém opuštění plavidla současnému, nebo budoucímu kapitánu jednu z kostek, což není vůbec příjemné.

Kostky jsou tu totiž to, na čem tento kousek stojí. Hned ze startu házíte šesticí vizuálně velmi pěkně zpracovaných kostek, na nichž vám musí padnout určité hodnoty. Pokud se vám podaří hod, koráb vzlétne. V nabídce musíte mít kostky splňující dané hodnoty. Když je nemáte tak cesta může končit klidně na samém začátku a role kapitána se ve MLEM: Vesmírná agentura ujme jiný z hráčů, načež se vytvoří nová posádka. Často vám ale štístko bude přát, takže si vezmete žádané kostky umístíte je do daného bodu a zamíříte ke hvězdám.

Takto vybrané kostky až na ty se znakem plamínku automaticky propadají státu, protože je zkrátka použijete jako palivo na vaší cestě. To kolik takto užijete kostek je ve MLEM: Vesmírná agentura pouze na vás. Za pomoci startovního hodu se můžete dostat opravdu daleko, jedná se však o přímočarý let při němž máte víceméně jeden bod k vystoupení, zatímco za předpokladu, že se rozhodnete zkusit štěstí a na startu užijete pouze požadovaný počet kostek, můžete počítat s více přistáními. Během každé zastávky mohou přítomní pěkně postupně vystoupit a obsadit tak planetu nebo měsíc.

Největší objem bodů ovšem získáte až na konci celého putování, jenže dosáhnout finále je extrémně náročné. Vyhodnocení bodů pak probíhá tak, že sečtete bodíky za obsazené měsíce, planety a také též kočky, jimž se v MLEM: Vesmírná agentura podařilo dorazit do konce. Pro náročnější hráče jsou tu pak dodatečné moduly, kterými je možné hru bez větších obtíží rozšířit. Přidat lze takto mimozemský koráb, tajné mise nebo body odměňující vás za jejich průzkum.

Výlety do vesmíru ve MLEM: Vesmírná agentura potěší celou rodinu

Zatímco Twilight Inscription je jednou z her, které nejsou pro všechny, v případě MLEM: Vesmírná agentura bych se nebál říct, že se jedná o kousek mající ve své podstatě schopnost zaujmout širší počet hráčů. Je to totiž deskovka s výborně zpracovanými komponenty pro celou rodinu, takže když se pustíte do hraní budete se skvěle bavit. Náhoda je sice občas slušná potvora, avšak za předpokladu, že se s ní smíříte je nač se těšit. Celý zážitek si navíc lze modifikovat dodatečnými položkami, což osobně považuji za velké plus, protože tak můžete zážitek z hraní zintenzivnit.

Za poskytnutí kopie hry MLEM: Vesmírná agentura děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.