Recenze deskové hry Širé pláně
Speciály Článek Recenze deskové hry Širé pláně

Recenze deskové hry Širé pláně

Soupeření dvou kmenů v plné parádě.

Deskových her orientovaných na souboj dvou hráčů na deskové scéně není vůbec málo. Konkurence je velká. Do popředí se tím pádem většinou podaří prodrat jen těm nejlepším. Dnes se podíváme na duel Širé pláně, který proti sobě staví lišky a hady, tedy přesněji řečeno dva kmeny. Jak to celé funguje a zda tento kousek stojí za pozornost, se dozvíte v naší recenzi.

• Počet hráčů: 2
  • Herní doba: 15 – 30 min
  • Cena: 659 Kč (Tlama Games)
  • Poskytnuto: Asmodée-Blackfire
  • Věk: 10+

Ve hře Širé pláně mají dva kmeny stejný cíl

Lidské dějiny jsou plné velkých střetů. Napříč historií je možné je nalézt prakticky v každé éře. Docházet k nim mělo podle deskové hry Širé pláně už v pravěku. Střetávají se tu dva kmeny. Na jedné straně stojí kmen prezentující se světu symbolem lišky, zatímco druhý vsadil na hlavu hada. Každý z hráčů dostane k dispozici celkem dvacet kmenových figurek, tři jeskyně a devět žetonů zvířat. Celá partie startuje tím, že náhodně rozmístíte dílky mapy do jasně daného obrazce, načež rozmísťujete po nabízené lokalitě jeskyně do momentu, než mají všichni rozmístěna svá „doupata“.

Recenze deskové hry Širé pláně

Prostor, kam se dají jeskyně umístit, je slušný, takže si lze vybrat z řady zajímavých bodů. Jakmile máte hotovo, startuje další fáze hry. Nač je zaměřená? No přeci na nic jiného než na expanzi, protože váš kmen přeci nezůstane sedět v koutě, tedy jeskyni, že? V rámci tahů střídavě pokládáte své symboly na mapu, ve snaze získat co nejvíce životního prostoru. Jednat by se mohlo o dosti primitivní expanzi, pokud by ovšem ve hře nebyla ještě myšlenka speciálních políček, která se od těch základních, na něž dáváte figury na startu, liší v tom, že po jejich obsazení dostanete do rukou žeton. Nabídnut je vám kousek se symbolem koně, orla a medvěda.

Každé zvíře samozřejmě nabízí jinou mechaniku, kterou můžete v jakémkoliv příštím tahu použít proti svému protivníkovi, či celkově v rámci tažení po mapě. Ano, čtete správně. Schopnost jednotlivých tvorů nemusíte aplikovat hned po sebrání jejich žetonu, ale klidně můžete počkat na moment, kdy se vám to bude hodit nejvíce. Jak už bylo totiž řečeno, co kus, to unikát. Kůň prezentovaný heslem: Vyjeď si dále nížinou, vás nechá posunout vaši figurku o dvě pole od jeskyně, nebo jiné už postavené figurky. Jedinou limitací jsou při užívání tohoto žetonu hory, ty totiž přejít zkrátka nelze. Jejich přechod vám umožnuje žeton orla, který vás nechá doslova přeletět po přímce horu dělící vaši jeskyni, či figurky od přilehlého údolí.

Recenze deskové hry Širé pláně

Zajímavá je pak skutečnost, že v nížinách orlí žeton použít nelze. Je to zkrátka pouze záležitost horských oblastí. Posledním zvířetem, které lze ve váš prospěch využít, je medvěd. S ním máte možnost nepřítele posunout o jedno políčko. Oponenta posunujete opačným směrem po přímce na vedlejší pole. Má to však vcelku zásadní háček. Reálně tuto akci lze provést pouze, když je vedlejší bod prázdný, nebo se jedná o hory. V případě, že se jedná o hornatý bod, či dokonce okraj mapy, cesta sokova symbolu končí. Pokud naopak na přilehlém místě stojí něčí figura, nelze tah provést a zkrátka si musíte hnědého chlupáče nechat na lepší příležitost.

Kdy hra Širé pláně končí? Podobně jako jinde přichází konec v momentu, kdy všem dojdou figurky. Následuje sčítání bodů. Hráči hodnotí figurky podle toho, kdo má na louce navrch, takže když budete soupeřit o jeden prostor, bodíky nakonec shrábne ten s větším počtem figurek. K výsledné hodnotě se ve finále přičítají také prameny, díky čemuž můžete při promyšleném rozestavení postav slušně skórovat. V případě remízy pak nikdo nedostane nic.

Recenze deskové hry Širé pláně

Širé pláně představují plynulý duel

Desková hra Širé pláně patří mezi rychlé tituly, jejichž hraní vám příliš mnoho času nezabere. Jakmile se pustíte do expandování vašeho kmene, je pouze na vás, za jak dlouho celá partie skončí. Tempo definujete za pomoci rozmísťování a užívání symbolů. Upřímně jsem byl překvapen tím, že si boj byla schopna vychutnat i má šestiletá dcera. Jediné, co bych tomuto kousku vytknul, je možná trošku omezená škála zvířat, dokázal bych si představit užití širší škály možností, avšak to je pouze detail. Pokud hledáte rychlý duel, tohle je výborná volba.