Recenze God of War

102
Platformy PlayStation PlayStation 4

Kratos odcestoval z řeckého pobřeží do norských fjordů.

Hráli jsme na: PS4 Pro

Vychází 20. dubna 2018 na PlayStation 4

České titulky

Společnost Sony se do konkurenčního boje o nejlepší konzoli na trhu opřela se vší vervou. Osobně si myslím, že co se exkluzivních titulů týče, Playstation 4 silnější první pololetí nezažil. Uznejte sami – remaster Shadow of the Colossus, slibně vypadající thriller Detroit: Become Human a především dnes recenzovaný God of War. Na další eskapády polobožského Sparťana si hráči museli počkat dlouhých pět, respektive osm let (Ascension vyšel v roce 2013 a třetí díl v roce 2010) a my se dnes podíváme na to, zda se resuscitace oblíbeného hrdiny studiu Sony v Santa Monice povedla.

Postrach bohů v důchodu?

Kratos se v antickém prostředí starověkého Řecka postaral o významné prořídnutí místního božského panteonu. Určitě si jej pamatujete jako téměř nemluvného válečníka kráčející stezkou pomsty, který se neštítí zlikvidovat libovolnou mytickou bytost. Po krvavém zúčtování se samotným Diem se nám osudy plešatého Sparťana ztrácí ze zřetele. Až nyní máme možnost nahlédnout na další životní etapu Krata a nebudu vám nic nalhávat – máte se na co těšit.

„Ať už jde o záchranu prokletých valkýr, uzavírání časoprostorových trhlin, osvobozování draků nebo jen prohledávání truhel kvůli lepší výbavě, rozhodně si nemůžu stěžovat na stereotyp.“

Rozmáchle podaný příběh nás zavede do mrazivých pustin Skandinávského poloostrova, v nichž se rudě tetovaný svalnatec skrývá před minulostí. Zestárl, nechal si narůst plnovous, a především založil novou rodinu. Po bok Krata a jeho syna Atrea se dostáváme ve smutné chvíli, kdy strojí pohřeb manželce Faye. V ten samý moment dožene válečníka jeho skrývaná minulost, když tryznu naruší modře tetovaný cizinec, který se s naším hrdinou okamžitě pustí do křížku. Jejich lítý souboj uvede události do pohybu, čímž nakročíte do rozjetého vlaku příběhu, z nějž nebudete chtít vystoupit. Nejvíce se budete věnovat vývoji vztahu strohého otce a osamělého syna, jenž se bude postupně vyvíjet a projde několika krutými zkouškami a zvraty.

O samotné dějové lince se více zmiňovat nebudu, protože každý střípek informací by působil jako spoiler (nikde nic nezjišťujte, zacpěte uši před jakýmkoliv zdrojem zpráv). Můžete mi ovšem věřit, že práce se severskými mýty se scénáristům povedla, takže se během putování světem Yggdrasilu budete skvěle bavit a mnohdy vám bude padat čelist nad tím, jak do sebe veškeré události zacvaknou. Putování mezi světy je pevnou součástí děje - nejvíce času strávíte v Midgardu, ale za návštěvu stojí také Alfheim či Helheim. Další kraje si otevřete, pokud vypátráte střípky šifry rozeseté po Zemi.

Znalci norských mýtů tedy tuší, že navštívíte zemi světlých elfů a vikingské podsvětí, což zajišťuje dostatečné množství zvratů a dějových kliček. Titulní příběh vám zabaví na přibližně 15 až 20 hodin, což je v rámci akčních adventur téměř standardem, ale díky vedlejším misím se můžete v God of War zaseknout i přes padesát hodin. Postranní úkoly totiž nijak nenarušují tempo příběhu, spíše jej doplňují o další zajímavé události. Několikrát jsem se přistihl, že se toulám Jezerem devíti (světů) po jednotlivých ostrůvcích a odhaluji jejich tajemství. Ať už jde o záchranu prokletých valkýr, uzavírání časoprostorových trhlin, osvobozování draků nebo jen prohledávání truhel kvůli lepší výbavě, rozhodně si nemůžu stěžovat na stereotyp.

Bojová extáze

V neustálém napětí vás totiž udržuje soustavné ohrožení života, o nějž vám usilují různorodé mytické bytosti. Střety s řadovými pěšáky probíhají svižně a je radost trénovat si různé variace útoků na ledových a ohnivých posluhovačích severských bohů. Postupně se naučíte využívat různých triků, kterými budete likvidovat řady obratných běžců, obrněných těžkooděnců či válečníků se štítem. Díky povedeným grafickým prvkům okamžitě poznáte, čím vaše soupeře poškádlíte nejvíce.

„Za designerský majstrštyk považuju to, že Atreovi dáváte povel pouze jedním tlačítkem, ale funguje to velmi dobře a intuitivně.“

God of War se ovšem vždy pyšnil lítými střety s obrovskými monstry a ani o ty v aktuálním díle nepřijdete. Mimo několika bossů se budete pravidelně vypořádávat s unikátními požírači duší či trolly. Každý z nich má mimo vlastní jméno svůj specifický způsob boje, takže opatrně prozkoumáte jeho slabiny a pak jej kombinací slabších a silných úderů rozsekáte na maděru. Hojně při tom budete využívat zakončovacích sekvencí, které jsou tak efektivní a brutální, jak si je pamatujeme z řeckých eskapád. I když se budete prohánět houfem nepřátel, bude vše vypadat ladně a přehledně, takže se na každý střet budete vyloženě těšit (hlavně valkýry vám pořádně zatopí). S volbou vyšší obtížnosti bude mnohem těžší se vyrovnat s proklatci z fjordů. Budou totiž mnohem záludnější, agresivnější a vzájemně spolupracují.

Naštěstí na bojišti nebude řádit sami. Váš synek přece jen podědil po krvi lačnící geny a bude vám k ruce v téměř každé chvíli. Svým lukem dokáže přerušit nabíjené útoky monster či rozptýlí nepřítele a naláká jej na sebe. Poskytne vám tak dost času, abyste doplnili zdraví pomocí krystalů rozházených po zemi a vrátili se do líté řeže v plné síle. Odvrácení pozornosti se dá také využít k útokům ze zálohy, protože seknutí do zad nepřítele mu způsobí nejen větší zranění, ale také jej na chvíli omráčí. Postupem času se Atreus naučí vystřelovat magické projektily, jež mimo likvidace draugrů a další havěti pomohou řešit hádanky a otevírat nové cesty. Za designerský majstrštyk považuju to, že Atreovi dáváte povel pouze jedním tlačítkem, ale funguje to velmi dobře a intuitivně.

Bojuj, jak umíš

I když je porcování severských mytických tvorů zábavné samo o sobě, na vyšší úroveň jej posunuje vylepšování schopností a zbroje Krata i jeho potomka. Podívejme se nejdříve na výbavu obou válečníků. Jednotlivé kousky brnění či zbraní lze získat trojím způsobem – najdete je v truhlách, necháte si je vyrobit za stříbro a vzácné materiály (které sbíráte po světě) nebo si je prostě koupíte. Vybírat si je budete s ohledem na jejich základní vlastnosti zvyšující základní atributy (síla, runy, obrana, vitalita, štěstí, obnova) a navíc mohou přidat magické výhody. Sami nakonec zjistíte, jaká výstroj odpovídá nejlépe vašemu stylu. Za nalezené suroviny můžete své oblečené kousky také vylepšovat a do prázdných slotů přidávat legendární runy, jež vám poskytnou ještě větší výhody v boji. Nakonec tedy volbou zbroje značně ovlivňujete svůj herní styl, který můžete v průběhu hraní snadno měnit.

„Leviatan můžete odvrhnout na libovolnou vzdálenost, ale pokud sami nedáte povel, do vašich rukou se nevrátí.“

Podobnou úpravou prochází také vaše sekera Leviatan. Ikonický symbol celého dílu můžete vyšperkovat o lepší topůrko a posílit lze také jeho kovovou část. K hlavici sekery si také přibijete vzácné drahokamy, díky nimž rozvíříte své okolí smrští smrtelných ran. V závislosti na úrovni zbraně zároveň otevíráte přístup k různým Kratovým schopnostem. Za získané zkušenosti se postupně naučíte nové pohyby, švihy a vrhy sekerou i účinná komba. Nesmíme zapomenout ani na hrdinův štít, který jsem osobně používal častěji jako účinnou zbraň, když po ruce nebyla sekera.

Leviatan totiž můžete odvrhnout na libovolnou vzdálenost, ale pokud sami nedáte povel, do vašich rukou se nevrátí. Když tedy zapomenete ve válečné vřavě čepel zaseknutou v kmeni stromu, pustíte se do nestvůr holýma rukama. Proti některým soupeřům se navíc jedná o účinnější taktiku – ledové obry zřejmě mrazící zbraní moc nepoškádlíte, zato ránu pěstí si určitě zapamatují. Pěstmi navíc porcujete nepřátele ve fázi zuřivého amoku, který můžete nechat proudit v největších krizích a umlátit třikrát většího trolla bez použití jakékoliv zbraně.

Upgradovat lze také Atreovy vlastnosti. Nakonec slabší soupeře odstraníte pěkně zdálky díky několika projektilům z luku. Váš synek umí také vyvolat duchy zvířat, což přinese chaos do už tak těžce zkoušených řad severských oponentů. Výběr Atreova brnění v podstatě souvisí se způsobem Kratova boje. Prostě se rozhodnete, zda chcete podpořit útočnou či obrannou fázi střetů.

Zabrat dostane i mozek

Své zbraně však hrdinové nepoužívají pouze k navracení stvoření do Helu, řeší jimi také prostorové hádanky. Jejich valná většina se týká nalézání cest k truhlám nebo mytickým nepřátelům, ale především ke konci příběhu se budete potýkat s řadou mechanických pastí. V té chvíli musíte využít mrazící schopnosti Leviatan na doraz. Uvedu příklad: Otevřete si bránu, která se však zavře dříve, než k ní vůbec doběhnete. Vezmete tedy svou magickou zbraň a vrhnete ji do soukolí mechanismu, který zmrazí. V pohodě proklušete branou a poté přivoláte svou ostrou přítelkyni zpět.

„Během své poutě za rozptýlením manželčina popela z nejvyššího vrcholu světa narazíte na spoustu nepřátel, reálií, mystických proroctví a dalších prvků, které nemáte šanci udržet v paměti.“

Velký počet prostorových hádanek se musí řešit v kooperaci s Atreem. Spolupráce otce a syna je tedy příkladná jak v boji, tak v adventurní části. Po stisknutí stále jednoho a toho samého tlačítka na gamepadu bude synek šplhat do míst, do nichž se Kratos nemá šanci dostat, a využije svou dovednost číst v severských runách, takže řeší také většinu textových hádanek. Atreova gramotnost má však další využití.

Během své poutě za rozptýlením manželčina popela z nejvyššího vrcholu světa narazíte na spoustu nepřátel, reálií, mystických proroctví a dalších prvků, které nemáte šanci udržet v paměti. Naštěstí si Kratův potomek vede podrobný deník, v němž si vše zapisuje. Fanoušci severské mytologie si tak mohou počíst v klasických mytologických příbězích (na lodi si jich poslechnete spousty), prozkoumat vlastnosti protivníků či vyhledat všechny dostupné úkoly. Práce s inventářem a deníkem je intuitivní a přejde vám do krve během pár chvil.

Malebný výlet

Když za sebou máme pohled na příběh a mechaniky titulu, musíme se mrknout na audiovizuální provedení. Už od prvních trailerů byli hráči uchváceni grafickou stránkou God of War, ale zároveň se báli nechvalně proslulého nadhodnocení ukázky a následného downgradu v reálném zobrazování doma. U Kratových dobrodružství si můžete oddechnout, je totiž k neuvěření, co PS4 Pro dokáže přenést na vaše obrazovky (samozřejmě můžete upřednostnit fps před grafickým výkonem).

Detailní prostředí, úchvatné scenérie, dynamický boj – vše by se dalo popisovat pouze v superlativech. Zacuknutí obrazu jsem zažil pouze jednou během 35 hodin hraní. Velkým pozitivem je změna kamery, kdy sledujete Krata zpoza jeho pravého ramene a máte nepřetržitě přehled o ději. Zapomeňte na cutscény. Ve chvílích, kdy hra potřebuje odvyprávět kus děje, natočí se scéna na potřebný úhel a po skončení sekvence se ladně zase vrátíte za záda hrdiny.

„Jedno z kouzel Kratovy odysey totiž tkví v objevování nových principů a záludných triků, na něž přijdete v průběhu hraní, o samotném příběhu nemluvě.“

Ruku v ruce s vizuálem kráčí také ozvučení. Monumentální hudba citlivě zpracovává severské melodie, dabing se povedl na jedničku a zvukové efekty prostředí skvěle doplňují jakoukoliv vaši činnost. Český hráč si píše velké plus za kompletní textovou lokalizaci, která přiblíží titul i méně zdatným angličtinářům.

Co k hodnocení God of War dodat? Zahrajte si jej. Milovníky akčních adventur čeká skvěle odvyprávěný příběh bez hluchých míst s hromadou zajímavých charakterů (především čistotou posedlý trpaslík pobavil). Je radost sledovat Krata v jeho otcovské roli, v níž svou lásku k potomkovi skrývá za strohé označení „chlapče“. Nezklame ani soubojová složka, která se pravidelně střídá s hádankovými a skákačkovými momenty. Někomu možná přijdou dlouhé scény šplhání či plížení, ale to je daň za minimum načítacích obrazovek, takže se dají pochopit. Vše dostanete zabalené v nádherném audiovizuálním balíčku, který potěší zrak i sluch každého hráče. Přiznám se, že jsem s maximálním hodnocením velmi šetrný, ale tady nemám potřebu váhat.

Poznámka recenzenta na konec: O God of War by se dal napsat text dvakrát, třikrát tak dlouhý, než je tento. Mohli bychom se věnovat každému detailu a podrobně jej rozpitvávat, polemizovat nad tím, kolik si půjčili tvůrci z restartu Tomb Raideru nebo z The Last of Us, a zkoumat titul z dalších úhlů pohledu. Podle mě by se však jednalo o kontraproduktivní nabobtnání textu. Jedno z kouzel Kratovy odysey totiž tkví v objevování nových principů a záludných triků, na něž přijdete v průběhu hraní, o samotném příběhu nemluvě. A o tyto zážitky vás rozhodně nechceme ochudit.

Druhý pohled

Napsal: Michal Burian

Na původní díly God of War vzpomínám dodnes. V paměti mi uvízly ve spojení se skvělou rubačkou, u které jsem se nejednou pořádně rozčílil. Když jsem si v roce 2015 na PS4 zahrát remaster trojky, mé nadšení bylo ta tam a hru jsem ani nedohrál. Bylo to z důvodu celého konceptu hry. Ten mi na rok 2015 přišel zastaralý a už nefungoval tak, jak kdysi na PS3. Naštěstí si vývojáři dali potřebnou pauzu a rozhodli se krvavé dobrodružství Krata restartovat a nabídnout jej fanouškům v podobě, jež odpovídá dnešním standardům. Kamera je nyní za zády hlavního hrdiny, hra se více soustředí na příběhovou stránku a souboje jsou sice záludnější, ale na střední obtížnost nepředstavují zase takovou výzvu, abyste kvůli nim museli hodinu opakovat dokolečka jeden a ten stejný souboj.

Za změny jsem skutečně rád, God of War vykročilo, jak nejlépe mohlo a přináší nám zajímavý příběh s nejedním překvapením, zábavnou hratelnost, občas záludnější hádanky, smysluplné vedlejší úkoly a aktivity, které doplňují hlavní dějovou linku, a do toho skvělou grafiku. Já osobně na PlayStationu 4 Pro upřednostnil grafiku před výkonem. Občas jsem se setkal s menšími propady frekvence snímků za sekundu, nešlo ale o nic, co by nabouralo samotnou hratelnost.

V novém God of War vidím hned několik her. Po stránce příběhu by se dal titul přirovnat k survival thrilleru The Last of Us nebo k sérii Uncharted, zatímco v soubojích se malinko podobá Souls hrám a samozřejmě starým dílům God of War. V Santa Monice namixovali skvělý mix, jenž funguje a jsem si jist, že se u něj budete bavit stejně dobře jako já a Kuba.

Už teď se těším, až se „na sever“ znovu vypravím a objevím další tajemství hry. Za mne povinnost pro každého majitele PlayStationu 4. Doufám v úspěšné pokračování.

*Omlouváme se za černé pruhy na screenshotech, neměli jsme správně nastavené základní rozlišení u PS4, na které při focení bohužel nemělo nastavení obrazu ve hře vliv.

God of War koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk, kde získáte set dvou skleniček a DLC.

God of War

God of War měl vysoké ambice, které naplnil do posledního písmenka. Studio v Santa Monice udělalo obrovský kus práce, který dokáže k obrazovkám přikovat na několik desítek hodin. Takže na nic nečekejte a upalujte nakopat zadky trollům.

příběh zasazený do severských mýtů
sledování vývoje vztahu mezi synem a otcem
souboje