Videa Sherlock Holmes: The Awakened Recenze Recenze Sherlock Holmes The Awakened – temná detektivka

Recenze Sherlock Holmes The Awakened – temná detektivka

Jan Urbančík

Jan Urbančík

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Unikátní crossover v novém kabátku umí překvapit i zklamat.

Reklama

Recenzi jsme zpracovali také ve formě videa.

Ukrajinské studio Frogwares se prakticky s každou hrou neustále zlepšuje. Z poslední doby stojí především za adventurami The Sinking City a Sherlock Holmes Chapter One, prequelem příběhu slavného detektiva, který jsem také mohl recenzovat, a i přes výhrady jsem si ho velmi užil. Vývojáři se pak chtěli pustit do ještě ambicióznějšího projektu, jenže do toho přišla ruská invaze. Nastalo nejisté období plné raketových útoků a výpadků elektřiny, které už jsou nyní na Ukrajině v podstatě součástí každodenního života. Ani přes všechny tyto potíže Frogwares nezaháleli, pustili se do remaku hry Sherlock Holmes The Awakened z roku 2007 a příběh upravili tak, aby navazoval na základ z Chapter One. Navzdory všem překážkám se titul povedlo dokončit v naprosto rekordním čase – za jeden jediný rok. A já vám nyní můžu sdělit, jak staronová detektivní adventura nakonec dopadla.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S a Nintendo Switch
  • Datum vydání: 11. 4. 2023
  • Vývojář: Frogwares
  • Vydavatel: Frogwares
  • Žánr: Adventura
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 26 GB
  • Herní doba: přibližně 10 hodin
  • Cena: 39,99 € (Steam)

Netradiční spojení

Hned na začátek musím říct, že jsem originál nehrál, ale po dohrání remaku jsem se podíval na část záběrů a můžu konstatovat, že kostra příběhu je skutečně velmi podobná. Jde o velmi unikátní crossover slavného detektiva z pera Arthura Conana Doyla a mýtu Cthulhu od spisovatele H. P. Lovecrafta. The Awakened je v podstatě v přímém kontrastu s prequelem Chapter One, jenž se odehrává na prosluněném ostrově Cordona. V novém dobrodružství se můžete těšit na velmi temnou, až znepokojivou atmosféru.

Zápletka je ze začátku poměrně jednoduchá, Sherlock řeší zmizení jednoho sluhy, jenže postupně se začne ukazovat, že je případ mnohem zapeklitější a vůbec nejde o nějakou lokální záležitost. Kromě Londýna se totiž Sherlock a jeho stále relativně nový spolubydlící doktor Watson podívá do Švýcarska či amerického města New Orleans. Zdá se, že únosů se stalo mnohem víc a jsou pečlivě organizované. Kdo za nimi tedy stojí a kam všichni lidé mizí?

Stejně jako prakticky u všech her od Frogwares i tady platí, že příběh je jednou z nejsilnějších částí hry. Celý případ je obestřen tajemnem, a to v podstatě až do úplného závěru. Začátek je ještě poměrně rozmarný, ale čím dál postupujete, tím je hra temnější a děsivější. Jste svědky velmi zvláštních a zvrácených věcí, pro které i Sherlock sám jen marně hledá racionální vysvětlení.

Pohlcující atmosféra

Asi nejvíc mě překvapilo, jak silně na mě hra působí svou hororovou, či minimálně znepokojivou atmosférou v některých lokacích. Jistě, jde o crossover s Cthulhu, ale přesto jsem nečekal, že tato kombinace může fungovat natolik dobře, že se při hraní v noci budu opravdu bát. Hra skutečně sází čistě na atmosféru, nikoli trapné jump scary, o to strašidelnější ostatně je. Naplno se to ukazuje především v druhé polovině hry. Atmosféru navíc velmi dobře dokresluje také ozvučení, a hlavně soundtrack, jehož skladby do celkového tónu hry perfektně zapadly.

Neméně skvěle jsou na tom postavy, především samozřejmě hlavní dvojice Sherlock a John, jejichž vztah se v průběhu dobrodružství upevňuje. Jejich dialogy, ale také Holmesovy vnitřní monology, které zachycují jeho zhoršující se psychický stav, jsou nejenom dobře napsané, ale i zahrané. Alex Jordan jakožto dabér Sherlocka opět odvedl výbornou práci, a to samé se dá říct i o dalších hercích. Také vedlejší postavy jsou totiž v této hře opravdu zajímavé, především z hlediska objevování jejich charakteru a příběhového pozadí. Žádná z postav tu zkrátka není „jen tak“ a hraje v příběhu podstatnou roli.

S příběhem a postavami se pojí cutscény, které se mi velmi líbily už v Chapter One, ale tady to vývojáři posunuli ještě o kus dál. Za filmečky s takovým napětím, střihem a hravostí s kamerou by se nemusela stydět kdejaká větší hra, která stejně většinou zvolí mnohem konzervativnější přístup. Ostatně u minulého dílu vývojáři říkali, že se při tvorbě cutscén silně inspirovali u filmů, a v The Awakened je to opravdu znát.

Zásadní slabina

O to víc je bohužel vidět rozdíl mezi cutscénami a hratelností, ten je v mnoha ohledech vyloženě propastný. Technické zpracování rozhodně neodpovídá dnešním standardům a působí v některých momentech dost „low-budget“. Neberte mě špatně, grafika jako taková na první pohled nevypadá vůbec zle a rozhodně neurazí, ale o to zase tolik nejde. Prostředí zkrátka působí poněkud ploše a mrtvě, modely postav nejsou příliš kvalitní a jejich pohyb je nepřirozený. Animace obličeje také nejsou na moc dobré úrovni, což je škoda, protože v této hře se samozřejmě ocitáte v rozhovorech s jinými postavami velmi často. Celkově jde tedy o krok zpět oproti Chapter One, byť i k němu jsem měl výhrady.

Nadšený jsem nebyl ani z optimalizace. Hra může jet chvíli v klidu na 60 FPS a vytěžovat grafickou kartu jen minimálně, ale pak se najednou „zblázní“ a snímky za sekundu se rapidně propadnou. Na PC se navíc v některých lokacích vyskytuje poměrně častý traversal stuttering a jednou mi hra úplně spadla. Narazil jsem také na nemalé množství grafických glitchů a pravidelné doskakování textur. Mohlo to být horší, ale ideální technický stav to rozhodně není. Potěší alespoň fakt, že hra podporuje upscalovací technologii DLSS, jež zároveň do určité míry opravuje problémy s aliasingem.

Samotný gameplay mě nicméně bavil. V podstatě je velmi podobný Chapter One, akorát bez otevřeného světa. Vzhledem k tomu, že se většinou pohybujete v uzavřenějších lokacích, nemá hratelnost daleko ani k populárnímu Crimes and Punishments. Většinu času strávíte prozkoumáváním lokací, hledáním důkazů a promlouváním s různými svědky. Asi moje nejoblíbenější mechanika byla rekonstrukce událostí, která ale rovněž není žádnou novinkou. Naopak poněkud zklamaný jsem byl ze systému dedukce, jenž je pro Sherlocka naprosto ikonický, jenže v The Awakened se nachází ve velmi zjednodušené podobě – správná je jen jedna možnost, a hlavně je jednotlivých dedukcí opravdu málo. Voleb pak učiníte pár a většinou mají jen nepatrný efekt, v zásadě jde o čistě lineární zážitek.

Silné pouto

Zajímavostí nového dílu je fakt, že si zahrajete nejenom za Sherlocka, ale také Watsona. Na jednu stranu je docela škoda, že se za Johna hraje úplně stejně, ale musím říct, že těch pár pasáží, kde mezi postavami přepínáte, mě opravdu bavily. Většinou se tak děje při řešení hádanek, kterých sice není mnoho, ale jsou povedené. Spolupráce hlavní dvojice navíc krásně ukazuje jejich postupně se prohlubující pouto. Přestože jsou každý povahově velmi odlišný, společné mají například traumata z minulosti a fakt, že do společnosti nezapadají úplně jednoduše. Postupně si tak k sobě nachází cestu.

Na závěr se ještě sluší dodat, že stejně jako předchozí díly i The Awakened obsahuje českou lokalizaci v podobě titulků, o které se opět postaral překladatel Petr Ticháček. Překlad je velmi povedený a přirozený, nenarazil jsem ani na žádné chyby. Nenachází se zde tak žádná jazyková bariéra a hru si může užít opravdu každý.

Celkově vzato ve mně po dohrání nového dílu z této dlouholeté série převládají pozitivní dojmy. Technická stránka, stejně jako v předchozích hrách, není zdaleka ideální a hratelnost by mohla být trochu propracovanější, ale výborný příběh, postavy, cutscény a atmosféra všechna negativa rozhodně převažují. Fanoušci slavného detektiva a her od Frogwares obecně nebudou zklamaní. Předchozí titul v podobě Chapter One nicméně zůstal nepřekonán.

Recenzováno na sestavě:

CPU – Intel Core i5-13600K

GPU – Nvidia GeForce RTX 3070

RAM – 32 GB DDR5 6000 MT/s

Sherlock Holmes: The Awakened
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Sherlock a Cthulhu je kombinace, která funguje až překvapivě dobře. Jako obvykle, po stránce příběhu, atmosféry a cutscén vývojáři z Frogwares rozhodně nezklamali. Stejně tak však přetrvává jejich největší slabina v podobě technického zpracování, jež zaznamenalo spíš krok zpátky než kupředu. Nic to nemění na tom, že se stále jedná o skvělý zážitek, který lze fanouškům žánru bez váhání doporučit.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Poutavý a tajuplný příběh
Fantastické cutscény
Temná a znepokojivá atmosféra, kterou doplňuje působivý soundtrack
Zajímavé postavy podpořené dobrými hereckými výkony
Tradiční, stále zábavná hratelnost
Velmi pestré prostředí a na pohled solidní grafická stránka
Zastaralé technické zpracování
Nepříliš zvládnutá optimalizace a nepříjemný stuttering
Doskakování textur a další grafické glitche
Myšlenkový palác mohl mít větší využití
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama