Recenze deskové hry Vinohrad + Toskánsko
Speciály Článek Recenze deskové hry Vinohrad + Toskánsko

Pěstování bobulí a výroba vína dokáží slušně vtáhnout.

Budovatelské strategie mají na PC a konzolích různý rozměr. Jen málokterá je však zaměřená vyloženě na pěstování vín. Tradice vín je ovšem v našem státě dlouhá. Někteří tento nápoj dokonce považují za faktor pevně spjatý s kulturou určitých míst. Jisté ovšem je, že vinohrady tu nejsou ničím výjimečným. Desková hra Vinohrad vás nechá stát se vinařem na plný úvazek a pokud by vám to náhodou přišlo jako příliš jednoduchý podnik, je tu ještě rozšíření Toskánsko zvyšující celkovou laťku, avšak podívejme se na jednotlivé kusy pěkně postupně.

Počet hráčů: 1 – 6

Herní doba: 45 – 90 min

Cena: 1299 Kč (Albi)

Poskytnuto: Albi

Věk: 13+

Vinohrad tu funguje za všech ročních období

Každá odysea musí někde začít, a cesta vína startuje na jaře. V této fázi umístíte každoročně do Stupnice vstávání, která definuje to, jak časně budou vstávat pracanti makající na vašem vinohradu. Čím později se budou budit, tím větší bonus dostanete. Takže zatímco hráč, jehož dělníci se probouzí na první řádce, nemá fakticky žádný bonus, jeho sok na opačném pólu dostane k dispozici po dobu tohoto roku jednoho pracanta navíc. Jakmile máte jasno v tom, kdy bude budíček, započne v deskové hře Vinohrad fáze léta, v níž startuje hráč, jehož lidé vstávají jako první.

Startovní počet pracovníků je definován náhodně za pomoci kombinace hodnoty dvou karet (Matka, otec), které fakticky určují jak počet pracujících, tak i to, s jakými kartami budete pracovat, nebo zda na startu budete mít po ruce nějakou tu strukturu, či nikoliv. Během léta pokládáte dělníky na žlutá pole a následně vyhodnocujete akce. Takto můžete prodat vypěstované hrozny, nebo zakoupit pole. Možné je také budovat různá zařízení, sadit (hrát) karty vinné révy, pořádat prohlídky, za které získáváte finance a také vyhodnocovat efekty karet letních návštěvníků. Akce provádíte střídavě, takže nikdo nemůže všechny provést během jediného tahu.

Pracovníky, které ve fázi léta nevyužijete, máte možnost ve Vinohradu nasadit v zimě. Než však přijde tato etapa, je tu ještě podzim, kdy si vezmete kartu letního či zimního návštěvníka. Kolik karet si vezmete, definuje to, zda máte k dispozici domek či nikoliv. Celkově je budování struktur něco, co se vám vyplatí. Kupříkladu takové zavlažování či trenáž vám dávají možnost pěstovat specifické odrůdy vína. Různé variace sklepa vám pak dávají možnost skladovat odlišně kvalitní vína, z čehož se pak můžete těšit v momentu, kdy vybudujete Ochutnávkovou pergolu.

Každé víno má ve hře Vinohrad svůj čas

Zima je pak obdobím, kdy za pomoci pracovníků, kteří nepracovali během léta, můžete sklízet z polí bílé či červené bobule, vyrábět skrze žetony hrozny vína, jejichž hodnota je definována počtem sečtených hroznů. Práce s vínem a jeho generování je faktorem, nad kterým je třeba řádně přemýšlet. Za sebe jsem si vždy našel dostatek prostoru k aplikaci různých strategií. No a pak je tu samozřejmě také verbování nových pracovníků za pomoci financí, přijímání a vyřizování objednávek, nebo vyhodnocování karet návštěvníků, kteří se rozhodli navštívit váš vinohrad.

Když kupříkladu vyhodnotíte kartu Výrobce, za dva penízky máte možnost stáhnout pracanty z jejich stávajících pozic a vrhnout jejich sílu na pěstování, či některou z řady jiných akcí. Manažér vám zase umožní realizovat libovolnou akci bez bonusů a především bez toho, aby k jejímu provedení bylo nutné užít dělníky. Návštěvníků je dostatek, takže se můžete těšit na odlišné výsledky. Celý rok končí v momentu, kdy mají všichni hrající odehráno a nechtějí provádět žádné další akce. Vinohrad samotný pak končí tak, že jeden z hráčů dosáhne milníku 20 vítězných bodů.

Vinohrad Toskánsko mění zavedené pořádky

Tedy přesněji řečeno může měnit. Jedná se totiž o tři moduly, které lze aplikovat do hry samostatně, nebo jakožto celek. Prvním faktorem, jenž je možné zakomponovat, je rozšířený herní plán. Šířit můžete díky němu svůj vliv po celém Toskánsku, načež lze vliv transformovat ve vítězné body. Vedle této možnosti je tu také obchodování, v jehož rámci měníte určité položky za jiné. A jako finální je zde prodávání vína, za něž získáváte vítězné body.

Druhou položkou modifikující razantně hratelnost jsou specializovaní pracovníci, kteří v tomto případě nedělají pouze akci navíc, ale rovnou mají nějakou tu unikátní schopnost. Když například do „boje“ za svou věc pošlete politika a zaplatíte jeden penízek, můžete po provedení akce a získání bonusu opět obdržet možnost z daného bonusu těžit. Šéf naopak dovede z akčního pole vyhodit konkurenčního pracovníka, což občas není úplně příjemné. Celkově fungují nově specializovaní dělníci vskutku zajímavě a občas dokáží slušně formovat průběh hry.

Posledním rozšířením jsou Zařízení. Zatímco v základní hře stavíte primárně k životu potřebné budovy, Vinohrad Toskánsko přináší také Akční zařízení dávající vám jednou ročně nějakou tu výhodu. Zlepšovací zařízení přináší permanentní bonus, Doplňující zařízení vám na konci roku dají nějakou tu odměnu. Zajímavé je na celkové situaci to, že nově přidané položky jsou prezentovány formou karet, které získáte skrze nákupy či bonusy.

Celkově bych řekl, že je Vinohrad Toskánsko obstojným rozšířením, které dokáže slušně navýšit znovuhratelnost základu za pomoci jednotlivých prvků, s nimiž můžete, avšak nemusíte pracovat. Za sebe jsem si po několika partiích klasické verze užil aplikaci kompletu, který stojí za to.

Vinaři si budou moci hraní Vinohradu řádně vychutnat

Jsou hry, které zrají jako víno. A přesně mezi takové kousky patří Vinohrad. Jedná se o výbornou strategickou deskovku, která vás nutí stále přemýšlet nad tím, jak rozmístit zaměstnance, které odrůdy pěstovat a jaká vína se vyplatí. Příjemná je také vizuálně. Vezmu-li v potaz také rozšíření Vinohrad Toskánsko, jedná se o kousek, který rozhodně stojí za pozornost. Zaujmout může jak skalní fanoušky strategií, tak při troše vysvětlování i milovníky vinařství, kteří tu najdou svá oblíbená vína.

Za poskytnutí recenzní kopie Vinohrad děkujeme českému distributorovi hry Albi.