Recenze deskové hry Splendor Marvel – sestavte ideální tým
Speciály Článek Recenze deskové hry Splendor Marvel – sestavte ideální tým

Hrátky s Kameny nekonečna.

Marvel's Midnight Suns k nám dorazilo už včera. Pokud však na svou kopii či klíč stále ještě čekáte, máme tu pro vás tip v podobě deskové karetní hry Splendor Marvel, která vám může ukrátit chvíle mimo virtuální hrdinský vesmír.

• Počet hráčů: 2 – 4
  • Herní doba: 30 minut
  • Cena: 999 Kč (Asmodée-Blackfire)
  • Věk: 10+

Do Splendor Marvel se lze rychle ponořit

Rukavice nekonečna představuje artefakt schopný nést všechny legendární kameny, s jejichž silou je její nositel schopen následně udělat leccos, což Thanos krásně ukázal všem obyvatelům galaxie ve veleúspěšném filmu Avengers: Infinity War. Tam stačilo jediné lusknutí a bylo vymalováno. Jedním z hlavních cílů Splendor Marvel se stane právě realizace sestavení vizuálně velmi příjemně připadajícího předmětu osázeného Drahokamy nekonečna.

Základní myšlenkou hry je sestavit mýty opředený předmět a mít dostatek bodů k tomu, abyste vyhráli v souboji s hodnotami ostatních hráčů. Už od počátku před sebou máte na stole pět hromádek kamenů, za kterých si v rámci svého tahu máte možnost vzít vždy dva jednoho druhu, nebo tři z trojlístku odlišných alternativ. To však nemusí být to, co během svého tahu uděláte. Celkově máte čtyři možnost. Nabrání 2 či 3 drahokamů představuje dvě z nich, následné jsou spojené se zamluvením karty postavy, přímým náborem a vyložením některého z hrdinů.

Škála možností v rámci jediného kola je relativně omezená, díky čemuž je tempo hry po pochopení všech aspektů opravdu hodně vysoké. To, že spektrum není z nejpestřejších, však celku vůbec neškodí. Právě naopak se dá říct, že mu prospívá, protože je snadno pochopitelné, jak jednotlivé aspekty fungují, a především si lze po čase postavit slušnou strategii spojenou s nabídkou postav, jež vám hra dává k dispozici. A musím říct, že paleta hrdinů není vůbec chudá, jde ji hravě označit za velmi bohatou.

Postavte si hvězdný tým

Šampiony známé z filmů a komiksů si tu vybíráte rovnou ze tří řad, jež jsou definovány barvou, k níž dané kartičky náleží. Hrdiny ve Splendor Marvel vykládáte do těchto tří linií ze zamíchaných balíčků, takže nikdy nevíte, kdo se před vámi v následujících chvílích objeví. Horní modrý sloupeček je tvořen primárně legendárními postavami definujícími osud vesmíru. Střední oranžový nabízí střední třídu, zatímco ten finální zelený pracuje s hrdiny, o nichž jste pravděpodobně dosud nikdy neslyšeli, tedy pokud nepatříte mezi skalní fanoušky komiksů.

Abych zde však nevařil pouze z vody, uvedu pár příkladu. V zelené řadě naleznete třeba Squirrel Girl, America Chavez, nebo super padoucha Gorgona. Oranžová vrstva vám nabídne Nebulu, Red Skulla, nebo Kolektora. Finální modrá linka obsahuje Black Widow, doktora Octopuse, nebo Visiona. Postav je tu opravdu hodně, takže si ve finále své oblíbence nakonec najde snad každý hráč, který se vrhne do hraní.

Čím víc máte, tím více koupíte

Hrdiny si do své party nevybíráte ani tak podle toho, jak pěkně vypadají, nebo jaké mají ve vesmíru Marvel schopnosti. Prim hrají tři faktory. Příčku číslo jedna zaujímá hodnota. Někteří jdou do boje s nulou, zatímco u jiných je možno nalézt jeden až pět bodů, které se vám po jejich získání přičtou. Druhým aspektem výběru je symbol Kamenů nekonečna, jenž je s danou postavou spojen a následně představuje pasivní prvek pro vaše další počínání, jelikož ho lze použít při nakupování následujících postav, a především je nutný ke zdárnému dokončení hry.

Rukavice nekonečna a řada dalších míst přinášejících body si totiž žádá celkem šest kamenů, z nichž jeden (zelený) získáte pouze od specifických postav, takže se bez nich prostě do cíle nedostanete. Určité procento z nich navíc v Splendor Marvel patří k Avengerům, za což je vlastník tří a více kousků z této skupiny odměněn titulem sjednotitel Avengerů. Tato karta se pohybuje mezi hráči podle toho, kdo má nejvíce kartiček se symbolem A. Pak jsou tu však trvalé vázané bonusy právě na barvy karet, jež vám po získání už nikdo nesebere.

Finálním aspektem formujícím podobu výběru je bezpochyby cena, za kterou si lze karty ve Splendor Marvel pořídit. Každý kousek má totiž víceméně jasně definovanou hodnotu v kamenech, jež za něj musíte na počátku zaplatit. Zatímco část postav je v tomto ohledu už od počátku relativně přístupná, jiné patří vyloženě mezi zboží, jehož pořízení je během na dlouhou trať. A to ještě musíte hrát ve větším počtu hráčů, jelikož počet kamenů a tím pádem i počáteční manévrovací prostor je definován tím, kolik lidí je ve hře.

Kameny nekonečna, jež jsou minimálně zpočátku tažení Splendor Marvel vaší hlavní měnou, lze naštěstí doplnit šedými žetony Avengerů, jež získáte rezervací hrdinů. Ty mohou nahradit většinu kamenů. Problém je, že rezervovat si můžete pouze tři postavičky, takže rozhodně nelze vše vsadit na rezervování jednotlivých karet, protože se vám může tato taktika šeredně nevyplatit, minimálně tedy v momentu, kdy se vrhnete do duelu a špatně si naplánujete své následující kroky.

Splendor Marvel představuje sázku na správnou kartu

Karetní hra Splendor Marvel představuje slušnou volbu pro fanoušky karetních her i ty, kteří nemají s tímto žánrem příliš velké zkušenosti. Atraktivní je na ní vedle výborné hratelnosti také fakt, že skrze ni budete mít možnost nahlédnout do vesmíru plného hrdinů, kteří se nestřetávají, nýbrž spolupracují na splnění společného cíle.

Pro fanoušky Marvelu, hledající zajímavou karetní hru s touto tématikou, představuje Splendor Marvel jasnou volbu, protože jim nabídne zajímavý formát, u něhož budou moci strávit desítky hodin kvalitní zábavy. Trošku problematické je to s majiteli originálního Splendoru, ti by měli po hře sáhnout pouze v případě, že holdují komiksům, protože jim jinak nic moc nového nenabídne.