Recenze Solium Infernum – pekelná Hra o trůny
Recenze Recenze Solium Infernum – pekelná Hra o trůny

2

Fanoušci intrik, zrad a pletichaření si přijdou na své.

Kvalitních grand strategií není nikdy dostatek. Vlastně by se dalo říci, že jejich počet je značně omezený, takže člověk vždy vítá nově vydaný kus zastupující tento žánr s jistým nadšením. Tahovka Solium Infernum zaujala naši pozornost už při oznámení. Jak na tom je v rámci hratelnosti a mnohem více, se dozvíte v následujících řádcích naší recenze.

• Platforma: PC (recenzováno)
  • Datum vydání: 22. února 2024
  • Výrobce: League of Geeks
  • Žánr: Grand strategie
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 8 GB
  • Cena: 995 (Steam)

Peklo potřebuje ve Solium Infernum svého vládce

Pekelný vládce je pryč. Nikdo o něm už chvíli neslyšel, takže se mezi démony šíří neklid. Na scéně se objevuje rovnou několik hráčů, kteří touží po tom, usadit svou zadnici na vyklizený trůn. O své místo na „slunci“ se uchází celkem osm pekelných vůdců. V nabídce najdete dobyvatele Astarotha, magii ovládající Lilith, na manipulace sázejícího Mammona nebo padlého anděla Andromaliuse. Každý z démonických lordů do bitvy o vládu nad pekelnou říší přichází s jinými schopnostmi, jednotkami a amulety.

Pokud počítáte s tím, že každý z nich má po ruce pouze hromadu čertíků, velmi rychle budete vyvedeni z omylu. Všichni mají své posluhovače oblečené do blyštivých zbrojí a vyzbrojené specifickými nástroji. Unikátní jsou též statistiky jednotlivých lordů a schopnost, s níž mohou operovat. Třeba takový Astaroth má možnost za vynaložení určité míry prestiže v rámci jednoho kola zaútočit na svého protivníka bez předchozích diplomatických kroků.

Když si tedy tenhle chlápek u vašich hranic začne rozmisťovat jednotky, nastává čas pro přípravu obrany. Jakmile si ve Solium Infernum vyberete jednoho z lordů, už vám nic nebrání se pustit do velkého tažení nebo některého ze scénářů, které jsou připravené pro dané pekelníky. Základní myšlenka hratelnosti se pak točí okolo maximálního využití dvou až tří akcí, které můžete během tahu absolvovat. Dost podobně jako v deskových hrách tu lze využít akci k verbování nováčků, vylepšování vašeho pekelného vůdce, intrikaření, diplomatickým jednáním nebo realizaci magie, která tu má taktéž své místo.

Rank svému vůdci navyšujete za pomoci prestiže, která se následně aplikuje také na diplomacii. Pokud však chcete verbovat síly, zdokonalovat své schopnosti nebo užívat kouzla, potřebujete vždy určitý objem čtyř esencí. Když je máte, není problém zakoupit si v bazaru různorodé formy démonických bytostí ochotných za vás bojovat, popřípadě už stojícím jednotkám přidělit velitele. Ten jim navýší statistiky a povede je napříč herním světem, v němž nebudujete, nýbrž pouze pod svou kontrolu získáváte území a místa moci, která propůjčují tomu kdo je vlastní dodatečné statistické bonusy.

Bitvy jsou tahového rázu, takže není nikdy kam spěchat. Vždy ale musíte trochu pracovat se statistikami jednotek, faktorem platu a též tím, kdy budete během asynchronního tahu na řadě. Když si to špatně rozložíte, klidně se vám může stát, že se vaše armáda posune na prázdné místo, kde měl původně čekat protivník. Ten však hrál dříve, díky čemuž nejenže unikl pronásledování, ale také zlikvidoval jednotku, která byla určená k posílení vašich vojů. Občas vás zkrátka čekají různé nepříjemné chvíle.

Vrásky na čele vám však ve Solium Infernum nebudou dělat pouze kroky vašich démonických oponentů, nýbrž též různé události, které hraní občas mění ve skutečné peklo. Jednou se na scéně objeví naštvaný anděl, jindy zase leviatan. Vždy vám ale tyto momenty dovednou slušně narušit naplánovaná tažení, protože v jejich rámci na scénu nevstupují zrovna křehké bytosti. Vpád každé z nich reálně znamená slušný problém, který budete nuceni řešit v rámci zachování normálního fungování vašeho impéria.

Diplomacie by zasloužila více péče

Přestože by tohle místo mohlo na první pohled působit jako prostor plný anarchie, rozhodně tomu tak není. Stejně jako v lidském světě i univerzum Solium Infernum má své zákony, které jsou pro démony nepřekročitelné. Diplomacie je proto dosti zásadní složkou hratelnosti. Její zpracování mi však nepřišlo moc komplexní. Asi bych si dokázal představit, že by namísto jednoduchých příkazů a požadavků šlo uzavírat složité aliance a celkově budovat na poli jednání něco propracovanějšího. Naštěstí je možné protivníky různě zrazovat.

Cest k cíli je navíc i přes jistá omezení diplomacie více. Jednou z „nejjednodušších“ je zřejmě získání hlavního města, kde zkrátka na trůn usednete. Další variantou je pak nechat se zvolit ostatními démonickými lordy, nebo všechny zlikvidovat a stát se tak jedinou entitou schopnou vládnout ve Solium Infernum pekelným hlubinám. Škála možností se mi hodně líbila, protože nabídla jednotlivým démonům alternativní stezky, jimiž se šlo dostat k trůnu dostat. Během hraní jsem si vyzkoušel většinu z nich a musím uznat, že pokaždé to bylo trochu jiné pekelné dobrodružství.

Dost jsem byl ve Solium Infernum zaujat také vizuálním zpracováním. Tedy hra samotná až tak úchvatně nevypadá, disponuje však hromadou výrazně zpracovaných uměleckých obrazů spojených s různými situacemi odehrávajícími se v herním světě. Třeba taková pekelná křížová výprava vypadala úžasně. A co teprve moment korunovace. Celkový prožitek z tohoto tématu umocňuje pak výborný soundtrack, z něhož jsem měl skutečně radost.

Přes některé nedostatky dokáže bitva o pekelné hlubiny v Solium Infernum pohltit

Solium Infernum v mých očích splňuje přesně to, co má nadprůměrná politicky laděná grand strategie mít. Najdete v ní několik unikátních vladařů toužících po moci, tahové bitvy a hromadu možností, s jejichž pomocí si máte možnost umést cestičku na vrchol. AI nepřátel dokáže reagovat na vyvstalé situace, takže nemá problém přijít občas s vlastní iniciativou. Především se pak jednotlivci krásně hašteří mezi sebou a čelí různým náhodným situacím, čímž je dodán celkovému dojmu realistický punc.

Za sebe bych si dokázal představit, že by zde byl hráči nabízen větší svět a především o něco více propracovaná myšlenka diplomacie, která je na poměry žánru relativně plochá. Pro strategií neznalé hráče pak může představovat zásadní problém celková komplexita. V případě, že ale hledáte náročnou grand strategii u níž se budete „zasekávat“ do ranních hodin, tento kousek rozhodně patří do skupiny her, které stojí za pozornost.

Solium Infernum je nadprůměrnou grand strategií, která vás vyšle do boje o pekelný trůn probíhajícího v nesmlouvavé pustině. Aplikovat v něm budete sílu, pletichářské schopnosti i magii, s jejíž pomocí dokážete misky vah mírně převážit ve váš prospěch. Celek stojí na velmi slušných základech, díky čemuž si k němu dokážete hodně rychle vytvořit pozitivní vztah, přestože nejednou skončíte na straně poražených.

Výborné téma
Náhodné události navyšující znovuhratelnost
Široká škála frakcí a jednotek