Recenze deskové hry Ukradené Vánoce Tima Burtona
Speciály Článek Recenze deskové hry Ukradené Vánoce Tima Burtona

Ukradnete, nebo zachráníte Vánoce?

Ukradené Vánoce jsou filmem, který je legendou. V průběhu letošního roku dostala tato kultovka dokonce svou deskovou hru a když tu před námi máme ty Vánoce, rozhodl jsem se, že se zde v textu Ukradené Vánoce Tima Burtona trošku představím.

• Počet hráčů: 2 – 6
  • Herní doba: 30 – 45 minut
  • Cena: 799 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 10+

Boj o svátky absolvujete v Ukradené Vánoce Tima Burtona za unikátní hrdiny

Nestárnoucí pohádka Ukradené Vánoce je příběhem, v němž vystupuje řada zajímavých postav. V deskové karetní hře Ukradené Vánoce Tima Burtona dostanete do rukou ty nejvýraznější z nich, což v praxi znamená, že škála hrdinů je tu tvořena šesticí jedinečných protagonistů preferujících trošku jiné podmínky než jejich konkurenti.

Vlastně je možno říct, že jsou rozděleni do tří skupin. Máme tu dobráky zastoupené Santou a Jackem Skellingtonem, padouchy prezentované Oogiem Boogiem a Dr. Finkelsteina. No a pak je tu samozřejmě neutrální skupina tvořená zombie Sali a Starostou, jimž je fuk, zda je Halloween nebo Vánoce. Berou to vždy víceméně stejně, takže za žetony vánočních dárků i halloweenských sladkostí dostávají stejný objem bodů, zatímco zástupci dobra a zla těží vždy primárně z toho, jaký směr vyznávají.

K žetonům se dostávají tak, že spolu vždy soupeří o trojici bodů na mapě. Na těch se každé kolo objeví určitý objem dárků a cukrovinek. Jak velký počet předmětů se zjeví je tu určeno tím, v jak pokročilé fázi je hra. Zatímco na startu vám Ukradené Vánoce Tima Burtona dají pouze hrstku žetonů, ve finále se můžete těšit na objemy schopné zvrátit misky vah na vaší stranu. Škála nabídnutých míst se může měnit, takže v partii nedostanete vždy totožné možnosti, jak z nich těžit. Za všech okolností ale musíte dostatečně efektivně pracovat s kartami.

Sázka na čísla se vám nemusí vždy vyplatit

Základní myšlenka hratelnosti karetní hry Ukradené Vánoce Tima Burtona stojí na tom, že opravdu každý tu přináší unikátní set karet. Část mají všichni stejnou, pracuje totiž pouze s myšlenkou čísel bez jakékoliv přidané hodnoty. S těmi lze pracovat pouze tím způsobem, že sázíte na číselnou hodnotu na nich uvedenou. To je ovšem vše, co vám nabídnou.

O dost zajímavější jsou pak karty, které vedle číslovky nabízí také nějaký ten bonus, s jehož pomocí dokážete situaci rozhodnout ve svůj prospěch. Když hrajete kupříkladu za Santu můžete při prohře změnit velkou část žetonů z halloweenských na dárky, což zlé postavy moc nepotěší, protože z nich mají jen malý zisk. Za Oogieho Boogieho zase disponuje kouskem, který má sice hodnotu jedna, avšak když hodíte dvojicí jeho kostek můžete z jedničky vytvořit v mžiku třináctku. Je to však slušný hazard, protože ne vždy se vám takto zadaří.

Zmínka o hodu s kostkami Oogieho Boogieho mě přivádí k dalšímu prvku, který dělá z Ukradených Vánoc Tima Burtona atraktivní titul. Zajímavý aspektem je tu bezpochyby skutečnost, že jednotlivé postavy mají vedle karet ještě unikátní schopnosti. Boogie disponuje už zmíněnými kostkami, jejichž rozdíl vždy může vsadit na misky vah u určité karty. Jack prochází vývojem otevírající mu potenciál vánočních dárků, zatímco Starosta disponuje žetonem prezentující vždy jednu z jeho tváří, což má dopad na fungování jeho karet.

Právě fungování jednotlivých postav je podle mého názoru jedním z důvodem, proč je dobré hrát Ukradené Vánoce Tima Burtona v co největším počtu hráčů. Jen tak totiž dokážete využít potenciál jejich schopností na maximum. Když budete hrát kupříkladu ve dvou jen těžko dokážete efektivně škodit za neutrální postavu zlé, či hodné, protože hratelnost primárně cílí na střet dobra a zla, ve kterém ti, kteří nevyznávají dobro ani zlo angažují jen minimálně, nebo takový byl během hraní můj pocit.

Hraní karetní hry Ukradené Vánoce Tima Burtona si vychutnáte prakticky kdykoliv

Na trhu je řada her stojících na slavných licencích. V případě karetní hry Ukradené Vánoce Tima Burtona musím však říci, že se jedná o jednu z těch, které se podařilo uchopit opravdu dobře. Jedná se o výbornou záležitost, kterou si vychutnáte jak se zkušenými hráči, tak i dětmi, jimž se už poštěstilo navštívit první třídu. Stačí jen umět číst a zábava může začít. Za největší plus pak rozhodně považuji skutečnost, že každý z hrdinů je unikát. Vaše partie tím pádem nemusí být nikdy stejná jako ta předchozí.

Za poskytnutí kopie hry Ukradené Vánoce Tima Burtona děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.