Recenze Like a Dragon: Ishin!
Recenze Recenze Like a Dragon: Ishin!

Recenze Like a Dragon: Ishin!

11
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Samurajské drama pro fanoušky silných příběhů.

Série příběhových "RPG mlátiček" Yakuza, nově přejmenovaná na Like a Dragon, dokázala od roku 2005 prodat dvacet milionů kopií a patří mezi velmi ceněné jak v domovském Japonsku, tak i celosvětově. Mnoho hráčů ji začalo pořádně objevovat až s vlnou remaků, které byly navíc obsaženy v různých předplatných, jako je třeba Xbox Game Pass. Pokud vás styl nebo téma těchto her někdy lákalo, nebo prostě máte rádi hry se silným příběhem, pak by pro vás nejnovější remake odbočky série, zasazené do krvavého konce devatenáctého století, mohl být dobrém vstupem do světa Like a Dragon: hra je "samostatná" v tom smyslu, že příběhově nesouvisí se zbytkem série. Zároveň se jedná o její první vydání na západě.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 21. 2. 2023
  • Výrobce: Ryu Ga Gotoku Studio (Japonsko)
  • Žánr: akční RPG
  • Dat ke stažení: 60 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: 1415 Kč (Steam)

Rónin jako detektiv i mstitel

Konec devatenáctého století byl v Japonsku neklidným obdobím, plným politické nestability a krvavých převratů. Jednou z příčin byl příjezd západních lodí do země, což vyprovokovalo různé části politické scény k radikálně odlišným reakcím - zatímco jedni měli zájem o západní technologie a obchod, druzí naopak bojovali za odvrhnutí cizích vlivů a posílení svrchovanosti císaře i Japonska jako takového. Do tohoto neklidného období vstoupíte v roli samuraje jménem Sakamoto Ryoma, který je - stejně jako mnoho dalších postav a událostí ve hře - založen na skutečné historické postavě. Hra ale umí nalézt dobrou rovnováhu mezi lekcí z japonské historie a napínavým fiktivním příběhem.

Během úvodních kapitol příběhu přijdete o svého pána a mentora, čímž odstartuje vaše hledání jeho (maskovaného) vraha. Na své několikaleté cestě za jeho odhalením budete muset přijmout falešnou identitu a dokonce se přidat k nepřátelské organizaci "policejní" jednotky Shinsengumi, která v mnoha ohledech připomíná gang Yakuzy z moderních dílů série. Může za to kromě jiného i skutečnost, že mnoho postav má stejné obličeje i hlasy, jako v moderních dílech těchto her. Jde zkrátka o historickou show, ale s oblíbenými moderními herci v hlavních rolích. Nutno podotknout, že jsou to herci vesměs naprosto výborní a postavy i příběh patří k tomu nejlepšímu na celé hře. Oceníte je přitom v japonském znění, protože Ishin neobsahuje anglický dabing (pouze anglické titulky).

Postavy i příběh patří k tomu nejlepšímu na celé hře.

Jak je u her z této série zvykem, silný příběh hraje dominantní roli a nerozpakuje se vystavit vás desítkám minut nepřerušovaných filmových či dialogových scén, než vám dovolí vrátit se k aktivnímu hraní. Zpočátku to může být lehce nepřehledné, ale postavy a jejich osudy vás postupně strhnou, kromě jiného díky vynikajícímu mixu smrtelně vážného dramatu s klidnějšími pasážemi, dovolujícími ukázat lidskost klíčových hrdinů. Zrychlující spád hry výrazně obohacuje také detektivní podtext, kdy postupně seškrtáváte jména ze svého seznamu a blížíte se odhalení identity vraha vašeho pána, s vědomím, že to je někdo z vašich nových "přátel" uvnitř policejní organizace. Jako obvykle najdete mezi zápornými postavami obdivuhodné bojovníky a mezi vlastními přáteli zavrženíhodné zrádce, což napomáhá dospělosti i celkové kvalitě příběhu.

Od soubojů po zahradničení

Jádrem hratelnosti této série je bojový systém, připomínající tradiční mlátičky jeden na jednoho - s tím rozdílem, že velmi často je proti vám více než jeden protivník zároveň. S ohledem na historické zasazení hry máte tentokrát v rukou také meč a pistoli, nicméně plynutí soubojů přesto funguje spíše jako v mlátičce (nikoho nezabijete na jednu ránu). Vtahujícím elementem soubojů je plynulé přepínání mezi bojem pěstmi, mečem či pistolí - podle protivníka a situace na bojišti. Každý z těchto bojových stylů si navíc dále vylepšujete odemykáním silnějších úderů či celých komb. Funguje to přitom podobně jako ve Skyrimu - odemykání nových vylepšení dosahujete používáním daného bojového stylu. Samotný boj je rychlý a zábavný, s obzvláště pamětihodnými bossy. Novější díly série ale bojový systém přeci jen už posunuly dál.

Jak ale fanoušci série moc dobře vědí, tyhle hry zdaleka nejsou jen o příběhu nebo boji. Jejich tradiční náplní je také pestrá směsice vedlejších aktivit a miniher. Nejinak je tomu zde, takže můžete plnit desítky všemožných vedlejších misí (od pomoci staré paní na ulici až po návštěvu "netradičního" nevěstince) a hlavně nepovinných aktivit, od sekání dřeva přes rybaření až po tanec nebo karaoke zpěv (formou rytmické minhry) v baru. Vrcholem těchto nebojových aktivit je péče o vlastní zahrádku, kde sázíte i sklízíte úrodu, abyste následně vařili a prodávali jídlo. Pokud vás tedy ponoření do samurajského života bude bavit, můžete ve hře velmi snadno strávit mnohem víc, než těch zhruba třicet hodin, potřebných pro projití čtrnácti kapitol hlavního příběhu. Ačkoliv struktura hry i bojový systém prozrazují poněkud zastaralý původ hry, vizuální vylepšení remaku díky Unreal engine dodává hře působivé vizuální zpracování, obzvláště ve filmových sekvencích. Hra navíc netrpí na žádné technické nedodělky, jak je bohužel stále častěji zvykem.

Recenze Like a Dragon: Ishin!

Na pozadí historických událostí se odehrává napínavé drama, ve kterém jako hrdinný rónin budete hledat tajemného vraha. Napínavá zápletka funguje nejen díky skvělým postavám. Po herní stránce se jedná o zábavnou mlátičku s plejádou svérázných vedlejších aktivit. Dobrý vstup do série, jelikož nenavazuje na ostatní její díly.

Napínavá ústřední zápletka
Postavy a herecké výkony
Zábavný bojový systém