Recenze Smoke and Sacrifice
Smoke and Sacrifice Recenze Recenze Smoke and Sacrifice

Recenze Smoke and Sacrifice

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch

Odvážíte se doprovodit hlavní hrdinku Sachi do neobvyklé podsvětní říše?

Nezávislá scéna sice často opakuje úspěšné modely svých slavnějších předchůdců, ale občas dokáže překvapit svěžím nápadem, který nadějný výtvor vyzvedne z šedi průměrných kopií. Mezi tituly, jež prošly sítem odhalujícím zajímavé hry, se objevil počin malého studia Solar Sail Games s názvem Smoke and Sacrifice. Návykový mix RPG a survival mechanik v líbivé grafice nás vcelku potěšil. Zaujme také vás?

• Vychází na: PC (testovaná verze), Switch
  • Datum vydání: 31. května 2018
  • Žánr: RPG

Mateřský instinkt

Ač nejsme v počítačových hrách, v nichž mají své pevné místo principy přežívání a vyrábění nástrojů, zvyklí na příběhovou linku, Smoke and Sacrifice disponuje slušně navrženým scénářem. S napětím budete sledovat ústřední hrdinku Sachi, která byla donucena obětovat svého syna, aby mohlo společenství zemědělců spokojeně žít pod ochranou Slunečního stromu. Nikoho z vás však určitě nepřekvapí, když se během prvních minut ve světě kombinujícím technické a fantasy prvky něco pokazí.

I přes pravidelné klanění krutému božstvu se totiž udržovaná magická záštita prolomí a pokojnou vesnici zaplaví krvelačná monstra, zatímco vy se pomocí teleportačního zařízení dostanete do záhadného podsvětí, kde se plouží stíny místních obyvatel sužovaných agresivní faunou, démony a smrtonosným kouřem zapomnění cyklicky zaplavujícím krajinu. A právě v tomto posmutnělém prostředí možná žije syn nebojácné Sachi, která se jej navzdory všem nástrahám vydává hledat.

„Plnění postranních úkolů sice není povinné, ale bez odměn v podobě receptů a nákresů se vám bude v kouřem zamořené krajině těžko žít.“

Během své odysey se potká se spoustou zajímavých charakterů, pro něž musí vykonat menší službičky, aby ji na oplátku pomohli s jejím velkým pátráním. Celkově můžete strávit ve světě Smoke and Sacriface přes třicet hodin (záleží na vaší úspěšnosti při kontaktu s místní zvířenou a dalšími nástrahami), z nichž ovšem budete většinu času pobíhat sem a tam. Kromě ústředního příběhu totiž valnou část misí tvoří neoblíbená mechanika najdi/utrhni/zabij/chyť kýžený předmět a dones jej. Plnění postranních úkolů sice není povinné, ale bez odměn v podobě receptů a nákresů se vám bude v kouřem zamořené krajině těžko žít, takže nakonec podlehnete a budete je muset vykonávat.

Řemeslem k přežití

Smoke and Sacrifice předkládá hráči slušnou výzvu, ale označení hardcore je podle mě příliš silné. Přesto není přežívání v začouzeném a nehostinném světě rozhodně nic pro slabé povahy navyklé na nižší obtížnost většiny AAA titulů. Pořád musíte myslet na sběr nutných předmětů, které potřebujete třeba k výrobě lucerny chránící v noci proti kouři, zimních bot, abyste mohli vkročit na ledový permafrost, nebo jednotlivých zbraní, které se neustále opotřebovávají. Velký důraz na správu inventáře je viditelný na hlídání trvanlivosti potravin a rostlin, které se postupně kazí.

„Smoke and Sacrifice vás zve do živoucího světa, jehož pravidla se musíte naučit, jinak vás semele.“

Další komplexnost a novátorství vývojáři demonstrují na svěžích nápadech, které propašovali do své hry. Musíte si pamatovat, k čemu slouží jednotlivé předměty, abyste je uměli rychle použít. Ale navrhované uplatnění objektu není nutně jediná možnost, jak s daným artefaktem zacházet. Třeba jídlo je logicky nutné k obnově zdraví, ale když nakrmíte některé z místních zvířat, mohou vám pomoci v boji. Léčivý lektvar je možné použít jako prostředek ke zviditelnění textu na kožených tabulích skrývajících nákresy nových vynálezů. A to je jen zlomek všech možností, jež Smoke and Sacrifice nabízí a přímo vyzývají k různým pokusům přímo ve hře.

V případě, že se nechcete zdržovat s vyráběním každé ptákoviny, lze se soustředit pouze na tvorbu questových předmětů, zbraní a brnění. Ale dost se tím zvedne obtížnost jednotlivých úkolů. Místo elegantního lákání krys do pastičky s hnijícím sýrem a bodcem místních jedovatých sršňů budete muset bleskem vybavené hlodavce nahánět po mapě a postupně řezat svou nejsilnější zbraní (kterou pak musíte opravovat, nebo vyrábět znova). Přístup k řešení překážek a problémů zkrátka nechali tvůrci na vás.

Fungující ekosystém

Vše dosud uvedené jen potvrzuje nyní vyřčená slova: Smoke and Sacrifice vás zve do živoucího světa, jehož pravidla se musíte naučit, jinak vás semele. Místní obyvatelstvo se pohybuje jen v bezpečných zónách, protože v divočině se mezi sebou perou zvířata o přežití s daleko nebezpečnějšími tvory. Pokud je nevyprovokujete, popřípadě obejdete, nemělo by se stát nic ani vám. Pakliže potřebujete maso, kůži, ostny či kosti, nezbývá vám nic jiného než žít mysliveckým způsobem života. Jen pozor, abyste si netroufli na něco mnohem většího a silnějšího než vy. Jednu dvě rány rozchodíte, ale většinou půjde o rychlý proces.

„Podivuhodný svět, v němž se snoubí pohádkové nápady se steampunkovou atmosférou (tvůrci rozhodně svou fantazii neomezovali), vás přitáhne i díky práci s vaší postavou.“

Soubojový systém je založen na několika útocích příšer a zvířeny, které se náhodně opakují. Jakmile se je naučíte ihned identifikovat, budete moci bryskně uskakovat a zasazovat smrtící rány tak dlouho, dokud nepřítel nepadne pod náporem vaší zbraně. Chce to ovšem chvilku cviku a zkoušet, co na útočníky platí. Když se nezadaří v souboji, popř. umrznete, udusíte se v kouři nebo jinak (ne)hrdinsky skonáte, vrátíte se k poslední uložené pozici u příslušného terminálu. Ukládání není omezeno ničím jiným, než vaší schopností nezapomenout se u přístroje zastavit a dosavadní postup si pojistit. Věřte mi, že pokud se pustíte do riskantní operace a následně se vrátíte v herním čase o dvě hodinky zpátky, budete příště pozornější.

Graficky osvěžující

Co vám může Smoke and Sacrifice nabídnout mimo zajímavého světa, survival mechanik a masivního craftění? Úžasnou grafickou stránku podporující dojem funkčního univerza z izometrického pohledu. Veškeré modely na vaší obrazovce totiž slibují nějakou interakci – shazujete věci ze stromu, vykopáváte je ze země, odpalujete miny a sudy, opravujete zařízení, využíváte ve svůj prospěch nastražené pasti a další nespočet detailů, které prostě musí potěšit oko každého hráče. V součtu s využitými vizuálními efekty se jedná o další indie hru s velkou estetickou hodnotou.

Podivuhodný svět, v němž se snoubí pohádkové nápady se steampunkovou atmosférou (tvůrci rozhodně svou fantazii neomezovali), vás přitáhne i díky práci s vaší postavou. Veškeré úpravy brnění i vlastněného arzenálu složeného ze zbraní všeho druhu (tupé, ostré, střelné, bomby a mnoho dalších) příslušně pozmění vizáž Sachi. Velmi pěkně je navržen systém podpůrných funkcí (mapa, recepty, inventář, deník), který ihned přejde do krve, pakliže se chopíte ovladače. Tvůrci ze studia Solar Sail Games svůj počin směřovali také na konzole, takže hraní na klávesnici a myši se krčí v koutě a neslibuje moc pohodový zážitek. Otrlým jedincům, kteří s hlodavcem v ruce absolvovali nejeden díl Dark Souls, ovšem problémy nehrozí.

Jak naši recenzi zakončit? Smoke and Sacrifice se zkrátka docela povedl. Sice jej trápí typické problémy nezávislé scény (škoda absence dabingu), ale vývojářům se povedlo vyvážit prvky hry na přežití a výroby předmětů s temným příběhem v zajímavě podaném světě. Bohužel se v dílku Solar Sail Games vyskytuje docela dost násilně natahovaných částí – neustálé návraty k výrobě základních předmětů včetně grindování příslušných surovin nebo velké množství vedlejších misí najdi/přines, jež musíte absolvovat. Naštěstí klady převyšují negativa, takže za cenu 25 eur stojí koupě titulu určitě za zvážení.

Smoke and Sacrifice

Smoke and Sacrifice je hozenou rukavicí všem milovníkům survival žánru z izometrického pohledu. Netradiční svět s inovativními funkčními prvky doplňuje příběh šmrncnutý temnou pohádkou. Rozhodně se nejedná o titul pro každého, ale spíše pro trpělivé jedince schopné odhalovat možnosti, které mu vývojáři ze studia Solar Sail Games přichystali.

zajímavý svět s vlastními pravidly
temný hlavní příběh
interaktivita prostředí nutící hráče zkoumat jeho hranice