Recenze Pokémon Sword & Shield
Recenze Recenze Pokémon Sword & Shield

Recenze Pokémon Sword & Shield

Pavel Leňko

Pavel Leňko

3

Nový region, nové kapesní příšerky, nový šampion.

Když před dvaceti lety vyšla první Pokémon hra na tehdy revoluční gameboy handheld, asi nikdo nemohl předvídat, jaké šílenství kolem tohoto dnes již proslaveného fenoménu vznikne. Ohromné množství doplňkového zboží - od plyšáků přes polštáře až ke sběratelské karetní hře, spoustě spinoff herních titulů (které si ne vždy držely kvalitu) a hříček. Nic se však ani náhodou nepřiblížilo popularitě a kvalitě her z hlavní "core" série.

Pokémon hry vyšly na všech Nintendo handheldech, včetně několika titulů na hlavní domácí konzole.

Jelikož se moje dětství odehrávalo v devadesátých letech, Pokémoni byli v mém repertoáru koníčků.

A tak není překvapení, že když jsem po tolika letech a všech odehraných core hrách zjistil, že se blíží první opravdu nová Pokémon hra na domácí konzoli, preorder byl jistá volba. Mluvím samozřejmě o Pokémon Sword and Shield - v mém případě se jednalo o Sword verzi.

• Vyšlo na: Switch
  • Datum vydání: 15. listopadu 2019
  • Žánr: JRPG

Než začneme, pro jistotu si upřesněme, co přesně Pokémon hry jsou - jedná se o JRPG, ve kterém lovíte a trénujete různé příšerky, s jejichž pomocí potom svádíte boje proti dalším trenérům. Ve hře mají přitom roli kvanta různých proměnných - elementální resisty a slabiny, různé typy skillů (fyzický, speciální) a opravdu propracovaný minmax systém, který tomu všemu dodává až překvapivou hloubku.

A co že vás v nové generaci čeká? Dostáváte se do role začínajícího trenéra v Galar regionu, který je velmi silně inspirován reálnou Velkou Británií. Ať už v designu lokací, tak u drobností jako je "Mum" místo "Mom" , nebo výrazů jako "mate" a "bob's your uncle". Vizuálně hra sice úplně neohromí, na druhou stranu ale ani neurazí.

Pokémoní modely jsou na úrovni předcházejícího Let's Go! titulu, a hra má povětšinou statickou kameru. Zde je potřeba zmínit, proč píši "povětšinou". Novinkou v sérii je totiž tzv. Wild Area. relativně rozlehlá lokace, zaměřená na volný pohyb, chytání a kemping, kde můžete vařit Kari, hrát si s Pokémony a tím si s nimi zlepšit vztah, což má zase vliv na jejich bojové výkony (například odmítnutí omdlení, abyste nebyli smutní). V této lokaci můžete sice horizontálně libovolně otáčet kamerou, ale vertikálně jen lehce naklánět. Je tu i možnost oddálení kamery, abyste měli větší přehled o situaci. V této lokaci se nejen výborně chytají noví členové týmu, ale tvůrci tu přidali také revoluční (v rámci série) způsob levelování.

Propracovaný minmax systém, který tomu všemu dodává až překvapivou hloubku.

Kromě volně se pohybujících se Pokémonů (v trávě jsou cca na vaší úrovni, mimo trávu ji i několikrát převyšují), kteří jsou na rozdíl od starých titulů vidět, a tudíž odpadají náhodné souboje, jsou ve hře novinkou i tzv Raidy, kde přijdete k nodě, a spolu s třemi dalšími hráči (nebo NPC) zkusíte porazit některého z cca čtyřset Pokémonů ve hře. Háček je v tom, že tento Pokémon je celou dobu v Dynamax módu - o tom více později - a vy máte omezený počet kol na jeho poraženi a případné chycení. Nutno podotknout, že toto chycení má stoprocentní úspěšnost (alespoň jsem neměl jediný neúspěch, a to ani u tech nejtěžších soubojů), a někteří Pokémoni se dají získat jen přes Raid, případně se v divočině začnou objevovat až po jejich Raid porážce.

Co dělá z raidu velmi lukrativní záležitost je ovšem fakt, že namísto zkušeností dostanete po porážce bosse několik předmětů obsahujících velmi znatelné XP boosty. Pokud tedy budete tuto aktivitu vyhledávat, není problém si nachystat tímto způsobem kvanta XP, a po chycení nového Pokémona jej okamžitě nalevelovat na vámi požadovanou úroveň. Odpadá tím pádem nudný grind, což mi osobně udělalo obrovskou radost. Jediné omezení tudíž je, jestli máte dostatečný počet odznaků. To jediné určuje, jaký je max level Pokémona, co můžete chytit - a jaký je maximální level Pokémona, aby vás ještě poslouchal.

Odpadá tím pádem nudný grind, což mi osobně udělalo obrovskou radost.

A tím se dostáváme k další novince, výše zmíněnému Dynamax systému - a s ním přicházejícím prvním velkým zklamáním. Celý Dynamax systém mi přijde jako záplata "abychom tam něco měli". Jednou za boj můžete jednoho Pokémona na tři kola maxnout. zvednou se mu HP, jeho skilly se změní na archetypy daného elementu (toto považuji za opravdu smutnou volbu) a celkově kromě relativně efektní podívané se nic moc neděje. Zlaté megaevoluce.

Příběh ve hře se drží kolejí "začátečník se vypracuje, zachrání region, chytne nějakou tu legendární potvoru, vyhraje ligu". Nic nového nečekejte, a přestože je pár linek zajímavých, příběh je jen výplň mezi stadiony. Víc prozrazovat nebudu, ať vám nepokazím už tak dost plytkou zápletku.

Jako poslední věc bych ještě rád zmínil regionální Pokédex, který byl trnem v oku fanouškům. Vrací se někteří staří známí (např. Charmander), jiní se nepochopitelně ovšem neukazují. Nových Pokémonů není až tolik a celkově je to zvláštní volba. Datamineři sice zjistili, že hra obsahuje modely pro 30 dalších navrátilců (Squirtle, Bulbasaur, některé legendárky), ale vypadá to jako příprava na eventy. Z nových Pokémonů se nějaké ty zajímavé kousky vybrat dají, například Corviknight, ale většina rychle sejde z mysli.

Co celé situaci nepomáhá jsou velmi nudní Starter Pokémoni. Všichni ve finální evoluci vypadají jako humanoidi, design je opravdu slabý a kromě ohnivého zajdy, který je jasně vytvořen za účelem dojení peněz z merchandisingu, vesměs nestojí za řeč.

Názory dalších redaktorů

Ivan Jeziorek: Od přechodu Pokémonní série z handheldu 3DS na “velkou” nintendí konzoli Switch jsem si sliboval opravdu hodně. Předchozí Pokémon Go! pro Switch sice nebyl tak docela revolucí, ale hra rozhodně vypadala pěkně a zabavila. Právě proto jsme doma s dcerou od Swordu s jeho novými mechanikami i příšerkami očekávali ještě víc. A tak jsme vykročili ze svého domečku s novou postavou a vyrazili vstříc novému dobrodružství.

První rozkoukání v ulicích rodné vesnice doprovázelo lehké znechucení. Slibovaná volnost nebyla, cesty lemovány ploty a neviditelnými zdmi, bránily rozběhnutí do krajiny a s kamerou jste nepohnuli, i kdyby jste se rozkrájeli. Nová trojka startovních monster také z počátku působila tak nějak nezajímavě, ale nakonec jsme vybrali Sobleho, což je vodní typ. Naštěstí toto rozladění netrvalo dlouho.

Následné seznámení s krajinou Gelar je víc než dostačující a hlavně ohromující. Když se dostanete do volného prostoru, máte už kapse dost úplně nových Pokémonů a díky rozhovorům s NPC i nějaké ty bonusy z Let’s Go Evee. Tato nově nabytá volnost svádí k tomu, abyste se pouštěli do dalších a dalších soubojů a ztratili pojem o čase i na několik hodin. A vůbec vám to nebude připadat dlouho. Hra je díky tomu posunuta o několik stupňů výš a přitom si zachovává všechny známé základní charakteristiky a herní principy, jako jsou hudební doprovod, způsob boje, customizace, prodeje Pokémonů a mnoho dalšího.

Tato nově nabytá volnost svádí k tomu, abyste se pouštěli do dalších a dalších soubojů a ztratili pojem o čase.

Pokémon Sword (případně Shield) přináší ve finále spoustu změn, některé jsou vlastně “jen o nějakém” vylepšení, jiné jsou úplně nové, ale vcelku ještě nepůsobí jako zcela nová hra. Otevřená krajina, a třeba možnost kempování, zajeté věci trochu mění, ale zatím nepřináší totální revoluci, spíše jde o velice povedenou evoluci. Taky zvětšování Pokémonů prostřednictvím prvků Dynamax a Gigantamax není paradoxně nijak ohromující, jen příjemně nahrazují Mega Evoluci či Z-pohyby a díky nim si určitě projdete několika bitvami, na které určitě jen tak nezapomenete.

Abych to shrnul, tato dvojice nových Pokémonů mi připadá jako přechodový test a dláždí sérii cestu do budoucnosti. Není to úplně dokonalé, některé postavy působí jako kopie starších NPC, ale prakticky od začátku máte kýženou svobodu prozkoumat životem pulzující oblast Galar a každý objev nových Pokémonů je příjemný a celek zase nabízí skvělou rovnováhu roztomilých, dobře vypadajících, funkčních a někdy překvapivých monster.

Jakub Marušák: Chlapci a děvčata z vývojářského studia Game Freak se v již osmé generaci celosvětově nejvýdělečnější (nejen) herní značky Pokémon rozhodli vsadit na jistotu. V Pokémon Sword and Shield se tak opět ocitnete v kůži mladého chlapce/děvčete, jehož maminka vyžene do světa, aby s pomocí roztomilého ohnivého/vodního/travnatého Pokémona obíral mladé děti o kapesné tak dlouho, až se stane regionálním šampiónem.

V letošním díle se po předchozím ne-Havaji podíváme do japonsky velmi karikaturní verze Velké Británie, regionu Galar. Očekávat můžete města a varianty Pokémonů připomínající zlatou éru Britského impéria – průmyslovou revoluci, spoustu NPC postav používajících výrazy z 19. století, záporácký gang připomínající hooligans (včetně otravných vuvuzel) a zápasy Pokémonů probíhající na fotbalových stadionech.

Ocitnete se v kůži chlapce/děvčete, jehož maminka vyžene do světa, aby s pomocí roztomilého ohnivého/vodního/travnatého Pokémona obíral děti o kapesné tak dlouho, až se stane regionálním šampiónem.

Novinkou v sérii jsou Wild Areas, oblasti, ve kterých se můžete bez omezení pohybovat, kempovat, chytat nové Pokémony či se účastnit raidů. Jedná se o velmi příjemnou změnu oproti jinak striktně koridorové struktuře Pokémon her. Tvůrci se zjevně inspirovali úspěšnými Nintendo Switch hrami typu The Legend of Zelda: Breath of the Wild či Xenoblade Chronicles 2. Je škoda, že se nakonec rozhodli hrát to „na jistotu“ a moc zavedenou formuli neobměňovat. Mezi další novinky lze počítat i systémy Dynamax a Gygamax, které však funkčně pouze nahrazují podobné mega evoluce z předchozích dílů.

Velké pozdvižení v Pokémon komunitě také způsobilo rozhodnutí tvůrců neuvést ve hře všech 890 Pokémonů, ale omezit toto číslo na „pouhých“ 400. Skalní fanoušci zareagovali velmi očekávaným přístupem (bojkoty na Twitteru a výhrůžky smrtí vývojářům), většina hráčů však nejspíš opět chytí svých dvacet, třicet oblíbených kousků a bude spokojená. Pokémon Sword and Shield jsou už nyní nejrychleji prodávanou hrou na Nintendo Switch a bez pochyby budou na předním místě i v celkových prodejích. Myslím, že je však na čase, aby se tvůrci pořádně chytili za nos a zmodernizovali konečně tuto sérii pro hráče 21. století.

Recenze Pokémon Sword & Shield

Hru můžete zakoupit v Xzone.

Recenze Pokémon Sword & Shield

Po kompletním dohrání musím celkově ocenit Wild Area, Raidy a s nimi spojenou absenci grindu a efektní souboje s gym leadery, ale k dokonalosti hře presto něco chybí. Technické zpracování je dobré, frame dropy jsem zaznamenal jen ve Wild Area lokaci, a to jen pri online modu, ke kterému mimochodem potřebujete placené Nintendo Online.

Wild Area
Raid XP boost
Efektní Gym Battles