Recenze Granblue Fantasy: Relink - kooperativní JRPG
Recenze Recenze Granblue Fantasy: Relink - kooperativní JRPG

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Mimořádně bohatý kříženec JRPG a ARPG.

Granblue Fantasy: Relink je jednou z těch her, které si prošly zdlouhavým vývojářským peklem - její komplikovaný vývoj začal již před osmi lety a původně se na něm podílelo uznávané vývojářské studio Platinum Games, které ale o tři roky později odpadlo a vývoj tak pokračoval v režii Cygames. Přesto se domnívám, že stopa Platinum Games, mistrů vynikajících realtime bojových systémů, je na hře dodnes patrná. Cygames se kromě těchto základů mohli opřít také o hluboký lore či armádu postav z jejich původní Granblue hry pro mobilní platformy. Výsledkem toho všeho je nakonec nádherné JRPG, jehož bojový systém a hlavně endgame hloubka si nezadá se zábavností sérií Diablo či Monster Hunter, z nichž si bere část inspirace. Hrát ji přitom můžete sami, nebo online s kamarády či náhodnými hráči.

• Platforma: PS5 (recenzováno), PS4, PC
  • Datum vydání: 1. 2. 2024
  • Výrobce: Cygames (Japonsko)
  • Žánr: JRPG/ARPG
  • Multiplayer: ano (až 4 hráči kooperativně)
  • Dat ke stažení: 52 GB
  • Herní doba: 15 hodin (kampaň) až 100 hodin (endgame)
  • Cena: 1 499,- Kč (Alza)

Výpravná kampaň

Ačkoliv zápletka příběhové kampaně nepatří k originálním a je plná tradičních JRPG klišé, čeká vás několik poměrně šokujících zvratů, naprosto monumentální finále a hlavně: některé postavy z pestré družiny si nejspíš opravdu zamilujete. Jste kapitánem (nebo kapitánkou, volba hlavní postavy je na vás) létající lodi a její posádky, která se během putování nebeským královstvím dostane do bitvy s monstry a na pomoc si přivolá draka Bahamuta. Ten se ale nečekaně vzbouří a málem zničí vaši loď i družinu. Během vyšetřování celé události zjistíte, že podobné nečekané obraty se začaly dít prakticky u všech mocných bytostí, které měly království původně bránit. Jak se ukáže, za vším stojí tajemná náboženská sekta (a její rychle rostoucí armáda) s ďábelskou a zdánlivě nepřemožitelnou Lilith v čele.

Základní verze hry obsahuje celkem 20 hratelných postav, ale během příběhové kampaně je vhodné soustředit se pouze na vaši hlavní čtyřčlennou partu a hlavně na vaši primární postavu, protože vývojové stromy vaší postavy i vylepšování jejích zbraní jsou mimořádně hluboké a pokud nechcete vyloženě farmit (což je stejně výhodnější až v endgame), nebudete mít dost surovin pro všechny. Musíte tedy pečlivě vybrat, koho do své hlavní aktivní družiny zvolíte, aby byli zastoupeni jak bojovníci, tak i mágové s útočnými či léčivými kouzly. Váš kapitán je přirozenou volbou pro hlavní postavu a také příběh této postavy patří k těm nejzajímavějším, protože v jeho úvodu jste okolnostmi donuceni spojit svůj život s tajemnou modrovláskou, která se ukáže být mimořádně důležitou.

Některé postavy z této pestré družiny si nejspíš opravdu zamilujete.

Ačkoliv se vám již během hraní příběhové kampaně začne postupně otevírat celý herní svět, včetně nepovinných misí a kooperativního obsahu (příběhová kampaň nelze hrát ve více hráčích), je lepší nenechat se příliš rozptylovat a nejprve dohrát kampaň, abyste se do všeho ostatního mohli pustit s odemknutými herními mechanikami, bez obav ze spoilerů a samozřejmě také s případnou podporou online spoluhráčů, což se v těžších misích a dungeonech opravdu hodí. Příběhová kampaň přitom není dlouhá, má zhruba patnáct hodin a ve skutečnosti následně ještě pokračuje (včetně zásadních událostí či filmečků) napříč endgame obsahem. Z čeho jsem opravdu žasnul, to byly některé finální bitvy v kampani, které si prakticky v ničem nezadají třeba s bossy z Final Fantasy 16.

Vynikající endgame

Jakmile dohrajete příběhovou kampaň, odemknete nejen možnost znovu si zahrát jakoukoliv její kapitolu, ale hlavně pestrou nabídku nepovinných misí, z nichž některé jsou třeba "lov" na nebezpečné monstrum či bosse, zatímco jiné jsou relativně tradiční průchod určitým dungeonem, plným monster. Všechny tyto nepříběhové aktivity jsou přitom hratelné v jednom až čtyřech hráčích. Během realtime bojů (kde si můžete nastavit výraznou automatizaci/asistenci ovládání) sice ovládáte jen jednu ze svých postav, ale AI řídící zbývající tři členy vaší aktivní družiny je mimořádně dobrá. Přesto jsou ale zkušení živí hráči, kteří si navíc do vaší party přivedou svoje vlastní plně vybavené postavy, ještě lepší volbou.

Kromě odemykání a postupného vylepšování všech dvaceti hratelných postav si postupně odemykáte také stále vyšší dostupnou obtížnost, což funguje podobně jako World Tier v Diablu nebo "profesionální rank" v Monster Hunter sérii. Jakmile se plně ponoříte do flow těchto aktivit, snadno propadnete návykové smyčce rychlých bitev a misí, ze kterých se vždy vracíte s novou kořistí a vylepšeními. Je to opravdu hodně zábavné a naštěstí je tohle jedna z těch her, které se nesnaží za každou cenu o rovnováhu - tudíž v určitém bodě budou vaše postavy až absurdně silné a způsob, jakým budete masakrovat bossy, bude zkrátka nepopsatelný. Tou dobou vás sice oni také budou zabíjet pár ranami, ale vy je budete mít tak nacvičené, že zvládnete mistrně uhýbat. Je to velmi zábavná rovnováha, ve které divokost a maximální síla vede k opravdu parádním bitvám, ze kterých budete odcházet se skvělým pocitem.

Způsob, jakým budete masakrovat bossy, bude zkrátka nepopsatelný.

Jednou z věcí, která mne na hře upoutala již před jejím vydáním, byla rozhodně výprava. Podobně jako určité pasáže příběhu, i některé lokace jsou poněkud generické, ale pak se jednou za čas stane, že přijdete někam, kde vás opravdu zaskočí nádhera grafiky hry. Výjimečné a nezapomenutelné jsou také některé filmové sekvence. Na PS5 máte samozřejmě možnost hrát v režimu výkonu nebo kvality, přičemž ten první je určitě vhodnější pro divoké boje během endgame. Na to, jak rozsáhlá a výpravná hra je, běží prakticky bez problému. Její největší slabinou tak zůstává určitá jednoduchost a předvídatelnost příběhu či přemíra poněkud okoukaných klišé, nicméně po herní stránce je to mimořádně skvělá zábava a pokud máte online spoluhráče, může to být skvělá zábava na hodně dlouho - budoucí přídavky samozřejmě slibují nové bossy, nové mise a nové postavy.

Granblue na vás udělá silný první dojem svým mimořádně půvabným vizuálem, ale s každou další hodinou hraní to bude především skvělý realtime bojový systém, který způsobí, že se od hry nebudete moci odtrhnout. Mimořádně hlubokou endgame s dvacítkou hratelných postav si pak můžete užít jak sami, tak online s dalšími hráči.

Nádherné audiovizuální zpracování
Kooperativní multiplayer
Spolehlivý matchmaking