Recenze FIA European Truck Racing Championship
Recenze Recenze FIA European Truck Racing Championship

Michal Jonáš

Michal Jonáš

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Od barevných poníků ke koníkům pod kapotou.

Žánr her s tahači se již odpradávna rozdělil na dvě odlišné větve. Tou první jsou dopravní hry s kamiony, jež měly videoherní premiéru již v roce 1983, kdy vyšel dopravní manažer Truckin’ pro konzoli Mattel Intellivision. Tou druhou větví jsou závodní hry, které se přidaly v roce 1989 titulem Super Trux pro historické počítače Amstrad CPC, Commodore 64 a Sinclair ZX Spectrum. Pokud vás zajímá celá historie závodních her s tahači, odkážu vás na můj nedávný článek na GamesBlog.cz.

Většinou to byly arkády se smyšlenými stroji a lokacemi určené pro nenáročné publikum. Ale našly se i výjimky. Dodnes nejlepší konzolová závodní hra s tahači je Super Truck Racing pro PlayStation 2 z roku 2003, která již nabídla licencované stroje i okruhy jakožto oficiální titul tehdejšího evropského poháru tahačů. Nechybí v ní ani naše speciály Tatra a Buggyra. A jen pět let nazpět brazilské studio Reiza vydalo na PC oficiální hru brazilského mistrovství Formula Truck, kterou dodnes považuji za nejlepší pokus o virtuální závody tahačů na PC.

• Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Switch (25. července)
  • Datum vydání: 18. července 2019
  • Žánr: závody

Neslavná minulost

Současnou licenci na evropský šampionát tahačů ETRC si zajistil francouzský vydavatel Big Ben, neblaze proslulý hlavně svými pochybnými hrami na základě starých odkoupených značek, jako jsou např. FlatOut 4: Total Insanity či V-Rally 4. Většinu závodních her přitom Big Ben svěřuje svému dvornímu dodavateli tohoto žánru, studiu Kylotonn z Paříže, které se pro zdůraznění své specializace přejmenovalo na KT-Racing. Jenže tito méně talentovaní vývojáři mají aktuálně plné ruce práce s WRC 8 a druhým dílem TT Isle of Man a tak se tahačům nemohli naplno věnovat.

Jenže Big ben žádné jiné studio, které má alespoň nějaké zkušenosti s motorsportem, nemá, tak co s tím? Kylotonn v roce 2013 na svém KT enginu vydal hrozné arkádové závody tahačů Truck Racer. A tento nástroj je od té doby již široce vyzkoušený v mnoha závodních hrách včetně řady WRC, tak proč jej znovu nepoužít? KT-Racing sice plný vývoj nové hry odmítl, ale uvolil se svůj engine připravit a vyčlenit část týmu, která bude jiné vývojáře podporovat. Big Ben nakonec vybral jednu ze svých nových akvizic, z níž jsem ale dostal kopřivku a vstávaly mi vlasy hrůzou!

Spolu s Milestone jsou KT-Racing spíše amatéry ve vývoji závodních her, i když nutno přiznat, že hlavně Francouzi se za poslední léta docela zlepšili, jak ukázali v solidním TT Isle of Man: Ride on the Edge. Ale slyšeli jste někdy o studiu Neopica? Vy asi ne, ale zeptejte se své malé sestřičky a ta třeba bude vědět. Jsou to dříve nezávislí belgičtí vývojáři z Gentu, kteří se donedávna živili tím, že na malé konzole vydávali různé holčičí hříčky hlavně ze série I Love My (Pony, Cats, Dogs, Horse ad.). Jejich jedinou velkou hrou je lovecký Hunting Simulator z předminulého roku. A to měli dělat licencované a reálné tahače? Uf, to jako fakt?

Dobří vývojáři + špatný engine

Všechny hry od Big Benu zpravidla načínám s despektem, ale tady jsem neočekával raději vůbec nic. Musím se ale Belgičanům omluvit, protože se ve spolupráci s KT-Racingem ve své závodní premiéře předvedli docela dobře, načež bych spíše pokáral zastaralý a nevýkonný KT engine, na jehož vrub jde velká část nedodělků ve hře. Každopádně i Big Ben chtěl nezkušené vývojáře utajit, a tak je skrývá za umělou značkou N-Racing.

„Krásná grafika se na nepříliš výkonném enginu musela někde projevit.”

Nová hra přináší evropský šampionát tahačů, jenž v jejím podání čerpá z minulé sezóny 2018. Dostanete tak 8 okruhů z minulého roku včetně Mostu, které sice v Neopice/KT-Racingu vytvářeli od píky, ale jen podle fotografií a veřejných satelitních map. K žádnému přesnému měření a skenování nedošlo, takže velkou přesnost lokací nečekejte. Např. cílové rovinky v Jaramě a v Misanu reálu moc neodpovídají a podobných příkladů by se našlo více. Tvůrci ovšem nedostali svolení k použití Hungaroringu, protože si jej exkluzivně zajistili Codemasters pro svoji řadu F1, a tak zde místo něj najdete smyšlenou fantasy trať Hungary Speedway.

Je vidět, že ji navrhovali v motorsportu nezkušení tvůrci, protože by v žádném případě neprošla bezpečnostními požadavky FIA, ale je pohledná, má zajímavý profil a rozhodně není nudná. Kvituji, že kromě ETRC tvůrci do hry přidali ještě druhý seriál World Series (WS), což je menší a smyšlený světový šampionát tahačů, jenž se jezdí na dalších 6 světových tratích, takže celkový počet lokací dělá 13 skutečných + 1 fantasy. Klidně oba poháry najednou můžete rozjet v rámci kariéry, která je evidentně s drobnými obměnami převzatá ze stejných režimů z posledních her od Kylotonnu.

Začínáte jako jezdec pro jeden závod, ovšem nejdříve musíte projít 15 licenčními zkouškami, jež jsou ale fakt lehké. Později již vybíráte z déletrvajících smluv, v nichž plníte týmová očekávání a za umístění vyděláváte kredity, jež třeba investujete do vylepšení svého tahače. Když ale máte podepsat nový tým, tak se o něm nedozvíte prakticky nic a není vidět ani jeho tahač. Zbývající sestava režimů pak zahrnuje časovku, rychlý závod a vlastní šampionát, vždy v rámci ETRC, či World Series. Dohromady tyto dvě třídy zkombinovat nelze.

Velmi pohledné

Absolutním překvapením pro mne byla nádherná grafika, která je, byť s drobnými propady, dostatečně rychlá v 60 FPS, a určitě daleko lepší, než všechno, co za poslední léta vymodelovali v mnohem zkušenějším KT-Racingu. Tahače mají krásně zpracované zavěšení, plně funkční kabiny s volným rozhledem, kouřové efekty také vypadají skvěle a okruhy jsou solidně detailní. Alespoň v tomto je KT engine hodně silný.

Pokud jedete za mokra, takto realistické louže a zmáčenou vozovku málokde uvidíte. Je ovšem škoda, že už nezbyly zdroje na dynamické počasí, ani na rozmanité podmínky, protože jediná čtveřice znamená toliko jen přednastavené jasno, oblačno, mlhu a mokro bez deště. Navíc by se hlavně v kabině velmi hodilo nastavení výhledu (FOV), protože v jedné kameře vám volant zastiňuje celou palubní desku a nejde s tím nic dělat. Leda si dát jiný pohled bez volantu, což ale není ono.

Krásná grafika se samozřejmě na nepříliš výkonném enginu musela někde citelně projevit. Zjistil jsem to zanedlouho a jsou to obrovské ústupky, které celou hru naprosto zásadním způsobem negativně ovlivňují a výrazně zasahují do výsledného zážitku. Každý závodní víkend, ať už v rámci ETRC či WS, začínají tréninky, po nichž nastupuje kvalifikace a vždy kvarteto závodů. Tvůrci si propozice ETRC trochu upravili, takže ať si dáte jakoukoli délku závodu (minimum je 25% skutečné délky, což jsou 3 kola), kvalifikace je pouze dvoukolová, navíc s tím, že první kolo startujete z 60 km/h, takže je úplně zbytečné. Přitom skutečný šampionát ji má dvacetiminutovou.

Po kvalifikaci následuje ještě rozstřel nejlepší desítky zvaný Super Pole. A teď to přijde: ve všech závodech se utkáte s pouhopouhými 11 soupeři, což by bylo zastaralé číslo už před 15-20 lety! Ve starém Super Truck Racingu na PS2 jezdí 10 tahačů, ve Formula Truck na PC 26 a v minulém roce jezdilo skutečný mistrák až 21 vozů. Ve všech dalších jízdách si sice můžete navolit i ostatní vozidla na trati, ale je to úplně zbytečné, protože ta jedenáctka je vždy roztažená na celé délce vozovky a vy tak v trénincích i kvalifikacích nikoho nepotkáte.

Díky slabému počtu startujících je nějaké Super Pole zhola zbytečné, protože se ho nezúčastní jen poslední dva tahače. Na startovním roštu před závodem pak ten tucet působí prázdně, a tak DNA reálných závodů, což jsou tuhé souboje, přetlačování, létající nárazníky a strkanice, se kvůli tomu do hry nepovedlo přenést. Vláček se záhy po startu dost roztrhá a mezi tahači se vytvoří velké mezery, takže často závodíte tak akorát jako v časovce sami se sebou.

Druhou nepovedenou funkcí je v kariéře pouze trojice velmi nízko nastavených obtížnostních stupňů. Přitom mimo kariéru je obtížností kupodivu 5. I na nejvyšší není problém pro středně zkušeného hráče vyhrávat všechny kvalifikace, zatímco na ty spodní dvě vyhráváte i nejkratší závody klidně o půl kola. Zde hra také zamrzla někde před dvaceti lety, protože dnes je jasný trend plynulé volby obtížnosti skrze posuvník v procentech.

Korunu všemu nasazuje ještě nepovedená AI počítačových protivníků, kteří v závodech jezdí daleko defenzivněji a pomaleji než v kvalifikacích. Takže klidně můžete do závodu startovat z posledního místa, načež i na tu nejvyšší obtížnost do půli okruhu předjedete skoro celé pole. A ty dva až tři zbývající soupeře dáte do konce prvního okruhu. Nu, a pak už zase jen jezdíte zcela sami.

Styl plyn-brzda

AI závodníci též dělají neuvěřitelné kousky. Už jsem se začínal těšit, že v dlouhé rovince naproti té cílové v Misanu pojedeme s druhým tahačem těsně vedle sebe souboj o vedení, ale on nejdříve ve 145 km/h prudce zrychlil na maximálku 160 km/h, aby z ničeho nic v polovině rovinky prudce zpomalil a jako pokorný žáček se zařadil za mne…

„Hra samozřejmě není žádný akurátní a náročný simulátor.”

Vlastně jedinou možností, jak si udělat alespoň nějakou výzvu, je navolit si manuální řazení a ruční chlazení brzd. Manuální převodovka vás sice o dost zrychlí, protože automat nechá otáčky zbytečně klesnout, neumí podřazovat před zatáčkami (což šetří brzdy) a nedokáže udržet dostatečný tlak přeplňování. Jenže stačí jednou pořádně dupnout na kotouče a brzdy se vám rozpálí, takže je musíte pravidelně tlačítkem ochlazovat proudem vody z 200litrové nádrže. A brzdit, podřazovat, zatáčet a ještě k tomu pošilhávat po teploměrech a chladit brzdy, to už je v závodě pěkná šichta.

Tvůrci si ale neuhlídali plno drobných chybiček. Když si změníte převodovku (to jde kdykoli), projeví se to až při dalším načtení. V menu občas létá myš jako splašená, když se tříská s připojeným ovladačem, zpětná zrcátka jsou v obludném kostičkovém rozlišení a varování o penalizaci znamená zmatečně už přidělení, nikoli jen informaci, abyste si dali příště pozor. Mini mapka je pouze statická a neotáčí se, takže moc nepomůže, a když přesně netrefíte ikonu na vjezdu do pitlane, tak uličku tahač jen projede a zase vyjede. V boxech ale ani noha, slouží jen jako rozhraní pro nastavení vozu, což lze ale provést i v menu hry.

To už jsem koukal na drát a smál se od ucha k uchu, že si tvůrci netroufli na modelování obličejů, protože v prostřizích a při oslavách na stupních vítězů jsou všichni v helmách! Jestli v závodech nechcete absolvovat tréninky a kvalifikace, máte smůlu. Navolit si přizpůsobené složení závodního víkendu nejde, přeskakovat také ne, takže vždy musíte napřed vyjet a až pak jízdu zrušit. Hra ještě nepodporuje zdaleka všechny aktuální typy a značky volantů a zpětná odezva je při jakémkoli ovládání naprosto mizivá.

Další chybky

Technicky není hra zdaleka dokončená, protože se mi několikrát tahač po startu jízdy sám zastavil a zaseknul (restart naštěstí nechybí, přetáčení času tu nenajdete). Z boxové zídky vám vaše inženýrka do rádia často hlásí naprosté nesmysly, jako „Drž pokud možno pozici”, když dojíždíte prvního a za vámi nikdo není. Hodiny na okruzích ukazují stále jeden plynoucí čas, takže trénink rozjíždíte ve 12:35, načež závod startuje o několik minut později, když v reálu jsou mezi jednotlivými jízdami velké přestávky. A je hodně mrzuté, že se mezi závody ztrácejí vydělané kredity (hned po závodě dostanu 2000 kreditů a v menu najednou 0).

Hra samozřejmě není žádný akurátní a náročný simulátor, na to tvůrci se zkušenostmi s poníky a psíky samozřejmě nemají ambice, takže jízdní vlastnosti tahačů zabezpečují dva skoro identické jízdní modely (jeden pro ETRC, druhý pro světové kamiony). To samé platí i pro zvuky motorů, jež jsou opět pouze dvojí, byť jsou určitě reálně natočené, protože zní dobře a pěkně si odfukují při podřazování. Také ať už jedete na suchu nebo na vodě, přilnavost se prakticky nemění.

Tvůrci si prostě svoji závodní prvotinu museli pořádně zjednodušit, aby ji dokázali dokončit. Tudíž je jedno, jakou jízdu jedete, diváci jsou na tribunách stále ve stejném počtu. Kardinálním úletem je ale stejná zásoba chladící vody pro všechny závodní distance, takže když pojedete jen na 3 kola, stejně máte k dobru plnou vanu 200 litrů určenou na kol 12, pročež se s nějakým taktickým šetřením vody nemusíte vůbec zabývat. Opět tím závodní zážitek velmi trpí. Zaváděcí kola i průjezdy boxy jsou výhradně automatické, maršálkové sice stojí, ale jsou to jen statické placky, pročež vlajkové či světelné signály tu vůbec neexistují.

Odbytý online, ale skvělý offline

Poslední dva herní režimy jsou i po vydání hry stále naprosto prázdné. U online multiplayeru jsem to nějak očekával, protože jeden závod nebo víkend jen pro 8 jezdců asi velké lákadlo nebude. A tak jsem nikdy nenašel ani jednu spuštěnou seanci. A v menu je ještě režim týdenních událostí, ale ten ani nejde rozkliknout. Na druhou stranu největší překvapení mi přinesl přibalený režim rozdělené obrazovky. Funguje vertikálně i horizontálně, grafika se zhorší jen minimálně a ve dvojici jezdíte s „plným” startovním roštem dalších 10 počítačových závodníků. Jestli alespoň v něčem titul naprosto exceluje, je to zde. I závody ve dvou jsou daleko nejzáživnější částí celé hry.

Přitom jízdní model není vůbec špatný. Je sice vidět, že je kvůli konzolím primárně určený pro ovladače, ale tahače se citlivě a precizně řídí, jsou při plném plynu v zatáčce reálně přetáčivé, dá se s nimi skvěle smykovat a dokonce je s ovladačem ze zadní kamery trochu cítit jejich hybnost a velká hmotnost, kdy se velmi pěkně hrnou ven ze zatáčky. Tvůrci dokázali myslím dobře trefit ten průsečík mezi arkádou a reálnějším projevem, protože tady nenajdete žádné pomůcky typu ABS a kontroly trakce. Nicméně alespoň si můžete zakázat ohřívání brzd, pokud vás to při jízdě obtěžuje.

V rychlém závodě je k dispozici i možnost povolení omezovače, takže pak kamiony překonají těch povolených 160 km/h. Formula Truck je ve fyzice vozů sice stále nedostižná, ale zdejší tahače jsou zase reálnější než je podobná třída ve Forze Motorsport 7, o Truck Raceru od kolegů z KT-Racing ani nemluvě.

Jestli je něco na hře opravdu cítit, je to slibný potenciál a překvapivě dobře funkční základ, za který se v Belgii nemusí vůbec stydět. Možná, že kdyby použili raději svůj vlastní engine pro poníky, tak by byl výsledek lepší než polovičatý současný stav, protože dodaný materiál z KT-Racingu prostě není tak dobrý, aby se na něm dala vystavět špičková hra. Nejezdí se tu však vůbec špatně, pročež jsou tahače o třídu lepší hrou, než byl při vydání např. Dakar 18 od stejného distributora, jako také první závodní hra jiného studia. Jenže co naplat, když je kolem vás na trati pusto prázdno, kvalifikace zcela zbytečné a schopnosti umělých jezdců naprosto mizivé? Takže tu chybí pořádná výzva, napětí, adrenalin a pocit z dobrého výsledku, což je pro závodní hru velká prohra.

Hru koupíte na Xzone.cz.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

V základu na nezkušené vývojáře až obdivuhodně zvládnutá hra, která se ale na závodních tratích snadno zvrhne v nudné kroužení bez špetky motivace.