Recenze deskové hry Sky Team: Hladké přistání
Speciály Článek Recenze deskové hry Sky Team: Hladké přistání

3

Chopte se řízení dopravního letadla a doveďte ho až k cíli.

Sky Team: Hladké přistání je kooperační deskovou hrou, která pracuje s originálním tématem dopravního letadla, s nímž se spolu s vašim kopilotem snažíte dostat k zemi. Jak celý koncept funguje, a zda má co nabídnout, vám poví následující odstavce naší recenze.

• Počet hráčů: 2
  • Herní doba: 20 minut
  • Cena: 749 Kč (Alza)
  • Věk: 12+

Ve Sky Team: Hladké přistání jste na to dva

Každý asi někdy chtěl nasednout do letadla a vyzkoušet si, jaké je to ho řídit. V případě kooperační hry Sky Team: Hladké přistání se ujmete rovnou dvojice, která má na starosti kontrolu dopravního letadla mířícího na letiště. Před vámi tu je ovládací panel, s nímž musíte ve jménu hladkého přistání pracovat. Jak pilot, tak i kopilot má pod kontrolou pouze část desky, vlastně by se dalo říci, že jen určité prostory prezentované jejich barvou.

Ano, je tomu skutečně tak. Sky Team: Hladké přistání dává oběma specifickou barvu kostek, s nimiž následně realizují na herní desce akce potřebné k tomu, aby letadlo mohlo přistát a nerozbilo se o zem, nebo jinak nezhavarovalo. Pilot má na starosti primárně podvozek, zatímco kopilot pracuje s klapkami. Oba během letu tyto složky formují a tak určují také chování letadla.

Celkem má každý hráč po ruce čtyři kostky označené tradičními čísly. Jakmile s nimi hodíte, v rámci svého tahu si jednu z nich vezmete a umístíte na herní desku podle potřeb vaší dvojice. To co je nutné pro úspěch si musíte po hození kostek ujasnit vy sami. Nelze konzultovat, kam máte dát daný kus. Komunikace probíhá pouze mimo fáze, kdy pracujete s kostkami a lze během ní komunikovat pouze na normální bázi určení cílů. Kam má váš spoluhráč dát své potenciálně hozené kostky mu říci tím pádem nemůžete, ani když budete chtít sebevíc a právě na efektivním operování s kostičkami toto dílo stojí.

Nebál bych se říci, že mezi akcemi jsou vyloženě ty, bez nichž půjde letadlo k zemi. Třeba takový motor. Když na něj zapomenete a není poháněn dvěma kostičkami je po srandě. Stejně divoká situace pak nastane v okamžiku, kdy náklon letadla není nastaven tak, aby letělo víceméně vyrovnaně bez touhy přecházet do vývrtek, které minimálně u dopravních modelů nejsou zrovna žádané. I když i do nich se dá přejít v rámci hození kostek, protože hráči dávají vždy pouze hodnotu za svou stranu, což v praxi znamená, že když dá jeden číslo malé a druhý naopak vysoké, může nastat slušná divočina.

Aktivně je pak nutné užívat v Sky Team: Hladké přistání také radiostanice. Ty jsou totiž jedinou cestou jak se zbavit letadel, která vám „stojí“ v cestě předtím než na dané políčko zamíříte. Ve finále pak hodně potřebujete brzdy, protože to přeci jen nechcete naprat rovnou do vestibulu, takže pokládáte na trojici bodů kostky jasných hodnot. Ne vždy vám však bude přát štěstí a přesně pro takové okamžiky jsou tu body soustředění, které je možné využít k tomu, aby hráč definoval hodnotu určitého čísla nahoru, či naopak dolu o počet žetonů, které na tuto akci použije. V rámci kostek vám mohou pak píchnout ještě žetony nového hodu, s jejichž pomocí můžete uskutečnit hod se všemi kostkami, jež máte po ruce nebo pouze s vybraným počtem.

Díky kostkám a skutečnosti, že spolu hráči nemohou během jejich rozmísťování komunikovat, občas zažijete opravdu horké chvíle. Nakonec se vám ale většinou podaří dostat letadlo do „domečku“, čímž ale zábava nekončí. Před hráče je pak postaven ještě Letový deník, což je rozšíření pravidel s jehož pomocí rozšíříte hratelnost třeba o palivo, vítr, reálný čas, stážistu nebo několik scénářů, testujících vaše schopnosti. Příjemné pak je získání nových scénářů napříč internetem.

Sky Team: Hladké přistání maximálně otestuje vaší sehranost

Letadlo zdárně dosedlo na první runway a je tím pádem čas se podívat na zhodnocení Sky Team: Hladké přistání. Podle toho co jsem mohl během hraní zakusit se jedná o velmi povedenou kooperativní deskovou hru, jaké se na trhu úplně nevidí. Téma je neotřelé a výborně zpracované, takže nejenže před sebou máte zajímavou myšlenku, ale také palubní desku, s níž skrze kostky pracujete. Spolupráce s dalším hráčem je zábavná a testující to, jak moc spolu dokážete sehrát své myšlenky. Pokud tedy máte rádi tohle téma, nebo zkrátka jen hledáte přístupnou hru na pár desítek minut, kterou si lze dát s vašim partnerem, tohle není vůbec špatná volba.

Za poskytnutí kopie hry Sky Team: Hladké přistání děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.