Recenze komiksu Spirála
Speciály Článek Recenze komiksu Spirála

Recenze komiksu Spirála

5

Jeden z nejpůsobivějších knižních hororů všech dob.

Loni způsobila docela poprask zpráva, že se legendární herní vývojář Hideo Kodžima baví s jedním z nejslavnějších současných tvůrců japonských hororů, kterým je Džundži Itó. Spolupráce těchto dvou velikánů na novém herním hororu by nepochybně byla splněným snem každého fanouška těchto tvůrců, ale i žánru jako takového. Ačkoliv od té doby je ticho po pěšině, existuje velmi vysoká pravděpodobnost, že Kodžima aktuálně opravdu pracuje na hororové hře. A my máme mezitím možnost prozkoumat, proč se Itó stal tak slavným: jeho nejslavnější manga nyní vyšla v parádní české re-edici.

• Brožovaná vazba
  • 648 černobílých stran
  • Scénář: Džundži Itó
  • Kresba: Džundži Itó
  • Český překlad: Jan Horgoš
  • Vydavatel: Crew
  • Jazyk: Čeština
  • Cena: 649,- Kč (Xzone)

Deformace těla

Japonské maloměsto Kurouzu je usazeno na pobřeží moře, mezi horami a lesy. Navzdory rozlehlé divoké přírodě v jeho okolí nepůsobí město přehnaně odříznuté, jezdí sem například i vlaky. Přesto dýchá citelně venkovskou atmosférou, k čemuž přispívají kromě jiného nezvykle zachovalé historické "řadovky", tedy podlouhlé přízemní domky, stojící ve starých částech města už možná i stovky let. Město a jeho příběh poznáme prostřednictvím středoškolačky Kirie, dcery místního hrnčíře, která zde žije také s její matkou a mladším bráškou. Kirie není žádná hrdinka, jde o obyčejnou dívku s lehce zádumčivou povahou, do které se každý čtenář snadno vžije - její reakce na dění kolem jsou vždy přirozené a lidské.

Recenze komiksu Spirála

Život na maloměstě je pomalý a člověk si tak všímá i různých drobností kolem sebe. Jako třeba toho, že táta Šuičiho (nejlepšího kamaráda Kirie) začal trávit podezřele mnoho času naprosto fanatickým pozorováním šnečích ulit za domem. Sám Šuiči je tím náležitě znepokojen a postupně začne Kirie upozorňovat na podivnou opresivní sílu, která pozvolna ponořuje celé město do posedlosti spirálovitými tvary. Co zpočátku vypadá jako holý nesmysl, to se postupně začne projevovat stále výraznějšími způsoby, až dojde na první smrti, při kterých jsou oběti zkroucené do naprosto šílených tvarů. Než se obyvatelé města nadějí, záhadná kletba se nad městem rozprostře jako noc a dolehne na vše živé způsobem, o jakém se vám nesnilo ani v těch nejhorších nočních můrách.

Oběti jsou zkroucené do naprosto šílených tvarů.

O autorovi knihy se říká, že je "expertem na temnotu a deformace těla", což Spirála jednoznačně potvrzuje. Itó brilantně dávkuje hrůzné náznaky i explicitní výjevy a než se nadějete, omotá si vás kolem prstu. Úvodní kanonádu zdánlivě neškodných podivností vystřídá brutální přitlačení na pilu, jakmile začnou obyvatelé města umírat a když už si budete myslet, že to nemůže být horší, Itó znovu a znovu předvede, že tahle propast je mnohem hlubší a děsivější, než si umíte představit. Lidská těla jsou tu deformována naprosto šílenými způsoby a výjevy na některých stránkách jsou natolik děsivé, že si nejspíš netroufnete tuto knihu číst na veřejnosti, kde by její kresby mohli zahlédnout lidé kolem vás.

Příchod temnoty

Ačkoliv některé popisy knihu označují za "sbírku povídek" a nejspíš se na ni lze dívat (nebo ji číst) jako jednotlivé příběhy, kdy se v každé kapitole dozvíte o dalším šíleném projevu Spirály ve městě, vřele doporučuji si na čtení vyhradit jeden volný večer. Ačkoliv má kniha přes 600 stran, schopný čtenář ji slupne během dvou hodin a jsem si naprosto jistý, že tenhle sestup do šílenství funguje nejlépe na jeden zátah. Podobně jako hlavní postavy příběhu tak budete zaskočeni rychlostí a vynalézavostí, s jakou vražedná síla pohltí celé město a zatáhne jej za hranice všeho myslitelného. Osobně hltám japonskou mangu již od devadesátých let (ze kterých je také tato kniha) a za tu dobu dovedu již spoustu zvratů předvídat, přesto jsem byl hodně zaskočený tím, kam až Spirála zašla.

Ačkoliv některé prvky mohou působit lehce rušivě (pro mne to bylo využití tornáda), jejich absurdita nahrává celkovému autentickému dojmu zlého snu, kdy hrdinové i čtenář mají pocit, že tohle se prostě nemůže dít. Vynikající práce s psychologií hlavních postav pak pomáhá celou věc zase uzemnit, takže obzvláště s Kirií budete nejspíš dokonale soucítit a chápat, proč se v určitých situacích chová tak nebo onak. Nejlepší horory uvrhnou jejich protagonisty do zoufale beznadějného boje s absolutní hrůzou, což Spirála předvádí naprosto dokonale. Kromě brilantního scénáře za to samozřejmě může také nádherná a jedinečně stylová kresba. Celkový dojem pak završuje excelentní překlad Jana Horgoše a kvalitní papír i vazba tohoto nového vydání, obsahujícího také extra bonusovou kapitolu.