Recenze komiksu Batman/Fortnite - Bod Nula #1
Speciály Článek Recenze komiksu Batman/Fortnite - Bod Nula #1

10

Srážka světů přinesla zemětřesení pro českou komiksovou scénu.

Tento zdánlivě bláznivý komiksový crossover znamená přinejmenším pro českou komiksovou scénu slušné zemětřesení. Je to vlastně úplně poprvé, kdy v ČR vychází světový komiks ve stejný den, jako v Americe a zbytku světa. S tím souvisí také formát komiksu, který představuje útlý sešit (24 stran v barvách na kvalitním papíře) s jednou epizodou delší (šestidílné) série. Někoho může tento štíhlý formát zarazit, ale znalci dobře vědí, že skoro všechny tradiční komiksy v USA vycházely nejprve takto. Můžete to brát třeba jako jednu epizodu TV seriálu. Zároveň jde o jeden z mála komiksů v ČR, které se ještě ani nezačaly "pořádně" prodávat a už jsou vyprodané. Pokud jste nestihli předobjednávku, vaše jediná naděje je zítra ukořistit jeden z kusů, rozeslaných na novinové stánky. Předobjednávky na internetových obchodech jsou totiž beznadějně rozebrané. Čím to?

• Sešitová vazba
  • 24 barevných stran
  • První vydání: 20. 4. 2021
  • Scénář: Donald Mustard, Christos Cage
  • Kresba: Reilly Brow
  • Vydavatel: Crew / DC Comics
  • Jazyk: Čeština
  • Cena: 79,- Kč (Xzone)

Srážka světů

Jelikož jde o zcela nový komiks z produkce DC, od první stránky vás uvítá moderní, dospělá kresba. Batman se zde setkává s komisařem Gordonem, aby probrali děsivou abnormální bouři, jež se rozprostřela nad Gothamem. Všechny Batmanovy přístroje naznačují, že jde o mimořádně silný a nebezpečný jev, jehož energie nelze dostatečně změřit ani zařadit. Přesto ho komisař upozorní, že mají zprávy o několika lidech, kteří místo směrem od šířící se bouře utíkali směrem k ní. Batman dedukcí dojde k tomu, že takoví lidé jsou buď blázni... nebo o té bouři něco vědí. Vydá se tedy jejich směrem. Zde narazí na Harley Quinn, která očividně zapadá do obou těchto skupin (je blázen, ale navíc o bouři něco ví). Vyjednávání s ní ale neproběhne úplně podle plánu a než se Batman naděje, bouře je oba pohltí.

Po probrání se z mdlob Batman zjistí, že se dostal do velmi podivného světa. Fanouškům videoher (obzvláště jedné velmi konkrétní videohry) ale bude okamžitě jasné, kde se Batman nachází, proč tu všichni nosí na zádech batohy a v rukou nějakou formu cepínu (či případně nějakou nebezpečnější zbraň). Stejně tak budete okamžitě vědět, co znamenají shromažďující se fialová mračna na obloze. Je ale zábavné sledovat, jak se s novým prostředím vyrovnává Batman. Má to tím složitější, že v tomto světě z nějakého důvodu nemůže mluvit. A aby toho nebylo málo, ještě k tomu přišel o všechny vzpomínky. Pořád se ale umí prát. A to mu teď přijde vhod, protože bouře se stahuje stále blíž a nutí tak všechny podivně agresivní zjevení v tomto světě, aby se mezi sebou prali na stále menším prostoru. Vsadím se, že fanouškům Fortnite už jen při čtení této věty naskočila husina.

Bouře se stahuje blíž a nutí všechny, aby se prali na stále menším prostoru.

Na to, že má první epizoda pouhých 24 stran, stihli autoři skvěle vystavět zápletku a v jejím rámci dojít i do velké bitvy, nabídnout nečekané shledání a ke konci epizody také dojmout. Musím opravdu zatleskat, protože když jsem poprvé slyšel o tom "ztřeštěném nápadu" odvyprávět příběh "temného detektiva" na bojišti ve Fortnite, říkal jsem si, že to bude nejspíš pořádná splácanina. Tohle ale v žádném případě splácanina není, Batman díky svému vnitřnímu monologu celou dobu situaci komentuje na podobné úrovni, jako v kterémkoliv jeho vážném komiksu. Jeho pozorování a myšlenky tak dávají celému dění smysl a je opravdu zábavné sledovat, jak si postupně uvědomuje, o co tady jde. Tvůrci hned od první epizody nastavili laťku pro svůj příběh hodně vysoko.

Excelentní úvod

Dva momenty mi ze čtení prvního sešitu zůstaly v paměti obzvláště živé. Tím prvním je jedna konkrétní celostránková malba, na kterou narazíte poté, co se Batman pořádně zapojí do místního boje. V plné kráse i absurditě tato malba vystihuje tu šílenou a pestrou divočinu, ve kterou se Fortnite za poslední roky proměnil, díky jedinečným kombinacím kostýmů, licencí a světů. Druhým momentem, který mě opravdu dostal, je pak finále prvního sešitu, které je překvapivě ještě vážnější a dospělejší, než pochmurný úvod v Gothamu. Samozřejmě nechci nikomu kazit překvapení, ale za sebe přiznávám, že jsem byl zaskočený a dojatý. Je to silná scéna, jejíž vyznění činí ještě silnějším ta neschopnost hrdiny mluvit.

Zlí jazykové tvrdí, že obří zájem o tento nový komiksový projekt je především díky kódu v každém sešitě, odemykajícím extra kostým nebo předmět přímo do hry Fortnite. Osobně tomu moc nevěřím - sám jsem velkým fanouškem Fortnite (spíše PvE kampaně "Save the World", než Battle Royale módu, ale i ten si s přáteli rád občas zahraji) a přesto jsem se mnohem víc, než na nový kostým, těšil na příběh z mého oblíbeného světa. Kostým je pro mne spíš příjemným bonusem. Uznávám ale, že je v sešitě roztomile servírovaný (musíte sloupnout zakrývající samolepku s Piňata Lamou) a ve hře vypadá dobře: v prvním čísle se jedná o kostým Harley Quinn (přesné jméno kostýmu zní "Rebirth Harley Quinn Outfit"). Podívat se na něj můžete na následujících obrázcích. Mimochodem, pokud nasbíráte všech šest kódů ze všech šesti sešitů, odemkne se vám také kostým Batmana v jeho speciálním "Bod Nula" brnění.

Dle vyjádření nakladatelství Crew se (alespoň zatím) neplánuje souborné vydání všech šesti sešitů série, takže pokud chcete být součástí této komiksově-herní události a nepovedlo se vám první sešit včas předobjednat, pak je na místě oběhnout zítřejší závoz prvního sešitu v novinových stáncích. A pro jistotu také rovnou objednat zbývající čísla, která zatím vyprodaná nejsou. Něco mi ale říká, že se to změní. Pokud jste fanouškem Fortnite, tenhle kousek prostě musíte mít ve sbírce. A pokud ne, možná pro vás bude objevování nelítostného světa se stahující se fialovou bouří stejně napínavé, jako pro samotného Batmana.

Sešity budou vycházet každých 14 dní, takže druhý díl nás čeká ve středu 5. května.